1000 liter nature van Marco S


Zeer mooie bak Marco, had jij een minerslen tekort dat je dit bent gaan toevoegen?

Gr. Ed
 
Ik gebruik osmose met kraanwater en wil voorkomen dat de discussen mineraal tekort oplopen. Ze zitten nog vol in de groei en discus Texel adviseerde me dat te doen.
 
Begonnen met toevoegen van mineralen van DiscusFood. Ben benieuwd of ik iets ga waarnemen aan verschil. Ik had bedacht hiervoor voldoende op te lossen in 500 ml en het dan middels de doseerpomp automatisch toe te voegen. Zo goed lost het echter niet op dus dat ging niet werken. Dus nu maar iedere dag toevoegen met de hand.
ah je kan je water koken of met bubbeltjes water die mineralen op lossen
 
Hoe doe je dat dan?
 
gewoon koken tot het op lost
 
Discus by night, welterusten šŸ˜“
462BA405-D78F-492F-AA2E-0031CB75367D.jpeg
495E8C84-A13E-4B6E-B180-EC92FFF89396.jpeg
 
Even wat advies inwinnen. De PH is momenteel 6,7, KH 2. CO2 slaat niet vaak aan en volgens mij zie ik dat de planten het daarmee een beetje lastig hebben. Mijn KH is 2 omdat ik osmosewater met kraanwater meng tot ca 200 MS. Dat doe ik omdat ik de MS van 500 erg hoog vind en dat nog hoger in de bak met toevoegen van plantenvoeding. Dat water is KH 2.

Als ik dan de KH/PH/CO2 tabellen raadpleeg, is het CO2 gehalte rond de 10 a 12 wat inderdaad laag is. Ik kan dat omhoog brengen op twee manieren, de PH omlaag naar 6.5 of de PH op 6.7 houden en de KH naar 3 door mijn verhouding kraan/osmose aan te passen. De geleidbaarheid gaat dan echter ook omhoog.

Wat is jullie advies?
Kraanwater is hier KH 4, MS 500, PH 7.4
 
Water iets harder maken, hardheid stabiliseert ook.
 
Dank je! Eenheid in verscheidenheid
 
Mooie beesten, zit nog wel potentie in hoor. Ze zijn nog jong, dus wat sschot zei over de nesten heeft hij echt wel gelijk in. Die cupido komt straks ook in mijn bak, waarlijk en beauty
 
Even wat advies inwinnen. De PH is momenteel 6,7, KH 2. CO2 slaat niet vaak aan en volgens mij zie ik dat de planten het daarmee een beetje lastig hebben. Mijn KH is 2 omdat ik osmosewater met kraanwater meng tot ca 200 MS. Dat doe ik omdat ik de MS van 500 erg hoog vind en dat nog hoger in de bak met toevoegen van plantenvoeding. Dat water is KH 2.

Als ik dan de KH/PH/CO2 tabellen raadpleeg, is het CO2 gehalte rond de 10 a 12 wat inderdaad laag is. Ik kan dat omhoog brengen op twee manieren, de PH omlaag naar 6.5 of de PH op 6.7 houden en de KH naar 3 door mijn verhouding kraan/osmose aan te passen. De geleidbaarheid gaat dan echter ook omhoog.

Wat is jullie advies?
Kraanwater is hier KH 4, MS 500, PH 7.4
PH verlagen zou nog kunnen.
Denk niet dat je vissen dat vervelend vinden.

Klein dingetje wat ik wel heb ervaren heb met de PH/KH tabel is dat die niet altijd klopt...
Volgens de tabel heb ik 30-40ppm co2 maar mā€™n dropchecker met 20ppm vloeistof word niet geel, ook happen mā€™n vissen niet naar lucht oid
 
Mooie vissen, de bak ziet er erg natuurlijk uit echt mooi met de hangende takken! Hoop voor je dat alles een beetje gaat groeien zonder problemen het groen
 
Ja dank jullie. Heb net een kapotte lamp moeten vervangen. Dus een aantal dagen met beperkt licht en dan moeten de planten weer wennen aan de nieuwe lampen. Al met al lijkt het nu weer wat aan te trekken.

ik heb nu twee Eheim lampen gekocht. Die vervangen een easyled. Dus ga nu door met een easyled en twee daglicht Eheim. Ben benieuwd. De rotala begint nu te groeien dus das een bemoedigend teken
 
Mooie beesten, zit nog wel potentie in hoor. Ze zijn nog jong, dus wat sschot zei over de nesten heeft hij echt wel gelijk in. Die cupido komt straks ook in mijn bak, waarlijk en beauty
Ja ik haal de nesten nu steeds weg. Ze gaan me er vast om haten maar vooruit :)
 
Volgens de tabel heb ik 30-40ppm co2 maar mā€™n dropchecker met 20ppm vloeistof word niet geel, ook happen mā€™n vissen niet naar lucht oid
Dat herken ik hier ook hoor en hoe dat komt weet ik niet. Druppels zijn ook maar een indicatie natuurlijk.

Mooie plaatjes weer Marco.
 
Prachtig ingericht aquarium, interessant om naar te kijken en een natuurlijke uitstraling. Ook geen overdaad aan verschillende planten of te een overload aan vissen. Top! Mijn soort aquarium (y)
 
Vooral die bovenste foto vind ik erg mooi Marco šŸ‘.

Gr. Ed
 
prachtige sfeer
ook het pikorde gedrag leuk te zien
 
Dank jullie wel! Heb gisteren weer een discusnest weggeveegd. Zit nu links voor een Cupido koppel met jongen van een dag of drie. Rechts midden zit een Cupido koppel met eieren. Het is een regelrechte sextent! Tandje minder zou best mogen.
 

Bijlagen

  • trim.0353C713-4670-4106-9354-89C166948AA5.MOV
    7.3 MB
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er schitterend uit Marco, mijn complimenten man šŸ‘.

Gr. Ed
 
Wel wat alg aan het opkomen. Beetje raar spul, kijk maar even mee. Heb mijn lampen vervangen dus kan een terugslag daarvan zijn maar laat me graag adviseren.

Lijkt misschien baard alg maar het is heel zacht en zit niet echt vast. Als je het eruit haalt is het een beetje een snotje.
10C03C43-1B38-4A01-9ADD-B6BE9DDC5855.jpeg
CD0E03CC-88D7-46AF-9FC8-BE6C2C80BFAD.jpeg
 
Wat een droombak zeg! Helaas ben ik geen expert op gebied van alg, misschien die lichtcyclus tijdelijk inkorten en kijken of het afzwakt.
 
Is dit vers hout wat je uit de natuur ( bos / park) vandaan hebt?
 

Terug
Bovenaan