1000 liter nature van Marco S


Hi Roaul, nee zeker niet uit het bos. Het komt van Van Keulen. Staghorn ziet er anders uit als ik me goed hen ingelezen. Dat is vertakt als een gewei en dat zie ik hier niet zo bij.
 
Wel wat alg aan het opkomen. Beetje raar spul, kijk maar even mee. Heb mijn lampen vervangen dus kan een terugslag daarvan zijn maar laat me graag adviseren.
Snorkel aan en hoofd in het water en poetsen maar ;)

Om zo goed mogelijk advies te geven is info over je aquarium nodig.
Water waardes kh , ph , no3 en po4 ?
Watertemperatuur ,verversing beleid , hoogte waterkolom en filtering , Huidige toevoegingen aan je water?
Verlichting hoelang en hoeveel ?
nieuwe of oude plantjes ?

PS
Heerlijke sloot water
 
Blijft een schitterende bak. Lijkt mij een vorm van draadalg, getriggert door het vervangen van je lampen. Gewoon blijven weghalen en je bak hersteld snel weer en komt weer in balans.

Gr. Ed
 
Ja dank jullie. Heb net een kapotte lamp moeten vervangen. Dus een aantal dagen met beperkt licht en dan moeten de planten weer wennen aan de nieuwe lampen. Al met al lijkt het nu weer wat aan te trekken.

ik heb nu twee Eheim lampen gekocht. Die vervangen een easyled. Dus ga nu door met een easyled en twee daglicht Eheim. Ben benieuwd. De rotala begint nu te groeien dus das een bemoedigend teken
Zoal je al schrijf lamp vervangen hoe oud was je lamp ivm veroudering en de intensiteit die hij nog gaf. Misschien nog maar 40 %. Nieuwe lamp 100 %.
Zou inderdaad de verlichting wat terug draaien en per week weer wat opschroeven naar oude niveau.

mvg Marcel
 
Ja ik denk toch het licht. Ik had eerst 2 easyled lampen van ieder ca 6000 lumen die op 70 % stonden. Een is stuk gegaan. Die is vervangen door l twee eheim led-lampen van ieder 4000 lumen op 80%. Dus in totaal 3 lampen. Ik wilde wat meer verdeeld licht. Ik heb de Eheims nu 10% terug gedraaid tot 70%. Ik heb het idee dat het al weer minder is. Even afwachten.

leuker nieuws is dat ik een nest over het hoofd heb gezien en we jonge discus hebben.
5ACF3096-24AC-43D7-B3E3-60F8D3C87DAF.jpeg

B41380EB-FA50-4A2D-8296-D457532E00F2.jpeg


Leuk om te zien, al zal het voorzeker niets worden. overigens de stelling dat afzetten de groei stopzet voorgeleg aan Stöcker Duitsland maar die spreekt dat uitdrukkelijk tegen.

Wel is mijn observatie dat ze minder eten omdat ze steeds het nest bewaken. Dat zal vast niet helpen voor de groei maar is tijdelijk.
 
Even filmpje gemaakt. Vruchtbaar weekje. Cupido’s hadden al jongen, zijn nu weer verdwenen. Andere koppel discus heb ik donderdag de eieren van verwijderd. Nu zij dus met larfjes . En vandaag met schoonmaken nog drie nesten appelslakkeneieren gevonden. Lijkt wel lente...
 

Bijlagen

  • trim.DF3F0F25-A8C8-4A54-869B-C0077B77E3F7.MOV
    16 MB
  • trim.09173E31-3BD9-44A5-8FB3-CB54B6A0414D.MOV
    2.9 MB
Wat een ontzettend mooi aquarium. En wat een prachtige vissen!
 
Hoi Marco,
Via google kom ik er niet uit: hoe heten die mooie lange slierten, die naar de oppervlakte lopen en eindigen in een soort lelieblad (links vh midden)? Is dat nymphoides? En op je het hout, midden vooraan, zit daar anubias op?
Dank je wel,
Robert
 
Hi Miro,

Die stengels is Hydrocleys nymphoides. Ik heb zo nu en dan stekken dus PB me maar als je interesse hebt. De plant middenvoor op het hout is Anubias nana, kleinbladige variant.

Paul bedankt!
 
Leuk leuk. Nee discusjes!!
 
Matige tijdingen hier. De discussen werden schuw, ik zag schuurgedrag. Cupido’s schuurde over het zand. Eerst zoutbehandeling gedaan. Leek wel te helpen maar niet afdoende. Toen ging er een regelmatig flippen door de bak, pinball effect. Discussen gingen kop schudden en lippen tuten. Kon er niet echt omheen, moesten kieuwwormen zijn.

Nu in dag vier van behandeling met bilosil sensitive. Dat werkte al na 24 uur. Ze zijn weer te zien. Gisteren tweede toediening en dan nog een derde.

Zoals je misschien herkent, tel ik altijd of ik ze allemaal zie. Zo dus ook net voor ik met de medicijnen begon. Toen ik ze telde en ik maar tot 9 telde, ben ik gaan zoeken. Ik vond een discus in de overloop plat op een blok filterschuim, half onder water. Ik weet niet hoe lang hij er al lag. Na hem terug gezet te hebben zwom hij wel weg gelukkig. Nu heeft hij flink beschadigde vinnen maar laat zich na een paar dagen weer zien en is niet zwart. Moet ik in de gaten houden maar moet toch eerst de kuur afmaken.

Afzetten gaat gewoon door. Tijdens de kuur al twee nesten van twee koppels. Gekke vissen.

Dus stressvol weekje gehad... hopelijk nu weer de weg omhoog gevonden. Hoe ik aan die kieuwworm kom, geen idee.
 
Klinkt heel erg als het verhaal van raoul, wat voer je ze?

Kiewwormen zou je toch moeten zien onder een microscoop?
 
En zo blijf je bezig, sterkte met de bestrijding.
 
Bedankt voor het meeleven. @Rebtor, Raoul had geen schurende en tuitende vissen zover ik weet dus geen goede indicatie wat het moest zijn. Het zou kunnen hoor, die wormen die Raoul had maar dan zou je geen effect verwachten van bilosil. Maar ik moet zeggen dat ik er wel aan gedacht heb. Ik heb fantoomzalmen van m overgenomen. Verder geen vis bijgeplaatst. Kan me haast niet voorstellen dat ze dat hadden, dan zou Raoul ook last moeten hebben.

De medicatie is vooralsnog aangeslagen. Daarna maar kijken.
 
Dan kan het ook nog een bacteriële infectie zijn door de fantoomzalmen die bij Raoul in zijn bak hebben gezeten.
Daar hoef de bak van Raoul echter geen last van te hebben gehad.
 
Lijkt me sterk dat er een bacterie infectie bij mij vandaan is gekomen. De fantomen zijn 30 december bij mij opgehaald.
Bacteriële infectie of kruisbesmetting is met twee dagen gebeurd en dan ligt het gehele vissen bestand onderste boven.
Inmiddels zijn we 5 weken verder.
 
Ja ik weet het ook niet Raoul, is ook niet zo waarschijnlijk inderdaad. je blijft er toch over malen he. Sommige dingen laten zich niet verklaren. Denk dat ze terugkijkend sinds 2 weken wat schuwer werden.
 
Ik denk dat je toch iets meer beschutting van boven moet geven. Paar wortels waar ze onder kunnen schuilen.
 
Hoe breng je dat dan in relatie tot kieuwworm? Nu ze zich beter voelen bewegen ze zich weer door de hele bak. HN is zich goed aan het uitbreiden. Dat geeft wat meer beschutting, al weet ik niet of dat het probleem is.
 
Bij een bacteriële infectie kan ook een gedeelte van je vissen er last van hebben terwijl andere totaal geen symptomen vertonen. Het vervelende is dat een infectie best lang in een bak kan zitten zonder dat je er wat van merkt.
Maar Raoul je heb gelijk een maand later lijkt mijn ook onwaarschijnlijk.
 
Kuur is gisteren afgelopen. Op de laatste dag werd het water wat troebel. Gelukkig op de laatste dag dus kon het gewoon afmaken.

grote water verversing gedaan en vandaag hebben ze weer te eten gehad. Dat werd gewaardeerd! Ze zijn lekker aanwezig en actief. Ik kan weer met een glimlach voor mijn bak zitten!

planten hebben wel een deukje gehad. Een week een bruissteen erin, geen co2, blauwe medicatie. Nou goed, komt vast wel weer goed.
 
Is altijd lastig om te achterhalen wat ze mankeren.
Ik heb ook moeten kuren en het effect merk je al na een dag.
Moet je de kuur herhalen?
 
De kuur bestaat uit dag 1 3 en 5 toedienen en daarmee moet alles weg zijn. Ziet er vooralsnog prima uit!
 
De kuur bestaat uit dag 1 3 en 5 toedienen en daarmee moet alles weg zijn. Ziet er vooralsnog prima uit!

Kieuwwormen leggen eieren en daarmee is het aangeraden om na 5 a 10 dagen terug te behandelen want anders ben je weer vertrokken, laat ook de bioloog lopen moest je die hebben want de eieren kunnen ook daar zitten.
 
De kuur bestaat uit dag 1 3 en 5 toedienen en daarmee moet alles weg zijn. Ziet er vooralsnog prima uit!
Na hoeveel dagen na dag 5 moet je weer water wisselen?
Ik heb zelf Tremazol gebruikt omdat je binnen een dag water moet wisselen en na dag 7 weer herhalen.
Voordeel ervan is dat je gewoon door kunt blijven voeren want bij langere kuur is mij voeren afgeraden ivm belasting water.
 

Terug
Bovenaan