1000 liter nature van Marco S


Ik worstel toch een beetje met de adviezen. De leverancier Manaus schrijft in de bijsluiter dit:

Om er voor te zorgen dat uw vissen blijvend van parasieten verschoond worden, moeten ter onderbreking van de voortplantingsketen, ook in de dagen na de eerste behandeling, de zich noch ontwikkelende, geslachtsrijpe, volwassen ziekteverwekkers vernietigd worden. Om die reden moet BILOCIL® sensitive meermaals toegepast worden.

Voor kieuwwormen (Dactylogyrus sp.) en intestinale wormen zoals lint- en zuigwormen (Cestoden en digene trematoden) geldt de volgende dosering:
1e dag 1ml per 20 liter aquariumater 3e dag 1ml per 20 liter aquariumwater 5e dag 1ml per 20 liter aquariumwater
Tussen de behandelingsdagen hoeft geen water ververst te worden. Na 7 dagen is de behandeling voltooid en dient 50% van het aquariumwater ververst te worden.


Einde citaat.

Als het nodig is daarna nog een dosis of zelfs een kuur te doen, waarom zou manaus dat dan niet adviseren?
 
Je behandeld nu 7 dagen.
De levenscyclus van deze wormen zit binnen de 7 dagen.
Dus in theorie hoef je niet nogmaals te behandelen. Maar soms gaat niet alles "stuk"

Daarom is het zo aan te raden een microscoop te hebben, zodat je kan controleren en zien wat er wel/niet aanwezig is, en ga je ook niet hoeven twijfelen. Je weet gewoon of de vissen schoon zijn of nog niet
 
hmm Ja. Al zou ik nog niet weten hoe je dat dan moet doen met een microscoop. Leuk idee daar eens een online cursus of instructie voor te organiseren? Of ben ik de enige die zich afvraagt hoe dat werkt?

ik heb nog voor een dosis liggen. Kan dat voor de zekerheid wel toevoegen. Zondag laatste dosis dus morgen nog een keer doen?
 
Een microscoop is handig maar ik kijk wel een beetje op tegen het afnemen van een uitstrijkje.
Komt nog bij dat je ook nog parasieten moet herkennen.

Kieuwworm is heel makkelijk te herkennen. Deze is 9 van de 10 x uit de ontlasting te halen, en anders kan je met een bankpasje heel eenvoudig wat slijn van de huid schrapen rond de kieuwen
 
hmm Ja. Al zou ik nog niet weten hoe je dat dan moet doen met een microscoop. Leuk idee daar eens een online cursus of instructie voor te organiseren? Of ben ik de enige die zich afvraagt hoe dat werkt?

ik heb nog voor een dosis liggen. Kan dat voor de zekerheid wel toevoegen. Zondag laatste dosis dus morgen nog een keer doen?

Gewoon doen, je "leert het vanzelf" en het is echt niet zo heel moeilijk, dus ik zou zeggen gewoon doen
 
als ik vissen in de vijver gooie herstelen zieken vissen daar juist nog nooit een medicijn of wa gebruikt en eigelijk geen uit val waarom zou dit bij discus wel nodig zijn of heb je gewoon een te groten hoeveelheid aan vissen in je bak
 
hmm Ja. Al zou ik nog niet weten hoe je dat dan moet doen met een microscoop. Leuk idee daar eens een online cursus of instructie voor te organiseren? Of ben ik de enige die zich afvraagt hoe dat werkt?

ik heb nog voor een dosis liggen. Kan dat voor de zekerheid wel toevoegen. Zondag laatste dosis dus morgen nog een keer doen?
Afgelopen vivarium was een webinar over ziektes herkennen mede met microscoop
 
Nou weer eens een leuk berichtje. Slechte video maar goed. Planten hebben een aardige tik gehad. Week geen co2, water blauw en medicatie. Komt wel weer goed.

verder een ledstrip in de epoxy gegoten. Leuk werkje en lijkt aardig gelukt.
8BDC2B46-4F7F-4190-90B0-03CF2B9671DE.jpeg
 

Bijlagen

  • trim.4BD6F1D8-5817-4CA4-B1B4-006C4F845EB3.MOV
    15.4 MB
^prachtige vissen allemaal trouwens, ook de cupidos

vindt het vooral knap hoe je zo n diepte weet te creëren
wat is de diepte eigenlijk?
 
^prachtige vissen allemaal trouwens, ook de cupidos

vindt het vooral knap hoe je zo n diepte weet te creëren
wat is de diepte eigenlijk?
Dank! Diepte is 83 cm.

Raoul, de appels doen het uitstekend hier. Prima afvalverwerkers. Wekelijks gooi ik minimaal 3 nesten weg.
 
Vind dit toch wel één van de mooiere bakken hier op het forum. Heel gaaf om de fotos te zien elke x ;)(y)
 
Blijkbaar niet. Kh is iets van 3 momenteel. Ik zie geen gebrekkige schelpen.
 
Zondag Aquadag. Ik heb even lekker gesnoeid. Het gras groeit de pan uit. Planten maken weer nieuw blad, oude blad van eraf gehaald. Afgezogen zand van de afgelopen tijd weer gewassen en terug gegooid. Nat shirt tot je oksels, heerlijk!!

ik heb een legertje roodneuzen aangeschaft. Hoeveel wilt u er? Doe de hele bak maar joh :). En twee waaierhandgarnalen die overigens nergens meer te bekennen zijn....
 

Bijlagen

  • trim.852461C6-3C4C-4888-8D05-E1ADA2E951F5.MOV
    16.2 MB
Ik heb vandaag twee koppels met levende jongen. Een koppel in het midden heeft jongen op de huid. De andere koppel rechts heeft jongen nog op het hout. Het voorjaar kondigen zich aan :)

altijd zo mooi hoe die koppen geel worden als ze de jongen verdedigen omdat je te dichtbij komt.
A10E2371-3197-4BD3-AA31-CFBB72C0D360.jpeg
 
Mooi bak @Marco S , de diepte werking is bij jou echt ontzettend goed gelukt. Zie dat het zand ook veel verschillende hoogtes heeft, is dat iets wat je wekelijks 'bijwerkt'? Want hier is het na een tijd toch weer redelijk gelijk verdeeld en moet ik er weer wat aan werken.
 
Mooi bak @Marco S , de diepte werking is bij jou echt ontzettend goed gelukt. Zie dat het zand ook veel verschillende hoogtes heeft, is dat iets wat je wekelijks 'bijwerkt'? Want hier is het na een tijd toch weer redelijk gelijk verdeeld en moet ik er weer wat aan werken.
Dank je! Ik zuig meerdere keren per week de stront af. Doordat de bodem zo afloopt verzamelt dat zich met name vooraan. Na 2 weken heb ik zo maar een emmer vol afgezogen. Dat spoel ik uit en dan gooi ik het voornamelijk achterin weer terug, beetje afhankelijk waar het meeste is verdwenen.
 

Terug
Bovenaan