Wat is er nieuw

1000 of 1500

ME86

Well-known member
Lid geworden
12 november 2017
Leeftijd
38
Hoi

Ik heb nu in mijn aquarium (240x18x50) een juwel eccoflow 600 met zelfgemaakte spraybar.
De planten zijn niet allemaal in beweging dus ik overweeg om deze te vervangen door een eccoflow 1000 of 1500.

Het aquarium heeft een waterhoogte van 43 dus zo een 160 liter.

Is 1500l/u overdreven?

Ik denk dat het zeker niet overdreven is gezien de lengte van de bak.
Heb je dan een spraybar over de ganse lengte of hoe heb je het nu juist aangepakt?
2m40 lijkt me wel een serieuze afstand voor één spraybar/één filter dus hoe meer vermogen hoe beter zou ik denken...
Of je zou in zo'n geval ook kunnen overwegen om met twee filters te werken die elk de helft overbruggen natuurlijk.

Ik denk dat het zeker niet overdreven is gezien de lengte van de bak.
Heb je dan een spraybar over de ganse lengte of hoe heb je het nu juist aangepakt?
2m40 lijkt me wel een serieuze afstand voor één spraybar/één filter dus hoe meer vermogen hoe beter zou ik denken...
Of je zou in zo'n geval ook kunnen overwegen om met twee filters te werken die elk de helft overbruggen natuurlijk.

1 spraybar over de hele lengte heb ik nu. Gaan 2 filters elkaar niet tegenwerken?

1 spraybar over de hele lengte heb ik nu. Gaan 2 filters elkaar niet tegenwerken?

Niet perse denk ik.
Het hangt af van de plaatsing van spraybar en aanzuig. Ik denk dat je met je huidige spraybar sowieso vrij veel vermogen verliest door de lengte. Als je werkt met twee filters en twee kortere spraybars kan je halverwege de bak een tweede spraybar in het verlengde van de eerste monteren en zal je een pak meer stroming overhouden.

Ik persoonlijk zou misschien overwegen om in plaats van een spraybar gewoon een bochtje (of een lilypipe) als uitstroom te gebruiken. En ook dan zou ik geneigd zijn om met twee filters te werken: éérste bochtje rechtsachter in de hoek met de uitstroom richting linksvoor en dan halverwege de bak een tweede uitstroom tegen de achterruit in dezelfde richting.
Dan kijken voor de positie van de afzuig. Ik zou denken de eerste afzuig rechtsachter en een tweede afzuig misschien halfweg gezien de lengte van de bak..

Je kan voor en na aanpassingen een beetje voeibaar filtermedium (van easy life) gebruiken: dat zorgt voor een tijdelijke witte waas in het water waardoor je de stroming heel goed kan evalueren en bijsturen.

Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: ME86
Twee werkt prima zolang ze elkaar maar niet tegenwerken zoals mn voorganger al zegt. Je kan er 1 in de hoek zetten en halverwege de achterwand nog een als dat mogelijk is en ze beiden dezelfde kant op laten uitstromen.

Ik heb in de rio 125 een fluval u3 (600 l/h). Deze filter heeft ze verticale spraybar waardoor er een mooie stroming is doorheen de bak. Ben er erg tevreden mee. Zou het een optie kunnen zijn om zo 2 filters in de lange aquarium te plaatsen? 1 links en 1 rechts?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan