1000l/h of 2500l/h?


don1262

Well-known member
Lid geworden
16 september 2022
Berichten
2,677
Ik heb een vraagje,

Ik wil graag mn 300l aquarium en 100l-50l bioloog door elkaar laten pompen met een opvoer pomp. Ik heb een pomp gevonden die me wel wat leek alleen hebben ze dus 2 uitvoeringen. 1000l en 2500l.

Eerste instantie heb ik de 2500l besteld. Alleen heb ik toch wel verschillende opmerkingen gehad dat dit veel te veel is, vooral omdat ik in mn bioloog (waar 50l in kan als het pompje draait en 100l in past als het pompje stopt) garnalen wil hebben die ik niet wil weg spoelen door een vloedgolf van 20 orkanen.

Het moet in de bioloog wel leefbaar blijven! Zou ik met een pompje van 1000l voldoende hebben? Ik denk dat dat ook al een flinke straal zou zijn...
 
Hangt er van af wat je in je bak wilt. Ik heb een 350 liter bak(zonder bioloog) en 1000l/u is bij mij niet voldoende. Het is wel een grote stap van 1000 naar 2500. Is er misschien iets er tussenin? Je kunt misschien ook eens bij vijverpompen kijken. Hetzelfde principe maar vaak wel goedkoper.
 
2500 liter kan je langzamer laten draaien, gedeeltelijk circuleren of afknijpen. 1000 liter kan je niet sneller laten draaien.
Maar 50 liter pomp je met die 1000 liter (theoretisch) 1 x rond per 3 minuten. Ik denk dat je niet veel harder moet gaan want dan spoel je de garnalen, en in ieder geval het jongbroed idd weg. Voor je bioloog is het prima, maar 1000 liter/uur stroming is wat weinig voor je 300 liter aquarium. Misschien kan je dan een los stromingspompje bijplaatsen ?
 
Don, teveel stroming kun je makkelijk afremmen al bescherm je de in en uitlaten met sponsen.
Dan heb je wel wat kracht in handen .
Van 1000l.
Blijft(te) weinig stroming uitkomen qua debiet.
Als je echter de ruimte ernaast ect erboven kunt creeren dan hoef je niet zo hard van onder naar boven toe terugtepompen.
Als jij daarin vrij bent 😀
 
Hangt er van af wat je in je bak wilt. Ik heb een 350 liter bak(zonder bioloog) en 1000l/u is bij mij niet voldoende. Het is wel een grote stap van 1000 naar 2500. Is er misschien iets er tussenin? Je kunt misschien ook eens bij vijverpompen kijken. Hetzelfde principe maar vaak wel goedkoper.
Ja misschien moet ik dan maar iets tussen in gaan zoeken...

2500 liter kan je langzamer laten draaien, gedeeltelijk circuleren of afknijpen. 1000 liter kan je niet sneller laten draaien.
Maar 50 liter pomp je met die 1000 liter (theoretisch) 1 x rond per 3 minuten. Ik denk dat je niet veel harder moet gaan want dan spoel je de garnalen, en in ieder geval het jongbroed idd weg. Voor je bioloog is het prima, maar 1000 liter/uur stroming is wat weinig voor je 300 liter aquarium. Misschien kan je dan een los stromingspompje bijplaatsen ?
Don, teveel stroming kun je makkelijk afremmen al bescherm je de in en uitlaten met sponsen.
Dan heb je wel wat kracht in handen .
Van 1000l.
Blijft(te) weinig stroming uitkomen qua debiet.
Als je echter de ruimte ernaast ect erboven kunt creeren dan hoef je niet zo hard van onder naar boven toe terugtepompen.
Als jij daarin vrij bent 😀
Ben een beetje bang dat als ik de 2500l zodanig moet afknijpen dat dat ten koste gaat van het pompje zouden jullie voor de 2500l gaan en dan afknijpen tot het acceptabel is? (Al is dit tot 1500l)

Ik maak me inderdaad zorgen over het pompje dat afgeremd zal worden door de filtersponsen en het omhoogpompen.

Ik zat er al aan te denken meerdere bronnen van stroming te creeren, ik wil kijken of ik een bubbellift kan samenstellen en met de kracht van het water wat naar beneden gaat kan ik gratis extra stroming creeren (minimaal en moet ik nog uitzoeken)
Ook wil ik eigenlijk nog een simpel filtertje plaatsen wat nu in m 60l zit, die blaast fijne bubbels het water in dat vind ik leuk 😂 dus misschien is in dit geval dan 1000l wel genoeg en moet ik het me garnalen niet aan doen

Daarnaast ben ik eigenlijk ook in filterloze aquariums geïnteresseerd. Nou zal ik dat niet doen maar het feit dat aquariums zonder filter ook kunnen zou ook wel betekenen dat 1000l genoeg is.

Als het echt om de stroming in de 300l gaat en niet om de filtering zelf dan plaats ik liever alternatieven voor stroming in de aquarium zelf. Dan denk ik toch dat ik de 1000l kies. Dan moet ik de 2500 retour sturen. Afknijpen is ook zo zonde lijkt me.
 
Nog even over het afknijpen:
Voor mensen die zouden denken dat 'afknijpen' van de pomp een hoger stroomverbruik met zich meebrengt: Nee dus.
Door het verminderd debiet in het pomphuis vermindert ook het volume aan te verplaatsen water en dus het stroomverbruik (een mag-drive verbruikt het minst als je zuig-en drukzijde compleet toeknijpt).
 
Doe je de grote bak toch met een binnen filter en de bioloog ook als aquarium/filter.
Dan kan het met lucht aangedreven.
 

Terug
Bovenaan