Bakjes van Deesje.


Nou... wat een dissapointment was dat zeg. 6x Microsorum Trident (twv €25,-) moesten de stenen en de achterwand een beetje opvullen...
Krijg ik 6 mini plantjes! :stom:
Tja daar kun je dus eigenlijk helemaal niks mee!

Bekijk bijlage 316537

Dus nu nog niet tevreden.
Laten groeien is de enige optie. :(
Goed bemesten denk ik, dan worden ze vanzelf groot. De gewone Javavaren groeit sneller en is wat groter, die heeft mijn Trident min of meer verdrongen. Maar die Trident is wel mooi vind ik. En ik vind je Rineloricaria's nog steeds geweldig :smitten:
 
Laatst bewerkt:
Goed bemesten denk ik, dan worden ze vanzelf groot. De gewone Javavaren groeit sneller en is wat groter, die heeft mijn Trident min of meer verdrongen. Maar die Trident is wel mooi vind ik. En ik vind je Rineloricaria's nog steeds geweldig :smitten:
Dank je. :) Ik vind ze ook nogsteeds helemaal geweldig, mijn eltiena's. ;)
Gewone javavaren vind ik zo snel afsterven, heel snel bruin blad enz. Op een of andere manier heeft die het nooit super bij mij gedaan.


En? was die dame nog onder de indruk van die heren?
Volgens mij nog niet. 1 Heeft het opgegeven en de andere is wel constant in de buurt maar volgens mij zit ie nog in de Friendzone. :D
 
Ondanks enige ervaring is een boodschappenlijstje voor een nieuwe bak toch best lastig.
Ik wil echt een lijstje maken met benodigdheden, zodat ik niet achteraf denk 'oh dat had ik ook moeten bestellen'.
Willen jullie meedenken?
Mijn idee is, zoals beschreven, om er een Crystal red/black bak van te maken. In eerste instantie zonder osmose. En zonder Co2.
- nieuwe filterspons voor de Aquael Turbo 500 filter die ik nog heb liggen
- thermostaat
- ph verlagende bodem (welke? heb in het verleden Amazonia gehad, maar die inwerk is best lang begreep ik ivm ammonia)
- plantjes/mossen (welke? en op steen/hout of zelfs vastmaken)
- Oxydator en vloeistof (bij die kleintjes wordt 4,9% meegeleverd, maar grote flessen hebben 6% of 12% maakt dat wat uit? 4,9% of 6%?)
- enkele druppeltesten (??? welke gebruiken jullie?)
- stukje hout en/of stenen
- TDS meter? ( is dat echt nodig?)
-...
-...

Zou het bij een nieuwe aqua die ph verlagende bodem heeft, helpen om uit een 'gewone leidingwater/grind aqua' filtermedia uit te knijpen en eventueel wat keramische buisjes over te zetten?
Tips en ideeën zijn welkom!
 
Een tds-meter is pas nodig als je met osmose gaat werken, overigens verkoopt ome ali ook tds-meters en die zijn net zo goed.
Druppeltests: NO2 NH3/NH4 Ph Gh Kh
Plantjes: vooral mossoortjes vinden garnalen fijn, zelf heb ik voornamelijk lomariopsis lineatamos in de bakken zitten, makkelijk mosje die weinig nodig heeft qua voeding en licht. Ook zou ik er een snelgroeier in laten drijven (hoornblad of waterpest) dan heb je heel die oxydator niet nodig, en anubiasplantjes doen het altijd goed en hebben ook weinig nodig qua voeding en licht. Let wel op met anubiasplantjes te snoeien, dat moet je boven water doen want d eplantsappen zijn giftig voor garnalen.
Hout kun je gewoon kienhout voor gebruiken
Thermostaat is pas nodig als je omgevingstemperatuur lager dan 18 graden is anders kunnen ze gewoon op kamertemperatuur
Ph-verlagende bodems hebben we van alles geprobeerd maar de akadama bevalt het beste
 
Boodschappen zijn gedaan, gisteren al. En van de meeste al een verzendbevestiging gehad. :)
Ben benieuwd als straks alles binnen is, of het lukt met inrichten zoals ik het zou willen. :madd:

Benieuwd naar wat ik besteld heb?
- Ada Amazonia soil ver. 2
- Aquael thermostaat (comfort zone fix 50w)
- Sera aqua testjes (pH, NO2, kH, gH, NH4/NH3)
- Spons voor Aquael Turbo 500
- Spiderwood
- Grijze stenen
- Microsorum pteropus trident (javavaren trident)
- Taxiphyllum Barbieri (Javamos)
- Salvinia Natans (drijfplantjes voor beide Cubes)
- Oxydator + vloeistof
- Mineralenbooster
- Shrimplolly houder

Flinke lijst, flink bedrag... Maar alles voor happy shrimps. :engel:
 
Zou het bij een nieuwe aqua die ph verlagende bodem heeft, helpen om uit een 'gewone leidingwater/grind aqua' filtermedia uit te knijpen en eventueel wat keramische buisjes over te zetten?
Volgens mij hebben bacteriën best een brede range dus proberen kan altijd. Als het niet goed wil dan zullen ze weer als eten dienen voor de nieuwe bacterien.
 
De lolly's ken ik wel maar wist niet dat daar ook een houder voor was :DD
Waarom heb ik het idee dat hier wierookhouders voor gebruikt worden :unsure::DD
:ROFLMAO::ROFLMAO:

Volgens mij printen ze die dingen zelf met een 3Dprinter. Tenminste op de 2 websites waar ik ze gezien/gekocht heb.
Weet niet meer of ik reclame mag maken hier dus ik benoem de websites even niet.
Foto als voorbeeld van degene die ik heb.

20210118_164058.jpg
 
Volgens mij hebben bacteriën best een brede range dus proberen kan altijd. Als het niet goed wil dan zullen ze weer als eten dienen voor de nieuwe bacterien.
True... baat het niet dan schaadt het ook vast niet.
 
Weet niet meer of ik reclame mag maken hier dus ik benoem de websites even niet.
Ik kende deze niet, ook nooit gezien en uit hoofde van informatie mag je rustig de website benoemen, mogelijk hebben meerdere mensen hier er wat aan.
 
:ROFLMAO::ROFLMAO:

Volgens mij printen ze die dingen zelf met een 3Dprinter. Tenminste op de 2 websites waar ik ze gezien/gekocht heb.
Weet niet meer of ik reclame mag maken hier dus ik benoem de websites even niet.
Foto als voorbeeld van degene die ik heb.
Was gewoon mijn eerste gedachte :sorry: maar heb ze net al even opgezocht. Verschillende soorten en kleuren maar allemaal met 3D printer idd.
 
Ik kende deze niet, ook nooit gezien en uit hoofde van informatie mag je rustig de website benoemen, mogelijk hebben meerdere mensen hier er wat aan.
Mocht het niet toegestaan zijn mag het bericht weer weggehaald worden. Maar oa Shrimponly en Onlineaquariumspullen hebben lolly houders.
Nu ik ze google zie ik dat meerder websites soorgelijke hebben/maken.
 
Indien je h2o2 van 12% koopt kun je die eventueel verdunnen met demi water of maar 1katalysator ipv 2 gebruiken
 
Indien je h2o2 van 12% koopt kun je die eventueel verdunnen met demi water of maar 1katalysator ipv 2 gebruiken
Het is voor een Cube30, dus ging ervan uit dat 1 katalysator al voldoende was... althans die gebruik ik nu.
 
Vandaag zijn 3 van de 4 pakketten binnen gekomen voor het inrichten van mijn nieuwe garnalenbakje. 😁
(Alleen nog op de plantjes wachten)
Ik werd trouwens direct verliefd op het geleverde stuk hout. 🥰
Straks hopelijk de tijd om de hardscape te maken in de Cube30. Eerst de juffrouw uithangen. 👩🏻‍🏫

20210119_134743.jpg
 
20210119_161726.jpg
20210119_162227.jpg


Nog 2 opties voor plaatsing hout....
 
Ik vind die rechtsonder het meest natuurlijke, maar wat een mooi stuk hout inderdaad :smitten:
 
Yes! Lekker aan de hobby geslagen nu de kindjes klaar zijn met school.
Laatste pakket, plantjes, is ook binnen. Dus als het goed is, ben ik compleet.
Net ruim 45min bezig geweest met het vinden van de juiste opstelling voor het verlengsnoer en de kabels. En nu de hardscape proberen te maken. Wetende dat de kans bestaat dat het hout straks weer gaat drijven...
Zou er zo genoeg bodem inzitten?

20210120_163303.jpg
20210120_165423.jpg
 
Ligt natuurlijk ook wel aan de plantjes, wellicht achteraan wat meer soil als je daar gaat planten. Zakje soil op het hout wil ook wel voorkomen dat het gaat drijven, maakt ook weinig kapot (itt een steen) als het eraf valt
 
Ligt natuurlijk ook wel aan de plantjes, wellicht achteraan wat meer soil als je daar gaat planten. Zakje soil op het hout wil ook wel voorkomen dat het gaat drijven, maakt ook weinig kapot (itt een steen) als het eraf valt
Thanks voor de tip vh soil, opzich kan ik deze stenen mooi tussen te takken klemmen. Ook zal de steen, hoop ik, meer naar het midden vallen dan naar de zijkant.
Er worden zover ik de scape nu in gedachten heb, geen planten achter geplaatst.
Alleen wat tussen de stenen/het hout, drijfplanten en javamos.
Maar kan voor het geval dat natuurlijk wel wat ophogen achter, mocht ik me bedenken en er toch planten neer willen zetten.
 
Eindelijk staat ie. 😁
Als het hout straks niet meer wilt drijven gaan de extra stenen er weer uit.
Laatste foto is natuurlijk niet van het nieuwe bakje. 😉

20210120_184754.jpg
20210120_192839.jpg
20210120_203505.jpg
20210120_204420.jpg
 
Leuk bakkie hoor. Ik snap dat je verliefd bent op het stuk hout, erg mooi!
 
Nou... vandaag lijkt het wel alsof er een pak melk is omgevallen in het aquarium. 😦
Hopelijk trekt het gauw weg, ben dit niet gewend van de vorige keer dat ik deze bodem gebruikte... 😬

20210122_172102.jpg
 
Red rilli bakje.
Hoop geel/groene zadeltjes bij de dames, maar verder nog geen voortplanting.
Linksachter groeit op dit moment Flame Moss. Althans, dat is de bedoeling. 😉
20210125_174953.jpg
20210125_175036.jpg


Nieuwe bakje gaat ook prima. Alles heeft nu zo'n lekker glibberig wit slijmlaagje. Hout blijft al redelijk liggen, dus hopelijk vinden de plantjes ook gauw hun weg.
20210125_175500.jpg


Mijn grote bak draait ook prima.
Visjes laten zich met regelmaat allemaal zien. Maar zijn ook erg blij met de extra verstopplekken die tussen de stenen gecreëerd zijn.
20210125_174715.jpg
 
Vandaag voor de gein eens mijn waterwaardes gemeten.
Ik doe dat nooit in mijn grote bak, want dat loopt wel.
Maar in die kleine bakjes...
Die Rilli's willen ook niet zo. Eten wel, scharrelen wel. Vervellen zie ik ze ook niet doen.
Ze krijgen mooie groen/gele zadeltjes, maar 'dansen' niet met de mannen en kleintjes zie ik nooit.
En als ik ze al zie dan is het 1 dag en dan niet meer.
Ook met het oog op straks de Crystal Red/Black, dacht ik 'ik zal toch eens spieken'.

Het Rilli bakje heeft als volgt;
pH 7,2
kH 7
gH 8
No2=0
N03=0
NH4/3=0

Het nieuwe bakje met ph verlagende bodem;
pH 6.3
kH 2
gH 4
No2=0
No3=0
NH4/3=0

De batterijen van mijn TDSmeter zijn leeg, dus daar moet ik eerst (van die hele dure) nieuwe voor kopen.
Als ik dit allemaal zo zie is de kH in mijn Rilli bakje wat te hoog.

Is de enige optie hierin op toch met osmose te gaan werken?
Daarover gesproken... Ik heb 2 jaar geleden op Vivarium eens zo'n osmose apparaat gekocht. Dingen waren toen nog 150euro ofzo.
Helaas vind ik dat een ramp, duurt me allemaal veel te lang. Dus dat ding ligt al anderhalf jaar stil/droog.
Kan ik deze nog gebruiken? Of moet ik hem weggooien?
Ik las dat de filters vervangen bijna net zo duur zijn als een heel nieuw apparaat.
 
Een nieuw huis, een nieuwe bak.
Want als je groter gaat wonen, kan er ook een groter aquarium staan.

En dat is een Juwel Rio 180 geworden.
De bak kennen we offcourse bijna allemaal maar voor degene die hem niet kennen, de afmetingen van deze bak zijn 101 x 41 x 50cm
Heb voor de kleur wit gekozen omdat dat beter bij onze meubels past.
Tegenwoordig zit er led in deze bakken, dus ik was helemaal blij. Day/night controller erbij besteld, nieuw stuk hout, nieuwe filter (want tja zo'n Eheim 2213 is niet sterk genoeg voor een liter of 160) en rivierzand als bodem.

De bak konden we voor een goede prijs ophalen in Den Haag, toch een beetje kijken in welke shop hij het goedkoopst is.
De andere spullen online besteld. Dus toen de bak er donderdag was kon het wachten beginnen op de rest.
Inmiddels kwamen we er achter dat de Helialux day/night controller alleen werkt op een helialux ledbalk. Duh... Koste alleen weer even een flinke dot geld. Pff dan maar even sparen en voorlopig de gewone ledbalk gebruiken, zonder day/night controller.
Het hout kwam ook snel binnen. Maarja om te kunnen beginnen moest ik natuurlijk de achterwand, bodem en filter hebben.

Bekijk bijlage 15479

Heel lief... manlief heeft dat gewoon even opgehaald in Enschede. Want sja wachten duurt lang. ;-)
Vrijdag stond alles als verrassing dus klaar bij thuiskomst en ik was helemaal blij! Manlief had zelfs een Helialux lichtbalk erbij gekocht!

Bekijk bijlage 15480

Toen de kinderen op bed lagen zijn we begonnen met de achterwand kitten.
Zand en hout erin en een nachtje de achterwand laten drogen.

Bekijk bijlage 15481

Zaterdagmiddag zat alles goed vast en konden we beginnen met de rio125 leeghalen en het vullen van de rio180.
Een paar zakken zand op het hout zodat het blijft liggen, plantjes een plekje geven, vissen en garnalen uitvangen.... Het was een karwei maar alles heeft een plekje gekregen in de nieuwe bak.
In de filter hebben we de buisjes en balletjes uit de oude filter gedaan en met het grotendeel van het 'oude water' proberen we zo min mogelijk problemen met het water te krijgen. Uiteraard wordt het wel in de gaten gehouden.
En zo staat hij er nu bij.
Bekijk bijlage 15482

Bekijk bijlage 15483

Bekijk bijlage 15484

Bekijk bijlage 15485

Bekijk bijlage 15486

Bekijk bijlage 15487
Mooi, heb ook toevallig donderdag dezelfde bak gekocht, loopt nu.
 
Een nieuw huis, een nieuwe bak.
Want als je groter gaat wonen, kan er ook een groter aquarium staan.

En dat is een Juwel Rio 180 geworden.
De bak kennen we offcourse bijna allemaal maar voor degene die hem niet kennen, de afmetingen van deze bak zijn 101 x 41 x 50cm
Heb voor de kleur wit gekozen omdat dat beter bij onze meubels past.
Tegenwoordig zit er led in deze bakken, dus ik was helemaal blij. Day/night controller erbij besteld, nieuw stuk hout, nieuwe filter (want tja zo'n Eheim 2213 is niet sterk genoeg voor een liter of 160) en rivierzand als bodem.

De bak konden we voor een goede prijs ophalen in Den Haag, toch een beetje kijken in welke shop hij het goedkoopst is.
De andere spullen online besteld. Dus toen de bak er donderdag was kon het wachten beginnen op de rest.
Inmiddels kwamen we er achter dat de Helialux day/night controller alleen werkt op een helialux ledbalk. Duh... Koste alleen weer even een flinke dot geld. Pff dan maar even sparen en voorlopig de gewone ledbalk gebruiken, zonder day/night controller.
Het hout kwam ook snel binnen. Maarja om te kunnen beginnen moest ik natuurlijk de achterwand, bodem en filter hebben.

Bekijk bijlage 15479

Heel lief... manlief heeft dat gewoon even opgehaald in Enschede. Want sja wachten duurt lang. ;-)
Vrijdag stond alles als verrassing dus klaar bij thuiskomst en ik was helemaal blij! Manlief had zelfs een Helialux lichtbalk erbij gekocht!

Bekijk bijlage 15480

Toen de kinderen op bed lagen zijn we begonnen met de achterwand kitten.
Zand en hout erin en een nachtje de achterwand laten drogen.

Bekijk bijlage 15481

Zaterdagmiddag zat alles goed vast en konden we beginnen met de rio125 leeghalen en het vullen van de rio180.
Een paar zakken zand op het hout zodat het blijft liggen, plantjes een plekje geven, vissen en garnalen uitvangen.... Het was een karwei maar alles heeft een plekje gekregen in de nieuwe bak.
In de filter hebben we de buisjes en balletjes uit de oude filter gedaan en met het grotendeel van het 'oude water' proberen we zo min mogelijk problemen met het water te krijgen. Uiteraard wordt het wel in de gaten gehouden.
En zo staat hij er nu bij.
Bekijk bijlage 15482

Bekijk bijlage 15483

Bekijk bijlage 15484

Bekijk bijlage 15485

Bekijk bijlage 15486

Bekijk bijlage 15487
Top, heb ook toevallig dezelfde bak gekocht, donderdag ingericht, loopt nu.
 

Terug
Bovenaan