Wat is er nieuw

100cm tanganyika vragen

nilo1804

~
Forumleiding
AquaForum Donateur
Lid geworden
5 januari 2012
Leeftijd
26
Ha allen,

Ik speel een beetje met de gedachte om mijn huidige 100cm leeg te halen en er iets anders mee te doen. Ik vind de look van een tanganyika bak altijd erg aantrekkelijk dus dat is momenteel 1 van de opties. Ik heb dit voorbeeld bestand gevonden om het tanganyika forum:
100*40*40: Altolamprologus calvus (1), Synodontis lucipinnis (3), Julidochromis ornatus/transcriptus/dickfeldi (2), Lamprologus occelatus (2)

Plan voor de inrichting is stenen aan de zijkant en open zwemruimte in het midden, mogelijk wat vallisneria maar mogelijk ook plantvrij (hoe dan met nitraat om te gaan wordt nog een uitdaging ben ik bang)...

Nu zijn mij ideeën als volgt:
-Altolamprologus calvus: gave vis, maar als ik de altolamprologus sp sumbu shell zou willen is dit geen goede combi met de calvus volgens mij
-Synodontis lucipinnis, ja ik denk wel leuk maar ik weet niet of ik die zou houden, die mag dus geruild worden voor een andere soort
-Julidochromis, koppeltje, kan maar dat zullen dan jongen worden denk ik, misschien leuk voor een keer maar hoe zit het met deze soorten? Overleven veel jongen het vaak?
-Lamprologus occelatus, ja die zou ik misschien wel willen vervangen voor de A. sp sumbu shell, of door "standaard multi's", maar weet iemand hoe je de populatie multi's onder controle kunt houden in slechts 1m aquarium?

Onderstaande vissen vind ik erg mooi:
Holenbroeders: Slakkenhuiscichliden:
Neolamprologus leleupi Altolamprologus sp. sumbu shell (--> Voordeel niet zo veel slakkenhuizen nodig, fokken niet zo snel)
Neolamprologus brichardi Neolamprologus multifasciatus (--> Erg levendig, veel beweging in het aquarium)
Altolamprologus calvus Lamprologus ocellatus (--> Voordeel niet zo veel slakkenhuizen nodig, fokken niet zo snel)
Julidochromis sp. (allemaal mooi)
Neolamprologus caudopunctatus (niet in combinatie met slakkenhuischichliden)

Ik denk dat het uitdraait op 2 holenbroeders en 1 slakkenhuiscichlide, maar ik heb nog hoop dat door wat meer solo holenbroeders te houden ik misschien wegkom met 3 holenbroeders en 1 slakkenhuiscichlide, iemand daar ervaring mee?
Hier wat bestandjes die ik zo bedacht heb, zouden die kunnen?

Optie1:
Neolamprologus brichardi (solo)
Julidochromis sp. (koppel)
Multi's (kolonie) OF L. ocellatus (harem) OF A. sp sumbu shell (harem)

Optie2:
Neolamprologus caudopunctatus (groep) (start met 5?)
Altolamprologus calvus (solo)

Optie3:
Neolamprologus brichardi (solo)
Altolamprologus calvus (solo)
Multi's (kolonie) OF L. ocellatus (harem)

Bedankt!!

Ik heb nog wat verder gezocht en neig nu het meest naar:
Julidochromis ornatus (koppel)
Neolamprologus caudopunctatus (groep)

Eventueel later aan te vullen met:
Altolamprologus calvus (solo) OF synodontis

@Ed Tensen Ik weet dat je bij de Mbuna's graag een groene laag algen wilde, maar hoe hield je de algen in toom? Ik wil denk ik plantloos dus dan zal het denk ik neer komen op weinig licht, korte lichtduur, grote WW, niet te veel voeren? Veel tanganyika bakken vind die echt richting biotoopcorrect gaan vind ik wel heel vol met alg en ik houd juist wel van die kale look. Vroeger had ik ook vaak blauwalg in de tanga bak, maar dat was wel met volle juwel rio T5 verlichting erboven, nu heb ik een twinstar led bakje die ik goed kan dimmen.

De Mbuna's hielden die alg in toom. Had zelf mijn verlichting op 50% staan, maar mijn bak was natuurlijk dieper. In mijn Tanganyika bak uit het verleden had ik mijn verlichting op 30%, dat was toen T5 zo uit mijn hoofd. Je krijgt dan een mooie alg ontwikkeling, maar van je vissen hoef je niet te verwachten dat die ze kort houden. Tropheussen doen dat wel (ook gehad, speciaalbak) maar dat gaat niet in 1 mtr.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan