Wat is er nieuw

100x50x50 bak, welke vissen combineren?

Jaxxon

Member
Lid geworden
7 juni 2024
Berichten
7
Leeftijd
46
Hoi, mijn aquarium is vanaf 29 september aan het indraaien en ik ben aan het nadenken over het vissenbestand. De foto is van even terug dus de planten zijn inmiddels al flink gegroeid. Uiteraard moet ik nog een keertje goed testen maar alle waterwaardes zijn tot nu toe goed geweest.
Mijn wensen voor het bestand:
- Een gezelschapsaquarium met overwegend Aziatische vissen (en planten) en natuurlijke ingericht.
- Geen wildvang. Dat is mijn persoonlijke mening daar hoeven we in dit topic niet over te discussiëren
- Niet te moeilijk vissen qua waterwaardes en voeding.
- Ik ben meer van de kleinere vissen zodat ik er ook meer van in een groepje kan hebben.
- Het moet samen kunnen met garnalen.
- Ik ben gecharmeerd van Indische modderkruipers en steenkruipers en hoop die er ook in te kunnen hebben.
- Verder misschien een koppel of klein harem(Bengaals vuurtje?)
- 1 of 2 soorten groepsvissen.
- Geen woelers en/of springers. De bak heeft geen kap namelijk. Alle vissen kunnen springen maar sommige staan er echt om bekend dit makkelijk te doen natuurlijk.

Zo dat is een hele lijst en nou hoop ik natuurlijk op een leuke combinatie van vissen. Met name de groepsvis zit ik over twijfelen wat goed bij de bak bak en mijn wensen past. Die suggesties zijn meer dan welkom

Concreet zou ik nog willen weten of het lastig is om bijvoorbeeld een Vijfstreepbarbeel te combineren met een kleiner visje. Ik lees dat de barbelen goed samen gaan met andere vissen maar dan kan het verschil in formaat er misschien toch voor zorgen dat de kleinere soort schuchter blijft of misschien zelfs niet aan goed bij het eten komt?
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2024-10-01 at 14.58.39.jpeg
    WhatsApp Image 2024-10-01 at 14.58.39.jpeg
    409.8 KB · Weergaven: 30
Mooie inrichting zo! Ben helaas niet zo thuis in Azie. Kegelvlekjes vind ik wel heel mooi.
 
je kunt bij AquaInfo.nl het zoekfilter op 'Azië' zetten, en kijken wat daar uitkomt.
 
Leuke bak.

Geen wildvang
Dat beperkt het aanbod denk ik wel, dus zou gaan kijken welke soorten je daar van kunt krijgen. Misschien is de keuze veel groter dan ik denk hoor, heb geen idee. Ben wel benieuwd eigenlijk.
 
Welkom Jaxxon, welke temperatuur wil je de bak gaan houden? Neem aan 24-26 graden. Tenzij je voor de chinese kant gaat, dan moet de bak kouder, maar uit je bericht af te lezen niet.

Gezelschapsaquarium is heel anders dan kiezen voor een Aziatisch aquarium. Ik vind persoonlijk dat je alle vissen door elkaar kan houden zolang het territoriaal past, dan kan je kiezen voor een gemiddelde ph en temperatuur, meestal passen de vissen zich hier dan voor aan. Dan spreek je over een gezelschapsaquarium. Hierin houdt je alleen niet vaak de moeilijke Aziatische exemplaren. Die zijn ook vaak wat duurder. Echter vind ik dat je het leukste gedrag van de vis ziet bij hun gepaste leefomgeving 10/10. Dat terzijde doet een vis ook leuk bij een gemiddelde omgeving 7 of 8-10. Je keuze moet dus eerst zijn, gezelschap of aziatisch?

Na deze keuze kan je de puzzelstukjes gaan samenvatten. Kies jij voor gezelschap, dan houd jij je bak 23-24 graden. Dan kan je kiezen voor de steenkruiper die van koud water en veel stroming houdt. Zelf houdt ik hem ook in een gezelschapsbak. Echter komt het leukste gedrag dan naar boven als ik wTer ververs of het water wat kouder is. Leuke is je kan nu de modderkruiper ook kiezen, deze zul je alleen niet vaak zien, al helemaal als hij zich dus moet aanpassen aan een gezelschapsaquarium! Want deze vis houdt van wat warmer water.

Mijn advies als je aziatische bak wilt. Kies voor een wat warmere bak. Kies voor de modderkruiper en de siamese algeneter (Gyrinocheilus aymonieri), zorg wel voor extra voeding met tabletjes. Houdt deze lekker op warm water en pak wat leuke aziatische schoolvissen erbij. Vijfstreepbarbeel is een leuke vis, zou ik er minimaal 10, mooiste 15-20 van nemen. De oranje kleur heb je dan. Ik zou voor bovenin kiezen voor de blauwe marmergourami of de diamantgourami een koppeltje. Prachtvissen. Maar jij wilde klein dus misschien moet je dan denken aan kegelvlekken. Je kan ook kijken voor killivissen en regenboogvissen.
 
De gyrinocheilus kan (en is dat ook meestal) een rotzak zijn. Die moet ofwel in een heel grote bak, of in een speciaalaquarium als je niet wilt dat ie later alle vissen dood jaagt.
Regenboogvissen zijn er in allerlei uitvoeringen en vind ik zelf erg mooi. Maar de combinatie met garnalen is dan weer wat moeilijker, maar dat geldt voor veel vissen. Als het in de bek past, zullen ze het eten.
 
Een open bak zou ik zelf niet verwarmen, dan gaat de verdamping erg snel. Gelukkig is dat geen probleem met garnalen, indische modderkruipers, bengaals vuurtje en steenkruipers. Uitdaging is dan om daar mooie soorten bij uit te kiezen. Gelukkig is er de hemelsche pareldanio, een hele mooie combinatie met de soorten die je op het oog hebt.

Met je huidige inrichting zou ik dan gaan voor:
50 vuurgarnalen om mee te beginnen, laat die goed settelen tot de vissen komen.
10 indische modderkruipers
3 bengaals vuurtje (let op vrouwen zijn moeilijk te verkrijgen)
2 steenkruipers
25 Hemelse pareldanio
Je kan er een verwarming inhangen ingesteld op 18 graden, dan kan het overdag en zomers opwarmen.
 
Een open bak zou ik zelf niet verwarmen, dan gaat de verdamping erg snel. Gelukkig is dat geen probleem met garnalen, indische modderkruipers, bengaals vuurtje en steenkruipers. Uitdaging is dan om daar mooie soorten bij uit te kiezen. Gelukkig is er de hemelsche pareldanio, een hele mooie combinatie met de soorten die je op het oog hebt.

Met je huidige inrichting zou ik dan gaan voor:
50 vuurgarnalen om mee te beginnen, laat die goed settelen tot de vissen komen.
10 indische modderkruipers
3 bengaals vuurtje (let op vrouwen zijn moeilijk te verkrijgen)
2 steenkruipers
25 Hemelse pareldanio
Je kan er een verwarming inhangen ingesteld op 18 graden, dan kan het overdag en zomers opwarmen.
In dit geval dus de koudere variant. Ook mooie combinaties Jelle! Ik zou dan weer zelf voor warm kiezen, moet je alleen goede hoeveelheid water bijvullen elke week.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan