120W HQL lampen vervangen door CREE LED 6000 lumen/4000 K

S

SGAK

Guest
Hallo,

Ik start mijn (beplante zoetwater) aquarium (L*B*H=130*50*65 cm)opnieuw op, wil de 2 HQL lampen

2 keer Osram MBF-U, per lamp 125 W, 6300 lumen, kleur temperatuur 4100 K

vervangen door drie nieuwe (pas op de markt) LED modules van CREE (fabricant van LED verlichting voor allerhande applicaties):

3 LMH2 modules, per module 75 W, 6000 lumen, kleur temperatuur 4000 K
type-nr module:LMH020-6000-40G9-00000Tw

Heeft iemand ervaring met LED op relatief diepe aquaria?

OF kan ik beter voor de speciaal voor aquaria ontwikkelde Orphek DIF 10 XP V5 kiezen (prijs waarschijnlijk veel hoger),



of andere (krachtige) LED lampen die ik over het hoofd heb gezien? Zijn kleurtemperatuur en lichtsterkte (lumen) voldoende of zie ik parameters over het hoofd?



mvg Sebastiaan
 
Kijk eens op de site van JMB Light.
 
65 is niet diep hoor.

3 balken JMB erboven, moet genoeg zijn!
on een idee te geven, met 4 balken kan je in zee water sps koralen houden, een plantje moet dan ZEKER lukken
 
Dank voor meedenken. Ik wil echter puntlichtbronnen gebruiken. Heb inmiddels een 50W LED Floodlight gekocht (kleurtemperatuur 6000 K) en een van mijn HQL lampen vervangen door deze.

wp_20140502_006.jpg


Voordelen van de LED tov HQL zijn

-geen warmteontwikkeling door de LED. Hierdoor kan de lamp vlak boven het wateroppervlak hangen (en daardoor minder strooilicht in de kamer0
-Lager stroomverbruik
-HQL gaat verdwijnen

Ik zal periodiek fotos blijven posten, het geeft een direct vergelijk tussen HQL en LED.
 
Terug
Bovenaan