120x40x40 Mbuna Malawi (JanCichlide)


Gefeliciteerd met de gezinsuitbreiding.
Spectaculaire bak heb je, en mooie vissen die apisto is echt een mooie
 
Gefeliciteerd Jan!

--

Ben je tevreden over de kwaliteit van je aquarium van Hustinx in Hasselt?
 
Bedankt iedereen!

Ben je tevreden over de kwaliteit van je aquarium van Hustinx in Hasselt?

Heel tevreden, ik ga altijd naar Hustinx voor mijn materiaal en vissen.
De Apistogramma Eunotus heb ik wel bij een hobbykweker gehaald, Hustinx heeft enkel de meestvoorkomende Apistogrammas.

Bij deze nog een filmpje van de bak momenteel, nog geen tijd gehad om meer planten aan te kopen.
Momenteel geen agressie tussen de vissen, ook niet toen het nestje er was.
Al valt het af te wachten als er echte jonkies zijn wat het dan gaat geven, maar gezien de inrichting van de bak met voldoende zichtbrekers moet het lukken.



En wat foto's.

WhatsApp Image 2020-01-26 at 10.01.50.jpeg


WhatsApp Image 2020-01-26 at 10.01.50 (10).jpeg


WhatsApp Image 2020-01-26 at 10.01.50 (9).jpeg


WhatsApp Image 2020-01-26 at 10.01.50 (6).jpeg


WhatsApp Image 2020-01-26 at 10.01.50 (4).jpeg
 
Ancistrussen hadden eitjes gelegd, gelukkig is het niet uitgekomen :)
Als je kijkt op de foto's zie je een aantal eitjes tussen de stenen liggen.


Naamloos-1.jpg


Naamloos-2.jpg
 
Mooi stukje rivier :thumbs:
Jammer van die oxydator in beeld, maar ja hij moet ergens staan natuurlijk ;)
 
Knap!
Je stroming ook aangepast precies?
Verminderd in vergelijking met in het begin?
 
Ja de oxydator moet even ergens staan :) Is maar tijdelijk, deze staat er niet continu in.

De stroming wordt wat gebroken door de drijfplanten.
Ik heb de flowpipe van eheim er nog niet terug opgezet, is nog altijd de spraybar.
Straks filteronderhoud doen, de prefilter proper maken en het wat in de filter vervangen, dan zal de stroming wel terug heviger zijn.
Ik ga dan de flowpipe wel terug installeren.
 
Ik heb de flowpipe er net op gezet, is dit voldoende beweging in het water om genoeg zuurstof erin te krijgen?

 
gefeliciteerd met de kleine!
en de bak :rolleyes: want jeetje, die is wel echt heel gaaf zeg. nog nooit zo een mooi biotoop aquarium gezien!
 
gefeliciteerd met de kleine!
en de bak :rolleyes: want jeetje, die is wel echt heel gaaf zeg. nog nooit zo een mooi biotoop aquarium gezien!

Bedankt! Biotoop is ruim genomen :)
Wanneer mijn huidige visbestand er niet meer is omwille van ouderdom, ga ik wel meer richting een echte biotoop gaan.
Een specifiek stuk van een rivier, wel sowieso met dwegcichliden.
 
Ik heb de flowpipe toch terug omgewisseld met de spraybar omdat ik de oppervlaktebeweging te weinig vond met de flowpipe.

 
  • Leuk
Waarderingen: Bov
Erg mooi bakje hoor. Ondanks de geringe diepte, heb je er mooie diepteverwerking in weten te krijgen. Chapeau!
 
Welke chicliden heb je er in zitten?
 
Ik heb me een TDS meter aangeschaft. Ben even aan het uitzoeken wat de beste waarde is voor mijn vissen. Zit nu op 270ppm.

onlineaquarium-spullen-tds-meter-ppm-meter.jpg
 
Voor mijn crystalblackgarnalen heb ik een tds van max 150, in mijn stelling waar voornamelijk algeneters en corydoras in zitten een tds van 250-300
 
Ik ga toch eens overwegen om wat te verversen met osmose water.

Even wat triest nieuws te melden er is 1 apistogramma eunotus overleden, deze was in een noot gekropen en zat vast waardoor hij verdronken is.
Toen ik de noot eruit nam, kreeg ik de vis er zelf ook niet uit, deze had zich er echt tussen gewrongen.
Samenstelling van de eunotus is nu 1man 1vrouw. Even kijken hoe het gaat, anders moet ik terug een vrouwtje bij gaan halen.
 
Na meer dan 10 jaar Midden en ZA cichliden te hebben gehad, heb ik besloten om eens iets heel anders te doen.
Ik was nu vaak veel tijd bezig met de planten, de bodem proper te houden, de filter proper te maken (slibt snel dicht met al het rottend organisch materiaal), etc...
Bijkomende reden is dat ik nu een dochtertje heb van 8 manden en ik daarom minder tijd heb om in het aquarium te klooien. Enkel water moeten wisselen is een pak minder werk.
Mijn dochter kijkt ook graag naar het aquarium daarom ook dat ik over wil gaan naar kleurrijke vissen.
Een zee aquarium is niet mijn ding, ik blijf bij de cichliden en daarom zullen het Mbuna's worden.

Het huidige bestand van vissen heb ik aan iemand overgelaten voor 20euro. De Eunotus en L-nummer heeft mijn schoonvader overgenomen.

Nadat de vissen eruit waren, was het tijd om de bak leeg te halen. Uiteindelijk tot de vaststelling gekomen dat de bodem aan het rotten was.
Daarom besloten om geen rijnzand meer te nemen maar over te gaan tot filterzand.

WhatsApp Image 2020-09-19 at 10.04.40.jpeg


Bak leeghalen ging vrij vlot, alles wat opkuisen en zo klaar.

WhatsApp Image 2020-09-19 at 10.34.31.jpeg


Onderaan een xps paneel vast gekit en dan maar de stenen plaatsen. Het inrichten heeft langer geduurd dan het leeghalen.

WhatsApp Image 2020-09-19 at 11.09.05.jpeg


Nadien was het water vullen. Aan het filter ben ik niet gekomen, dus daar zitten nog bacteriën in.
Daarna was het even wachten totdat de bacterieën zich wat door de bak hadden verspreid. Uiteindelijk een weekje gewacht.
De vissen zullen er vandaag in gaan.

Bijkomend ook een wavemaker gekocht om wat meer stroming te krijgen.

WhatsApp Image 2020-09-19 at 12.49.25.jpeg


Het bestand dat er in zal gaan, is het volgende:
- 2m/5v Chindongo Demasoni
- 2m/5v Labidochromis Caeruleus
- 1m/1v Pseudotropheus Johanni (ik had liever 1m/2v gehad, maar ze worden per koppel verkocht bij de LFS waar ik ga)
 
Wow, ook mooi zo op die kast!
 
Wow, ook mooi zo op die kast!

Bedankt, mijn vriendin is er ook gelukkiger mee. Ze was blij dat het nu helder water is en geen blackwater meer. Ze zei dat het aquarium nu beter bij het interieur stond :)

Even een klein filmpje. Ik ben nog niet tevreden over de stenen. Ik ga ze vandaag wat anders leggen.

 

Terug
Bovenaan