Wat is er nieuw

120x40x50 of 100x50x60

jeevandewee

Well-known member
Lid geworden
9 juni 2020
Leeftijd
59
Hallo allemaal,

Ik heb nu een 60cm aquarium en wil naar een groter aquarium maar niet veel groter dan 240-250ltr ivm vloer van de zolder.
Ik twijfel tussen een 120x40x50 en een 100x50x60.
Het voordeel van de 120 is meer zwemruimte voor vissen.
Het voordeel van de 100 is meer scape diepte en meer ruimte voor plantengroei.

Ik hoef geen grote vissen maar wel aan kleien schooltjes (tetra's, rookkopzalmpjes, corydoras, garnalen) en geef vooral prio aan beplanting en het scapen.
Op basis daarvan zou mijn voorkeur uit moeten gaan naar de 100cm.
Toch twijfel ik omdat ik bang ben dat ik de 100cm snel te klein vind worden.

Wat zijn jullie gedachten/advies hierover?

Tevens zoek ik naar advies over het merk. Ik twijfel nu tussen Eheim en Aqualantis.
Welke is beter qua kwaliteit van de tank en de verlichting?

Met vriendelijke groet,

Jeevandewee

Ik vind het mooi als een aquarium zo rechthoekig mogelijk is (in tegenstelling tot vierkant). Wat mij betreft dus zekersteweten de 120cm. De lagere hoogte heeft nog als voordeel dat je een hogere PAR op de bodem overhoudt.
1591713922395.png

p.s.
Tevens zoek ik naar advies over het merk. Ik twijfel nu tussen Eheim en Aqualantis.
Welke is beter qua kwaliteit van de tank en de verlichting?
Heb je ook overwogen om een losse onderkast, een los aquarium en een losse verlichting te kopen?

Bedankt voor de reactie!
Ja, heb zeker interesse in een los aquarium en verlichting maar bij voorkeur wel een aquarium met deksel.
Ik heb een tweedehandse Juwel 240 overgenomen met stevige onderkast maar vind het glas te dun en er zitten mij teveel krassen in.
Ik kan prima af met een los aquarium van dezelfde lengte breedte maat.

Groet, jeevandewee

Ik vind juist een vierkante bak mooi (diepte en hoogte hetzelfde) ;))

en zou zeker gezien je wil scapen voor die diepte gaan. 100x50x60 dus.

Ik zou eerst kiezen welke vissen je wil en dan daarop kiezen welke bak. bijvoorbeeld: als je maanvissen wil zou ik gaan voor de hoge, roodkopzalmpjes is juist leuk met een brede. Of eerste kijken welke planten je wil want daarvan zijn er ook die heel erg hoog worden.
Ik vind het wel makkelijker om brede bakken te onderhouden dan hoge, simpelweg omdat je wat makkelijker bij de bodem komt.

Bedankt voor de adviezen!

Het is de Eheim Proxima 250 (101x51x57) geworden.
Vandaag besteld. Als het goed is begin volgende week binnen.

eheim-aquarium-proxima-250-classic-led.png

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan