124l juwel rio


W

Wacko

Guest
Hallo leden,

Op aanraden van een lid plaats ik hier mijn visbestand. Volgens hem is het helemaal niet goed en hebben de vissen stress.

Hier gaat ie:

3 platys + 1 juvenile + 6 fry
3 guppies
7 cardinaaltetra
6 kegelvlekbarbeel
2 cory
1 pleco
6 grote slakken als opruimdienst

Planten:

Heel wat waterpest
Heel wat hoornblad
Java varen
Java varen windelov
Cryptocoryne vesuvius
Cryptocoryne wendtii

Wat is er mis mee?
 
Misschien nog even medelen hoe groot je bak is in centimeters en wat voor filtering je hebt voor het totaal plaatje?
 
Misschien nog even medelen hoe groot je bak is in centimeters en wat voor filtering je hebt voor het totaal plaatje?

80 cm juwel biofilter systeem 500l/u pomp medium grootte
 
3 platys + 1 juvenile + 6 fry
3 guppies
kweken als gekken en heb je waarschijnlijk heel snel de hele bak mee volzitten

7 cardinaaltetra
6 kegelvlekbarbeel
zijn beide scholenvissen, dus had je meer plezier gedaan met een grote school. Maar op zich zou dit wel moeten kunnen

2 cory
deze zijn wel te lonely en wensen meer soortgenoten. Hebben wel een zandbodem nodig om naar eten te zoeken. Is eigenlijk wel een must, weet niet wat je hebt

1 pleco
welke? Zijn er vele van en de meeste worden vrij groot

6 grote slakken als opruimdienst
gewone slakken of?? Sommige kunnen een plaag worden
 
3 platys + 1 juvenile + 6 fry
3 guppies
kweken als gekken en heb je waarschijnlijk heel snel de hele bak mee volzitten
Ik weet het maar als er teveel zijn kan ik ze mss weggeven aan leden hier of aan een aquarium winkel? Nemen ze dat meestal niet aan?

7 cardinaaltetra
6 kegelvlekbarbeel
zijn beide scholenvissen, dus had je meer plezier gedaan met een grote school. Maar op zich zou dit wel moeten kunnen
Waarom zouden zij van dit visbestand stress krijgen? Ik meen dat al mijn soorten eerder vredelievend zijn.

2 cory
deze zijn wel te lonely en wensen meer soortgenoten. Hebben wel een zandbodem nodig om naar eten te zoeken. Is eigenlijk wel een must, weet niet wat je hebt
Ze zitten niet op zand maar op eerder wat fijner grind. Ik weet dat het er eingelijk meer hadden moeten zijn, maar ik wil de bioload toch niet al te veel onder druk zetten.


1 pleco
welke? Zijn er vele van en de meeste worden vrij groot
Het is een common pleco

6 grote slakken als opruimdienst
gewone slakken of?? Sommige kunnen een plaag worden
Verschillende soorten. Tijger neriet slakken en dergelijke maar de speciaalzaak verzekerde mij dat die in mijn aquarium water zeker niet zouden voortplanten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Doe het even in een los bericht. Guppen en platy's raak je meestal aan de straatstenen niet kwijt en ook winkels nemen ze zelden terug, ook vooral omdat ze zo snel kweken. Dit kun je uiteraard even aankijken, wellicht eten de andere vissen wel de jongen dusdanig op dat het mee zal vallen.

Ik zeg niet dat je school stress krijgt, maar het zijn wel soorten die liever met meer zitten. Het is beter als je 1 soort had gekozen en daar een grotere school van, maar als de vissen zich gewoon laten zien zou het prima moeten kunnen.

Grind slijt baarddraden van corydoras af, de dingen die ze nodig hebben om naar eten te zoeken. Is het grind je te scherp tussen je handen, is het eigenlijk ook te scherp voor de zachte buik van een corydoras. Ook zeven zij zand door de kieuwen en halen het voedsel er daarmee uit, dat lukt ze niet met grind. Je zou zelf even moeten kijken hoe scherp het is.

Heb je ook een foto? Is het geen ancistrus maar echt een pleco? Ik heb er niet heel veel verstand van, maar volgens mij worden die over het algemeen huge

Je nerita slakken kweken niet in zoetwater, maar laten wel door de hele bak eitjes achter en ik meen dat die vrij lastig te verwijderen zijn als ze eenmaal uitharden omdat ze niet uitkomen
 
Doe het even in een los bericht. Guppen en platy's raak je meestal aan de straatstenen niet kwijt en ook winkels nemen ze zelden terug, ook vooral omdat ze zo snel kweken. Dit kun je uiteraard even aankijken, wellicht eten de andere vissen wel de jongen dusdanig op dat het mee zal vallen.

Ik zeg niet dat je school stress krijgt, maar het zijn wel soorten die liever met meer zitten. Het is beter als je 1 soort had gekozen en daar een grotere school van, maar als de vissen zich gewoon laten zien zou het prima moeten kunnen.

Grind slijt baarddraden van corydoras af, de dingen die ze nodig hebben om naar eten te zoeken. Is het grind je te scherp tussen je handen, is het eigenlijk ook te scherp voor de zachte buik van een corydoras. Ook zeven zij zand door de kieuwen en halen het voedsel er daarmee uit, dat lukt ze niet met grind. Je zou zelf even moeten kijken hoe scherp het is.

Heb je ook een foto? Is het geen ancistrus maar echt een pleco? Ik heb er niet heel veel verstand van, maar volgens mij worden die over het algemeen huge

Je nerita slakken kweken niet in zoetwater, maar laten wel door de hele bak eitjes achter en ik meen dat die vrij lastig te verwijderen zijn als ze eenmaal uitharden omdat ze niet uitkomen

De guppy's zijn japan blue en zijn gekocht voor 10 euro het stuk bij guppycorner dus ik neem aan dat ik die mss eventueel wel kwijt krijg?

Het grind is quartz en het zijn geen grote brokken. Ik zou eens moeten voelen maar ik denk niet dat het echt scherp is.

Ik zal vanavond een foto trekken van de ancistrus/pleco als hij zich laat zien zodat iemand dat dan beter kan beoordelen.

Ik heb nog geen eitjes van de slakken gezien maar ik zal er op letten.

Verder heb ik genoeg planten denk ik dan en 2 snel groeiende soorten (hoornblad nog maar net toegevoegd om een tweede snelgroeier te hebben) maar er staat redelijk wat baardalg op mijn cryptocorine vesuvius alsook op de wendtii. Op de java varen windelov staat ech een mooie hoop baardalg.

Het aquarium staat niet in direct zonlicht en ik laat mijn lampen 6 uur per dag branden.
Ik voeg 12ml easylife profito toe wekelijks en sinds een kleine week 2,5ml easycarbo dagelijks.

Veel verbetering heb ik op dat vlak nog niet ondervonden.

Ik voeg dagelijks
 
Levendbarenden zoals guppy's en platy's zijn enorme druktemakers en zwemmen in dezelfde laag als je tetra's en barbeeltjes, dat is enorm stresserend voor alle 4 de soorten, zoals hierboven gezegd kun je beter terug schakelen naar 1 soort in die laag, welke soort dat dan word moet je zelf beslissen, je zal zien als je 1 soort per laag houdt je bak veel rustiger oogt en de vissen aanzienlijk minder stress hebben.
Corydoras is een scholenvis die verpietert als je ze met te weinig houdt dan voelen ze zich diep ongelukkig, 10 stuks is toch wel aan te raden, wel van dezelfde soort doen want verschillende soorten scholen onderling niet met elkaar.
En dan kun je als eyecatcher een leuk gouramietrio doen (zou geen blauwe spat doen die zijn ontzettend agressief)
 
Wordt dat scholen van Cory's niet overdreven?
Ikheb 11 Sterbais, en die zitten gewoon continu verspreid over de bodem. Kan niet zeggen dat ze echt scholen, tenzij als het "feeding time is".
Soms eens een groepje van 3-4 dat samen zit.
 
Ze voelen zich veilig dus zijn op de voorgrond aanwezig. Heb je er minder, zullen ze zich veel meer verstoppen omdat ze geen veiligheid ervaren, of iig minder. Zelfde geldt bij scholenvissen. Zwemmen meestal los door de bak tot er 'gevaar' dreigt en gaan dan pas naar elkaar. Maar heb je er t3 weinig, zul je ze weinig zien en zijn ze lang niet zo actief en niet zo veel te zien
 
Wordt dat scholen van Cory's niet overdreven?
Ikheb 11 Sterbais, en die zitten gewoon continu verspreid over de bodem. Kan niet zeggen dat ze echt scholen, tenzij als het "feeding time is".
Soms eens een groepje van 3-4 dat samen zit.
Scholenvissen scholen pas samen als er gevaar dreigt (een éénling valt niet op in de massa) en voor de rest zwemmen ze ook in de natuur gewoon los van elkaar opzoek naar eten, juist omdat ze met zo'n grote groep zijn voelen ze zich veilig en hoeven ze dus niet te scholen (tenzij er predatoren in de buurt zijn) Dat is de reden waarom je altijd een zo groot mogelijke groep moet nemen als je een scholenvis neemt, zodat ze zich veilig voelen
 
Doe het even in een los bericht. Guppen en platy's raak je meestal aan de straatstenen niet kwijt en ook winkels nemen ze zelden terug, ook vooral omdat ze zo snel kweken. Dit kun je uiteraard even aankijken, wellicht eten de andere vissen wel de jongen dusdanig op dat het mee zal vallen.

Ik zeg niet dat je school stress krijgt, maar het zijn wel soorten die liever met meer zitten. Het is beter als je 1 soort had gekozen en daar een grotere school van, maar als de vissen zich gewoon laten zien zou het prima moeten kunnen.

Grind slijt baarddraden van corydoras af, de dingen die ze nodig hebben om naar eten te zoeken. Is het grind je te scherp tussen je handen, is het eigenlijk ook te scherp voor de zachte buik van een corydoras. Ook zeven zij zand door de kieuwen en halen het voedsel er daarmee uit, dat lukt ze niet met grind. Je zou zelf even moeten kijken hoe scherp het is.

Heb je ook een foto? Is het geen ancistrus maar echt een pleco? Ik heb er niet heel veel verstand van, maar volgens mij worden die over het algemeen huge

Je nerita slakken kweken niet in zoetwater, maar laten wel door de hele bak eitjes achter en ik meen dat die vrij lastig te verwijderen zijn als ze eenmaal uitharden omdat ze niet uitkomen

Hier heb je de foto's
 

Bijlagen

  • 20191107_170052.jpg
    20191107_170052.jpg
    181.7 KB · Weergaven: 82
  • 20191107_170134.jpg
    20191107_170134.jpg
    43 KB · Weergaven: 82
Hier heb je de foto's
Op de foto is te zien dat je vissen vrij dicht tegen de bodem zwemmen en dat doen ze omdat ze zich niet veilig voelen, en dat komt door het felle licht wat niet onderbroken word, kwestie van drijfplanten toevoegen (neem dan ajb geen eendekroos dat slaat je water dood en krijg je nooit meer uit je systeem) en je vissen voelen zich al een stuk prettiger
 
Op de foto is te zien dat je vissen vrij dicht tegen de bodem zwemmen en dat doen ze omdat ze zich niet veilig voelen, en dat komt door het felle licht wat niet onderbroken word, kwestie van drijfplanten toevoegen (neem dan ajb geen eendekroos dat slaat je water dood en krijg je nooit meer uit je systeem) en je vissen voelen zich al een stuk prettiger
Welke raad je aan? Moet ik die lichten niet gewoon proberen dimmen dan? Waarom maken ze die zo sterk als de vissen afschrikt?

En btw is het een ancistrus of pleco en zoja welke?

Vreeselijk bedankt!
 
Welke raad je aan? Moet ik die lichten niet gewoon proberen dimmen dan? Waarom maken ze die zo sterk als de vissen afschrikt?

En btw is het een ancistrus of pleco en zoja welke?

Vreeselijk bedankt!
Ja die lampen maken ze altijd zo sterk zodat jij alles goed kan zien, dierenwelzijn staat niet zo hoog in het vaandel bij de fabrikanten, je kan als drijver de limnobium leavegatum nemen, of drijfbamboe. Verlichting dimmen gaat niet met tl-lampen.
Je vis is een pleco en zit verkeerd want die word met gemak 40 cm alstie goed gehuisvest is, nu kan die niet groeien en zal die inwendig wel groeien wat dus nogal ene pijnlijk gebeuren gaat zijn voor de vis met een voortijdig overlijden ervan.
 
Overigens geen bodem die geschikt is voor corydoras, is te korrel veel te grof voor. Lijkt wel redelijk afgerond, das dan wel weer een klein pluspuntje...
 
Op de foto is te zien dat je vissen vrij dicht tegen de bodem zwemmen en dat doen ze omdat ze zich niet veilig voelen, en dat komt door het felle licht wat niet onderbroken word, kwestie van drijfplanten toevoegen (neem dan ajb geen eendekroos dat slaat je water dood en krijg je nooit meer uit je systeem) en je vissen voelen zich al een stuk prettiger

Al die drijfplanten komen gewoon op het rooster van de filter intake en mijn waterflow gaat eraan. :s
 
En iets van een lotus of iets? Of een klimop? Drijft wel, maar niet in je filter
 

Terug
Bovenaan