125L visbestand, nog iets bij?


P

pcheetovg

Guest
Haai,

Ik heb een juwel Rio 125 met het originele binnenfilter (helaas). Ik heb de bak inmiddels al een jaar of 4/5 en heb er lang een betta ingehad. Deze is nu laatst overleden, was al redelijk oud voor een dierenwinkel betta. Ik zou nu graag aan de oppervlakte een koppeltje willen hebben maar ik denk niet dat dit met mijn huidige bestand gaat. Het aquarium is vol ingericht met veel kienhout, lavavarens en echidorussen. Ph ligt rond de 7,1 en gh 7,8, is gewoon kraanwater dus niks bijzonders.

Mijn visbestand nu is:
7x Aplocheilichthys normani
9x Desmopuntius pentazona
5x Corydoras panda
2x Pangio kuhli

Als ik hierbij nog een oppervlaktevisje plaats wordt het denk ik te veel? Ik wil de barbeeltjes waarschijnlijk weg doen omdat ze drukker zijn dan ik dacht en ik twee kleine schooltjes niet mooi vindt. Zou er iets bij kunnen als deze weg zijn?
 
Ik zou dan de lichtoogjes uitbreiden naar een mooie school van 15 ofzo. Aan het oppervlak is er dan nog wel ruimte voor een schooltje lijkt me. Ringbandsnoekjes zijn erg leuk, de bijlzalmpjes kunnen. Dat zijn een beetje soorten die echt aan het oppervlakte blijven plakken als het ware. Net als halfsnavelbekjes, maar daar zijn de meningen over verdeeld
 
Ringbandsnoekjes heb ik een tijdje geleden meerdere keren gehad, maar doen het bij mij nooit zo goed op een of andere manier. Heel mooie visjes maar ga ik niet meer aan beginnen denk ik. Blauwoogjes uitbreiden is een goed idee inderdaad, zijn hele interessante visjes vind ik. Bakje ziet er zo uit trouwens (heb inmiddels drijfplantjes).

Ik hoef niet per see visjes die heel erg aan de oppervlakte hangen, betta heb ik altijd heel mooi gevonden maar vind ik toch meer voor een speciaal bakje.
 

Bijlagen

  • 0E50028B-C3F6-4E36-A831-9479A7661BDF.jpeg
    0E50028B-C3F6-4E36-A831-9479A7661BDF.jpeg
    82 KB · Weergaven: 102
Ringbandsnoekjes heb ik een tijdje geleden meerdere keren gehad, maar doen het bij mij nooit zo goed op een of andere manier. Heel mooie visjes maar ga ik niet meer aan beginnen denk ik. Blauwoogjes uitbreiden is een goed idee inderdaad, zijn hele interessante visjes vind ik. Bakje ziet er zo uit trouwens (heb inmiddels drijfplantjes).

Ik hoef niet per see visjes die heel erg aan de oppervlakte hangen, betta heb ik altijd heel mooi gevonden maar vind ik toch meer voor een speciaal bakje.

Zie net dat ik op mijn mobiel nog op dit account kan, dacht dat ik mijn wachtwoord kwijt was ;) pcheetovg is ook mijn account
 
Vijfstreepbarbeeltjes vandaag verkocht. Bestandje is nu

7x Aplocheilichthys normani
4x Corydoras panda
3x Pangio kuhli (1 teruggevonden in het filter)

Zouden hier garnaaltjes bij kunnen? Zoals ik al zei zit het interne juwel filter er nog in, dit kan misschien wel een probleem opleveren voor jonge garnaaltjes.
Blauwoogjes wil ik waarschijnlijk nog uitbreiden, maar zijn nu bezig met eitjes leggen dus wie weet hou ik er daar wel een paar van over :). Ik mis toch wel een beetje een blikvanger, bodemvis lijkt me geen goed idee met de cory’s en kuhli’s die er al zwemmen? Betta man is altijd mooi, maar dan zal ik waarschijnlijk moeten kiezen tussen garnaaltjes of een betta. Jullie nog suggesties voor een leuk koppeltje/harem?
 
Als ik jou was zou ik denken aan een koppeltje dwerggourami's of een koppel/harem apistogramma's
De apistogramma agassizii is de ultieme blikvanger als je 't mij vraagt :)

Ik denk dat je er altijd wat garnalen in kunt doen, japonica's zijn wat groter en die kweken niet, dus zul je geen last hebben van jonge garnalen die in je filter komen.
Evt waaierhandgarnalen die best groot kunnen worden en daardoor ook een blikvanger kunnen zijn.
 
Ben zelf nooit zo weg van dwerggoerami's door het virus, apistogramma's zal niet goed gaan met mijn bodembewoners vrees ik.

Ik dacht zelf inderdaad aan wat garnalen en misschien de dwergknorgoerami, Trichopsis Pumilus? Stelt deze bijzondere eisen aan de watereisen en hoe is deze te houden (koppel, harem, groepje?). Geslachtsonderscheiding is bij deze soort niet heel makkelijk toch?
 
Ik heb nu

7x Aplocheilichthys normani
4x Corydoras panda
4x Pangio kuhli
2x Otocinclus vittatus

Zou ik zonder Problemen mijn bestand uit kunnen breiden naar:

15x Aplocheilichthys normani
4x Corydoras panda (merk dat panda's redelijk gevoelig zijn als ze jong zijn.. wil alleen uitbreiden als ik volwassen dieren kan krijgen)
4x Pangio kuhli
6x Otocinclus vittatus
12x vuurgarnaal

Of zou meer blauwoogjes ook kunnnen? heb nog steeds een zwak voor betta's maar dit zou geen goed idee zijn met mijn vuurtjes denk ik.

ik heb dus gewoon de bioflow erin en ververs per week 15-20%.
 

Terug
Bovenaan