130*50*50 Tanganyika


M

Mascha&Ivo

Guest
Voor een kennis eens wat aan het informeren en rondkijken voor een 130*50*50 Tanganyika aquarium

Hij wilt in ieder geval:
- een Altolamprologus soort
- een slakkenhuisbewoner

De zoektocht is nu naar een (of twee) soort(en) die hiermee te combineren is (zijn).

Wie denkt er mee? Brand maar los!


PS: ga er maar vanuit dat voor de juiste inrichting gezorgd kan worden, d.w.z. genoeg stenen/keien en slakkenhuizen wordt geregeld
 
Er kan een hoop natuurlijk in zo'n bak..! Een open water soort kan er sowieso bij (Cyprichromis leptosoma of Paracyprichromis nigripinnis/brieni), verder of kleinere open zand bewoners (mits niet al te veel stenen voor de Alto) (Aulonocranus dewindti, Reganochromis calliurus, Trematocara of Xenotilapia), of juist meer rotsbewoners (en dus meer stenen) (bv Julidochromis, Variabilichromis, Chalinochromis of Neolamprologus).

Een grotere rover zou ik niet doen met shellies, dus geen aal of grotere/agressievere Lamprologus-achtigen zoals Lepidiolamprologus.
Verder zou ik geen planteneters nemen, die houdt je het beste apart en zijn ook best moeilijk te houden. Dus geen Eretmodus, Spathodes, Tropheus, Pseudosimochromis, Petrochromis en Tanganicodus.
 
Dankje Saskia voor je input :)

Het komt er dus kort gezegd een beetje op neer dat hij moet gaan bedenken wat hij het belangrijkste vindt rotsen, schelpen, of open zwemruimte? of anders gezegd in welke verhouding hij e.e.a. graag zou zien?
Wel vond hij "die met die gele staart zo mooi" - dat zullen Cyprichromis leptosoma zijn?
Is een (de?) Tanganyika killi nog iets?
Of een Synodontis?

Het is in ieder geval zo dat hij vrij snel tevreden is. Dat wil zeggen: het hoeven voor hem geen 'bijzondere' of 'zeldzame' soorten te zijn, als de dieren maar goed tot hun recht komen is hij blij mens.
Hij heeft bv. sinds ruim een half jaar een anderhalve meterbak staan en wat stopt 'ie erin? Precies, sherrybarbelen en purperkoppen maar dan wel in fatsoenlijke school (denk aan 25+). Dit om even een beeld te schetsen.

Planten zullen voor hem niet zo hoeven. Al ziet 'ie waarschijnlijk wel graag een bos Vallisneria als dat even kan.

We hadden zelf alvast eens wat websites geraadpleegd en kwamen uit bij iets als Variabilichromis, Paracyprichromis, Neolamprologus brichardi/pulcher (geen idee waarom, maar het zou best eens kunnen dat hij die fantastisch mooi gaat vinden), Julidochromis, exLamprologus, Xenotilapia. Niet alles zal even lekker combineren en bij elke keuze qua inrichting (eerste vraag, zie boven) passen. Maakt het bijvoorbeeld nog veel uit welke slakkenhuisbewoner wordt gekozen?
 
De grote tanga killi is 1.3m te klein voor, denk aan een congozalm-achtig beest: flinke zwemmer, een flinke school nodig en flink groot ook zeker voor een kili. De kleine tanga killi kan wel prima. Ook dit is een scholenvis, leeft helaas niet lang, vraagt beschutting (drijfplanten, slierten vallisneria etc), wel leuke visjes maar lastig te vinden en voor zo'n kortlevend soortje vind ik ze best prijzig... Zeker in zo'n grote bak waar je er dan wel 20 ofzo van wilt... Maar kan dus wel, prima.

Leptosoma's zijn er in allerlei kleuren, kijk wel dat je een kleinere uitkiest, bv de jumbo heeft een grotere bak nodig.

Slakkenhuisbewoners, als je een andere Alto neemt dan geen Alto slakkenhuisbewoners, kunnen kruisen. Verder zijn de similis en multi het meest geschikt omdat die elkaar altijd mogen. De rest wil nog weleens knokken/geen paren vormen, op zich is de bakmaat groot genoeg dus als ie echt verliefd wordt op een andere soort,... Maar geef ze dan wel de ruimte... En let erop dat sommige soorten te groot zijn voor escargot huisjes, dan moet je dus ook grotere schelpen nemen.

Syno's kunnen ook ja, zullen wellicht wel wat shellie jonkies snoepen 's nachts (denk ik). Synodontis petricola dwarf lijkt me prima passen. De gewone kan ook maar wordt wel weer groter, misschien mindere combi met shellie's (ook weer, denk ik).

Ik ben en blijf zelf fan van Variabilichromis moorii en Neolamprologus brichardi. Had ik al toen ik 15 was, nu weer. Denk er alleen wel om dat met name brichardi's lekker kunnen doorfokken. Mja een paar nestjes Julidochromis o.i.d. levert dezelfde problemen op... Al koppelen die wel lastiger. Brichardi's doen het vooral leuk in een familiegroep (ipv een koppel), en de bak is er groot genoeg voor.


Verder inderdaad bedenken hoeveel zand vs. hoeveel steen. Daar het bestand op aanpassen.
Vallisneria is prima.
 
Woont je kenis trouwens ook (in de buurt van) Rotterdam? Dan zou ik eens gaan kijken bij Verduijn! Kijk je je ogen uit, en wellicht ziet hij daar wel een soort die hij MOET hebben :D
 
Verduijn is bekend ja, paar machtige schowbakken ook :)
We komen er graag, is eigenlijk alleen n�t iets te ver fietsen om 'even' langs te gaan.
Hij is van Gouda, dus maar een keer meesleuren.
 
Xenotilapia en koloniale schelpenbroeders zou ik ook niet doen, de Xeno's gaan geheid in stress schieten!
 
En laat u niet misleiden, de Jumbo is niet de grootste uit de leptosoma soorten, paracyps zou ik ook niet doen in een fel verlichte bak, worden dan maar bruine visje; (in een donkere bak met wit en blauw licht gaat het prima)

Syno's met koloniale schelpenbroeders vind ik nogal wreed, daar die 's nacht nogal hevig door het schelpenveld kunnen zwemmen, en dat is iedere nacht opnieuw stress voor je schelpenbroeders. Niet aan te raden
 
En wat zou je allemaal wel doen, Danovic?
Wat er niet kan is belangrijk, maar daarmee krijg je het aquarium niet bevolkt met vissen ;)
 
Persoonlijk zou ik gaan voor:

Achtergrond rotswand met nog wat her en der verspreide rotsen op een zandvlakte.

In de rotsen zou ik dan:
2/2 altolamprologus compressiceps gold head

Voorzie op termijn wel een extra grote schelp waar de vrouw inkan en de man niet

bij de verspreide rotsen zou ik dan tactisch schelpen rondleggen waar ik dan een harem Lamprologus ocellatus (of lamprologus meleagris sp 'Stappersi') zou plaatsen.

Indien goed opgebouwd zou er dan zelfs nog plaats zijn voor extra rotsbewoners, vrijzwemmers zou ik niet doen (allesinds de cyps niet) onder 150cm; tenzij je een respectabele diepte van het aquarium hebt (60cm+)
 
gewoon uit interesse, maar wat word er bedoeld met een slakkenhuis bewoner?

zijn dit bepaalde vissen die hun hol in een slakkenhuis hebben?
 
Dat zijn vissen zoals de Multi s die zoals je al zegt "wonen" in slakkenhuisjes en ook daarin de nesten maken.
Vandaar dus ook de naam.
 
Veelal (ex)Lamprologus soorten inderdaad. De Altolamprologus "shell" ook.
In het Tanganyika meer wonen die in de huizen van de Neothauma tanganyicense.
 
Danovic zei:
Persoonlijk zou ik gaan voor:

Achtergrond rotswand met nog wat her en der verspreide rotsen op een zandvlakte.

In de rotsen zou ik dan:
2/2 altolamprologus compressiceps gold head

Voorzie op termijn wel een extra grote schelp waar de vrouw inkan en de man niet

bij de verspreide rotsen zou ik dan tactisch schelpen rondleggen waar ik dan een harem Lamprologus ocellatus (of lamprologus meleagris sp 'Stappersi') zou plaatsen.

Indien goed opgebouwd zou er dan zelfs nog plaats zijn voor extra rotsbewoners, vrijzwemmers zou ik niet doen (allesinds de cyps niet) onder 150cm; tenzij je een respectabele diepte van het aquarium hebt (60cm+)

Cyps en paracyps zou ik ook niet doen inderdaad, daarmee doe je ze tekort.
Waarom 2/2 Altolamprologus?

Ik zou eerder kiezen voor zoiets:
1/1 A. compressiceps / A. calvus
harem slakkenhuisbewoners (of een kolonie multifasciatus/similis)
1/1 Julidochromis of N. buescheri

Nadeel van de juli/buescheri is dat ze niet zo makkelijk koppelen, maar heb je ze eenmaal dan zijn het erg gave visjes!
 
Maandag hebben we nog eens met hem over de bak gesproken.
1. Een kant wordt in ieder geval volop rots/grot. Waarschijnlijk langs de gehele zijruit en tot het wateroppervlak.
2. Voor de rest vooral slakkenhuizen, de vraag is nog even of dat lagen slakkenhuis worden of slakkenhuizen verspreid over bodem/tussen rotsen.
3. Eventueel aan de andere kant nog een stapel stenen.

Nu over die drie punten weer wat vraagjes.
1. Kunnen we de rotspartij in gedachten 'reserveren' voor de Altolamprologus?
2. Klopt het dat de ene slakkenhuisbewoner beter past bij lagen slakkenhuizen en de andere weer bij wat meer verspreide slakkenhuizen? Volgens ons wel, via cichlidae.com weten we immers dat de ene soort zijn holletje ingraaft en de andere zand juist uit de weg wilt hebben.
Twee slakkenhuisbewoners combineren, gaat dat in het aquarium? Hoe dan? Via hetzelfde cichlidae.com en van onderwaterbeelden in het meer weten we dat op bepaalde plekken meerdere slakkenhuisbewoners samen gevonden worden (zelfs uit exLamprologus).
Eventueel een "shell" Altolamprologus met een exLamprologus? en dan waarschijnlijk een andere rotsbewoner voor de rotspartij onder 1?
3. Kan de stapel stenen voor een koppel Julidochromis kleiner zijn? Zijn er koppels Julidochromis te koop? Wat als je begint met bv 4 exemplaren?

Bedankt weer alvast.
 
1. In gedachten kan het natuurlijk altijd, maar vissen laten zich niet direct sturen, en soms kan hun voorkeur net andersom liggen... dit is altijd een gokje


2. Slakkenhuisbewoners combineren word over het algemeen niet aangeraden. Hoewel ze in het meer samen gevonden worden, hebben ze in het meer veel meer uitwijk mogelijkheden, waar ze in een aquarium niet zo goed weg kunnen. Ik heb zelf geen ervaring met meerdere slakkenhuis "bewoners", maar het risico is altijd dat 1 van de 2 soorten alle slakkenhuizen claimt, en de andere soort er bekaaid afkomt.

Typische slakkenhuiskerkhof bewoners zijn L. multifasciatus en L. similis, erg leuk om daar een groepje van te hebben en bezig te zien!


3. Zie ook 1 - het is altijd maar gokken welke stenenberg ze kiezen. Je kan ook met 6 (jonge) exemplaren beginnen (met 6 exemplaren weet je zeker dat je beide geslachten hebt), en daaruit een koppel laten vormen. De overgebleven dieren kan je dan uitvangen (of laten zitten als er nog ruimte lijkt te zijn, bij de kleinere Julidochromis transcriptus/ornatus/dickfeldi zou 2 koppels misschien nog wel passen).

Succes!
 
(ex/neo)Lamprologus ocellatus en (ex/neo)L. brevis, in welk verband worden die gehouden?
Die hebben dus behoefte aan wat minder slakkenhuizen?

Zien we verder nog leuke opties over het hoofd?
 

Terug
Bovenaan