Wat is er nieuw

130 Liter bak van Mitchell (Mittadb)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Mittadb
  • Startdatum Startdatum
M

Mittadb

Guest
Hallo allemaal,

Mijn naam is Mitchell en ik volg al een tijdje dit forum en vond het nu wel eens tijd om een eigen account aan te maken. Ben relatief nieuw in het aquarium wereldje maar zeer enthousiast om me wegwijs te maken in het hoe en wat van het aquarium.

Ik heb een Ciano emotions bak van 130 liter die inmiddels 3 maanden draait.
Ben destijds vergeten foto's te maken van het inrichten maar hier het resultaat destijds:

236582mitchelldeback_0_85_download.jpg

Nou was ik aardig tevreden over dit resultaat maar ik kreeg toch het gevoel dat het niet helemaal natuurlijk oogde. Heb daarom een mooi stuk spiderwood besteld en het kiemhout en het kunststof verhoginkje eruit gehaald.

433822mitchelldeback_0_85_download.jpg

Omdat het een aardig groot stuk hout is, was ik genoodzaakt om het binnenfilter ook weg te halen. Nou is een filter toch echt benodigd, dus heb ik een JBL Cristalprofi e701 greenline buitenfilter aangeschaft. Ook meteen een bio CO2 setje erbij gehaald en een JBL protemp s150 verwarmingselement.

344753mitchelldeback_0_85_download.jpg

Zoals gezegd al het oude eruit en het nieuwe erin met dit als resultaat

354253mitchelldeback_0_85_download.jpg

In mijn ogen al een stuk natuurlijkere look en ik was ook zeer tevreden over het resultaat. Heb in deze periode ook de verlichting aangepast namelijk: 1x JBL solar plus Tropic en 1x JBL solar plus Color.

Misschien is het nu ook wel handig om het (huidige) vissenbestand neer te zetten😛
20x Neon tetra
15 x vuur tetra (?)
5x Maanvis
1x Borstelneus
2x otocinclus affinis
2x siamese algeneter
2x zebravisje , sluierstaart
2x Indische modderkruiper

Nou merkt u dat ik niet erg bekend ben met latijnse benamingen dus aan de planten zal ik met niet wagen.
Paar foto's van de bewoners:

755979mitchelldeback_0_85_download.jpg

922544mitchelldeback_0_85_download.jpg

882744mitchelldeback_0_85_download.jpg

Dagelijks voeg ik 3ml vloeibare co2 toe en wekelijks 10ml vloeibare voedingsstoffen.
De verlichting staat 10 uur per dag aan en ik voer 1x per dag savond's.

Van de week ben ik weer even goed bezig geweest met de bak, vond er toch te veel hout in zitten en heb een stuk uit de bak gehaald en daarvoor in de plaats wat plantjes neergezet en wat mos matjes in de hoop dat er zich ooit een hele grasmat vormt.
Ook vond ik het grote stuk spiderwood niet mooi liggen dus heb ik hier wat leistenen onder gelegd.

Bij deze de bak in de huidige staat en met het huidige bestand:

685511mitchelldeback_0_85_download.jpg

Ik hoop in mijn tijd op het forum veel te leren en ik ontvang graag opbouwende kritiek en feedback!! Laat me weten wat je van me bak vind en of je eventueel tips heb waar ik van kan leren.

Groetjes Mitchell

Welkom,

Ziet mooi uit. Mooie indeling.

Mooie stukken spiderwood!! Staat heel erg gaaf zo!

Ligt het aan mij of is je modderkruiper niet mooi op kleur. Voor zo ver ik weet hebben ze een voorkeur voor een zandbodem, zodat ze zich kunnen ingraven en zoals ik op je foto's zie heb je dit niet. Verder heb ik ook niet zo veel verstand van deze vissen, dus misschien dat iemand anders je er wat meer over kan vertellen.

Bedankt allemaal,

De foto van de modderkruiper is gemaakt vlak na het plaatsen in de bak, ze zijn nu wel op kleur!

Erg mooie bak en wat een gaaf stuk spiderwood!

Waarop heb je de anubias eigenlijk vast gemaakt? Lijkt zo in de grond te staan, maar deze plant zit het liefst gebonden op een stuk steen of hout.

Heey,

De anubias staat inderdaad gewoon in de grond, de wortels groeien goed en er komen al nieuwe blaadjes dus ik neem aan dat het zo ook gaat??

Gr mitchell

Of het echt niet gaat weet ik niet, maar ik hoor/lees overal dat ze op steen/hout "moeten", maar hoe het exact zit kan iemand anders je vast beter vertellen/uitleggen. Wel fijn dat er al nieuwe blaadjes aan komen, lijkt mij inderdaad een goed teken. 🙂

Ja ik heb het ook gehoord maar dit leek me de mooiste positie! Mocht het toch niet werken dan zal ik het vastbinden natuurlijk!

Het ziet er inderdaad wel heel mooi uit! En ben ook wel erg jaloers op je stuk spiderwood! 😉 Waar heb je deze precies besteld?

Jaa ik was er ook heel erg blij mee! Op de gok besteld bij aquaria veldhuis, zonder plaatje. Dus ik was blij verrast toen ik de doos openmaakte haha

Welk soort/formaat was het of had je ook daar geen keuze in?

Ik heb een stuk van 80cm besteld, toen werd ik gebeld dat deze niet meer op voorraad waren en de vraag of ik een stuk van 70cm wilde met een klein stuk erbij. Dus het grote stuk dat er nu nog in zit is 70cm.

Het is inderdaad wel een heel groot stuk, wie weet loop ik nog een keer tegen iets leuks aan en ben nu ook erg blij met mijn bak. Kan ook niet alles hebben. 😉

Je komt altijd wel wat tegen inderdaad 😛

Wauw met dat hout en de binnenfilter eruit is het gelijk een hele andere bak.
Mooi hoor!
Je hebt inderdaad erg veel geluk gehad met dat mooie stuk hout!

Dankjewel!!

Zo ik heb even wat foto's van de bewoners gemaakt:

268292mitchelldeback_0_85_download.jpg

457578mitchelldeback_0_85_download.jpg

Nieuwe zwarte maanvisje
657992mitchelldeback_0_85_download.jpg

877536mitchelldeback_0_85_download.jpg

Etenstijd
749392mitchelldeback_0_85_download.jpg

Modderkruipertje aan het verstoppen
252216mitchelldeback_0_85_download.jpg

Ik had 2 zebravisjes in de bak zitten maar zie er nu nog maar 1 zwemmen, iemand misschien een manier om hem te vinden aangezien het aardig dichtbeplant is? En mocht ik hem toch niet vinden kan dat dan kwaad voor de waterwaardes??

Groetjes Mitchell

Prachtige bak en foto's.
Bestand is wel wat druk vind ik persoonlijk,wat zijn de afmetingen van de bak als ik vragen mag?

Danku en volgens mij was dat ongeveer 55 hoog 80 in de lengte en 40 in de breedte..

Nu zie ik inderdaad dat je modderkruiper mooier op kleur is.

@seabait, hoe heet de plant rechts in uw bak? Ben ook op zoek naar een plant die helemaal tot het wateroppervlak groeit!

@Lysanne Ja ze hebben aardig mooie kleuren en patronen nu!

Mittadb zei:
@seabait, hoe heet de plant rechts in uw bak? Ben ook op zoek naar een plant die helemaal tot het wateroppervlak groeit!

Je bedoelt met die lange sprieten?
Is valisneria

Jaa, danku!

Inmiddels het zebravisje gevonden, deze is helaas door onbekende redenen om het leven gekomen 🙁

Mooie bak hoor. Wel een zwaar visbestand als ik toch kritisch moet zijn 😉

Mooie bak heb je. We hebben dezelfde bak, maar je hebt een mooi stuk hout erin.
Visbestand is wat aan de ruime kant, straks als je maanvissen groot zijn en er koppel(s) gaan vormen ga je het merken. Ze hebben dan meer ruimte nodig dan je bak groot is, vooral als ze hun territorium verdedigen als ze eitjes hebben.

Groeten

Albert

Dankuwel allen, jaa het is wat veel idd maar het lijstje klopt ook niet helemaal meer hoor, hier en daar ben ik toch wat vissen kwijtgeraakt zonder dat ik het ooit door heb gehad!

Groetjes Mitchell

Dankje Ben!

Die foto met al die neontetra's is wel erg mooi.

groeten Albert

Jaa leuk toch!

Kleine Update:
Vandaag bij het wekelijks onderhoud van de bak kwam ik op het idee om nog een stuk hout te plaatsen. Wilde het zegmaar een beetje laten lijken alsof het de wortels van een boom boven het wateroppervlak zijn.

Het resultaat:

414574mitchelldeback_0_85_download.jpg

Vastgezet met prikkertjes, hopelijk blijft het hangen als het stuk hout zich heeft volgezogen 😛
731115mitchelldeback_0_85_download.jpg

Zit er ook aan te denken om 2 ledstrips met controller aan te schaffen, voor het simuleren van zonsopgang, dag en nacht.
Iemand hier ervaring mee ?? (ledstrips die je zelf moet opplakken)

Nou dat was em weer voor nu!

Groetjes Mitchell

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan