135 zuid Amerika


F

fish lover

Guest
Heey iedereen,

Zoals sommige weten heb ik een Aquarium van 135x55x50.
Ik heb nu

+/- 15 diamant zalmpjes
En 4 sleutelgatcichlide.

Ik ben zeer blij met deze mooie vissen maar wil nog wat toevoegen.

Zelf zit ik te kijken naar 2 farlowella of andere l nummers.

Wat zouden naast 2 van de bovenstaande nog meer willen (kunnen) toevoegen.

Ben erg benieuwd naar de tips.
 
Ik heb hier toevallig ook de Sleutelgatcichlide maar zit met 3 mannen. Het lukt me niet om er een vrouw bij te krijgen en alle kleine uit de lfs blijken steeds mannen te zijn. Hoe is bij jou de verdeling van geslacht?
Beetje off topic maar las toevallig dat je deze vis hebt;)
 
Een schooltje Nannostomus eques misschien?
 
Ik heb hier toevallig ook de Sleutelgatcichlide maar zit met 3 mannen. Het lukt me niet om er een vrouw bij te krijgen en alle kleine uit de lfs blijken steeds mannen te zijn. Hoe is bij jou de verdeling van geslacht?
Beetje off topic maar las toevallig dat je deze vis hebt;)

Ik heb me nog niet echt in verdiept. Hoe kan je dit zien:juggle:?

Mannetjes alleen gaan toch ook prima.??

Edit: Ik gok mannetjes bij de ene duidelijker dan de andere.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zelf nog in me hoofd eventueel. ( Niet perse allemaal)

ramirezi koppel/ harem.
Oto's
Corydoras.
 
Zelf nog in me hoofd eventueel. ( Niet perse allemaal)

ramirezi koppel/ harem.
Oto's
Corydoras.
Ramirezi zou in een koppel kunnen, of in een groep van 5-6. Het zijn geen harem vormers , dus het vrouwtje dat alleen blijft, zal waarschijnlijk worden vermoord.
Ik zou geen Corydoras houden bij ramirezi's en sleutelgaten.

Oto's willen over het algemeen koeler water, maar als je een soort kan vinden die op 25-26 graden kan worden gehouden, is het een prima toevoeging.
 
Ramirezi zou in een koppel kunnen, of in een groep van 5-6. Het zijn geen harem vormers , dus het vrouwtje dat alleen blijft, zal waarschijnlijk worden vermoord.
Ik zou geen Corydoras houden bij ramirezi's en sleutelgaten.

Oto's willen over het algemeen koeler water, maar als je een soort kan vinden die op 25-26 graden kan worden gehouden, is het een prima toevoeging.


Hmmm thanks voor de input.

Groepje ramirezi nog nooit over nagedacht eigenlijk



Edit: lees niet veel goede berichten over een groepje
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit vind ik zeker ook dee kans hebber.
dicrossus filamentosus
 
Of een andere soort??

Eventueel nog marmerbijzalm

En misschien mooie grote slak iemand tips??
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een groepje marmer bijlzalmen is inderdaad prachtig en zie dat je bak afgedekt is en dicht is want dat zijn echte springers hoor.
 
Even weer on topic brengen..

Ik ben nog altijd opzoek naar een leuk ( gekleurde ) vis voor bij mijn huidige bestand

+/- 15 diamant zalmpjes
4 sleutelgatcichlide.
2 farlowella

de inrichting is bedoeld als blackwater.

kom maar op met de ideeën :)
 
Even weer on topic brengen..

Ik ben nog altijd opzoek naar een leuk ( gekleurde ) vis voor bij mijn huidige bestand

+/- 15 diamant zalmpjes
4 sleutelgatcichlide.
2 farlowella

de inrichting is bedoeld als blackwater.

kom maar op met de ideeën :)
crenicichila maar dan de kleinere soorten zouden leuk kunnen.
 
Nog niets gevonden

MVIMG_20181201_195900111.jpg


MVIMG_20181201_195917658.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Apistogramma cacatuoides? Deze zijn niet al te ingewikkeld.

Nannostomus beckfordi of marginatus?
 
Ramirezi's hebben iets meer temperament dan bv. altispinosus. Ik was eigenlijk tot dit jaar ook in de veronderstelling dat ramirezi's niet in een groep te houden zijn. Maar ik ben van mening veranderd. Ik heb sinds een paar maanden al een groepje ramirezi's (8 exemplaren) in één aquarium. De agressie naar elkaar viel heel erg mee. In het begin kunnen ze soms vechten om de rangorde te bepalen. Wel heb ik alle exemplaren er tegelijkertijd in gedaan. En ik had er voor gezorgd dat veel zichtlijnen doorbroken werden. Ik vind ze per koppel leuk om te zien, maar in een groepje nu ook.

Altispinosus zijn ook goed in een groep te houden. En hoeven ook niet zo warm gehouden te worden. Want dat is wel een nadeel van ramirezi's, weinig keuze uit bijvissen vanwege de temperatuur. De meeste vissen ga je er geen plezier mee doen als ze heel het jaar rond op een hoge temperatuur gehouden worden.

Ramirezi's kunnen best oud worden, mits je er voor zorgt dat het water heel schoon is (dus regelmatig water verversen, minimaal één keer per week) en dat het water minimaal 26 graden is. En niet te veel en vooral rustige medebewoners kiezen. Als je dan ook nog gevarieerde voeding aanbied en eens in de zoveel tijd ontwormt (cichliden zijn gevoelig voor het krijgen van wormen), dan ga je er echt plezier aan hebben.
Bij altispinosus zou ik het bovenstaande ook doen, maar die zijn toch minder gevoelig. In eerste instantie zien ze er minder gekleurd uit, maar als ze het naar zin hebben kleuren ze echt prachtig. En in een groep vertonen ze leuk gedrag.
 
De inrichting ziet er al goed uit! Persoonlijk zou ik er wat drijfplanten in doen. Bv. de Limnobium. Deze kunnen lange wortels aanmaken en tussen die wortels bevindt zich dikwijls infusoria. Perfect voedsel voor jonge vissen. Ook dempt het licht, waardoor de vissen er meestal nog mooier uitkomen. Sumatravarens laten zich ook goed gebruiken als drijfplanten.

Ook zie ik al een leghol. Wat dat betreft zou een holenbroeder ook leuk zijn. Bv. een Apistogramma. Je kan voor een bekendere soort gaan, zoals de borelli of cacatuoides. Die zijn makkelijk te verzorgen. Maar er zijn nog veel meer, dus er valt echt wat te kiezen.
 
Onder tussen al heel wat maanden verder.
Ik zoek eigenlijk nog steeds een leuke vis voor er bij. Bestand nog steeds het zelfde . Wel heb ik drijf planten en een plant die met zijn wortels in het water staat.mischien nog leuke vis voor bovenste laag?
 
Ik heb sinds kort ook drie mannetjes en drie vrouwtjes ramirezi zitten in mijn 1500 liter bak en ik vind ze de minst goeie keuze voor mijn situatie,
Wat ik ondervind is dat die ramirezi me de meeste kopzorgen baren, ,,, en waarschijnlijk hebben ze zelf ook veel kopzorgen,
ze zijn altijd wel iets aan het bekokstoven, er word constant wel iets of iemand opgejaagd of iets beschermd wat op een territorium lijkt maar zich dan verplaatst in de bak , ze zwemmen gerust een meter ver achter hun belager aan en achtervolgen en besluipen . er worden kleuren gewisseld alsof de ene moment de vis op sterven lijkt te liggen en de andere zit er stroom op. dan zit je nog met de geslachtsbepaling, zijn het wel drie koppels , zijn ze wel al als koppel gevormd? welke zie ik waar en wanneer en in welk gemoed. hun gedrag is zeker als je een groep hebt heel veel uren kijk werk om dit door te krijgen. wie is er een koppel is zelfs onduidelijk dit terwijl er zelfs al,een nest werd gevormd was niet alles duidelijk . dan ineens is het nest opgeruimd omdat waarschijnlijk de vissen zelf nog niet weten hoe ze zich moeten gedragen. heb je weer geen idee welke twee deden dit nu weer dat nest maken, kortom het is complex ,het is niet dat een koppel altijd samen op wandel (zwem) gaat netjes naast elkaar. het vraagt uren tijd aan bestudering, ze zitten ook vaak tussen planten verscholen zodat je ze nooit allemaal gelijk ziet zitten. ze geven wel kopzorgen ja . en in al die ruzie en stres die die dieren hebben zijn hun kleuren zelfs vaak heel flets en uitgeschakelt. terwijl ze naar wat ik dacht ze in een 1500 literbak voldoende ruimte zouden moeten hebben.

dan nog het voer,,,ze zijn traag dus ook dat heeft extra aandacht nodig, en neemt weer extra tijd om te observeren terwijl je voert.
andere bewoners in je huis vragen zich op den duur af wat je daar altijd in die bak zit te gluren ? zij merken er helemaal niets van , voor hen is het een bak met vis, meer niet. mooi vanop een meter afstand maar zitten bestuderen is ze te veel.
dan heb je nog andere bewoners die je moet bestuderen of observeren, het kan een fulltime bezigheid worden , dus als je niet oplet gaat al je vrije tijd eraan :)

maw het is malkkelijker om een groep kanaries te houden in een voliere dan een groep ramirezi in een big tank .
 
Ik heb geen ramirezi lijkt mij met sleutelgatcichlide geen top combi. Wel leuk verslag om te lezen
 

Terug
Bovenaan