14 jaar oude goudvis accepteert geen andere vissen?


M

Maureen123

Guest
Hallo, wie kan mij advies geven over mijn goudvis?

We hebben een goudvis van ongeveer 14 jaar oud. Het is een lieve vis waar het hele gezien van houdt.
Het probleem is dat zij erg groot lijkt te worden voor een aquarium en de kinderen geen afscheid van hem willen nemen om haar over te zetten in een vijver.
Het liefst wil ik de bluppie (18 cm) ook houden.
Ik heb haar 12 jaar geleden gekregen, samen met haar zus. De zus is ongeveer 2 jaar geleden ziek geworden en overleden. We hebben toen extra goed gelet op bluppie en sinds kort heeft zij een bak van 350 liter. We hoopten een nieuw(e) vriendinnetje(s) voor haar bij te kunnen doen, maar dat was geen succes.
Na lang zoeken heb ik twee, iets kleinere vrouwtjes van dezelfde soort goudvissen van ca 14 cm gevonden bij een vissenwinkel. Bluppie vond dat niet zo leuk en heeft de twee vissen erg achterna gezeten. Ik vreesde voor hun leven en heb ze na een paar uur maar apart gezet en de volgende dag heb ik de twee vissen maar weer terug gebracht.

Nu zitten we echter met 1 goudvis in zo een grote bak. Dat vindt ik heel ongezellig. Als hij geen andere vissen accepteert, dan zou ik hem willen brengen naar een vijver van vrienden. Misschien is hij (al lang) toe aan een vijver. Mijn kinderen worden echter heel verdrietig bij de gedachte dat de vis weg zou moeten. Het liefst zou ik hem ook houden en een vriendinnetje erbij doen. Ik kan echter geen enkele vis van die grote (en leeftijd) vinden en ik vrees dat hij de nieuwe vis weer gaat pikken..

Wie kan mij op weg helpen naar een goede oplossing?
 
Goudvissen worden gigantisch, vijver is een must.

Wat ik zou doen:
Vis naar de vijver en daarna 4 sluierstaarten erin houden.

Ps: ik denk dat de goudvis al iets vergroeit is, volgens mij zijn ze normaal gezien al een stuk groter met 14 jaar. Maar 100% zeker ben ik daar niet van.
 
Wat een goed idee! De sluierstaarten zullen de kinderen waarschijnlijk heel leuk vinden en die zijn beter geschikt voor een aquarium.
(Bluppie zal wel vergroeit zijn ja. Zij heeft tot 2 jaar geleden in een 70 liter bak geleefd met haar zus. Waarom, is een lang verhaal, nu is dat gelukkig beter)

Het afscheid van de oude vis zal dan wat verzacht worden als zulke leuke vissen ervoor terug komen.
Denken jullie dat de vis het zal redden in een vijver? Zij is al 14 jaar in een aquarium en is nu, sinds 2 jaar, alleen.
 
We zijn nu 1,5 maand verder en we kunnen het niet over ons hart verkrijgen om de vis weg te geven. De vijver die we op het oog hadden is jammer genoeg ook een stuk minder goed dan wij dachten.

Het liefst zouden we nog 1-2 goudvissen in het aquarium van 350 liter willen doen. Gezien onze vorige ervaring durf ik dat ook niet zo direct. Ik las ergens dat het misschien helpt als wij de inrichting van het aquarium helemaal veranderen. Denken jullie dat dat helpt? Of is het zo wie zo een verkeken zaak?
Moeten de eventueel nieuwe goudvissen ongeveer even groot zijn of is het juist beter om bijvoorbeeld 2 wat kleinere te nemen, zodat de oude vis ze niet als 'bedreiging' ervaart?

Ik zat er ook aan te denken om tijdelijk een tussenschot in het aquarium te zetten. Misschien dat de vissen dan langzaam aan elkaar kunnen wennen? Of is dat ook zonde van de moeite?
 
Zet er gewoon 2 bij. en laat hij/zij het zelf uitzoeken.

dan beetjes voeren. is hij/zij af geleid.

Zijn het mannetje vrouwtje zullen ze te keer gaan, het is bijna de tijd.
 
Bedankt voor je antwoord. Wat bedoel je precies met 'beetjes voeren' ? Bedoel je dat ik ze tijdens het inzetten de vissen voer moeten geven? Dat had ik vorige keer ook gedaan..de oude vis was een uurtje rustig en daarna begon hij de nieuwe vissen achterna te zitten/pikken. Of bedoel je dat wij ze vaak een beetje voer moeten geven?
We hebben nu een vrouwtje en hadden twee vrouwtjes erin gedaan van ongeveer 2/3 zo groot. dat ging niet goed
 
Kijk dan voor 1 mannetje.
 
Bedankt voor je antwoord. Wat bedoel je precies met 'beetjes voeren' ? Bedoel je dat ik ze tijdens het inzetten de vissen voer moeten geven? Dat had ik vorige keer ook gedaan..de oude vis was een uurtje rustig en daarna begon hij de nieuwe vissen achterna te zitten/pikken. Of bedoel je dat wij ze vaak een beetje voer moeten geven?
We hebben nu een vrouwtje en hadden twee vrouwtjes erin gedaan van ongeveer 2/3 zo groot. dat ging niet goed


Is dat niet een beetje territoriale gedrag? Ff laten zien wie de baas is en daarna klaar?
 
Ach god een goudvis die het 14 jaar heeft uit gehouden in een aquarium moet je niet meer willen uitzetten in een vijver. Dat hij is vergroeit en het zolang heeft uitgehouden is al top maar zal zich niet kunnen redden in een vijver. Je kunt er gewoon sluierstaarten bij zetten. Het gedrag wat je zie, is natuurlijk gedrag het pikken en achter volgen. Vermoedelijk heb je een mannetje en die willen paaien. Niets om je druk over te maken. Goudvissen/sluiers hebben geen tanden voor in de bek en kunnen daarom hun collega s niet stuk bijten ofzo. Door het gepaai kunnen ze wel beschadigen door het gebeuk op de vrouwtjes. Daarom geen scherpe tierelantijntjes in aquarium.

Die 14 jarige goudvis weet niet wat hem overkomt met al die mooie bolle buikjes bij hem dus dat hij even dol word..........

Neem geen enkelstaart goudvissen erbij in het aquarium. Die horen in een vijver.wat sluiers erbij. 1 enkelstaart moet goed gaan met wat sluiertjes hoewel hij wel wellicht het meest voer kan op vreten omdat hij wat sneller is maar dat kun je zelf een beetje in de hand houden. Voer in linkerhoek zodat enkelstaart vlug daar gaat vreten en in de andere hoek wat voer voor de wat minder snellere sluier staarten

Als je jonge sluiers neem hou rekening mee dat die meerdere malen per dag voer moeten hebben en dat aantal meer sluiers gevolgen zal hebben op je onderhoud met name meer verversen vooral als ze jong zijn ivm groeihormonen. Probeer langzaam aan sluiers toe te voegen ipv meteen 5 nieuwe erbij.

succes
 
Kijk dan voor 1 mannetje.

Datisniet te zien/doen bij jonge sluiers. Kun je niet zien. Ook niet aan gedrag. Mannetjes gaan ook achter de mannetjes aan....... zo gauw ze in paai stemmingzijn is elk dik buikje goed.............
 
Oké, dus bijvoorbeeld twee tot drie sluierstaarten zou wel goed moeten gaan.
Ik las op internet ook berichten dat de sluiers van de sluierstaarten vaak worden opgegeten door de gewone goudvissen. Klopt dat of Is dat een fabeltje?
Op internet las ik ook dat sluierstaarten wel een stuk moeilijker zijn om te houden, dat ze vaak blaasproblemen hebben en enorm vervuilen. Klopt dat?
Ik wil natuurlijk wel mijn best doen voor de vissen, maar wel weten waar ik aan begin
 
Dat het vervuilrs zijn, is logisch , he, die schijten hele strengen, die niet op gezogen worden.

Je hebt er 1 va 14 jaar. doet die het dan niet?
 
Ja, onze huidige goudvis weet er ook wat van. Op internet las is echter dat de sluierstaarten nog een stuk erger zijn, dus vandaar mijn vraag. Ik ben ook heel vaak bezig met verversen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Oooo heb jij die. zie hem nu.

Heb ik ook nog gehad, stommmerd. was ik. had er 10, waaronder ook zilveren.
Mooi, joh. toen gingen ze groeien. ..
 
Ik heb nooit enkelvin gehad. Dit zijn geen goudvissen voor in een aquarium omdat deze bij goede gezondheid erg groot worden en veel bewegen/zwemmen gezien hun slanke bouw.

In andere omstandigheden zou ik zeggen doe hem zo snel mogelijk in een vijver\ omdat de meeste op forum komen met eentje die jong is.

Jij heb nu een 18 cm, 14 jarige goudvis dit vind ik een andere zaak. 18 centimeter geeft al aan dat hij niet optimaal is uitgegroeid. Hij leeft al 14 jaar in gevangen schap en is gewend dat zijn eten voor zijn neus worden gegooit. Ik denk dat hij het niet overleeft in een vijver met mede bewoners die dan zeer gehaait zijn om eten te vangen en veel sneller kunnen zwemmen naar het voer wat gevoerd word.

Kinderen die erg gesteld zijn op Blubbie en dan wat bluppie betekend voor jou. Ik ga aannemen dat jij ook een band heb met de vis anders ga je geen 350 liter villa voor hem halen en hij zal toch een emotionele waarde hebben ivm je overleden zus.

Er zijn allerlei regels om welzijn van dieren voor op te stellen maar wellicht ben ik een watje en denk dat jou, je kids welzijn in deze anders is/voor gaan. De vis van 18 centimeter zal in de 350 liter een luxe leven hebben in vergelijking hoe hij zat dus win-win.

Een 350 liter aquarium met een eenzame bluppie is ook erg leeg en kaal aan gezicht en goudvissen zijn sociale vissen, dus bluppie zal gezelschap zeer op prijs stellen.

Dan is het een kwestie van keuzes maken. Enkelvinnen of sluiers erbij. Ik vind dat enkelvinnen niet in een aquarium horen omdat deze meer ruimte nodig hebben. Als je dit doe ga je bewust jonge visjes een soort van invalide laten opgroeien.

Sluierstaarten kunnen prima in een aquarium, maar zijn inderdaad zwakkere soorten omdat deze zijn gefokt met een ander soort lichaams bouw. Sommige aquarianen vinden het een freak/monsterachtig gefokt soort. Maar ieder zijn ding en ze zijn nu eenmaal verkrijgbaar dus als jij ze niet koop koopt een ander ze wel en in jouw geval heb je weinig tot geen andere keus.

Goudvissen/sluiers hebben geen tanden voor in de bek en kunnen elkaar niet stuk bijten. Beide soorten paaien, dat is hun voortplantings instinct en dit ziet er geweldadig uit maar zo heeft elke vis zijn parings ritueel. Net als mensen zijn er gewoon verschillen hoe dit er aan toe gaat :D Van elkaar op eten is zekers geen sprake...

Sluiers poepen net zoveel als elke andere vis/ elk pondje gaat door het mondje en moet er weer uit. Goudvissen vooral jonkies hebben wat meer voer beurten per dag nodig om goed uit te groeien. Klein sluiertje klein drolletje. Groot sluiertje groot drolletje. Groot bluppie groot drolletje.

Ik stofzuig elke dag even de hopen poep weg. is 1 emmertje water met poep per dag. 2 minuten werk. het verversen doe ik met een afvoerpomp. Ik ververs ongeveer om de 5/6 dagen 300 liter op een eenvoudige manier met opvoerpomp en schoon water met tuinslang. Al met al kost me dit 30-45 minuten als ik tevens even ramen lap aan binnenkant. Geen gesleep met emmertjes dat is geen doen.

Je heb 350 liter dus zouden theoretisch 7 in kunnen dus als je 3 sluiers en bluppie hou heb je echt minimale bezetting qua goudvissen dus moet echt goed komen.

Niet panieken ze hebben gewoon even tijd nodig om te wennen aan elkaar. Bluppie zal echt geen visjes dood bijten en laat ze gewoon met rust en na een tijdje zul je zien dat ze erg gelukkig met elkaar zullen zijn. Bluppie zal altijd het krengetje blijven omdat hij/zij nu eenmaal een wat earo dynamischer lichaam heeft maar zal de sluiers echt wel waarderen. Zullen naast elkaar gaan slapen en je zult de sluiers net als bluppie erg leuk gaan vinden. Zijn erg aanhankelijk qua gedrag.
 
Oooo heb jij die. zie hem nu.

Heb ik ook nog gehad, stommmerd. was ik. had er 10, waaronder ook zilveren.
Mooi, joh. toen gingen ze groeien. ..

?
 
OOh ok. Dacht dat ik hele verhaal voor niets zat te typen dat we in de maling werden genomen door een of ander. :(
 
Nee, hoor. Was met het 6 kamer woning.
en de 16 bakken.
Kon ze gelijk verdelen.
Had zilver kleurigen, waren geen goudvissen.
 
Super bedankt voor het meedenken en de uitleg. Ik waardeer het enorm, zeker omdat ik geen mensen ken die zoveel van vissen houden en zoveel kennis over ze hebben.

Ik zal ook uitleggen hoe het allemaal is gekomen. Bluppie had ik op zijn tweede gekregen zonder dat ik m echt wilde, maar goed. We zijn van de vissen gaan houden en ik heb in het begin steeds een groter aquarium gekocht. Ik had eigenlijk meer ervaring met tropische vissen dus wist niet precies hoe of wat. Bluppie is eigenlijk al 1,5 jaar heel stil en zwemt minder veel. Is vaak in een hoekje vlak bij de bodem, alsof zij slaapt. Ik dacht dat ze zich eenzaam voelde omdat haar zus was overleden. Ik dacht, als we een grote bak kopen met twee vissen erbij, dan is ze weer blij.
Maar de eerste periode in de bak en tot nu toe is ze niet verandert. Soms maakt ze ook schurende bewegingen op de bodem en draait ze even schuin op haar zij. Alsof ze jeuk aan haar ogen of zij heeft.
Ik heb afgelopen week voor de tweede keer een middel tegen parasieten gegeven, maar het werkt onvoldoende. Ik had goede verwachtingen, maar na de behandeling en waterversing gaat ze weer schuren. De water waarden zijn nog nooit zo goed geweest.
Doordat ze nu dus ziek blijkt te zij en ook niet zo makkelijk beter wordt, durf ik nu geen nieuwe vissen meer erbij te doen al zou ik het graag voor haar willen. Een Vijver is ook uitgesloten, al had ik wel een grote binnen vijver gevonden met weinig vissen. Kijken naar bluppie die vaak zielig lijkt te kijken, maakt mij ook niet zo vrolijk, dus ik weet eff niet wat ik moet doen.
Misschien heeft ze wel veel pijn. Ik ga nog verder zoeken naar de juiste medicijnen of misschien is het ouderdom.
Bestaat er zo iets als een vissendokter?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gisteren heb ik Googled en heb ik gezien idd wel een vissendokter bestaat. De kosten zullen dan wel erg hoog oplopen. De online vissendokter heb ik geraadpleegd. Geen vd visziekten kan ik herkennen. Misschien is het toch nitriet en is mijn meting niet goed geweest. Ik ga toch maar de waterwaarden laten meten bij de intratuin. Ik heb het water uit de tuinslang vanuit de tuin. Deze tuinslang van de tuin had ik eerst doorgespoeld. Dat zou toch wel kunnen?
 
Als de tuinslang een gewone is zal dat geen probleem geven mits het maar niet de X-hose slang is, verder zal het water uit je tuin gelijk zijn als drinkwater, dus ook geen probleem.
 
Laat je water wel testen met druppels want strips zijn niet betrouwbaar.
 
Als je je water laat testen neem gewoon een potje uit het aquarium mee net voordat je op stap ga. Een potje water van gister is oud water en heeft al weer wat gedaan.

Waar woon je? Om zeker te zijn wat de vis mankeert moet er een afstrijkje worden gemaakt en word bekeken onder de microscoop. In voorschoten zit fancy fish store. Dino de eigenaar doet deze afstrijkjes gratis als je medicatie bij hem af neem. Veel koi dealers kunnen ook een afstrijkje maken en zullen dit ook gratis doen of tegen geringe vergoeding. Koi en goudvis is bijna hetzelfde. Koi dealers hebben ook medicatie. In geval van wormen niets met flubenol of flubendazole!!!

De kans is dat ze iets hebben opgelopen door de nieuwe visjes die je erbij heb gedaan.

Kun je een foto van close up van bluppie plaatsen en 1 van je gehele aquarium? Kunnen we mee kijken en wellicht kunnen we iets zien en dan tips geven wat je zou kunnen doen.

Wat voor medicatie heb je gebruikt voor parasieten?

Geef bluppie 5 dagen een zoutbadje. Een wasteil of andere bak vullen met water uit aquarium. Neem een maatbeker en tel aantal liter. Beetje grote vis z on 8 liter is genoeg. Gooi hier 30 gram zout zonder jodium per liter in. Dus 8 liter 240 gram. Roeren met garde totdat is opgelost. Vang bluppie met emmertje of pan en zet dit ernaast. Pak bluppie met de hand van onderen vast en zet hem in het zoutbadje. Erbij blijven en opletten dat de kieuwen/bek blijft bewegen. Max 3 minuten en doe je bluppie weer met de hand in het emmertje water zonder zout. Bluppie Even met de hand op en neer bewegen en dan emmertje naar aquarium. Emmertje laten zakken en bluppie opvangen met de hand en terk baantjes met hem zodat de keiuwen door spoelen. Of even zijn kop bij de filter uitlaat laten hangen zodat die waterstraal op zijn kop spuit. Als hij weg wil zwemmen laat je hem los. Hij kan je niet bijten heeft geen tanden.

Veel parasieten houden niet van zout. Je zult wat slijm in de bak met zout zien dit is een raar gezicht maar is de bedoeling.
 
Wat fijn zo’n uitgebreide uitleg en de tips! Ik woon de Den Haag, dat is dicht bij Voorschoten. De foto’s komen eraan. Ik zal eerst de watermeting laten doen. Wordt vervolgd:thumbs:
 
Mazzel dat je daar dicht bij woon. Bel hem even kijken, vragen of Dino op de zaak is dan kun je vis in emmer en potje water mee nemen. Neem apart potje water mee want waar de vis in zit zal onderweg al oplopen. Hij kan ook je water checken. Vragen als hij met druppels wil testen. Ben je op goed adres. Je zult niet weten wat je zie als je daar ben en al zijn goudvissen en sluiers zult zien :smitten: Heeft geen visjes van 5 euro............

Zal met 10 minuten weten wat er loos is met bluppie en zal je verder van goede info kunnen voorzien.

https://www.fancygoldfishstore.nl/
 
Maar de eerste periode in de bak en tot nu toe is ze niet verandert. Soms maakt ze ook schurende bewegingen op de bodem en draait ze even schuin op haar zij. Alsof ze jeuk aan haar ogen of zij heeft.


En dat is nitriet. die de slijmlaag aan tast.
 
Kan veel wezen door wormen en andere parsieten gaan ze ook schuren met name de melding dat hij op bodem blijft liggen is verontrustend. Maar dino zal water en de vis kunnen bekijken dan zeker wat er loos is. Is denk ook heel erg leuk voor haar om die winkel te zien. Is echt de moeite waard voor goudvis en koi liefhebbers. Ik wou dat ik er dicht bij woonde................. Hi gaat zo af en toe naat het oosten en selecteerd zelf de vissen bij kwekers. heeft soms ook van die aparte robot stogzuiger vissen, die platte met stippen. echt hele mooie vissen.
 
Ja, ze is vlak bij de bodem maar niet op haar zij of steeds liggend. Ze heeft ook een mooie goudvis vorm. Ze zwemt ook af en toe rond. Misschien heb ik het eerder te zwart wit verteld. ik ga zeker in de loop van volgende week tijd vrij maken om het water te laten testen. Nu ik er over denk zou nitriet best goed mogelijk zijn, want sinds dit aquarium heb schuurt ze. Het begon al binnen enkele dagen te schuren. Ik vrees dat ik haar te snel erin heb gezet en niet lang (na een week) genoeg heb gewacht voor bacterie opbouw. Ik had wel waterverbeteraar en bactostart erin gedaan, dus ik ging er vanuit dat het dan geen probleem zou zijn.

Het middel dat ik tegen parasieten had gebruikt heet Costapur

Als het het water niet is dan ga ik zeker Voorschoten proberen.
Het lijkt mij zo wie zo gaaf om een keer naar de fancygoldfish store te gaan.
 
D6F25B02-F378-4CCC-BA1F-F82780526E14.jpeg
4C5A11C6-0974-4854-9850-416F3603326D.jpeg
F501930C-63CF-4AC3-A359-D9D65583BC4E.jpeg
 
Als er nu nitriet inzit zou ik asap waterwissel doen en niet wachten tot volgende week.
 
Hoi Allemaal, inmiddels zijn wij weer een week verder. Vorig weekend heb ik idd een 1/3 van het water voor de zekerheid ververst. De Amoniak (NH3) en Ph waarde was te hoog volgens de stripjes. Door de weeks ben ik nog naar de intratuin geweest voor een aanvullende druppel test. Het water was volgens hun verder goed.
Na de water wissel ging het weer iets beter. Ook heb ik het voer aangepast. Bluppie kreeg eerst korrels, maar ik heb nu visvoer voor exotische goudvissen geprobeerd. Daar werd hij heel blij van.
Hij bleef echter af en toe schuren, waardoor wij gisteren toch naar de goudvisspeciaalzaak in Voorschoten zijn gegaan. Danny had parasieten gevonden en we hebben Manacil gekocht.
(Het is idd een heel indrukwekkende speciaalzaak met veel exotische sluierstaarten. Prachtig om te zien!)
Het is nu even afwachten of Bluppie niet meer/minder zal jeuken.
 
Hoi Allemaal, we zijn inmiddels enkele dagen verder en het gaat met alle aanpassingen een heel stuk beter met Bluppie. Ik ververs zijn water veel vaker (1/3 in 2 weken) en het medicijn zal ook geholpen hebben. Ik heb hem na et medicijn en de laatste water wissel niet meer zien schuren. Hij zwemt ook vrolijk rond. Niet meer zo in een hoekje :) Ik ben super blij en de kinderen zijn ook erg blij.
Super bedankt voor het mee denken allemaal !!!
 
Als je je water laat testen neem gewoon een potje uit het aquarium mee net voordat je op stap ga. Een potje water van gister is oud water en heeft al weer wat gedaan.

Waar woon je? Om zeker te zijn wat de vis mankeert moet er een afstrijkje worden gemaakt en word bekeken onder de microscoop. In voorschoten zit fancy fish store. Dino de eigenaar doet deze afstrijkjes gratis als je medicatie bij hem af neem. Veel koi dealers kunnen ook een afstrijkje maken en zullen dit ook gratis doen of tegen geringe vergoeding. Koi en goudvis is bijna hetzelfde. Koi dealers hebben ook medicatie. In geval van wormen niets met flubenol of flubendazole!!!

De kans is dat ze iets hebben opgelopen door de nieuwe visjes die je erbij heb gedaan.

Kun je een foto van close up van bluppie plaatsen en 1 van je gehele aquarium? Kunnen we mee kijken en wellicht kunnen we iets zien en dan tips geven wat je zou kunnen doen.

Wat voor medicatie heb je gebruikt voor parasieten?

Geef bluppie 5 dagen een zoutbadje. Een wasteil of andere bak vullen met water uit aquarium. Neem een maatbeker en tel aantal liter. Beetje grote vis z on 8 liter is genoeg. Gooi hier 30 gram zout zonder jodium per liter in. Dus 8 liter 240 gram. Roeren met garde totdat is opgelost. Vang bluppie met emmertje of pan en zet dit ernaast. Pak bluppie met de hand van onderen vast en zet hem in het zoutbadje. Erbij blijven en opletten dat de kieuwen/bek blijft bewegen. Max 3 minuten en doe je bluppie weer met de hand in het emmertje water zonder zout. Bluppie Even met de hand op en neer bewegen en dan emmertje naar aquarium. Emmertje laten zakken en bluppie opvangen met de hand en terk baantjes met hem zodat de keiuwen door spoelen. Of even zijn kop bij de filter uitlaat laten hangen zodat die waterstraal op zijn kop spuit. Als hij weg wil zwemmen laat je hem los. Hij kan je niet bijten heeft geen tanden.

Veel parasieten houden niet van zout. Je zult wat slijm in de bak met zout zien dit is een raar gezicht maar is de bedoeling.
Hoi Michelle,
We zijn inmiddels weer een paar weken verder en ik merk dat Bluppie toch nog vaak schuurt. Hij is wel een stuk blijer dan eerst, maar ik maak mij toch zorgen om het schuren. Daar maak ik mij nog wel zorgen om, dus ben ik het zoutbadje gaan proberen (medicijn van de Fancy store werkt helaas onvoldoende).
Eergisteren was dag 1 en bluppie was ongeveer 2 min in het zoute water. Dat ging goed. Gisteren was ik erg druk, dus heb ik heb hem vandaag weer in een zout badje gedaan. Zij begon echter na 1 minuut al een beetje op haar zij te liggen en na 1,5 min weer een beetje. Ik heb hem toen voor de zekerheid eruit gehaald. Nadat ik hem handmatig weer had terug geplaatst in het aquarium waren mijn handen wel plakkerig. Is dat de slijmlaag? In het zoutbadje zag ik naderhand wat kleine witte schilfertjes. Vanaf het eerste zoutbadje hebben haar niet meer zien schuren, dus ik heb goede hoop :)

Hoe kan ik het zoutbadje nu vervolgen? Moet het echt 5 dagen achter elkaar? En kan ik het badje misschien beter minder zout maken?

nb: Bij de Fancy store zei de meneer dat als het antiparasiet middel niet helpt, dat het waarschijnlijk het karakter van de vis is of dat ze vis zich eenzaam voelt. Dat eerste lijkt mij eerlijk gezegd sterk. Maar als de vis zich eenzaam voelt kan ik wel begrijpen. Zodra Bluppie weer beter is, wil ik proberen een of twee goudvissen erbij te doen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Terug
Bovenaan