14 jaar oude goudvis accepteert geen andere vissen?


Nog niet, ik kijk er wel enorm naar uit. Ik denk dat ik het best bij de fancy fishstore in Voorschoten kan kopen, want daar heb ik de gezondste vissen gezien.
Ik ben nu het aquarium helemaal opnieuw aan het opzetten. Bluppie is weer even in zijn oude aquarium. Ik haal het hele aquarium leeg, inclusief zand en de planten worden vernieuwd. Dan ga ik dat 1-2 dagen droog laten en alles schoonmaken. Steentjes uitkoken. Daarna weer helemaal met een schone lei beginnen. Vroeger hielp dat ook altijd. Ik zit nog even te kijken wat ik allemaal in het filter moet doen. Ik had extra koolstof en cirax besteld, maar het doosje past niet, is te groot
 
Laatst bewerkt door een moderator:
oei dan moet het aquarium weer een maand indraaien. Doe elke week een klein beetje visvoer in het aquarium dan groeien je bacties wat sneller. Hebben die wat vervuiling. Na de maand even je NO2 en NH3 testen en dan eerst bluppie erin en dan een weekje later pas een nieuwe erin. je kunt het beste even je aankopen doseren zodat je filter zich aan past aan de extra vervuiling.

Doe je de cirax en kool in een pantysokje of stuk panty afknippen of wasnetje. Maakt niet uit waar het in zit. Als je maar beetje losje hou zodat er water doorheen kan spoelen.

Als je oude aquarium stil heeft gestaan moet je echt veel grote verversingen gaan doen hoor anders word bluppie ziek. Weet niet hoeveel liter dit is maar denk aan 2x in de week zoveel mogelijk water eruit gaan halen als het onder de 100 liter aquarium is.

Je zou ipv de steentje ook een laagje filterzand kunnen doen. Dit vervuild een stuk minder. Daar blijven de drollen op liggen zodat je die zo weg kunt halen. Een dun laagje van een cm is genoeg.

succes met de klus.
 
Als je kool ga gebruiken koop dan niets aan water verbeteraars, plantenvoeding etc. kool neemt zulk soort stoffen op en is dan zonde geld.
 
Koop een externe filter is beter.
 
Ik ga deze week kijken wat er nog bij kan kopen qua watertesten en bacteriespul voor het filter.
Ik ben ook al een beetje aan het rondkijken voor een extra vis. Mijn jongste dochter vindt alleen de sluierstaarten er erg eng uitzien, waarschijnlijk omdat ze een hele grote buik hebben en ze vindt ook de vele vinnen en de voortbeweging eng. Misschien een rare vraag, weten jullie of er een sluierstaart soort bestaat die veel lijkt op zo een gewone enkelvin? Of hebben ze allemaal een hele grote buik en heel veel vinnen?

Als eerst respect dat je er zoveel moeite instopt om voor je vis het best mogelijke tleven te bieden
Je zou eens naar fantails kunnen kijken deze zijn wat slanker gebouwd. De vis in mijn avatar is er ook 1. Ik gebruik ook het bioflow m filter voor mijn sluierbak en ik heb de opbouw als volgt (van onder naar boven). Cirax,Cirax, Cirax, fijne spons, grove spons, grove spons, watten. De cirax spoel ik 1x per 3 maand uit in aquarium water, de sponzen 1x per maand. zowel de cirax en sponzen dompel ik maar 1x onder. De watten vervang ik iedere week. Ik heb er ook een 1000L/u pomp ingezet ipv de standaard 600l/u pomp. Kwa verversen ververs ik wekelijks 2/3 ongeveer.
 
Heel Mooi, zo een fantail!
Wederom bedankt voor alle tips!
 
Het aquarium is aan het indraaien. Een vraagje, hoe doen jullie het in de vakantie perioden met waterverversen en voer geven?
 
Hoe lang ga jij op vakantie?
 
Drie weken. Ik dacht aan zon automatische voer gever, maar het is best prijzig. Ad andere kant misschien wel de beste oplossing als ik de juiste dosering kan programmeren
 
3 weken is vrij lang zonder onderhoud(2weken is echt wel de max bij mij) Mooist zou zijn als je iemand kent wie je vissen wil voeren en even je fiterwatten wil vervangen 1x per week. Je vissen kunnen wel even zonder voer.
 
Is goed, dan ga ik dat regelen. Thx!
 
Voor mij is het bij vakanties een vaste regel, zeer weinig eten want dan is het aval wat geproduceerd wordt ook minimaal en is 3 weken zonder verversen geen probleem. Dus gewoon 2x per week een klein beetje voedsel (niet compenseren!) en na je vakantie pak je zelf de draad weer op. Leg porties klaar om te laten voeren en verstop de rest van het voer.
 
3 weken is vrij lang zonder onderhoud(2weken is echt wel de max bij mij) Mooist zou zijn als je iemand kent wie je vissen wil voeren en even je fiterwatten wil vervangen 1x per week. Je vissen kunnen wel even zonder voer.
Ik zou dat niet durven iemand anders aan de filter zitten.

Je weet het maar nooit. Iets vergeten of niet goed is het klaar.


Wat ik doe is de week ervoor goed voeren.

2x P.dag ipv 1x

En dan op de ene laatste dag flinke verversing doen.

Als er wat is heb je nog 1 dag om het te fixen.

3 weken zonder verversing moet makkelijk kunnen.

Wellicht zsm een 2e Filter erbij plaatsen.

Toch veiliger gevoel. Als er 1 uitvalt draait die andere.

Ik heb zelf ook 2 jbl e902 op mijn fusion 100.

Voornamelijk voor beschikbaarheid.

Net Zoals vandaag heb ik bak gedaan en 1 filter. Uiteraard slangen en de rotor enz en sponzen gedaan.
Maar andere bleef keurig draaien.
 
Ik zou dat niet durven iemand anders aan de filter zitten.

Je weet het maar nooit. Iets vergeten of niet goed is het klaar.


Wat ik doe is de week ervoor goed voeren.

2x P.dag ipv 1x

En dan op de ene laatste dag flinke verversing doen.

Als er wat is heb je nog 1 dag om het te fixen.

3 weken zonder verversing moet makkelijk kunnen.

Wellicht zsm een 2e Filter erbij plaatsen.

Toch veiliger gevoel. Als er 1 uitvalt draait die andere.

Ik heb zelf ook 2 jbl e902 op mijn fusion 100.

Voornamelijk voor beschikbaarheid.

Net Zoals vandaag heb ik bak gedaan en 1 filter. Uiteraard slangen en de rotor enz en sponzen gedaan.
Maar andere bleef keurig draaien.

Probleem is dat ik en de ts een intern filter hebben welke relatief weinig filteropp heeft waardoor de watten snel dichtzitten. Vooral met goudvissen is de belasting op je filter groot waardoor 3 weken bijna niet te doen is.
 
En als je de watten er tijdelijk uitlaat en alleen sponzen (of wat je dan ook meer erin hebt) gebruikt? wellicht wat meer zweefvuil in maar dat kan geen kwaad.
 
Ik blijf erbij dat TS een externe filter erbij zou moeten.

Zeker met vervuilende vissen..
 
Ik sta zeker open voor een extern filter. Het is nu echter maar 1 vis voor zo een grote bak. Ik denk dat het filter van het nieuwe aquarium eerst idd helemaal niet goed was omdat het biologische ontbrak. Nu heb ik het vol gestopt met cirax, phorax, kool en nog wat opgevuld met wat sponzen en watten. Ik zou dat even willen aankijken, want de vis heeft het qua filter (sinds de laatste aanpassing met biospul) en aquarium nog nooit zo goed gehad.
Het biospul, medicijntjes en plantjes hebben bij elkaar al best wel wat centjes gekost, maar als het nog niet voldoende is, zal ik dat zeker overwegen. Zeker als er meer vissen bijkomen.
De dag voor ik weg ga, ga ik idd een groot deel van het water verschonen en nu al heel goed voor zorgen.
Bedankt voor het meedenken! Ik was al in de stress, maar gelukkig nu niet meer
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik sta zeker open voor een extern filter. Het is nu echter maar 1 vis voor zo een grote bak. Ik denk dat het filter van het nieuwe aquarium eerst idd helemaal niet goed was omdat het biologische ontbrak. Nu heb ik het vol gestopt met cirax, phorax, kool en nog wat opgevuld met wat sponzen en watten. Ik zou dat even willen aankijken, want de vis heeft het qua filter (sinds de laatste aanpassing met biospul) en aquarium nog nooit zo goed gehad.
Het biospul, medicijntjes en plantjes hebben bij elkaar al best wel wat centjes gekost, maar als het nog niet voldoende is, zal ik dat zeker overwegen. Zeker als er meer vissen bijkomen.
De dag voor ik weg ga, ga ik idd een groot deel van het water verschonen en nu al heel goed voor zorgen.
Bedankt voor het meedenken! Ik was al in de stress, maar gelukkig nu niet meer
Ik zou het 2 dagen voor je weg gaat doen.

Dan als er wat gebeurd er gaat bv iets stuk of iets niet goed kan jr het nog oplossen. Als je dat 1 dag van te voren doet en je gaat weg en er is wat. Dan kan je fluiten
 
Ja, dat is waar, dat is beter
 
Hoi Allemaal, inmiddels gaat het een stuk beter met de goudvis. Hij schuurt veel minder en zwemt heel vrolijk rond. Het filter vindt hij erg leuk, hij gebruikt het vaak als een soort stroomversnelling en zwemt dat tegen de stroom in. Alle tips hebben geholpen.
Ik merk wel dat hij ongeveer een dag na een waterwissel ineens weer gaat schuren en daarna houdt het weer op. Ik vermoedt dat er dan een beetje vuil van de bodem omhoog komt. Wat zou het kunnen zijn?

Ondertussen heb ik schattige sluiers gezien bij de fancy store, maar Dino/Danny was er niet. Weten jullie wat voor goudvissen dit zijn?
 
F2303D25-9907-4C30-8883-240A5E4C8D8A.jpeg
 
Het gaat om de grijs/bruine goudvis midden in het scherm en de orange goudvis eronder.
 
De vissen kosten 10-15 euro per stuk, de meneer wilde ze graag kwijt, ze hadden ze gekregen. Hij wist niet wat voor soort goudvis het was, het kon van alles worden, zei hij
 
Ben je al op vakantie geweest?

De foto van die visjes zwommen deze bij Dino? Als ze aangeven dat het alles kan worden zijn het ws. kruizingen. Iemand die meerdere soorten heeft en dan niet weet wie moeder en vader zijn. Kleuren kunnen veranderen he. De grijze kan ook zomaar oranje worden of zwart is altijd een verrassing met sluiers.

Het schuren na een verversing is vaak. Je watert samenstelling en temperatuur is dan toch net iets anders. Ze hebben ook altijd wat gespuis op zich leven. Een parasieten vrije vis bestaat niet dus zo af en toe even schuren geen probleem zolang het niet dagen lang telkens schuren is.
 
Heb heel stuk van je posts gemist, lees ik nu. Als je geen vissen oppas kan regelen die water wil/kan verversen Koop dan een doos zeoliet. Doe je in filterbag of z on bh waszak. Dit haalt tijdens je vakantie giftige stoffen op die kunnen ontstaan. Tracht bij je filteruitlaat te plaatsen. In ieder geval waar stroming is. Beetje vissenzaak of tuincentrum heeft dit en kost niet heel duur.

Ik zou ook niemand aan je filter laten komen. Dag voordat je op vakantie ga haal je 90% water eruit en vers erin. De filterwatten (de witte In juwel) haal je uit het filter en doe je in het zakje met de zeoliet. De rest van het filter blijf je af. Zo kan je filter niet dichtslibben en gebruik je toch de witte watten in het zakje die je bij thuiskomt weer in je filter kan doen.

Zeoliet absoluut geen zout in je aquarium erbij!! Zeoliet neemt alles op dus ook geen waterverbeteraars etc. dat is zonde geld. Het zeoliet kun je hergebruiken om medicatie etc. uit water te filteren. Als vol is renegeer je met zout. Zeoliet in contact met zout laat giftige stoffen los vandaar geen zout in aquarium met zeoliet.

Als je vissen oppas kan regelen laat om de 2 of 3 dagen voeren. Zet dan porties klaar en verstop de zakken eten. De ervaring is dat mensen er teveel voer in gaan gooien omdat ze zielig vinden of juist zo leuk om te zien dat vreten en dan ben je verder van huis. Laat ze alleen korrels voeren. Dit zullen ze allemaal opvreten zodat kans op rottend eten het minst is. Vraag als het erg warm is als er water verdampt dat ze aquarium vullen met emmers koud water. Niets eruit halen maar bijvullen zal 1 of 2 emmers zijn dan kan geen kwaad 2 emmers. Zeggen dat langzaam erin doen zodat het niet op de bodem plonst.
 
Dankjewel Michelle! Ik ging toevallig langs een vissenwinkel en heb gelijkt zeoliet gekocht. ;)
 
Hoi Allemaal,
inmiddels zijn we weer bijna een jaar verder en het gaat heel goed met bluppie. Hij zwemt vrolijk rond in zijn grote aquarium en schuurt alleen een beetje nadat ik het aquarium heb ververst. Ik ben superblij en heb veel gehad aan jullie tips. Al die tijd heb ik nog geen nieuwe vissen toegevoegd, maar ik heb nu een truc bedacht door het aquarium tijdelijk op te splitsen zodat bluppie niet de kans krijgt de nieuwe vissen te pikken en aan het idee kan wennen dat hij niet alleen is in het aquarium. Hierbij een foto
 

Bijlagen

  • bluppie 20200306.jpg
    bluppie 20200306.jpg
    83.7 KB · Weergaven: 65
Blup is dus een mannetje. Ik dacht eraan om 2 extra goudvissen erbij te doen, maar zit nog met de volgende vragen.
De scheidingswand is wat mij betreft tijdelijk. Ik zou het een maand zo willen houden zodat blup er aan wendt dat het aquarium gedeeld moet worden.
Als ik 2 sluierstaarten erbij neem, dan ben ik bang dat de sluierstaarten te weinig eten zullen krijgen omdat blup veel sneller is. Hoe kan ik dat oplossen?
Als ik nog 2 komeetstaart goudvissen erbij neem, dan vrees ik dat ze op de duur jonkies krijgen. Hoe kan ik ze het beste combineren?
Maakt het uit of ik vissen van ongeveer dezelfde grote neem of kan ik ook van die schattige kleinere visjes nemen?
 

Terug
Bovenaan