Wat is er nieuw

1400 liter vullen met osmose?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Sym
  • Startdatum Startdatum
S

Sym

Guest
Hoi allemaal,

Binnenkort komt mijn nieuwe aquarium van 260*80*75. De hardheid van het water uit de kraan hier ligt rond de 13KH, dus te hard voor de meeste (sub) tropische vissen. Nu is osmose water een oplossing, maar dat gaat redelijk traag. Voor een waterwissel geen probleem, maar om de initiele liters met osmose water voor te bereiden duurt erg lang...zijn er nog andere tips of slimmigheden om dit op te lossen? of is osmose water maken de enige?

Alvast bedankt voor jullie suggesties

Marcel
 
Ik neem aan dat je niet 100% osmose water gaat toevoegen. Heb je een automatisch vulsysteem, lijkt me wel handig met dit formaat bak? Het is opzich toch geen probleem om gewoon een paar dagen de kraan aan te hebben? Flotter er op met magneetventiel en hij sluit automatisch de aanvoer af wanneer hij vol is.
 
(Nog) geen automatisch vulsysteem...zal morgen hiervoor informeren..heb je hier misschien een link voor, kan ik me inlezen.

Dank alvast

Marcel
 
Osmose water kun je ook kopen er zijn in d emeeste regio�s wel tappunten waar bv Glazenwassers etc hun Osmose water halenniet lachwekkend duur maar dan moet je het nog vervoeren natuurlijk. Of misschien valt er wel een dealtje te maken met de lokales ruitenpoetsert.
 
als die binnenkort komt zou ik dan maar alvast beginnen met maken 😀
moet je alleen wel heel veel emmers/jerrycans hebben en heel veel plek daarvoor.

maar je hoeft dan toch "maar" zo n 700-800 liter osmose te hebben toch? de rest meng je dan met kraanwater.

misschien is het ook nog een optie om je bak gewoon te vullen met kraanwater. en m in de maand die erop volgt dat er nog geen vissen inzitten, elke dag weer wat te vervangen door osmose tot je je streefwaardes bereikt.

mooie bakmaak trouwens, wat wil je eigenlijk gaan houden?
 
MauriceM zei:
Osmose water kun je ook kopen er zijn in d emeeste regio�s wel tappunten waar bv Glazenwassers etc hun Osmose water halenniet lachwekkend duur maar dan moet je het nog vervoeren natuurlijk. Of misschien valt er wel een dealtje te maken met de lokales ruitenpoetsert.

Ik besef me nu pas dat dit ook osmose water is! Dus dit is precies hetzelfde als het osmose water in de aquaria?
 
Dank allen voor jullie reacties...ik ga maar eens een booster kopen om het osmose proces iets te versnellen (te weinig bar op het leiding netwerk).

@RichD1011 Waarschijnlijk een plantenbak met cory's onderin plus nog iets anders (waarschijnlijk cacatuoides), grote groep chinese danios en ik zoek nog naar een eyecatcher vis erbij..naast garnalen en alegeneters uiteraard.

Mvg

Marcel
 
Ik heb onlangs een osmose apparaat gekocht (erg goedkoop) en het maakt zo'n 190L in 24U op 24�,volgens de handleiding. Heb ook geen enorme druk op de leidingen hier en alles staat in de garage, dus zeker geen 24�.

Ik heb geen 24U nodig om 190L te verkrijgen!!!

Dit zou voor jou ook moeten volstaan en ik zou de bak zeker niet met 100% osmosewater vullen hoor!!!
gewoon kraanwater en dan mengen met osmosewater, om de week verversen tot je de juiste waarden hebt zoals RichD1011 al aangaf.
 
Dan heb ik wel een luxeprobleem, ik moet juist KH+ toevoegen hier.

Heb dan ook een plantenbak met CO2 erop. Zat gisteren op KH3, was nogal aan de lage kant.

Het is dat je niet in de buurt woont anders kon je bij mij wel even wat tappen 😛

Offtopic: Vandaag een ongelukje gehad overigens. Had een stuk hout uit mijn bak gehaald en KH+ toegevoegd. Niets gemerkt, wel sloeg direct bij het optillen van het hout mijn CO2 uit.

Even later zag ik ineens een PH4,7 volgens de controller. Ik direct de druppeltest gepakt, niets aan de hand.

Net voor sluitingstijd naar de LFS, bekijkt de probe nog eens goed, ja hoor, heb ik hem geraakt met het hout, glaasje aan diggelen, kans van 1/10000 dat ik net het glaasje raak, maar mij lukt het! Enige gegarandeerde optie was op dat moment een nieuwe controller en nieuwe probe, schade 300 eur 🙁 🙁

Iemand nog een controller kopen 😛 Heb er nu een over (nog geen jaar oud) (zonder PH probe).
 
Sym zei:
Dank allen voor jullie reacties...ik ga maar eens een booster kopen om het osmose proces iets te versnellen (te weinig bar op het leiding netwerk).

@RichD1011 Waarschijnlijk een plantenbak met cory's onderin plus nog iets anders (waarschijnlijk cacatuoides), grote groep chinese danios en ik zoek nog naar een eyecatcher vis erbij..naast garnalen en alegeneters uiteraard.

Mvg

Marcel

dat zal een grote plantenbak worden dan, meeste mensen gaan met dit formaat toch voor giga vissen maar vind dit net zo leuk eigenlijk.

ik wens je iig veel succes.
 
dank je 🙂
 
Sym zei:
Dank allen voor jullie reacties...ik ga maar eens een booster kopen om het osmose proces iets te versnellen (te weinig bar op het leiding netwerk).

@RichD1011 Waarschijnlijk een plantenbak met cory's onderin plus nog iets anders (waarschijnlijk cacatuoides), grote groep chinese danios en ik zoek nog naar een eyecatcher vis erbij..naast garnalen en alegeneters uiteraard.

Mvg

Marcel

Osmosefilter plaatsen op de zonder of in de kelder maakt ook een groot verschil.
Hoe lager, des te beter. 🙂
 
AquaCafe
Help Users
      Ice78: Ja hoop file duurder erg lang
      Terug
      Bovenaan