160x50x55 van RichD1011


RichD1011

Well-known member
Lid geworden
3 december 2015
Berichten
9,539
Leeftijd
29
Locatie
Driebergen
Eerst gekeken naar kant en klare bakken, maar vond er niet echt iets tussen zitten met het "stoere" uiterlijk wat ik graag wil. Toen maar op het idee gekomen om het zelf te doen :)

Eind juni de bak besteld, en gister was het zover.

20170804_110524.jpg

Formaat hebben we bepaald aan het maximale wat we de trap op konden krijgen :D

20170804_125812.jpg

Gelukkig heelhuids boven kunnen krijgen :)
Was op de trap maar plek voor 1man boven en 1man onder.. gelukkig is onze overbuurman nogal sterk en heeft deze in zijn 1tje de trap op kunnen duwen (de man boven kan alleen sturen)

20170804_125822.jpg

De mutliplex plaat die ik er onder heb laten lijmen was wat dat betreft ook een verademing, geeft net ff dat meer steun om m op te laten rusten om de zoveel treden.

20170730_200122.jpg
20170730_200133.jpg

Afgelopen zondag al een gedeelte van de inrichting opgehaald.
Totaal van +/- 125kilo breuksteen, prijs viel me alleszins mee met 29ct de kilo :)
Heb ik teveel? Heb ik te weinig? Heb ik precies genoeg? Ik heb geen flauw benul maar we zullen het zien.

20170805_150505.jpg

Vandaag was de bedoeling om wat zakken filterzand op te halen en tevens meteen wat kennis op te doen mbt zelfbouw... is alleen niet bij een paar zakken zand en kennis gebleven :D

20170805_150639.jpg
20170805_152832.jpg

Zag deze wandjes staan... weet je wat het leuke ervan is? als je ze 180graden draait heb je een meteen een "andere" kleur. denk dat ik voor optie 1 ga maar heb nog ff de tijd.
Tevens heb ik meteen de verlichting besteld, deze komt volgende week ergens binnen.

Enige jammer is dat ik de bak eigenlijk 2weken geleden al verwacht had, dat was precies midden in de vakantie van mijn vader zodat we lekker samen aan de slag konden. Helaas is deze wat verlaat en gaat mijn vader maandag weer aan de arbeid, het bouwen van het meubel/kap zal dus helaas alleen in de avonduren en weekenden kunnen gebeuren.

Hoop morgen iig het vurenhouten frame in elkaar te kunnen zetten maar ben bang dat het allemaal een weekendje op gaat schuiven :)

vragen/tips/tops/aanmerkingen hoor ik allemaal even graag :petjeaf:
 
Mooie grote bak! Ben benieuwd wat het eindresultaat word, ik ga dit volgen:thumbs:
 
Ha! Er is beeld :)
Dat is een fatsoenlijk stuk glas, ben benieuwd wat je ervan gaat maken.
Succes alvast!
 
Heel benieuwd! Mooie achterwand in combinatie met de stenen! Veel plezier met opbouwen van deze bak!
 
Aardig wat gewicht wat er naar boven gesjouwd moet worden :D
Erg mooie bak en benieuw wat je ervan gaat maken.
 
Mooie grote bak Richard en zorg maar met zo n oppervlak dat je flink wat Glassex op voorraad hebt:D;).
 
Aardig wat gewicht wat er naar boven gesjouwd moet worden :D
Erg mooie bak en benieuw wat je ervan gaat maken.

Niet alleen de bak maar straks ook de inhoud.

En ik hoor toch veel mensen hier zeggen dat je zo'n bak goed moet ondersteunen en of zelfs je fundering sterk genoeg moet zijn.
Heb zelfs foto's voorbij zien komen dat mensen onder in de kruipruimte van het huis een stapel tegels leggen voor ondersteuning.

Hoe zit het hier met de boven verdieping, is deze sterk genoeg?
 
Danku allen

Niet alleen de bak maar straks ook de inhoud.

En ik hoor toch veel mensen hier zeggen dat je zo'n bak goed moet ondersteunen en of zelfs je fundering sterk genoeg moet zijn.
Heb zelfs foto's voorbij zien komen dat mensen onder in de kruipruimte van het huis een stapel tegels leggen voor ondersteuning.

Hoe zit het hier met de boven verdieping, is deze sterk genoeg?

Terechte vraag

heb een houten vloer maar de bak staat wel tegen een draagmuur.
heb tijde een 150cm bak op dezelfde plek gehad waar deze nu komt, en hier nooit enig probleem met de vloer gehad. deze bak zal wel een stukje zwaarder worden dan de andere bak (voornamelijk door t meubel) maar zie er eerlijk gezegd geen probleem in.

nu is de ene houten vloer de andere ook niet, bij sommige kan die een 1 meter bakje al niet aan en de ander heeft een 700L aquarium erop zonder problemen of verstevigingen.

maar als ik ooit een eigen koophuisje kan krijgen zoek ik er zeker 1 met een betonnen vloer :D
denk aan 1500L+ :juggle: #blijvendromen
 
Het begin is er al he Richard en ook ik ga dit volgen tot en met het eindresultaat maar wat weegt die kale lege bak weet je dat en wat zijn de afmetingen er van ?
 
Mooie bakmaat.

Als ik zo kijk naar mn Fusion 150 denk ik ook aan 100 kilo. Dat weegt de Fusion ook nl.
 
Van het weekend 2x een half dagje bezig geweest met het frame, en voor ik de opmerking krijg: ja het is een walvis constructie geworden :D

Nee het is een lekker makkelijke constructie, zeker voor de ombouw wat er nog tegenaan komt.

20170812_103355.jpg

Vaders heeft zichzelf van de week een afkort zaag kado gedaan wat toch wel erg goed van pas komt :juggle:

20170812_164949.jpg

Schiet al op.

20170813_151814.jpg
20170813_151838.jpg
20170813_151842.jpg

En toen moest die naar boven, even vergeten dat dit formaat meubel dus niet via de trap naar boven kon....
Rijtjes planken op de overkapping, meubel erop tillen en doorschuiven maar :D Ging verbazingwekkend goed.

20170813_155415.jpg
20170813_183826.jpg

Meteen even op zn plek gezet, gaat wss nog een klein stukje naar rechts toe maar hadden er even geen zin meer in.
Het meubel is vrij hoog, net geen 90cm. vind het persoonlijk mooi om grotere bakken wat meer op stahoogte te hebben namelijk :)

Van de week ´s avonds het frame van binnen nog even in de grondverf zetten, puur om het wit te krijgen zodat het licht wat binnenin komt een beetje beter reflecteert en je dus beter zicht hebt als je in je kastje zit te rommelen.

En wat verder de planning is? van de week de bak even testen op water dichtheid, en dan wss volgend weekend pas weer verder met de ombouw.

20170812_220711.jpg

Tevens gister de verlichting opgehaald.

1x 150cm JMB African Cichlids LED lamp incl controller en voeding.

Voeding en controller zijn gebaseerd op 2 Lampen. Het is even de vraag of ik nu 1 of 2 lampen nodig heb.
Het was alleen kosten voordeliger om nu alvast de controller en voeding voor 2 lampen aan te schaffen dan dat ik later nog een extra lamp + extra controller + extra voeding aan moet schaffen. Zat totaal geen handleiding bij mbt het aansluiten van het stopcontact naar de trafo en van de controller naar de trafo (en ik ben electro-technisch een gigantische dombo) maar heb het voor elkaar gekregen :D

Dat was de update voor nu, volgend weekend ongetwijfeld meer.

vragen/tips/tops/aanmerkingen hoor ik nogsteeds graag.
 
Ziet er al goed uit Richard en een geluk dat je het via buiten naar boven en naar binnen hebt kunnen schuiven,stel je voor dat dat ook niet kon.
Die afkortzaag is inderdaad een onmisbaar gerief,ben benieuwd naar het verdere verloop ervan.:thumbs:
 
Begin is er iig.
Wat ga je erin houden Richard?
Met zoveel breuksteen gok ik op Malawi.

Goed gegokt, word een combinatie van keizerbaarzen en vrijzwemmers.

zit nog in dubio maar zoals het er nu naar uit ziet in ieder geval een groepje van 3m/3v Placidochromis phenochilus Mdoka White Lips

daarbij nog 2 koppels/harems van een ander soort, waarschijnlijk aulonocara baenschi en nog iets
 
Richard kan ik zo'n koppeltje aulonocara baenschi ook houden bij mijn vissenbestand wat ik zitten heb aan gezelschapsdieren of niet ?
Ik lees namelijk dat deze nog relatief klein blijven met een vredelievend karakter.
 
heb een houten vloer maar de bak staat wel tegen een draagmuur.

In dat geval is het helemaal géén gek idee om de achterkant van het meubel aan de muur vast te zetten met keilbouten of slagpluggen. Op die manier word er een groot gedeelte van de draagkracht overgenomen door de muur zelf en dat is een aanzienlijke ontlasting op de vloer. Nadeel is natuurlijk wel dat je het meubel niet meer van de muur kunt schuiven als je dat überhaupt zou willen.
 
In dat geval is het helemaal géén gek idee om de achterkant van het meubel aan de muur vast te zetten met keilbouten of slagpluggen. Op die manier word er een groot gedeelte van de draagkracht overgenomen door de muur zelf en dat is een aanzienlijke ontlasting op de vloer. Nadeel is natuurlijk wel dat je het meubel niet meer van de muur kunt schuiven als je dat überhaupt zou willen.
Das inderdaad een keuze die je moet maken maar ik zou dan toch wel de voorkeur geven dat het veilig is en minder belast word op de vloer want waarom zou je je meubel moeten verplaatsen ik bedoel eenmaal als het op zijn plaats staat en alles staat op punt en is perfect aangesloten dan kan dat wat mij betreft blijven staan.
 
kijk vaders heeft het slim bekeken door zich zelf te verblijden met een afkort zaag
bij zon frame geen overbodige luxe (nee geen opmerkingen over walvissen of 4x4 voertuigen):D:D
wat je vloer betreft zolang de bak maar op de balkenlaag staat en er niet tussen geen probleem
succes met bouwen/inrichten :thumbs:
 
Heel gaaf! Ga ik zeker volgen. Heb je de bouw van de kast overgenomen van Joey (KingofDIY?) Of lijkt dat zo?
 
Richard kan ik zo'n koppeltje aulonocara baenschi ook houden bij mijn vissenbestand wat ik zitten heb aan gezelschapsdieren of niet ?
Ik lees namelijk dat deze nog relatief klein blijven met een vredelievend karakter.

De meeste cichliden combineren niet lekker in gezelschaps bakken. Afrikaanse cichliden al helemaal niet. Over het algemeen druk en agressief. Van elkaar kunnen ze het goed hebben maar vissen die daar niet op berekend zijn hebben geen leven.

Dat vreedzame karakter klopt, maar dat is wel in malawi begrippen. Een maanvis oid is nog 3x zo vredelievend om het zo maar te zeggen.

kijk vaders heeft het slim bekeken door zich zelf te verblijden met een afkort zaag
bij zon frame geen overbodige luxe (nee geen opmerkingen over walvissen of 4x4 voertuigen):D:D
wat je vloer betreft zolang de bak maar op de balkenlaag staat en er niet tussen geen probleem
succes met bouwen/inrichten :thumbs:

Staat idd over de balken heen dus zie er geen probleem in, vorige bak ging ook prima.

En die keilbouten in de muur? Dan krijg ik zeker ruzie met moeders :D

Heel gaaf! Ga ik zeker volgen. Heb je de bouw van de kast overgenomen van Joey (KingofDIY?) Of lijkt dat zo?

De bouw van het frame wel ja, de rest van de kast (ombouw) is zelf bedacht :petjeaf:
 
Bestelling voor t PVC is ook de deur uit.

nu heb ik voor ik begon aan dit project een begroting gemaakt van de kosten....
kan je beter niet doen, zit er al dik 1,75x overheen :juggle: :D
 
Dat heet leergeld... Je krijgt er een onbetaalbare ervaring en waardevolle kennis voor terug. Dus eigenlijk is het spot goedkoop.
 
Week 2 van de bouw, wederom alleen in t weekend :juggle:

20170818_221449.jpg
20170818_221450.jpeg

Vrijdag tot zaterdag even een lektestje gedaan. en jahoor er lag water op de grond :stom:
Maar gelukkig kwam dit omdat de vulslang los schoot tijdens te vullen :juggle: :D
Die toen maar even op een andere manier in de bak gehangen.

20170819_160307.jpg

Begonnen met de voorkant van de ombouw, word gemaakt van steigerhout.
Niet iedereen vind het t meest praktische hout om mee te werken, maar heb bij een cichliden speciaalzaak (VKC) gekeken en deze hebben meerdere bakken met steigerhout gemaakt. stonden er zelfs 2 in de showroom. Nog 1,5uur met de beste man staan praten en tips ontvangen.

20170819_183406.jpg

Ook meteen de deurtjes erin gemaakt.
Kennen jullie trouwens die perfect rechte en niet kromme steigerplanken? Nee, ik ook niet :D

20170820_131502.jpg

Even er voor gehouden om te kijken of die past en past perfect :)
Tevens een kleine grindlijst ingecalculeerd en deze kwam ook mooi uit.
Moet alleen nog in de beits gezet worden dus nog niet vastgezet.

20170820_194130.jpg
20170820_194137.jpg

Tevens een beginnetje gemaakt aan de kap, een paar kunststof profieltjes op de bak vast gekit.

20170820_141343.jpg

Geeft dat zagen en schuren trouwens een meuk zeg, halve tuin ligt onder :rolleyes:
de stukje aan de onderkant lag een kleed over en zo hoort de stoep eruit te zijn :D

20170820_200122.jpg

Tevens het PVC verhaal opgehaald gister ochtend.

Als het goed is hebben we van de week ook 's avonds tijd dus hoop de ombouw in de loop van de week al af te hebben zodat we het weekend hebben voor de kap :)

vragen/tips/tops/aanmerkingen hoor ik nogsteeds graag.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan