170 x 60 aquarium (biljoenblik)

biljoenblik

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
3 september 2015
Berichten
9,303
Leeftijd
44
Locatie
Heerlen
Zoals jullie al hebben kunnen lezen, ga ik een nieuw aquarium aanschaffen. Omdat het huidige aquarium toch wat aan de kleine kant is voor 7 maanvissen.

Een Eheim Incpiria 530 komt het dichts in de buurt wat ik wil hebben. Echter zijn er wat zaken die ik graag anders zie.
Dus daarom ben ik van plan een aquarium naar wens te laten bouwen.

Het zullen ongeveer deze maten worden:

170 breed
60 diep
65 hoog

Totale hoogte + meubel liefst max 150 cm.
Binnenruimte meubel min 75 cm hoog.

Ik wil een volledig zwart glazen achterwand. 2x droogkamer. 2x doorvoer in de bodem.

De verlichting vind ik erg moeilijk om een goede keuze in te maken. Dus ideeën daarover zijn welkom. (eventueel andere ideeën zijn ook welkom)

De 2 systemen die ik wel zie zitten zijn:


De fresh of plant versie. Ben ik nog niet over uit. Wel 2x 150 cm balken.

Daytime matrix vind ik ook gaaf. Maar als ik daar 1 balk van neem met 5 lichtunits en aansturing ben ik 1000 euro kwijt. Dus of ik snap het niet. Of het is erg prijzig. @rjoemman heeft daytime matrix toch? Kun jij er wat meer over zeggen?


De bright versie wit/rood. 2x 150 cm.

HVP heb ik ook bekeken, maar vind ze nogal toegespitst of het vervangen van buizen. Dus met buis adapters aan de units.

Ik hoop dat @benvo en @tuinkabouter wat extra info hebben.

Het aquarium komt aan de andere kant van de huiskamer te staan. Zodat ik er vanaf de bank (en uit mijn stoel) naar kan kijken. Dus een meer prominentere plaats
Nu zit ik op de bank met mijn rug naar het aquarium.

Hier moet het nieuwe aquarium komen. Meubel is totaal 180 x 40 cm.

IMG_0357.JPG
 
Ja ik heb de Matrix en die is gewoon veel te duur.
Dus het is het volgens jou niet waard?
Of ben je er toch wel heel tevreden mee?
 
Het is wel kwaliteit maar ik zou het geen tweede keer doen en ook niet een ander adviseren.
 
De JMB wat je noemt heb ik ook.
Bij mij drie maal 180cm.
Waarvan 2 Bright+rood en 2 Bright met blauw.

Ik vind het licht eruit mooier dan die van de Matrix.
 
De JMB wat je noemt heb ik ook.
Bij mij drie maal 180cm.
Waarvan 2 Bright+rood en 2 Bright met blauw.

Ik vind het licht eruit mooier dan die van de Matrix.
Kijk hier heb ik wat aan.
Kun je bij jmb ook het blauw en rood afzonderlijk regelen? Zodat je een sunset kunt creeeren?
 
Nope en dat vind ik serieus een beperking.
 
Daytime matrix vind ik ook gaaf. Maar als ik daar 1 balk van neem met 5 lichtunits en aansturing ben ik 1000 euro kwijt. Dus of ik snap het niet. Of het is erg prijzig. @rjoemman heeft daytime matrix toch? Kun jij er wat meer over zeggen?
Ehh
Schermafdruk op 2022-01-30 17-40-29.png
 
Nope en dat vind ik serieus een beperking.
Dus die balken kun je alleen in zijn geheel dimmen? Maar de rode en blauwe blijven dus gelijktijdig branden.
Hmmm dat is wel jammer.

Welke controller heb jij erbij genomen?
 
Laatst bewerkt:
Morgen, overdag en avond licht met JBM balken. Rood/wit achterin, in het midden Wit en voorin Blauw/wit. Het kan dus wel!!
 

Bijlagen

  • Aqua1rood (1).jpg
    Aqua1rood (1).jpg
    191.7 KB · Weergaven: 166
  • Aqudag1 (2).jpg
    Aqudag1 (2).jpg
    243 KB · Weergaven: 168
  • Aqua (2).jpg
    Aqua (2).jpg
    91.6 KB · Weergaven: 170
Ja en dat keer 2. Denk niet dat ik met 1 balk uitkom.
Hoe kom je daar op 1 balk is voldoende of ga je hele aparte planten houden.
Let wel de daytime Units zijn heel wat anders als de gewone led buizen wat eigenlijk niet meer is als een led strip met een behuizing er om heen heel kort door de bocht genomen.
 
Zoals jullie al hebben kunnen lezen, ga ik een nieuw aquarium aanschaffen. Omdat het huidige aquarium toch wat aan de kleine kant is voor 7 maanvissen.

Een Eheim Incpiria 530 komt het dichts in de buurt wat ik wil hebben. Echter zijn er wat zaken die ik graag anders zie.
Dus daarom ben ik van plan een aquarium naar wens te laten bouwen.

Het zullen ongeveer deze maten worden:

170 breed
60 diep
65 hoog

Totale hoogte + meubel liefst max 150 cm.
Binnenruimte meubel min 75 cm hoog.

Ik wil een volledig zwart glazen achterwand. 2x droogkamer. 2x doorvoer in de bodem.

De verlichting vind ik erg moeilijk om een goede keuze in te maken. Dus ideeën daarover zijn welkom. (eventueel andere ideeën zijn ook welkom)

De 2 systemen die ik wel zie zitten zijn:


De fresh of plant versie. Ben ik nog niet over uit. Wel 2x 150 cm balken.

Daytime matrix vind ik ook gaaf. Maar als ik daar 1 balk van neem met 5 lichtunits en aansturing ben ik 1000 euro kwijt. Dus of ik snap het niet. Of het is erg prijzig. @rjoemman heeft daytime matrix toch? Kun jij er wat meer over zeggen?


De bright versie wit/rood. 2x 150 cm.

HVP heb ik ook bekeken, maar vind ze nogal toegespitst of het vervangen van buizen. Dus met buis adapters aan de units.

Ik hoop dat @benvo en @tuinkabouter wat extra info hebben.

Het aquarium komt aan de andere kant van de huiskamer te staan. Zodat ik er vanaf de bank (en uit mijn stoel) naar kan kijken. Dus een meer prominentere plaats
Nu zit ik op de bank met mijn rug naar het aquarium.

Hier moet het nieuwe aquarium komen. Meubel is totaal 180 x 40 cm.

Bekijk bijlage 338824
Ben al te lang niet meer bezig met led om daar nog wat zinnigs op te zeggen, dacht dat JMB nu ook een nieuwe serie heeft?
Succes met de keuze ;)
Ik ga voortaan voor DIY
 
Na een hoop lezen begin ik toch een voorkeur te krijgen voor de Daytime led verlichting.

Vooral de keuze vrijheid in lengte maten. En de randapparatuur is erg mooi.

Er zijn 2 systemen van Daytime die ik erg mooi vind.

De ‘onex’ led balken. Een profiel met 1 tint. Veel lumen per watt. Stuk voordeliger. Kun je alleen dimmen. Evenredige verlichting.
Geen sunset of sundown met rood en blauw.

De ’matrix’ paradepaardje. Slechts 1 profiel nodig. Keuze vrijheid in verdeling van kleur tinten. Plaatselijk meer licht.
Een echte sunset en sundown simuleren met rood en blauw.
Maar erg duur.

Hieronder de sets zoals ik deze zou willen.

4ECF1794-76A2-46C8-8EF4-5C13B04B54B2.png
B62FCCCE-1D51-4E82-9E3B-8192CC5A3F21.png
 
vind veel geld zelf keer voor led strips zitten kijken en dat was dan 130 euro en meschien heb je der dan 3/4 nodig ?
ik volg zelf een gast op youtube en die heeft led strips voor onder je auto en echt een jungel bij hem en dan heb je over 100/200 euro
 
Ben al te lang niet meer bezig met led om daar nog wat zinnigs op te zeggen, dacht dat JMB nu ook een nieuwe serie heeft?
Succes met de keuze ;)
Ik ga voortaan voor DIY
De orion serie bedoel je wellicht? Ik heb ze. Prima in te stellen voor zonsopgang en ondergang. Ik ben er erg tevreden over.

En mooi zo’n nieuw project. Tof! Ik volg 😄
 
Ik zou persoonlijk eerder een

mean well uhp-200-24 kopen. Kost minder, werkt uitstekend. Voorkomt vervuiling 2 kanten op

en met een TC ook prima aan te sturen, en dat scheelt ook heel veel geld
 
Ik heb een daytime matrix systeem. Als je een goede meanwell voeding koopt bij de elektronica winkel en een TC420 dan scheelt dat al enorm veel geld. Dit gaat waarschijnlijk op voor meer systemen, wel even checken of het Technisch bij elkaar past, maar daarover is voldoende te lezen op dit forum.

Ik heb twee profielen in een Trigon350, totaal 9 modules (6x NW en 3x SLF) die max op 65% branden met een beetje rood en blauw erbij. Meer licht heb ik (nog) niet nodig. Ik vind de spreiding naar achteren voor de Trigon350 niet goed genoeg. Dat ligt natuurlijk vooral aan de vorm van het aquarium met de punt naar achteren (binnen filter is eruit). Ik heb het profiel al meer naar achteren gezet, waardoor ik nog nieuwe kappen moet maken. Voorafgaand aan de aanschaf van het aquarium had ik dit probleem al voorzien, dus het was geen echte verrassing. Ik ben er wel tevreden mee. Misschien met de tijd nog iets kleins in de punt.
 
gaaf Marcel.

Kan je miss je groep Manen uitbreiden.

Heb je ook naar Fluval Plant 3.0 gekeken?
Of is dat niks voor je?
 
Nou ik zou niet snel jonge of nieuwe Manen bij zo n bestaande groep plaatsen. Toen er bij mij 1 doodging is me dat overal afgeraden en heb het bij 4 gehouden.
Nou is de bak van Marcel flink groter maar ja....................................
 
gaaf Marcel.

Kan je miss je groep Manen uitbreiden.

Heb je ook naar Fluval Plant 3.0 gekeken?
Of is dat niks voor je?
Nee, ik ga mijn vissen bestand niet uitbreiden.
Ik heb een hele leuke groep manen. En 7 stuks is in de 300 liter toch krap.
Niet dat ze vervelend zijn ofzo. Maar meer de belasting van het water.
De bodem wordt snel vies. En als ik ook maar even iets minder onderhoud doe, dan komt er blauwalg.
Er moet nu ook een groter filter op.
Dus die zal ik ook gaan kopen. Alvast voor de nieuwe bak.
Maar die kan dan ondertussen indraaien op de oude bak.
De 2 filters die ik nu heb, komen ook op de nieuwe bak. Met de optie om deze ook te vervangen voor een grotere.

Ik zal nog eens naar die verlichting kijken.
 
Nee, ik ga mijn vissen bestand niet uitbreiden.
Ik heb een hele leuke groep manen. En 7 stuks is in de 300 liter toch krap.
Niet dat ze vervelend zijn ofzo. Maar meer de belasting van het water.
De bodem wordt snel vies. En als ik ook maar even iets minder onderhoud doe, dan komt er blauwalg.
Er moet nu ook een groter filter op.
Dus die zal ik ook gaan kopen. Alvast voor de nieuwe bak.
Maar die kan dan ondertussen indraaien op de oude bak.
De 2 filters die ik nu heb, komen ook op de nieuwe bak. Met de optie om deze ook te vervangen voor een grotere.

Ik zal nog eens naar die verlichting kijken.
Welk filters overweeg je?
 
Nou ik zou niet snel jonge of nieuwe Manen bij zo n bestaande groep plaatsen. Toen er bij mij 1 doodging is me dat overal afgeraden en heb het bij 4 gehouden.
Nou is de bak van Marcel flink groter maar ja....................................
wss omdat je een 300 liter hebt?

heb je een 600l is het natuurlijk anders. ik zie er zelf geen issue mee.

Bedoel ik heb ook heros veel apart van elkaar toegevoegd, en dat zijn toch echt wat agressievere vissen dan manen
 
Welk filters overweeg je?
Ik wil de Eheim 1200 xlt. Met gelijk verwarming erin. Later evt een 2e erbij.
Ik heb ook een fluval FX6 overwogen. Misschien dan als 2e erbij. Maar in testen en reviews lees ik dat ze de Eheim prettig vinden omdat deze zo stil is.
De fluval maakt dan meer herrie.

Ik heb daarom nu ook geen meubel gekozen waar alles in komt. Maar het wordt een stalen frame met meubel eromheen. Zodat de filters gelijk op de vloer komen te staan.

Nu neemt het meubel het geluid van de filter(s) over, en versterkt dit.
 
Maar goed. Wat is het nu geworden.

Bak:

170 cm breed, 60 cm diep (voor naar achter) en 65 cm hoog. Zodat ik effectief (minus bodem en lichtkap) 50 cm waterhoogte overhoud. Dus netto een ruime 500 liter. (nu effectief 285 liter)
De bak wordt uitgevoerd in optic white en poly geslepen met transparante kit. (de kit naden zijn echt zeer netjes, niet te vergelijken met fabriek bakken)
De achterkant wordt voorzien van zwarte folie. Ik wil geen achterwand meer in de bak.
In de 2 hoeken komen droogkamers. En er komen 2 bodem doorvoeren.

Meubel:

Het geheel komt op een stalen frame. Met een gelamineerd houten ombouw met 3 deuren. Kleur moet ik nog uitzoeken. Stalenboek was even afwezig.
Lichtkap voorzien van dezelfde houten sierlijst. En ook de droogkamers worden uit het zicht gehaald door een houten paneel.
De lichtkap wordt afgedekt met di-bond platen in muisgrijs.

De rest volgt nog.
 
Ik wil de Eheim 1200 xlt. Met gelijk verwarming erin. Later evt een 2e erbij.
Ik heb ook een fluval FX6 overwogen. Misschien dan als 2e erbij. Maar in testen en reviews lees ik dat ze de Eheim prettig vinden omdat deze zo stil is.
De fluval maakt dan meer herrie.

Ik heb daarom nu ook geen meubel gekozen waar alles in komt. Maar het wordt een stalen frame met meubel eromheen. Zodat de filters gelijk op de vloer komen te staan.

Nu neemt het meubel het geluid van de filter(s) over, en versterkt dit.

Waarom niet de Eheim 1500xl (2260)

die heeft meer media capaciteit en stroming
 
kan je toch zo een jbl ofso aan de slang hangen
 
Ik zou proberen voor 60cm waterhoogte te gaan, daar heb je altijd en zeker op de langere termijn heel veel plezier van. Ik denk dat je ook geen 15cm aan de bovenkant nodig hebt, wordt de
"kap" zo zwaar en massief naar mijn mening. 10cm is denk ik zat, denk dat ik zelf zou proberen of het met 8cm lukt.

Waarom niet een bioloog eronder. Lekker comfortabel filteren, altijd volume genoeg en in principe heel errug stil te maken, waarbij je ook verdere techniek buiten je bak kunt houden
 
Ik zou proberen voor 60cm waterhoogte te gaan, daar heb je altijd en zeker op de langere termijn heel veel plezier van. Ik denk dat je ook geen 15cm aan de bovenkant nodig hebt, wordt de
"kap" zo zwaar en massief naar mijn mening. 10cm is denk ik zat, denk dat ik zelf zou proberen of het met 8cm lukt.

Waarom niet een bioloog eronder. Lekker comfortabel filteren, altijd volume genoeg en in principe heel errug stil te maken, waarbij je ook verdere techniek buiten je bak kunt houden
Ik heb nu een 70 cm hoge bak. En dat is mij echt te hoog.
Dus nu voor 65 cm gegaan.
Minus kap en bodem blijft daar zeker 50 cm water over.

Bioloog.

Voor zeewater zeker handig met techniek. Maar voor zoet…..

En dan zeggen ze dat je 2 liter K1 modig hebt. Beetje overdreven dan denk ik.
Maar goed, misschien bang voor het onbekende.

En bioloog kan stil zijn. Maar het kan ook een hoofdpijn dossier worden.
 
Bioloog ik wil nooit meer zonder.
En geluid? Die van mij hoor je echt niet.
 
Terug
Bovenaan