175x60x60 van triple (1 Viewer)

HJ Boerman

Well-known member
Lid geworden
25 aug 2008
Leeftijd
38
Thanks
Bio-co2 is hetzelfde als drukflessen co2

Je hebt wel beperkingen met Bio-co2 maar eens je deze snapt valt het goed mee om planten gezond te laten groeien.
Flessen staan er niet onder maar erboven om hevelwerking te vermijden.
2x 2 flessen van 1,5 l
Dus 2 x 3 literflessen zeg maar...

Ik wilde beginnen met 2x 2 literflessen en bijbehorend recept.

Killerfish

Well-known member
Lid geworden
13 mrt 2011
Leeftijd
25
Om ruit mooi te poetsen;)
Om verschillende redenen, het gaat veel vlugger, gemakkelijker om vuil en mos te verwijderen, zullen mooier terug komen dan de oude groei. Nieuwe groei krijgt meer licht.
Heb nog anders gesnoeid hoor dan spaar je bv 1/4 van de bladeren maar je geef je ze een knakje of met de schaar een knipje waardoor die al vlug minder fris gaan uitzien(baardalg) , moeilijker te reinigen en laat je al eens vuil liggen die een voeding kan zijn voor alg(draadalg) .
Wist niet dat het zo kon, zo leren we elke dag nog wat bij :thumbs:

HJ Boerman

Well-known member
Lid geworden
25 aug 2008
Leeftijd
38
Hoi triple,

Een fles erbij, daar kon je nog weleens gelijk in krijgen. De CO2 indicator wordt netaan groen.

En ik denk dat een iets groter bakje ook wel een goed idee is. Ik gebruik nu 1% grootte.
Bakje van 9x10 cm ongeveer

TS
T

triple

Well-known member
Lid geworden
9 nov 2009
Hoi triple,

Een fles erbij, daar kon je nog weleens gelijk in krijgen. De CO2 indicator wordt netaan groen.

En ik denk dat een iets groter bakje ook wel een goed idee is. Ik gebruik nu 1% grootte.
Bakje van 9x10 cm ongeveer
Bij mijn is het bakje net iets groter dan 1% maar goed kijken of je vissen net voor de verlichting aangaat geen last hebben van versnelde ademhaling .
Bij het begin van de verlichting is co2 continu test groen/geel .

TS
T

triple

Well-known member
Lid geworden
9 nov 2009
In demagnetron is zodat makkelijker te eten is of?
De structuur van het blad word zachter door kort te laten koken.
Maar de grootste reden voor me is dat na kort koken je de meeste groenten, kruiden niet meer hoeft te verzwaren om deze naar de bodem te laten zakken.

HJ Boerman

Well-known member
Lid geworden
25 aug 2008
Leeftijd
38
Bij mijn is het bakje net iets groter dan 1% maar goed kijken of je vissen net voor de verlichting aangaat geen last hebben van versnelde ademhaling .
Bij het begin van de verlichting is co2 continu test groen/geel .
Oké, ik zat aan een oppervlakte te denken van 150 cm2, dat had ik berekend met de calculator van AquaInfo.... Dan zou ik rond de 25 mg/l CO2 uit moeten komen... Dat is dan 1,5 procent van de wateroppervlakte.

Maakt het nog verschil als het bakje meer vierkant is of meer langgerekt?

Een langgerekte valt volgens mij minder op indien zwart gemaakt...

TS
T

triple

Well-known member
Lid geworden
9 nov 2009
Oké, ik zat aan een oppervlakte te denken van 150 cm2, dat had ik berekend met de calculator van AquaInfo.... Dan zou ik rond de 25 mg/l CO2 uit moeten komen... Dat is dan 1,5 procent van de wateroppervlakte.

Maakt het nog verschil als het bakje meer vierkant is of meer langgerekt?

Een langgerekte valt volgens mij minder op indien zwart gemaakt...
Volgen mijn ga je grenzen gaan opzoeken (heb ik ook nog gedaan)
Zoals in mijn vorig bericht goed opvolgen naar eventuele versnelde ademhaling + rekening houden met natuurlijk opgebouwde co2.
Rond, vierkant of rechthoekig speelt geen rol.

HJ Boerman

Well-known member
Lid geworden
25 aug 2008
Leeftijd
38
Dat dacht ik al... Wordt jouw indicator wel mooi groen? Ik gebruik de dennerle bal en deze is nu donkergroen. Ik dacht bij mezelf dat t bakje dan wat groter mocht zodat meer CO2 opgenomen kan worden...
Het "bloept" wel zo af en toe in de bak...

Dank voor je advies zover.

Prachtige bak heb je nog steeds

TS
T

triple

Well-known member
Lid geworden
9 nov 2009
Dat dacht ik al... Wordt jouw indicator wel mooi groen? Ik gebruik de dennerle bal en deze is nu donkergroen. Ik dacht bij mezelf dat t bakje dan wat groter mocht zodat meer CO2 opgenomen kan worden...
Het "bloept" wel zo af en toe in de bak...

Dank voor je advies zover.

Prachtige bak heb je nog steeds
Zo hoort het met een omgekeerd bakje af en toe eens een "bloept" zodat je (kleine)overproductie hebt aan co2.
Hier werd de indicator tot geel/groen zie dit fotoalbum op 07/02/20

HJ Boerman

Well-known member
Lid geworden
25 aug 2008
Leeftijd
38
Je gebruikt acadama toch?

Kun je dat direct in een ingedraaid aquarium gebruiken? Of moet het rijpen??

Ik ben een beetje ermee bezig, maar twijfel of ik dit ga gebruiken in de toekomst

Hobbygroet,

Henk-Jan

Erik Melse

Well-known member
Lid geworden
23 jan 2011
Leeftijd
27
@triple, Zou je eens wat kunnen vertellen over je CO2 productie? Ik zie eerder in dit draadje een foto staan van twee petflessen omgebouwd hebt tot CO2 reactor, maar hoe zit het precies? En je bakje wat op de kop in je bak zit? Wat doet dat en hoe werkt het?

Is deze vraag hier op zijn plek? Of is hier een topic over wat ik eerst zou moeten lezen?

Kan ik nog meer vragen in 1 post proppen?

Edit:

Gevonden!

Laatst bewerkt:
TS
T

triple

Well-known member
Lid geworden
9 nov 2009
@triple, Zou je eens wat kunnen vertellen over je CO2 productie? Ik zie eerder in dit draadje een foto staan van twee petflessen omgebouwd hebt tot CO2 reactor, maar hoe zit het precies? En je bakje wat op de kop in je bak zit? Wat doet dat en hoe werkt het?

Is deze vraag hier op zijn plek? Of is hier een topic over wat ik eerst zou moeten lezen?

Kan ik nog meer vragen in 1 post proppen?

Edit:

Gevonden!
Heb je de antwoorden op je vragen gevonden;)?
Je mag van me gerust vragen stellen over bio-co2 al denk ik dat in het topic met omgekeerd bakje je misschien meer antwoorden kan verwachten.

Patrix

Well-known member
Lid geworden
16 feb 2014
Leeftijd
48
Mooie bak heb je daar zeg, en ja, het gaat prima met Bio Co2, zelf ook al jaren een gebruiker.
Hoeveel suiker en gist gebruik je als ik vragen mag, en hoelang loopt zo'n fles gemiddeld? Bij mij is de fut er wel uit na een week, bij circa 25 bpm. op 23 graden.

En nog maar een vraagje als ik zo vrij mag zijn en nu ik toch bezig ben, waarom heb je gekozen voor de 900 serie TL buizen, puur voor het visuele aspect of komt het ook ten goede aan de plantengroei?

Laatst bewerkt:
TS
T

triple

Well-known member
Lid geworden
9 nov 2009
Mooie bak heb je daar zeg, en ja, het gaat prima met Bio Co2, zelf ook al jaren een gebruiker.
Hoeveel suiker en gist gebruik je als ik vragen mag, en hoelang loopt zo'n fles gemiddeld? Bij mij is de fut er wel uit na een week, bij circa 25 bpm. op 23 graden.

En nog maar een vraagje nu ik toch bezig ben, waarom heb je gekozen voor de 900 serie TL buizen, puur visueel of komt het ook ten goede aan de plantengroei?
ieder week maak ik 2 flessen aan
op één 1,5l pet fles
150gr suiker
2a3gr gist
aanvullen met lauw kraanwater tot aan de begin vernauwing fles ( mengsel kan wel eens schuimen)
co2 productie gaat vol na een halve dag en loopt zo'n 8a9 dagen zeer hard daarna zwakt productie vlug af tegen wissel van mengsel na 14 dagen is productie nihil

euh , de keuze voor de 900 was eerder praktisch had aan een vriend/ elektricien gevraagd om goedkope philips lampjes mee te brengen in verschillende kleuren, sommige versies hadden ze niet of enkel in de 900serie voorradig .
Na meer dan 7jaar met deze lampjes vind ik de kleuren nog steeds top en de plantjes doen het er nog steeds goed op.

GCJ

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
23 apr 2019

En nog maar een vraagje als ik zo vrij mag zijn en nu ik toch bezig ben, waarom heb je gekozen voor de 900 serie TL buizen, puur voor het visuele aspect of komt het ook ten goede aan de plantengroei?
Voor zover ik weet en beredeneer is de hoeveelheid gist die je toevoegt (de gistcellen groeien, maar dat is beperkt) en de temperatuur (hoe snel groeien en werken de gistcellen over de periode), bepalend voor de hoeveelheid bubbels die per minuut geproduceerd worden.

De temperatuur (hoe snel werken de gistcellen), de hoeveelheid water tov gistcellen (wanneer is de 8% alcohol bereikt) en de suikervoorraad (hoe lang is er voedsel op voorraad) bepalen hoe lang de fles loopt.

Ik weet dat je mijn recept al eens hebt geprobeerd en dat liep beduidend korter bij jou.
Kan het zijn dat het feit dat jij de flessen dag en nacht in 23 graden hebt staan een tijdbeperkende factor is voor jou?

Onze flessen gaan mee in een dag- en nachtritme waardoor bij ons gedurende de nacht altijd minder co2 geproduceerd wordt. Dat zal de complete duur zeker ten goede komen natuurlijk.

Zou het een idee kunnen zijn de thermostaat op een tijdklok te zetten?

Ik had dit eerst prive willen sturen, maar bedacht me toen dat juist hier mensen meelezen die er iets zinnigs over kunnen zeggen als ik gekke dingen beweer :)

Sorry topicstarter voor het inbreken op je topic.

Patrix

Well-known member
Lid geworden
16 feb 2014
Leeftijd
48
co2 productie gaat vol na een halve dag en loopt zo'n 8a9 dagen zeer hard daarna zwakt productie vlug af tegen wissel van mengsel na 14 dagen is productie nihil
Oké, bedankt voor je antwoord, (zo ongeveer) vergelijkbaar met mijn productie dus.
euh , de keuze voor de 900 was eerder praktisch
Duidelijk(y)
Kan het zijn dat het feit dat jij de flessen dag en nacht in 23 graden hebt staan een tijdbeperkende factor is voor jou?
Zo heel veel zal dat niet schelen lijkt mij, bij jullie zal het ook die temperatuur zijn in de zomerdag?

GCJ

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
23 apr 2019
Oké, bedankt voor je antwoord, (zo ongeveer) vergelijkbaar met mijn productie dus.

Duidelijk(y)

Zo heel veel zal dat niet schelen lijkt mij, bij jullie zal het ook die temperatuur zijn in de zomerdag?

Alleen op heel warme dagen. Een erg korte periode, en dan gaan de flessen hier ook beduidend minder lang mee.

Zoals nu is het hier 18 graden tijdens de nacht. Dan ligt de productie bijna stil. Maar ook bij bijvoorbeeld 21 graden tijdens de nacht is het verschil nog groot.

2 graden verschil lijkt weinig, maar in het smalle vak van goede temperatuur (bij mijn weten ongeveer 20-25graden) kan het best een behoorlijke impact hebben.

Wij zien hier in elk geval een fors verschil.

Erik Melse

Well-known member
Lid geworden
23 jan 2011
Leeftijd
27
Heb je de antwoorden op je vragen gevonden;)?
Je mag van me gerust vragen stellen over bio-co2 al denk ik dat in het topic met omgekeerd bakje je misschien meer antwoorden kan verwachten.
Ik heb het hele topic doorgelezen, en daar staat ruim voldoende info in.Ik heb dus antwoord op al mijn vragen. Ik ben zeker van plan om ook een reactor te gaan maken. Misschien dat ik mijn andere hobby dan ook maar weer eens moet oppakken: distilleren... leuke combi : )

HJ Boerman

Well-known member
Lid geworden
25 aug 2008
Leeftijd
38
Ben je tevreden over de akadama bodem? Of zou je toch liever grind nemen???

Ik zit namelijk in tweestrijd... Eerder al eens een plantenbak gehad met zwart grind en voedingscapsules. Dit ging op zich prima.
Maar had de indruk dat het bemesten wat nauwkeuriger moest...

Ik hoop dat t met akadama wat vergevingsgezinder is????

Hoeveel ben je ongeveer nodig voor 160x55?

Hobbygroet,

Henk-Jan

HJ Boerman

Well-known member
Lid geworden
25 aug 2008
Leeftijd
38
Wat voor laagdikte gebruik je dan? 5 cm???

We hebben het idee om het aquarium als roomdivider te gaan gebruiken.
Volgend weekend zou dit moeten gaan gebeuren.
Dan zou ik met akadama willen starten.
Of kan ik beter wat meer bestellen?

Hobbygroet

Henk-Jan

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 feb 2011
Leeftijd
54
Krijg je dan niet tussen dag 8/9 en dag 14 met veel minder co2 een hogere ph?

TS
T

triple

Well-known member
Lid geworden
9 nov 2009
Krijg je dan niet tussen dag 8/9 en dag 14 met veel minder co2 een hogere ph?
Nee, want op dag 7 word er een nieuw suiker/gist mengsel gemaakt voor de 2 vorige flessen die reeds 14 dagen in gebruik zijn
Het CO2 gehalte blijft hierdoor een redelijk constante waarde over verschillende dagen/weken.

waar je wel een verloop in PH krijgt is de donker/ licht periode
- Na een volledige nacht bio-co2 is bij begin licht periode de PH 6.1 a 6.2 en continu test geel/groen
- Op einde licht periode is de continu test groen en de PH gestegen tot een PH 6.6 a 6.8 en tijd om de plantjes te laten slapen en terug CO2 op te bouwen.
-even belangrijk voor me is dat het zuurstofgehalte steeds tegen verzadigingspunt aan zit.
-tijdens zowel licht als donker periode probeer ik het O2 gehalte zo hoog mogelijk te houden

HJ Boerman

Well-known member
Lid geworden
25 aug 2008
Leeftijd
38
Ik zit met een zeer dikke bodem van 10 cm vooraan die oploopt naar bijna 20cm
Ik zou enkele extra zakjes nemen.

Jeetje, kan het ook dunner???
Ik heb nu metselzand die begint op 3 cm en achter op 5 of 6 ofzo. Nu is dat voor een echinodorus wel heel dun, maar ze doen het prima met kleibolletjes....

Users Who Are Viewing This Onderwerp (Users: 0, Guests: 1)

Bovenaan