180L gezelschapsaquarium van Mafkees (Dubai 100)


Mafkees

Well-known member
Lid geworden
3 maart 2018
Berichten
928
Hoi allen,

Sinds enkele maanden houd ik mij inmiddels bezig met deze hobby. Ik ben samen met mijn vriendin -met lichte tegenzin- op haar aandringen begonnen met een 30L nano bakje. Afijn, de opstartkosten waren niet al te gek en zo'n klein aquariumpje is vast makkelijker dan een grote bak, dachten we. Later bleek dat overigens niet waar te zijn maar goed, de bewoners doen het inmiddels prima. Zodra dit aquarium is ingedraaid gaan ze over. Mijn vriendin wilde graag wat leven in huis en visjes waren een mooie oplossing. Naarmate ze er langer waren begon ik ze stiekem ook steeds leuker te vinden, net als alles dat ermee te maken heeft overigens. Van techniek tot aquascaping.

Voor we het wisten stond er dus ineens een 200L aquarium in de woonkamer. Oeps :D

Via dit topic wil ik jullie graag op de hoogte houden van de vorderingen van mijn aquarium en de (toekomstige) bewoners.

De setup:
Aquarium: Ferplast Dubai 100 met bijbehorend meubel.
Techniek: Eheim 2324 filterpomp met geïntegreerde verwarming.
Belichting: tweemaal T5 LED balken, een met rood/blauwe tinten en een volledig witte.

De inhoud:
Grond: 9L ADA Aquasoil Amazonia Light (onder) + 12L ADA Aquasoil Amazonia Light powder type (boven).
Hardscape: 4 grote stronken kienhout, 2 kleine stronkjes kienhout en een aantal keien, voornamelijk bedoeld om het kienhout te stutten.

Planten: de planten die er nu in staan zijn afkomstig van de vorige eigenaar. In ieder geval wat javavarens en verder weet ik het niet. Ik kijk eerst of ze het indraaien overleven voordat ik besluit of het blijft. Er komt in ieder geval een rode lotus in!

Visbestand: dat moet ik nog precies beslissen. Ik wil in ieder geval een koppel of harem van en wat grotr formaat, bijvoorbeeld gourami's (midden/bovenlaag). Dan een leuk schoolvisje, dat worden waarschijnlijk 15-25 tetra's of danio's (middenlaag). Tot slot wil ik waarschijnlijk een klein schooltje bodembewoners zoals botia's of corydora's.
 
Laatst bewerkt:
Oeps, foto's vergeten te maken van de onbeplante scape.. dan maar een eerste reeks foto's met alvast wat javavarens erin.

1.jpg


2.jpg


3.jpg


En dan gelijk door naar het eindresultaat. Al met al ben ik zeker 5 tot 6 uur bezig geweest met het totale proces, van scapen tot planten.

Een serieus aquarium vraagt om een serieus ontwerp. Daar heb ik dan ook erg mijn best op gedaan en ik ben enorm tevreden met het resultaat van mijn eerste aquascape! Wat vinden jullie?

5.jpg


4.jpg
 
Kijk, lekker bezig! De bak zal echter een Dubai 100 zijn, bij ferplast staan de nummers voor de maten :D

Benieuwd naar een foto. Kan je zo uploaden met de 'upload bestand' knop rechtsonder het bam voor een nieuw bericht

Edit; je was me net voor :oops:

Edit 2; bak als doorkijk? Of ga je nog wat aan de achterkant doen? In het geval van een doorkijk, zou ik de planten wat meer naar het midden zetten
 
Kijk, lekker bezig! De bak zal echter een Dubai 100 zijn, bij ferplast staan de nummers voor de maten :D

Benieuwd naar een foto. Kan je zo uploaden met de 'upload bestand' knop rechtsonder het bam voor een nieuw bericht

Edit; je was me net voor :oops:

Edit 2; bak als doorkijk? Of ga je nog wat aan de achterkant doen? In het geval van een doorkijk, zou ik de planten wat meer naar het midden zetten
Thanks! :D

De bak wordt niet per se doorkijk. Er komt gewoon geen achterwand in omdat ik wil dat hij van alle kanten mooi is. Rechts staan de opvallende, hoge javavarens omdat ze de techniek moeten maskeren vanaf de voornaamste kijkhoek. Hij staat namelijk middenin de kamer zoals je wellicht al zag. Het is zonde om dan één zijde te blokkeren. De positie van de planten is niet per se definitief. Sterker nog, dat zijn de planten zelf ook niet per se. Eerst maar eens kijken wat het overleeft. Ze hebben namelijk 4 dagen in een emmer gestaan tussen de periode dat de vorige eigenaar ze eruit gehaald heeft en het moment dat ik ze geplant heb.

In het midden, op het braakliggende 'pleintje' komt waarschijnlijk een soort carpet plant. Het is wel bewust vrijgehouden van hardscape in de hoop dat de beoogde bodembewoners daar veel gaan vertoeven. Dan zitten ze mooi in het zicht voor mij!
 
So far so good en das een mooie bakmaat die je daar hebt,heb ik zelf ook.
 
Alvast goed begonnen en nog veel succes verder .
 
Mooi begin al zou ik de snelgroeiers die ik zie meer naar achteren zetten. Maar dat is persoonlijk natuurlijk.
 
Zo dan... ik heb me weer een avond kostelijk vermaakt!
Ik heb eigenlijk ALLE planten losgehaald en herplant. De avond dat ik ze initieel geplant heb had ik namelijk te weinig tijd. Ze moesten gewoon die emmer uit anders bleef er niets van over. Ik heb de wortels getrimd, de mindere planten eruit gesorteerd en de overwoekerde blaadjes gesnoeid. Ook heb ik iets 'speciaals' (voor mijn doen dan) en creatiefs bedacht om de Elodea Densa mooi gecentreerd te houden, daarover later meer.

Voor nu houd ik het even bij deze hele bijzondere foto. Bij toeval viel het me ineens op dat de lamp die ik op de grond had staan om mijn werkzaamheden te belichten wel een heel gaaf effect gaf.

6.jpg


Morgen (bij daglicht) meer foto's van de planten en hoe ze er nu bij staan, alsook meer over mijn avontuurtje met de Elodea Densa :D
 
Das wel een mooie sfeer foto.
 
Ik zag in de titel staan 200 maar dat moest denk ik de 100 zijn dus ik ben zo vrij geweest om de titel alvast aan te passen voor je;)
 
Ik zag in de titel staan 200 maar dat moest denk ik de 100 zijn dus ik ben zo vrij geweest om de titel alvast aan te passen voor je;)
Thanks! Klopt inderdaad. In mijn eerste post stond eerst ook 200 maar ik werd er al op geattendeerd. Dat had ik toen dus nog aangepast.
 
Kan gebeuren die verwarring;)
 
Leuk begin, nu de planten lekker laten groeien, succes.
 
Ik zag in de titel staan 200 maar dat moest denk ik de 100 zijn dus ik ben zo vrij geweest om de titel alvast aan te passen voor je;)
Dat had ik inderdaad ook gelezen maar ik wist dat het beheer dit zou oplossen.
 
Leuke start en nu maar lekker laten groeien.
 
Ik ben erg benieuwd hoe deze uit gaat pakken! De hardscape is wel erg veel aanwezig, maar die moet nog een beetje vergroeien met het landschap.
 
De scape op 14 maart was inderdaad wat minder kolossaal maar smaken verschillen natuurlijk;)
 
De hardscape is wel erg veel aanwezig

De scape op 14 maart was inderdaad wat minder kolossaal maar smaken verschillen natuurlijk;)
Klopt helemaal :)
De vorige scape had serieuze waterflow problemen. Bij deze is het minder. En ik wilde erg graag dat 'tunnel'/grot effect bereiken. De scape torent zo hoog omdat het allemaal -op de meest rechterkant na- kaarsrechte stukken zijn. Het was een hele uitdaging om dat er enigszins natuurlijk uit te laten zien. Maar onthoud dat alles zoals jullie al aangaven nog in moet groeien. Na een tijdje komen de achtergrondplanten dus ook boven de hardscape uit en wellicht bind ik op een later tijdstip nog mos op andere plekken vast. Dat is voor later :D
 
Vind je laatste inrichting erg fraai. Na uitgroeien van je planten en wat snoeiwerk zal het een mooi resultaat geven. Succes en veel plezier ermee.
 
Vind je laatste inrichting erg fraai. Na uitgroeien van je planten en wat snoeiwerk zal het een mooi resultaat geven. Succes en veel plezier ermee.
Dankje! Wanneer zou ik beginnen met het snoeien? Ik denk dat het beter is om de boel eerst even wortel te laten schieten voordat ik ze ga verzwakken toch?

Ik ga er trouwens andere lampen op zetten denk ik. Er zit nu 9w en 12w led op. Zou 2x45w T5 beter zijn als vervanger? Ik heb eens gelezen dat led meer lumen per watt zou geven dus ik weet niet wat netro hoger uitkomt.
 
Ik vind het sowieso verstandiger om de planten eerst goed aan de groei te krijgen voordat je gaat snoeien.

Ik ken die ledlampen van die Ferplast bak niet.

T5 geeft een hoge opbrengst, zodat je ook met je toevoeging van plantenmest en co2 rekening moet gaan houden.
 
De huidige zijn leds van Superfish. De bak heeft origineel T5 aansluitingen maar daar zit nu een adaptor in.

Ik gebruik al Easycarbo en Profita. Er zitten ook bodemstokjes in.
 
Ziet er mooi uit!
 
Hij staat echt al goed vol! Als de planten aanslaat duurt het echt niet lang voor je bak vol staat :D
 
Hij staat echt al goed vol! Als de planten aanslaat duurt het echt niet lang voor je bak vol staat :D
Haha :) het was een pakket van Aquaplantsonline. Misschien niet creatief (al heb ik wel geïmproviseerd qua indeling omdat er zo'n partij hout in ligt) maar enorm doeltreffend. Ik heb zelfs twee plantjes over, ik weet nog niet wat ik ermee moet doen...

Het mos heb ik wel los gekocht trouwens.
 
Ik vind het prachtig, die massieve partij hout erin. Ben erg benieuwd hoe dat eruit komt te zien als het klaar is.
 
Ben benieuwd of je het hout volledig gaat laten begroeien met mos..
Maar ziet er zo al een stuk beter uit ;)
 
Heel gaaf, vooral die tunnel/dat gat in je hardscape
 
Ik vind het prachtig, die massieve partij hout erin. Ben erg benieuwd hoe dat eruit komt te zien als het klaar is.
Dank en ik ook!! Ik denk dat het contrast tussen het hout en de (binnenkort) hoge achtergrondplanten prachtig gaat zijn!

Ben benieuwd of je het hout volledig gaat laten begroeien met mos..
Maar ziet er zo al een stuk beter uit ;)
Thanks! Nee niet alles. Waar dat javamos zit, zit een groffe en onsierlijke inham in dat stuk hout. Op deze manier rondt het mooi af. Ik laat het ingroeien en ik houd het redelijk beperkt tot dat 'vlekje'.

Heel gaaf, vooral die tunnel/dat gat in je hardscape
Dankjewel & eens! Dat was nog erg lastig te realiseren maar daarom ben ik er des te blijer mee. Als het dan lukt haal je er veel voldoening uit!
 
Klopt, hoe meer moeite het kost hoe meer het dan uiteindelijk waard is! Des te gaver als het lukt en helemaal mooi als de vissen er dan later ook gebruik van gaan maken
 
Gaaf
 

Terug
Bovenaan