180x60x60 van ChrisBresser


ChrisBresser

Member
Lid geworden
1 november 2016
Berichten
24
Leeftijd
38
Dag Allemaal,

Ik ben een tijdje non actief geweest maar heb nu afgelopen zaterdag wat progressie geboekt en dacht dat het dan ook wel tijd werd voor een foto album.

Disclaimer: Het project gaat zo z'n gangetje en ik heb geen haast, ik herinner mij nog van mijn eerste aquarium, binnen 4 weken had ik mijn eerste vissen erin en had ik achteraf vaak spijt van de gemaakte keuzes.
Daarom heb ik mij voorgenomen om met dit aquarium rustig aan te doen en overal van te voren goed over na te denken.

Dit is het aquarium zoals ik hem overgenomen heb:

DSC_0152.JPG


DSC_0203.JPG


Nu heeft dit aquarium een mooie overloop en droogkamer alleen heeft de vorige eigenaar zijn bioloog op een gegeven moment vervangen omdat deze overstroomde.

Ik zou zelf wel heel graag met een bioloog willen werken met name omdat alle voorzieningen al aanwezig zijn.
Alleen is dan het stalen onderstel minder praktisch dus heb ik afgelopen weekend het onderstel wat uitgebreid.

DSC_0204.JPG


DSC_0208.JPG


DSC_0210.JPG


Ik heb ondertussen ook al wat leiding werk besteld en had de hoop de bestelling voor dit weekend al te ontvangen zodat ik een begin kan maken met het aanleggen.

In de tussentijd heb ik het kleine filter ook aangesloten om wat circulatie in het water te hebben en ik heb een deel van de achterwand geprobeerd te verwijderen om er tot mijn vreugde achter te komen dat dit erg gemakkelijk ging.

Op de planning:
Zodra ik mijn levering binnen krijg wil ik beginnen met het leiding werk en ook volgende maand het bioloog bestellen met de opvoerpomp en andere toebehoren.
Voor het leiding werk zit ik er ook aan te denken om een inlaat en een uitlaat aan het systeem toe te voegen waarop ik tuinslangen kan aansluiten voor een makkelijke water wissel maar ik moet nog even uitdenken hoe precies.

Voor de opvoerpomp denk ik aan deze:
biyHqKQy8ZOedlgQGfBsCA0Kg7dJ8iar.jpeg


De DCT 4000, deze is instelbaar en doet maximaal 4000 liter/uur wat mij genoeg lijkt.

Daarnaast denk ik dat ik ook bodem verwarming zou willen toevoegen om de bak wat makkelijker op temperatuur te kunnen houden en om verwarming in de bak zelf ook te hebben want de verwarmingsstaven
gaan in het bioloog.
Nu weet ik niet of ik in het hele warme voetjes verhaal geloof voor de planten maar denk ik wel dat het wat extra circulatie oplevert van het water op z'n minst.

Ik zit ook nog heel erg te twijfelen of ik een achterwand wil laten maken maar daar moet ik nog even goed over nadenken.

En uiteindelijk wil ik ook nog een profilux op het systeem aansluiten om de verlichting, temperatuur en PH te regelen.

Voor ik het vergeet, de inrichting van het aquarium zelf:

Ik wil graag een zuid Amerikaanse biotoop met als hoofdbewoners:
- 10-12 Redshoulder Manucapuru.
En bijbewoners:
- 20-25 kardinaal Tetra's
- 5 tal Ramirezi
- 10-15 Zilverbijlzalm
- 2-3 tal L-nummers
En een mooie inrichting maken met veel hout, steen en planten.
 
Leuk project!

Ben benieuwd wat het gaat worden, dus ik volg het.
 
Gave bak zeg, goed over nagedacht ;)
 
Mooi project. Ben heel benieuwd.
Ik ga hier vaker langskomen.
 
Ik heb gisteren mijn eerste levering leidingwerk mogen ontvangen:

DSC_0220.JPG


Helaas zijn ze nog wel mijn buisklemmen vergeten toe te voegen maar hier kan ik in ieder geval mee beginnen te puzzelen :p
 
Lekker he die incomplete leveringen...

Blijf dit volgen.

Klopt helemaal maar in dit geval heb ik eigenlijk ook zomaar wat besteld, om een begin te kunnen maken en wat uit te meten/puzzelen.
Ik ga er vanuit dat ik sowieso nog wel een extra bestelling nog nodig ga hebben.

En daarnaast was ik in eerste instantie de buisklemmen vergeten en heb ik ze gemailed of ze het zouden kunnen toevoegen en vervolgens nog even 10 euro extra over gemaakt.

Buisklemmen worden later na gestuurd we gaan het zien.

Heeft iemand overigens ervaring met PVC op glas lijmen?
Ik wil mijn buizen ook met (de nog niet geleverde) buisklemmen vast zetten in het aquarium zelf, de retour dan, zodat deze netjes over de lengte van mijn aquarium vast kan zetten. (Zit op mijn werk dus kan niet even een foto maken)
Kan ik dit gewoon lijmen met: https://www.praxis.nl/verf-laminaat-decoratie/tape-lijm/kit-lijmen/pattex-100-lijm-100gr/5251079

Iemand ervaring of tips?
 
Dit weekend weer wat vooruitgang geboekt.

Het leek erop dat ik een meevallertje had toen ik via marktplaats ergens een bioloog gratis op kon halen.
DSC_0225.JPG


Oogde wat vies maar verder leken de kitranden wel in orde:
DSC_0226.JPG


Bioloog goed schoongemaakt en tijdens het schoonmaken goed op gelet of er iets lekte wat niet het geval leek.


Onder tussen leidingwerk aangelegd onder mij aquarium
DSC_0230.JPG


DSC_0237.JPG


en uiteindelijk het bioloog ook geplaatst:

DSC_0233.JPG


En op deze foto is ook gelijk al te zien dat het toch een beetje lekte.
Toen heb ik een beetje te paniekerig het bioloog weer proberen te verwijderen.
Hierbij is uiteindelijk de bodem gebarsten en had ik wat water in de kamer.

Uiteindelijk alles weer netjes opgeruimd (Mijn vrouw ook weer tevreden)

Maar nu zit ik dus wel met een kapot bioloog:

DSC_0234.JPG


Nu zit ik zelf te twijfelen of ik gewoon een nieuwe bestel en dan iets kleiner, 80cm in plaats van 100 omdat dit net wat handzamer is, of om deze uit elkaar te snijden en een 100x40 glasplaatje te bestellen als bodem
om deze weer opnieuw in elkaar te kitten.

Opzich lijkt het me wel leuk om te proberen het weer opnieuw in elkaar te kitten maar tegelijkertijd vind ik een kant en klare kopen wel wat geruststellende, dus daar moet ik even over na denken.

word vervolgt...
 
Als je opnieuw gaat kitten, zou ik alles uit elkaar halen en opnieuw kitten.

Inderdaad, hier zat ik aan te denken.
Maar ik denk toch dat ik uiteindelijk een nieuwe 80 cm bestel ook met 4 vakken.

Gelukkig was dit bioloog ophalen niet een algehele verspilling, ik heb er ook redelijk at filtermateriaal bij gekregen dat ik plan om te hergebruiken.

Ook vond ik met dit bioloog de 2 boringen aan de uitstroom kant erg slim en dit wil ik in mijn nieuwe weer.
Alleen zal ik met het nieuwe bioloog denk ik 2x 90 graden hoeken in zetten zodat de afsluitkraan recht opstaat en minder ruimte in beslag neemt.

Word vervolgt, ben op dit moment met wat offertes bezig voor een nieuwe bioloog
 
Kleine update:

Ik heb van het weekend mijn nieuwe aanwinst op kunnen halen:

DSC_0246.JPG


Deze Profilux heb ik voordelig via marktplaats weten te bemachtigen, het gaat hier om een gerepareerd model met gloed nieuwe printplaat etc.
Het enige wat ontbreekt is het stekker blok, hiervoor zal ik een nieuwe bestellen. De rest van de toebehoren zijn nieuw of zo goed als nieuw.

Ik heb ondertussen ook al een GHL LED Control4 Active Dimbare LED-Controller besteld waarmee ik straks mijn verlichting aan kan sluiten.

Mijn volgende stap is nog steeds het aanschaffen van een Bioloog.
Heeft iemand hiervoor wellicht nog een adres/aanrader in de omgeving Brabant?
Zo heb ik bijvoorbeeld terra glas gevonden en een offerte aangevraagd maar die reageren niet dus ik weet niet of deze nog in bedrijf zijn.
daarnaast is er Zorona maar die zit helemaal in het Noorden.

Dus suggesties/Tips mbt een adres voor een bioloog zijn welkom.
 
Mooi project ,ga zo door .
heb ik het goed gezien dat je de uitstroom van de bak van de zijkant laat stromen ?
Komen de uiteinden dan boven water of net er onder?
ik wilde zelf eerst een spraybar maken op de achterwand maar die hangt dan in het zicht.
Waarom ben je overgestapt naar een bioloog?
 
Mooi project ,ga zo door .
heb ik het goed gezien dat je de uitstroom van de bak van de zijkant laat stromen ?
Komen de uiteinden dan boven water of net er onder?
ik wilde zelf eerst een spraybar maken op de achterwand maar die hangt dan in het zicht.

Dag Henry,

Ik heb inderdaad 4x 45graden knieen als uitstroom gemaakt, ik heb ook aan een spray bar zitten denken maar dit paste beter.
Ik wil uiteindelijk maanvissen houden en hoop dat op deze manier de uitstroom wat geleidelijker is.

Onderste gedeelte van de Knieen hangen net onderwater dus zijn wel te zijn maar minimaal.
wellicht dat je het op deze foto wat beter kan zien:

DSC_0223.JPG


Mijn pijp ligt dan boven op het glazen frame en stabilisatie stroken, en de knieen steken er net onderdoor en dan in het water.

Ik heb op dit moment nog geen bioloog en ook nog geen opvoer pomp dus ik kan nog niet zeggen of het werkt zoals ik wil, maar mijn doel is dus een niet te sterke uitstroom verdeeld over deze 4 uitgangen.

Ik zou eventueel een foto kunnen maken van het deel dat je in het water ziet als dat helpt? Moet ik dan alleen vanavond doen als ik weer thuis ben.
 
Ziet er goed uit en een goed idee.ben benieuwt hoe het is als het klaar is (blijf het volgen)
Ikzelf heb alleen vloerverwarming en ben zeer tevreden .
 
Waarom ben je overgestapt naar een bioloog?

Ik heb dit aquarium 2e hands overgenomen en een doorvoer, droogkamer en overloop zaten er al in en ik vond het jammer om die vervolgens niet te gebruiken.
Grootste voordeel die ik zie met een bioloog is simpel weg meer volume en het stelt mij in staat om alle techniek ook weg te werken.
Verwarming kan in het bioloog, Profilux electrodes kunnen er in weg gewerkt worden ik zit er ook aan te denken om een Co2 Reactor tussen mijn terug stroom te zetten zodat alles netjes weg gewerkt is.

En tot slot wellicht niet het minst belangrijkste, het leek mij met name gewoon leuk om te proberen, in mijn vorige Aquarium had ik in eerste instantie de standaard Juwel binnen filter en later een externe potfilter
dit is weer wat nieuws en het knutselen en aan hobbyen met leidingwerk etc vind ik leuk en er zijn op dit forum ook mooie voorbeelden te zien waar ik dan weer ideeën van krijg .
 
Dag beste mensen,

Het is alweer een tijdje geleden sinds ik hier een update heb geplaatst en het is helaas zo dat mijn hobby op een iets lager pitje heeft gestaan de afgelopen tijd (jaren :( ).
Nadat het bioloog dat ik via marktplaats heb weten te bemachtigen lek bleek te zijn heb ik me wat minder bezig gehouden met het aquarium en daarnaast hebben mijn vrouw en ik
vorig jaar ons eerste kindje gehad waardoor de focus met name lag op klussen in andere delen van het huis.

Hoe dan ook met name door het vele thuiswerken de afgelopen tijd en het niet doorgaan van onze zomervakantie begon die grote lege bak water in me huiskamer me toch wel weer te kriebelen en heb ik een tijd geleden een nieuw bioloog op maat laten maken.
In de tussentijd heb ik wel wat kleine dingen aan het aquarium gedaan zoals bijvoorbeeld het aansluiten van de Profilux, het maken van een schakel bordje het uitbreiden van me onderkast voornamelijk kleine dingen.
Maar met de komst van het nieuwe bioloog ben ik weer volledig begonnen en leek het mij leuk om hier ook weer eens iets over te delen hier op het forum.

Allereerst het bioloog zelf:
DSC_0191.JPG


Deze heb ik hier aangesloten. Ik heb hierbij ook al het leidingwerk gelijk in orde gebracht alleen heb ik hierin wel een fout gemaakt.
zoals je ziet heb ik 2 opvoerpompen, het originele idee was een opvoerpomp van 3000 l/h en me potfilter waarbij het potfilter verantwoordelijk zou zijn voor een 2e flow door de Co2 reactor alleen bleek het potfilter te lekken.
Ik heb vervolgens gekeken naar een vervangde potfilter maar kwam snel tot de conclusie dat het of een 2e handsje zou worden via marktplaats of gewoon nog een opvoerpomp en aangezien een opvoerpomp nieuw was en prijstechnisch goedkoper is het uiteindelijk
een tweede opvoerpomp geworden van 2200 l/h.

De fout die ik alleen in me leidingwerk heb gemaakt is dat het mij handig leek aangezien ik met 2 verschillende flows werkte om terugslagkleppen op te nemen in het leidingwerk.
Dit bleek achteraf helaas een enorme fout omdat deze dingen relatief veel herrie maken. (dat is ook de reden dat de slangen op deze foto zo lang zijn ik was aan het proberen om de resonantie van de pomp met het leiding werk te reduceren)

Hier nog een closeup van de terugslag kleppen:
DSC_0196.JPG


Dus pro-tip mocht je ooit leidingwerk willen aanleggen, vermijd deze terugslagkleppen!
Uiteindelijk vond ik het lawaai (zelfs met de geluids isolatie) zo storend dat ik het hele PVC gedeelte eruit heb gezaagd en vervangen door 2 kranen.

Hieronder nog een plaatje van de profilux en het schakelbordje:
DSC_0194.JPG
 
Tot zover de techniek.

Een week of 2 geleden heb ik dit pakketje mogen ontvangen:
DSC_0242.JPG


Met hierin mijn achtergrond modules:
DSC_0243.JPG


Het was even wachten op het pakketje maar het was het wachten (naar mijn mening) zeker waard.
(op deze foto zie je ook wat nieuwe aanwinsten terug van mijn bezoek aan De Maanvis)
Na wat uitdagingen mbt zagen/boren etc is het me gelukt om deze naar tevredenheid in het aquarium te kitten:

DSC_0245.JPG


Het aquarium is tweedehands overgenomen en je zit op deze foto helaas nog wat kitresten van de vorige achterwand, deze verdwijnen zodra er water in het aquarium zit.
Het enige nadeel is wel dat ik de achterkant van het aquarium heb geschilderd en dat het aquarium zelf een schuine wand heeft in het aquarium zelf die als overloop dient, deze kon ik dus niet zo makkelijk schilderen.
Uiteindelijk heb ik hier rubber seal voor gebruikt om het aan de binnenkant te kunnen schilderen, deze seal is waterdicht en word ook veel gebruikt om bijvoorbeeld houten aquariums waterdicht te kunnen maken (blijkbaar)
het nadeel hiervan was wel dat deze elastisch blijft en ik de achtergrond op de verf had gekit, deze was dus de dag erna gaan drijven met als gevolg dat ik de hele bak weer leek kon halen, achtergrond opnieuw heb gekit en vervolgens rondom de achterwand heb geschilderd.
 
Vervolgens ben ik begonnen met het bepalen van de hardscape:

Ik had wat eerdere ideeën (van voor de achterwand):
DSC_0233.JPG


Maar na een zondagmiddag puzzelen ben ik uiteindelijk op het volgende uitgekomen:
DSC_0248.JPG


Ik gebruik hier met name het grindrooster om de bodem en de bodem verwarming te kunnen beschermen.
Vervolgens heb ik vorige week nog een bestelling binnen gekregen:

DSC_0252.JPG


en was ik in staat om het geheel af te maken met ook de bodem:

DSC_0253.JPG
 
begon die grote lege bak water in me huiskamer me toch wel weer te kriebelen

Begrijp ik het goed en stond de bak al die tijd (toch 3 jaar) gevuld met water maar verder "leeg" (geen planten, vissen, draaiend filter of verlichting) in je huiskamer? :eek:
(Ik dacht dat ik veel geduld had maar dit is next level ;)))
Of draaide de bak al die tijd op het potfilter?


Het was even wachten op het pakketje maar het was het wachten (naar mijn mening) zeker waard.
(op deze foto zie je ook wat nieuwe aanwinsten terug van mijn bezoek aan De Maanvis)

Zijd dat namaakstenen? Zijn die hol aan de binnenkant?

Alleszins een mooi project!
Ik ben benieuwd naar de vorderingen!
 
Ik heb eergisteren mijn (voorloopig) laaste pakket binnen gekregen:

DSC_0256.JPG


(erg interessant ook voor onze hond :D )

Met daarin het volgende:

DSC_0257.JPG


na een paar uur uitsplitsen en planten ben ikzelf relatief tevreden over het voorlopige eind resultaat:

DSC_0258.JPG

DSC_0259.JPG

DSC_0262.JPG


Het planten pakket was toch iets groter dan verwacht waardoor het op dit moment redelijk vol is, ik ga het de komende weken gewoon lekker laten groeien en dan zal ik wss een een week of 4 wat snoeien en wat planten verwijderen zodat het niet te vol word.

verder ben ik van plan om het een week of 6 te laten indraaien voordat ik de eerste vissen ga halen
Daarnaast wil ik nog een nieuwe Co2 fles bestellen (ik had er een van 500gr maar die is met gemak al 10 jaar oud en ongekeurd tegenwoordig) en ik zou graag een grotere willen.
En tzt een keer een doseringspomp voor plantenvoeding.
 
Begrijp ik het goed en stond de bak al die tijd (toch 3 jaar) gevuld met water maar verder "leeg" (geen planten, vissen, draaiend filter of verlichting) in je huiskamer? :eek:
(Ik dacht dat ik veel geduld had maar dit is next level ;)))
Of draaide de bak al die tijd op het potfilter?

Achja soms lopen die dingen zo, maar er lag wat hout/stenen en was het potfilter aangesloten .


Zijd dat namaakstenen? Zijn die hol aan de binnenkant?

Dit zijn inderdaad namaak stenen en zijn van binnen hol en van piepschuim.
 
Bijzonder mooie bak, ik ben benieuwd hoe het eruit gaat zien als de planten lekker gegroeid zijn.
 
Erg mooie bak hoor en ik denk dat je hond liever iets anders in de doos had gezien ;)
 
Je inrichting is echt top! ?? Wel een flink planten pakket inderdaad.
 
Laatst bewerkt:
Chris ,Mooi project met daarbij de benodigde / gebruikte aansturingen.

Verder heb ik weinig reacties gelezen over het nog nader te volgen vissenbestand,ik keur niets af,maar kardinalen,denk daar over na,die kunnen op een geven moment opgegeten worden door de Red Back's
daarbij genomen is de Ramirezi erg territorium eisend is,in de zin van als deze voor nageslacht zorgen,ofwel zelfs tijdens het eieren afzetten,ik kan je vooraf vertellen dat de Scalare in een hoekje gedreven worden.

De Bijlzalm is een van de mooiste oppervlakte vissen,maar bevolken vaak de oppervlakte niet en zitten 10-20 cm.Of lager in de bak,heeft ook met de sterkte van de verlichting te maken,zelf heb ik de Gasteropelecus maculatus in de bak gehad,is een van de grootste,maar deze vissen konden elkaar onderling niet uitstaan waardoor er gevechten ontstonden waarbij de schubben door de bak gingen,ook waren ze agressief tegen de bij mij aanwezige Red back's.
Gr.Bert
 
Druk bezig geweest. Ziet er netjes uit! :)
 
Chris ,Mooi project met daarbij de benodigde / gebruikte aansturingen.

Verder heb ik weinig reacties gelezen over het nog nader te volgen vissenbestand,ik keur niets af,maar kardinalen,denk daar over na,die kunnen op een geven moment opgegeten worden door de Red Back's
daarbij genomen is de Ramirezi erg territorium eisend is,in de zin van als deze voor nageslacht zorgen,ofwel zelfs tijdens het eieren afzetten,ik kan je vooraf vertellen dat de Scalare in een hoekje gedreven worden.

De Bijlzalm is een van de mooiste oppervlakte vissen,maar bevolken vaak de oppervlakte niet en zitten 10-20 cm.Of lager in de bak,heeft ook met de sterkte van de verlichting te maken,zelf heb ik de Gasteropelecus maculatus in de bak gehad,is een van de grootste,maar deze vissen konden elkaar onderling niet uitstaan waardoor er gevechten ontstonden waarbij de schubben door de bak gingen,ook waren ze agressief tegen de bij mij aanwezige Red back's.
Gr.Bert

Dag Bert,

Bedankt voor je feedback, ik denk dat ik sowieso de Bijlzalmen laat zitten. Ik ben me er van bewust dat de kardinaal tetra's in het wild gezien voer zijn voor de Maanvissen maar ik denk er over om een school grotere tetra's bij jonge red backs te zetten in de hoop dat ze aan elkaar gewend zijn als de redbacks groot genoeg zijn om ze te eten ?.

Over de ramirezi, ik was juist onder de veronderstelling dat deze redelijk rustig waren voor Chicliden. Met name ook wat ik er tot nu toe over gelezen heb worden ze wel omschreven als relatief rustig maar wellicht moet ik nog wat meer literatuur nazoeken. Ik sta sowieso open voor suggesties.

Mijn uiteindelijke doel is wel om de redbacks als hoofd bewoners te hebben met daarbij een schoolvis met daarbij nog een interessante andere kleine groep vissen uit zuid Amerika
 
:sorry:
Anders gezegd of geschreven,waarom geen kardinalen of zeker wel,als het natuurlijke gedrag van de red back's het instinct heeft om deze vissen te eten is het misschien wel aan te bevelen,,weet het ook niet maar als Red Backs enigsinds als rovers bekend staan,,bij mij nog niet dan kunnen ze van mij die vissen krijgen,,maar ik heb dit nog niet uit geprobeerd.

Vind het wel vreemd dat dit kleine darmstelsel,van kop tot de uitlaat van de darm erg kort is,en dan zo'n vis ( kardinaal) verteren heel vreemd.
Deze reactie is niet bestemd voor gevoelige aquarianen,
 

Terug
Bovenaan