Wat is er nieuw

2 aanzuigingen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Schaive78
  • Startdatum Startdatum
S

Schaive78

Guest
Ik wil in mijn Rio180 de pomp veranderen en alles opnieuw opbouwen.
Nu mijn vraag.
Kan ik vanuit 1 pomp(tetra ex 800) 2 aanzuigingen maken, en daarbij wil ik dan een spraybar maken over de hele lengte ( 90 a 100 cm) moet ik dit dan ook doen met 2 aanvoeren vanaf 1 pomp.

Middels een Y stuk is het prima mogelijk om je aanzuig te splitsen en deze in 2 delen te verdelen. Dus dit is theoretisch en praktisch zeker uitvoerbaar, maar wat is je achterliggende reden om dit te splitsen?

De spraybar over de achterkant kan prima met 1 aanvoer vanaf de pomp, dat heb ik in het verleden ook zelf gehad en dat gaat prima. Als je met 2 pompen zou gaan werken, dan wordt het een "ander" verhaal.

mijn achterliggende gedachte is hierbij dat er aan 2 kanten aanzuiging is en daardoor misschien een betere circulatie tot stand komt. Weet niet of dat zo is hoor.
Voor de spraybar is 1 genoeg dus. heb ook maar 1 pomp, 1 pomp van 790 l/h zou toch genoeg moeten zijn voor een rio180.

Op zich is aan twee kanten aanzuiging prima, alhoewel bij het splitsen hier dus ongeveer de helft van je netto capaciteit doorheen zal gaan, dus 400/2 = 200 liter per kant ongeveer. Of dit helpt om je vuil in je aanzuig te krijgen kan ik niet beoordelen, dit zal je proefondervindelijk moeten bekijken. Verder is netto 400 liter op bruto 180 liter meer als 2 x je bak, dat moet in mijn beleving meer dan prima zijn. Heb zelf mijn pompen ook afgesteld staan op 2 x de netto inhoud per uur. Alhoewel ik natuurlijk je overige "parameters" zoals o.a. bezettingsgraad niet ken, maar je basis moet zeker goed zijn.

denk dat je bij deze lengte bak alleen de stroming maar tegen gaat werken
1 in en pomp zou voldoende moeten zijn
let wel dat die 790 liter waarschijnlijk opgeven wordt onder nullast omstandigheden dus zonder filtermateriaal en slangen
wat er van overblijft is afhankelijk van de lengte slangen standplaats en gebruikt filtermateriaal

heb zelf een tetratec ex800.

inlaat in 2e splitsen zou ik niet zien zitten, dan word de zuigkracht nog is door 2e gedeeld en zul je niet genoeg kracht meer hebben om het vuil goed aan te zuigen.en de zuigkracht van een 12/16 slang is al niet heel groot.

uitvoer met spraybar moet wel prima kunnen.

en dan de inlaat in een achterhoek doen en de spraybar over de hele lengte

heb zelf een tetratec ex800.

inlaat in 2e splitsen zou ik niet zien zitten, dan word de zuigkracht nog is door 2e gedeeld en zul je niet genoeg kracht meer hebben om het vuil goed aan te zuigen.en de zuigkracht van een 12/16 slang is al niet heel groot.

uitvoer met spraybar moet wel prima kunnen.
Zou ik juist weer wel doen.
Zo'n extern filter zuigt niet, die drukt enkel weer het water de bak in.
Rest doet de zwaartekracht.

Hoe meer water er aan de inlaat beschikbaar is hoe makkelijk de pomp alles weer terug pompt (in theorie).

Bijkomend voordeel aan meer "zuig" capaciteit is dat je ook sneller water kan wisselen.
Gewoon een T-stuk plaatsen met een kraantje erop en klaar.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan