Wat is er nieuw

2 bakken van co2 voorzien met 1 co2 fles

flipper34

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
9 mei 2013
Berichten
4,854
Leeftijd
61
Locatie
Andijk
vraag is het mogelijk om twee bakken te voor zien van co2 via 1 fles co2
en hoe sluit je dit dan aan

gegevens bakken
1 190 liter planten bak
1 450 liter planten bak
staan bij elkaar

heeft iemand hier ervaring mee


groet

jaap
 
Je zou de uitvoer gewoon kunnen splitsen met een T-stukje. Denk alleen dat het niet zo'n goed plan is. Elke bak heeft een andere hoeveelheid co2 nodig en zeker als ze zoveel litertjes van elkaar verschillen ga je altijd de een te veel/ de ander te weinig co2 geven.
 
Caedes zei:
Je zou de uitvoer gewoon kunnen splitsen met een T-stukje. Denk alleen dat het niet zo'n goed plan is. Elke bak heeft een andere hoeveelheid co2 nodig en zeker als ze zoveel litertjes van elkaar verschillen ga je altijd de een te veel/ de ander te weinig co2 geven.

bedankt voor het mee denken
wat je zegt dat beide bakken een verschilde behoefte heeft gezien het aantal lifters was ik al bang voor
maar misschien had iemand een oplossing hier voor gevonden
hoopt ik eigenlijk
nu ja niet geschoten is altijd mis toch

groeten

jaap
 
Gaat zeker, heb je zo iets nodig:

dual-manifold_zm__65173.1321836284.178.178.jpg

Ziet er dan zo uit:
4152_DSCF2720b.jpg


of:

Vx-ZYSpi6EAz0_H78zuNKSFxTx8yWFtM.jpeg
 
kijk backplay dat is ook een goed tip met ook nog een mooie foto
mag ik daar voorzichtig uit op maken dat je er ervaring mee hebt
zo ja kun je het een en ander dan nader toelichten

hoe regel je de co2 behoefte per bak bijvoorbeeld
en hoe groot is je co2 fles en hoe lang gaat deze mee
en op wat voor soort bakken staan de co2 te draaien inhoud en beplanting

ben erg benieuwd

groeten

jaap
 
over co2 verbruik kan je hele boeken schrijven... Er zijn namelijk te veel factoren die meespelen in je CO2 verbruik.

Om er enkele te noemen:
- grote van de bak
- afmetingen oppervlaktewater
- magneet ventiel met tijdschakeling
- ph sturing
- beplanting
- belichting
- bemesting
- stroming
- temperatuur
- waterwaarden
- ...

Wat ik je wel kan zeggen:
Zet de grootste fles die je kwijt kan. Een grote fles vullen is vaak niet veel duurder dan een kleine.

De hoeveelheid co2 per bak is te regelen met de naaldventielen. Deze zijn instelbaar per uitgang.

Indien je met PH sturing per bak werkt het je geen aparte naaldventielen nodig maar doe je dit dmv magneetventielen.

om je toch een indicatie te geven: ik heb een bak van dik 200L en met een fles van 5kg zou ik makkelijk een jaar moeten doen.
 
sorry dat ik hier in dit topic ff inhaak is het niet zo dat de co2 de gemakkelijkste weg gaat kiezen omdat het een gas is ?

ik wil zelf ipv alleen aan een kant mijn co2 aan 2 kanten laten instromen maar ik heb me een hele tijd geleden eens laten vertellen dat de co2 de makkelijkste weg kiest of zit ik hierin fout ?
 
Toontjuh,
Dat zie je inderdaad verkeerd. In theorie zal dat wel altijd zo zijn. Maar in dit geval werk je met ventielen en een druk systeem. Dus daarmiddel van het openstellen van de ventielen bepaal je de hoeveelheid CO2 die er door heen kan. Zolang de totale doorstroom van het gas door het systeem minder is dan wat de fles maximaal kan produceren zal dit altijd zo zijn.

Met andere woorden, jij bepaalt door de ventielen op te zetten waar het gas heen kan. Er is namelijk maar 1 weg. Van de fles door het ventiel. Anders kan het niet tenzij je ergens een lek hebt zitten...
 
oke dank je weer wat geleerd 🙂

dan zal ik eens wat spulletjes gaan bestellen zodat ik mn co2 aan beide kanten kan laten instromen 🙂
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: denken moet je niet teveel doen hoor met dit weer
      Terug
      Bovenaan