2 biomasters op 1 spraybar


pkchs

Well-known member
Lid geworden
15 november 2018
Berichten
258
Leeftijd
36
Hallo

Zou het volgende problemen kunnen geven?

Ik zou de uitgangen van 2 oase biomasters koppelen met dit T-stuk:


Daarna komt een lange spraybar.

Op 1 filter voor het T-stuk komt een co2 atomizer

Daarom wil ik de 2 filter uitlaten koppelen, ik heb dan maar 1 atomizer nodig.

Kan ik hetzelfde doen voor de ingangen van de filter?
Dus T-stuk op ingang zodat maar 1 inlaat in de bak hangt.

Ohja: alles heeft dezelfde diameter 16/22

Groeten
 
Waarom antwoordt niemand op deze thread. :rolleyess:

Ik vond hier een interessant forumgesprek over wat jij wilt doen: https://www.ukaps.org/forum/threads/two-filters-one-inlet-and-outlet.31970/

De conclusie lijkt zo'n beetje te zijn dat je de ingaande stromen in elk geval zou kunnen combineren. Dan moet je ervoor zorgen dat de pijp die in het aquarium gaat, breed genoeg is om beide filters van voldoende water te voorzien. En het punt van samenkomst van de twee aanvoerlijnen mag geen bottleneck bevatten. Dus simpelweg een T-stuk plaatsen op maat van de huidige slangen, met drie gelijke aansluitdiameters, kan niet; het gezamenlijk doorlopen gedeelte moet voldoende diameter hebben voor de dubbele waterstroom.

Aan de uitgangzijde van de filters lijkt combineren een minder goed idee. In theorie kan het, maar zoals je ook in die posts kunt lezen, zitten er haken en ogen aan. Het lijkt me niet gauw dat de voordelen op zullen wegen tegen de risico's. :)
 
Waarom antwoordt niemand op deze thread. :rolleyess:
Nou, ik kijk iedere dag bij de nieuwe berichten - en kan mij deze niet heugen vreemd genoeg. Misschien is ie ondergesneeuwd geraakt.

Hoe dan ook; een T-stuk is niet bedoeld om twee units samen te brengen tot 1 geheel, wel om 1 unit te verdelen over 2, bijvoorbeeld, spraybars. Oase filters mag je ook niet knijpen aan de uitstroomzijde, wel als het echt moet aan de instroomzijde. Lizzy heeft dat onlangs bevestigd gekregen ook van ze en is ook logisch als je kijkt naar hun meegeleverde in- en uitstroomset.
Als het doel is om een spraybar over je gehele baklengte te plaatsen en daar 2 filters op aan te sluiten, zou ik gewoon 2 losse spraybars (ieder de helft plusminus van je baklengte) nemen en 2 losse inlaatstukken, in iedere hoek 1. Er zijn meer opties om 2 filters op 1 bak te hebben, maar als je je oog hebt op een spraybar, zou ik daarvoor gaan.
 
ik deel de meningen vanhierboven.
Inlaat samenvoegen kan mits een maatje groter gebruikt wordt.
Uitstroom samenvoegen is not done, de ene pomp zal de andere tegenwerken.
 
Ok sorry voor de late reply, normaal krijg ik emails.. niet gebeurd blijlbaar..

Geen 2 filters op de spraybar dus..
Momenteel staat 1 filter op de spraybar over de lengte van de bak.
Ik heb zo een co2 atomiser op uitgang van de filter zitten.
De 2 de filter ging ik gebruiken mocht 1 filter door die atomiser teveel debiet verliezen.
 
Ok sorry voor de late reply, normaal krijg ik emails.. niet gebeurd blijlbaar..
Ik denk dat de notificaties überhaupt uitstaan voor dit topic of subforum; ik heb geen melding gekregen van jouw reactie, wel van jouw reactie in een ander topic waar ik gereageerd heb. @TonHageraats klopt dat of gaat er iets mis?
 
Ik denk dat de notificaties überhaupt uitstaan voor dit topic of subforum; ik heb geen melding gekregen van jouw reactie, wel van jouw reactie in een ander topic waar ik gereageerd heb. @TonHageraats klopt dat of gaat er iets mis?
Ik kreeg net je tag binnen, dus alles staat aan, maar ik zou even bij de persoonlijke voorkeuren kijken of daar alles goed staat, en of je E-mail adres gelijk is van welke je op de site hebt staan.
 

Terug
Bovenaan