Wat is er nieuw

2 filters, 1 uitstroom?

• Onderwerp starter Onderwerp starter AkitaLuna
  • Startdatum Startdatum
A

AkitaLuna

Guest
Is het een goed idee om 2 filters aan elkaar te koppelen? Heb al gelezen dat mensen om ��n of andere reden 2 filters op 1 in -en uitstroom willen zetten en dat daarmee waarschijnlijk ��n pomp vaccuum gaat trekken en kapot gaat. En dat is dus ook niet mijn bedoeling.

Ik zou graag beide instromen willen behouden (1 links, 1 rechts) en de uitstromen met elkaar verbinden via een lange spraybar over de gehele lengte van de bak. Beide filters blijven water ophalen maar krijg minder stroming, hij blijft gelijkmatig verdeeld en moest ��n filter het begeven kan die andere het nog overpakken.

In serie levert het inderdaad (potentieel) problemen op.
Naast elkaar kan natuurlijk. Dan is het alsof je er twee filters op het staan, die een spraybar delen.

Gaat het om minder stroming? Want dat is me niet heel duidelijk, wat het voordeel er van zou zijn.

Heb nu samen 2700l/h staan op een 400l (1300l en 1400l/h) en nog redelijk veel last van zweefvuil. Eentje staat met een spraybar aan de rechterkant en stroomt links uit over de gehele breedte en de andere staat links en volgt deze uitstroom (stroomt naar de linker voorkant). Daarom wou ik het met een spraybar over de gehele lengte van de bak proberen die dan richting de voorruit stroomt en met twee 'halve' spraybars is dat misschien ook geen zicht.

Hoe de stroming er nu op staat wapperen te planten ook te veel naar mijn zin en gaan ze scheef groeien, dat is ook niet de bedoeling. Door ��n zelfgemaakte spraybar kan ik de uitstroom nog zelf kiezen aan de hand van de gaatjes en hopelijk zijn dan twee problemen ineens opgelost.

Dus een spraybar delen heeft in ieder geval geen nefaste gevolgen voor de pompen? En als ik op ��n van de twee een externe CO2 reactor aansluit (Aquamedic 1000 hoogstwaarschijnlijk): gaat dit dan wel problemen geven in verband met oplossen van CO2 aangezien deze zogezegd maar via ��n kant de spraybar inkomt?

Je zou veel effici�ntie verliezen. Als je veel zwerfvuil hebt wil dat enkel zeggen dat uw filters niet goed ingedraaid zijn.

Je zou beide aanzuigers rechts kunnen plaatsen.
Een spraybar rechts aan de zijkant naar links laten stromen evenwijdig aan het oppervlak.
De andere spraybar op het rechter zijraam maar dan met de gaatjes naar beneden.
Zo stroomt het water van rechtsboven naar linksboven.
Linksboven gaat het naar beneden om dan van linksonder naar rechtsonder te stromen. Zo gaat alles richting de filteraanzuig.

Als dit niet bevalt, kun je de aanzuigers rechts en links plaatsen.
Met ��n lange spraybar over de gehele lengte van de achterwand.
De filters sluit je links en rechts aan op die spraybar.
Dan schuin naar het voorraam richten.

JurgenD zei:
Je zou veel effici�ntie verliezen. Als je veel zwerfvuil hebt wil dat enkel zeggen dat uw filters niet goed ingedraaid zijn.

Dat is ook niet de bedoeling, natuurlijk.

Tetra draait er al meer als een half jaar op, omdat ik nog veel last van zweefvuil had staat er sinds een dikke week een JBL e1501 bij. Eerste zou toch al meer als goed ingedraaid moeten zijn neem ik aan? Zitten ook allebei gevuld vanboven met een flinke laag filterwatten.

biljoenblik zei:
Je zou beide aanzuigers rechts kunnen plaatsen.
Een spraybar rechts aan de zijkant naar links laten stromen evenwijdig aan het oppervlak.
De andere spraybar op het rechter zijraam maar dan met de gaatjes naar beneden.
Zo stroomt het water van rechtsboven naar linksboven.
Linksboven gaat het naar beneden om dan van linksonder naar rechtsonder te stromen. Zo gaat alles richting de filteraanzuig.

Had ik ook al ergens gelezen. Probleem is dat ik aan beide kanten inkepingen heb die plaats bieden voor twee aansluitingen, dit zouden er drie worden.

Als dit niet bevalt, kun je de aanzuigers rechts en links plaatsen.
Met ��n lange spraybar over de gehele lengte van de achterwand.
De filters sluit je links en rechts aan op die spraybar.
Dan schuin naar het voorraam richten.

Dat was de bedoeling, maar blijkbaar verlies ik dan teveel effici�ntie wat betreft CO2 via externe reactor.

Waarom is het toch zo moeilijk? 😀

Niet zo lang geleden heb ik een spray op de achterwand gezet, uitstroom net onder het wateroppervlak iets naar beneden, dus op de voorruit gericht. De aanzuiging zit rechts achter in mijn bak. De CO2 wordt links achter middels een Intense Bazooka diffuser ingebracht. Alles met alles gaf dit een prima watercirculatie die ervoor gezorgd heeft dat ik van Baardalg problemen, die er tot dan toe op plaatsen die niet met de CO2 toevoeging bereikt werden, af ben.

Groet,
Ben.

En ook tevreden van de bazooka? Lijkt me ook wel handig en makkelijk te verbergen. Lost het het effici�ntie probleem op en is nog eens 50 euro goedkoper ook. 🙂

AkitaLuna zei:
En ook tevreden van de bazooka? Lijkt me ook wel handig en makkelijk te verbergen. Lost het het effici�ntie probleem op en is nog eens 50 euro goedkoper ook. 🙂

De bazooka is een succes. Goedkoop, handig klein dus makkelijk te verbergen �n zoals ik kortgeleden merkte, ook gemakkelijk te reinigen. Ik heb het apparaatje een paar uur in een bleek middel gelegd daarna met water nagespoeld, je moet niet borstelen o.i.d., hij gaf, als voorheen, weer micro belletjes af.

Groet,
Ben.

benvo zei:
AkitaLuna zei:

De bazooka is een succes. Goedkoop, handig klein dus makkelijk te verbergen �n zoals ik kortgeleden merkte, ook gemakkelijk te reinigen. Ik heb het apparaatje een paar uur in een bleek middel gelegd daarna met water nagespoeld, je moet niet borstelen o.i.d., hij gaf, als voorheen, weer micro belletjes af.

Groet,
Ben.

En je hebt ook geen probleem met de andere kant van je bak te bereiken aangezien de bazooka links staat en je stroming van achter naar voor en weer terug gaat. Denk je dat dat een probleem zou kunnen zijn in een bak van 1,5m?

De stroming gaat iets naar beneden onder het water oppervlak naar voren, kaatst vervolgens tegen de voorruit naar beneden en gaat via de bodem terug, richting achterwand. Doordat de aanzuiging rechts zit schuift elke rotatie telkens iets naar die kant op. Zodoende komt, naast alle benodigde voedingsstoffen, dus ook mijn CO2 overal.

Overigens heb ik dit met Easy-life filtermedium vooraf uitgeprobeerd. Dat is, zoals je misschien weet, een wit goedje waarmee een stroming perfect is te volgen en uit te testen.

Nog een bewijs dat de watercirculatie erg goed is geworden vormt zich door het feit dat mijn baardalg problemen die ik, met name, in de hoeken had, volledig zijn verdwenen.

Groet,
Ben.

Super, klinkt goed. Ga wel weer het probleem hebben dat ik aan elke kant een zuiger heb staan maar dat zien we dan wel weer.

Straks bestelling plaatsen en heb dat filtermedium er ook bijgezet. Dan hebben we donderdag weer wat te doen.

Iedereen bedankt voor de hulp! 🙂

Ben, denk je dat het beter is om de correcte maat diffuser te nemen? In mijn geval die tot 450 liter (400l bak) of om safe te spelen toch maar die tot 650l nemen?

Wij hebben een automatische CO2 toevoer. In zo'n geval zal, wanneer er gekozen is voor een te kleine diffuser, de magneetklep langer openstaan om z'n beoogde niveau te bereiken. Neem je een te grote maat zal deze in een kortere tijd meer CO2 kunnen uitstoten maar het is natuurlijk vraag of je dan geen verlies gaat lijden door de opname capaciteit van het water c/q je planten. Zelf denk ik dat het dus voldoende, misschien zelfs beter, zal zijn om de correcte maat te nemen.
Nu lijkt mij dit een goede gedachten gang maar ik moet er aan toevoegen dat ik geen ervaring heb, noch met een te kleine, noch met een te grote diffuser. Wellicht kun je er bij je aanschaf nog eens naar informeren?

Groet,
Ben.

ik zou voor groter gaan, je hoeft hem niet vol gas te laten blazen zegmaar.
je kan altijd met je naald ventiel te toevoer knijpen als het tehard gaat of teveel is.
maar als je diffuser te klein is voor de hoeveelheid co2 die jij wilt gebruiken zal je een gigantische mist krijgen en moet ie zoals ben zegt langer open staan, niet dat langer open staan onwenselijk is maar het wel iets waar je rekening mee moet houden.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan