Wat is er nieuw

2 filters? en hoe? of gewoon 1?

ozzywaw

Well-known member
Lid geworden
16 november 2009
Leeftijd
52
goedendag allen,

Over een week of 3 neem ik een optic white aquarium(60x40x40)over, volledig met alles erop en eraan ,hout ,planten en bewoners( guppen, slakken).
Over een tijdje wil ik andere bewoners ipv de huidige maar tot zo lang houd ik eerst deze.
De aquarium komt met 2 hang on filters, een oase bio en een superfish hang on filter.
De oase heeft hij aan de linkenkant opgehangen en de sf aan de rechterkant op de aquarium.

Nu heb ik zelf nog een buitenfilter cristal profi 901 staan en die zou ik wel willen gebruiken.

Mijn idee is om de Oase niet meer te gebruiken.
De sf gebruiken en op zijn plek laten waar die nu hangt, in en uitlaat rechts.
De cristal profi inlaat ook rechts en de uitlaat middels spray bar op geheel achterwand schuin richtend naar voorruit.

De reden dat ik dan 'wellicht' 2 filters ga gebruiken is dat ik bijv de sf vul met alleen filtermatten en de cristal profi alleen met bio ,bijv siporax/k1 ,bovenin filterwatten.

Wat zijn jullie ideen/menigen hierover?

edit: de profi laat ik eerst indraaien in aparte bak die ik nog heb staan(60x30x30) met wat aquarium water en wat gebruikte filter materiaal alvorens te gebruiken!
enig idee hoelang het duurt op deze manier van filter indraaien?

Bedankt:thumbs:

Laatst bewerkt:
Mijn welgegronde mening hierover 60x 40 spraybar.
Zo een kleine bakkie, daarvoor zoek je het wel ver op.

Mijn welgegronde mening hierover 60x 40 spraybar.
Zo een kleine bakkie, daarvoor zoek je het wel ver op.
je bedoeld spraybar 40 op rechts richting linkerruit en 60 op achterwand richting voorruit?

Op zo een klein bakje, kan ik me niet voorstellen dat je stroomrichting ergens voor uitmaakt.

goedendag allen,

Over een week of 3 neem ik een optic white aquarium(60x40x40)over, volledig met alles erop en eraan ,hout ,planten en bewoners( guppen, slakken).
Over een tijdje wil ik andere bewoners ipv de huidige maar tot zo lang houd ik eerst deze.
De aquarium komt met 2 hang on filters, een oase bio en een superfish hang on filter.
De oase heeft hij aan de linkenkant opgehangen en de sf aan de rechterkant op de aquarium.

Nu heb ik zelf nog een buitenfilter cristal profi 901 staan en die zou ik wel willen gebruiken.

Mijn idee is om de Oase niet meer te gebruiken.
De sf gebruiken en op zijn plek laten waar die nu hangt, in en uitlaat rechts.
De cristal profi inlaat ook rechts en de uitlaat middels spray bar op geheel achterwand schuin richtend naar voorruit.

De reden dat ik dan 'wellicht' 2 filters ga gebruiken is dat ik bijv de sf vul met alleen filtermatten en de cristal profi alleen met bio ,bijv siporax/k1 ,bovenin filterwatten.

Wat zijn jullie ideen/menigen hierover?

edit: de profi laat ik eerst indraaien in aparte bak die ik nog heb staan(60x30x30) met wat aquarium water en wat gebruikte filter materiaal alvorens te gebruiken!
enig idee hoelang het duurt op deze manier van filter indraaien?

Bedankt:thumbs:

2 filters is in bijna alle gevallen beter dan 1, maar ik zou ze beide 'volledig' opbouwen en niet verdelen. Als je 1 filter met alleen bio vult zal je bio heel snel verstikt raken door het vuil dat je eigenlijk eerst met filtermateriaal wil opvangen voordat het water bij de bio terecht komt.

2 filters is in bijna alle gevallen beter dan 1, maar ik zou ze beide 'volledig' opbouwen en niet verdelen. Als je 1 filter met alleen bio vult zal je bio heel snel verstikt raken door het vuil dat je eigenlijk eerst met filtermateriaal wil opvangen voordat het water bij de bio terecht komt.
dank voor je reactie👍

Wij hebben in veel van onze bakken met plezier 2 (en 3) filters gebruikt.

Waar je op moet letten naar mijn mening is of je vissen kunnen om gaan met de hoeveelheid stroming in de bak, en zo nee, of de stroming anders te richten is of te verminderen (bijv. grotere gaatjes in een spraybar).
Een ander belangrijk ding is dat je moet uitkijken dat de stromingsrichtingen van de 2 filters elkaar niet tegen werken. Liefst doe je het zo dat ze elkaar aanvullen maar dus zeker niet tegenwerken. Wanneer de stromingen tegen werken of met elkaar botsen (bijv. bij hob's aan tegenovergestelde kanten van de bak), dan zal vuil minder efficient opgenomen worden in de filters.

Je kan er voor kiezen de uitstromen naast elkaar op gelijke hoogte te hangen aan dezelfde kant, of bijvoorbeeld de uitstroom hoog aan de ene kant, laag aan de andere kant.

Juist bij gebruik van van een hob-filter is het mooi dat aan te vullen met een "gewoon" extern filter omdat de stroming van hob-filters lastig goed (stabiel) rond te krijgen is. Wanneer het waterniveau hoog genoeg is stuwt de hob het water mooi recht vooruit waardoor het aan de overkant naar beneden buigt en via de bodem terugkomt. Wanneer het waterpeil wat zakt valt het water vaak meer recht naar beneden, waardoor die rond gaande stroming er niet (meer) is en vuil op de bodem niet meer meegenomen wordt het filter in.

Ik ben het trouwens met de eerdere reactie eens dat je de opbouw beter gelijk kan maken, of op z'n minst de "biologische" filtermassa moet beschermen tegen vuil (filterwatten of vlies ervoor?) om het functioneel te houden voor waar je het voor hebt.

Succes en plezier met je bak 🙂

Ik vraag me af of een JBL Cristalprofi e902 niet erg veel is voor een bak van 96 liter. Het lijkt me goed om eens te kijken of een e702 niet beter is.

https://www.jbl.de/nl/producten/detail/8024/jbl-cristalprofi-e702-greenline?country=nl
Het zou je bak wel erg geschikt maken voor vissen die wel van wat bewegend water houden of het zelfs nodig hebben, zoals bijvoorbeeld Vietnamese danio's (kleiner dan de Chinese), Sewellia's en waaierhandgarnalen. Vooral wanneer je het combineert met een paar gladde ronde keien op de bodem.

Voor een betta is het minder geschikt inderdaad. Het ligt maar net aan wat je wil.

Wij hebben een 902 op een Lido 120, we hebben de uitlaat tegen het raam gericht omdat rechtstreeks de bak in inderdaad voor teveel stroming zorgde, maar via het raam is het goed te doen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan