Wat is er nieuw

2 filters op aquarium, één kant veel alg!

betta346

Well-known member
Lid geworden
23 januari 2023
Berichten
58
Beste kenners,

Ik heb al geruime tijd een Juwel Rio 125 staan met een respectabele hoeveelheid vis. Vanwege deze hoeveelheid destijds besloten om 2 potfilters te laten draaien. Aan de rechterkant een Cristalprofi e702 en aan de linkerkant een oud beestje, een Seria bio-active 130. Beide met een eigen spraybar vanaf de achterruit naar de voorruit gericht.

Aan de rechterkant ontstaat er zo weinig alg (baardalg, bruinalg) dat het wekelijks met de hand prima te verwijderen is. Aan de linkerkant echter begint het nu serieuze vormen aan te nemen.

Mijn vraag: heeft dit te maken met het filter? Ze blazen in principe beide dezelfde richting op, dus van achter naar voor middels een spraybar. De een is natuurlijk wel krachtiger dan het ander.

Heeft iemand een verklaring hoe dit kan? Ik gebruik overigens geen CO2. Ik sta overigens ook open voor suggesties om de stroming te veranderen, ik merk dat de twee spraybars van achter naar voor toch wel harde stroming geeft, voor zowel vis als plant.
 
Tja als je praat over baardalg dan denk ik gelijk aan een co2 tekort. Wat je kan doen is licht dimmen of veel drijvers gebruiken. Je hebt nu denk ik teveel licht tov de hoeveelheid co2.
 
Tja als je praat over baardalg dan denk ik gelijk aan een co2 tekort. Wat je kan doen is licht dimmen of veel drijvers gebruiken. Je hebt nu denk ik teveel licht tov de hoeveelheid co2.
Zou het? Mijn licht is al redelijk gedimd vanwege het feit dat ik geen CO2 gebruik. Nu wil ik al langere tijd een CO2 set gaan gebruiken, misschien is dit het laatste zetje. Heb je misschien een suggestie voor een CO2 set voor iemand die wél ervaring heeft met aquaria maar eigenlijk niet met CO2? 🙂
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan