2 filters voor de 150x50x70


S

sharonav

Guest
Van het weekend de 150x50x70 ophalen.
Tweedehans aqualantis fusion met achterwand.
Eheim pro 4 600 zit erbij.

Nu ben ik van plan om de jbl 902 erbij te zetten, extra filter lijkt mij alleen maar beter??
902 filtert zo'n 380 / 450 met slangen, filtermateriaal ( schoon)
De eheim 1250, maar dat zal met filtermateriaal en slangen wel een stuk minder zijn.

Aqualantis kan 408 liter in. Dus zo'n 350 gevuld?

Nu heb ik 2 opties bedacht. Optie 1 spraybar over de lengte van de bak, aan beide kanten aanzuigen. Met pvc maken of gewoon de eheim spraybar

Of optie 2, dan moet ik met pvc gaan knutselen. De eheim met 3x uitstroom en de jbl de breedstraler of gewoon een buisje.

De co2 moet ook nog toegediend worden, via welk filter? En gaan we dan voor een diffuser , atomizer of reactor?

In de bak wil ik graag diamantgoerami's of goudgoerami's, die houden niet van teveel stroming. Welke optie is dan het best.

Tadaaa hierbij mn prachtige tekening :)

20190521_154755.jpg
 
Optie 1; ik gebruik hem zelf vind ik een mogelijkheid die in ieder geval een goede waterdistributie biedt. Ook belangrijk, trouwens, bij de toevoeging van CO2.
 
zou denk ik ook voor optie 1 kiezen..
bij een goede verdeling maakt het niet zo uit op welk van de 2 je een inline diffuser zet.
als je kiest voor een reactor zou ik die op het zwaarste filter zetten omdat je daarop meer kan inleveren voordat het "ondermaats" word.
 
Optie 2.

intake aan weerzijde van de bak.
volgens volgend principe

Stroming tekening.png


Stroming 1 kant oprichten, en het 2e filter deze stroming laten versterken.
 
Ik zou voor optie 1 gaan, spraybar.
Heb je meer gematigde stroming doordat je vele kleine stroompjes hebt en je hebt een mooie gelijkmatige verdeling.
 
Optie 1. Ik heb ook links spraybar op zijruit, die bovenin stroomt en zorgt dat oppervlakte water in beweging is, en rechts een pijpje die met de stroming mee gaat en dan op het raam terug ketst naar bodem. Die heb ik meer naar beneden gericht zodat er ook stroming over de bodem gaat. Rechts is een spraybar met hetzelfde princhipe ook mogelijk. Die over de bodem gaat is even uitvogelen hoe je hem richt want zand bodem kan dan verschuiven door de kracht. Beide hoeken een inlaat.

Zou de sterkste filter dan met de spraybar doen die de langste route moet afleggen.

Optie is ook spraybars op achterruit en dan via voorruit laten terug ketsen naar achter.
 
Optie 1. Ik heb ook links spraybar op zijruit, die bovenin stroomt en zorgt dat oppervlakte water in beweging is, en rechts een pijpje die met de stroming mee gaat en dan op het raam terug ketst naar bodem. Die heb ik meer naar beneden gericht zodat er ook stroming over de bodem gaat. Rechts is een spraybar met hetzelfde princhipe ook mogelijk. Die over de bodem gaat is even uitvogelen hoe je hem richt want zand bodem kan dan verschuiven door de kracht. Beide hoeken een inlaat.

Zou de sterkste filter dan met de spraybar doen die de langste route moet afleggen.

Optie is ook spraybars op achterruit en dan via voorruit laten terug ketsen naar achter.

Optie 1 is spraybar van voor naar achter. De spraybar van eheim pro word denk ik zo'n 90 cm en de jbl 40.
 
1 ding weet ik wel, in de nieuwe bak met een spraybar komen geen posthoornslakjes. Die jonkies zitten continu voor de gaatjes van de spraybar :)
 
ik heb ook een spraybar over de volle achterwand gehad bij mijn 160. Uiteindelijk was ik hier niet te spreken over en ben ik "terug" gegaan naar simpele knietjes de bak in en daarna wat geëxperimenteerd met de hoogte en richting, ben hiermee nu super tevreden....... En ook nog eens veel minder in het oog springend als een spraybar over de hele achterwand
 
ik heb ook een spraybar over de volle achterwand gehad bij mijn 160. Uiteindelijk was ik hier niet te spreken over en ben ik "terug" gegaan naar simpele knietjes de bak in en daarna wat geëxperimenteerd met de hoogte en richting, ben hiermee nu super tevreden....... En ook nog eens veel minder in het oog springend als een spraybar over de hele achterwand

Dit heb ik nu ook. Vind ik ideaal omdat je mooi de stroming kan richten zodat je geen stilstaande plekken hebt.
 
ik heb ook een spraybar over de volle achterwand gehad bij mijn 160. Uiteindelijk was ik hier niet te spreken over en ben ik "terug" gegaan naar simpele knietjes de bak in en daarna wat geëxperimenteerd met de hoogte en richting, ben hiermee nu super tevreden....... En ook nog eens veel minder in het oog springend als een spraybar over de hele achterwand

Heb ik ook.

Stroming gaat door heel de bak.
 

Terug
Bovenaan