2 groepen Caridina samenvoegen


anketh31

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
8 december 2008
Berichten
604
Leeftijd
29
Hallo allemaal,

Ik heb een mooie groep van ongeveer 50/60 Crystal Reds in mijn aquarium lopen, met het Taiwan Bee gen. Hierdoor komen er af en toe Red Ruby`s en Red Wine varianten uit. Nu wil ik misschien de groep uitbreiden met een groepje Taiwan Bee garnalen, met o.a. blue bolt. Ik hoop zo wat meer verschillende Taiwan Bee garnalen in mijn aquarium te krijgen. Ik hoor echter soms horror verhalen van mensen die twee groepen garnalen samenvoegen, die vervolgens allebei helemaal uitsterven. Dit komt vaak doordat beide garnalen hun "eigen" bacteriën met zich meedragen, waar de andere groep dan weer vatbaar voor is. Ik zie echter genoeg mensen wel groepen garnalen samenvoegen. Hoe kan ik voorkomen dat al mijn garnalen uitsterven? Heeft iemand hier ervaring mee? En is het verstandig om Taiwan Bee garnalen toe te voegen aan mijn Crystal Reds? Of krijg ik uiteindelijk heel veel "lelijke" kleuren er tussen? Alvast bedankt! :)

Groetjes,
Anke
 
Taiwan Bee staan er bekend om dat ze niet onderling kruizen dus dat je gecombineerde patronen krijgt. Wel kan er een rode garnaal uit een zwarte komen. En als je denk een mooie groep te hebben met pandas zwemt er in ene een baby Red Ruby bij.

Het is heel persoonlijk maar ik hou liever elke soort in een eigen aquarium, dan moet je wel weer de ruimte hebben.

Groepen samenvoegen van verschillende kwekers is altijd een risico maar gaat meer goed dan fout.
Als ik 2 groepen samen voeg dus een soort uitbreid dan begin ik een week vooraf met een kuur Voogle dan de nieuwe groep toevoegen en ga ik nog minimaal 2 weken door met de Voogle kuur. Voogle verhoogd de weerstand.
Het is puur organisch en kan je eigelijk niet overdoseren.
 

Terug
Bovenaan