Wat is er nieuw

2 meter aquarium van MelissaDylan

• Onderwerp starter Onderwerp starter MelissaDylan
  • Startdatum Startdatum
M

MelissaDylan

Guest
Afgelopen zondag zijn we druk bezig geweest met onze nieuwe aanwinst. Aanschouw ons nieuwe aquarium 208x45x80. Dit aquarium is 7 jaar terug op maat gemaakt. Helaas door de vorige eigenaar slecht onderhouden.. Maar wij gaan hem opknappen!

Met 4 man sterk hebben we hem opgehaald bij de oude eigenaar, dit duurde in totaal 2 uur langer dan gepland i.v.m. een niet-startende bus, bruggen die open staan, leuningen in de lift (bij ophalen en neerzetten) waardoor het aquarium niet in de lift pasten op de wieltjes waarop we hem hadden staan. Maar al met al, hij staat!

We beginnen met het schoonmaken van de bak, want gatverderrie wat is hij vies. Zo halen we ook de kit-resten eerst van de zijraampjes af. Hier hebben namelijk achterwanden aan gezeten en de vorige eigenaar heeft deze er slordig vanaf gehaald. Het hout van de kast is ook beschadigd, dit gaan we met de tijd ook helemaal opknappen.

We doen alles langzaam aan i.v.m. de investeringen die het met zich meebrengt (schrijver van dit verhaal is een student..). Deze week komen de pompen die we besteld hebben, laat de uitdaging beginnen!

f727f2b8e22cda6450620433a44f944d.jpg

5054f6d9d9a4bd698222c3bcfd434737.jpg

e995e2d186981aecde78af1e34f7700c.jpg

Haha. Of de lift ervoor gemaakt is 🙂

tja zie je meer dit soort problemen met liften zit me wel eens af te vragen hoe dat moet bij ziek en zeer of erger
je hebt je wel wat op de hals gehaald
hoort dat meubel er bij kijk even het midden ook goed ondersteund wordt ivb door zakken bak

groet en succes

jaap

Mooie maat bak hoor! ben benieuwd wat je er van gaat maken.

Mooie, leuke, grote bak!
Succes en ik blijf je volgen. Leuk project 🙂

Bedankt allemaal voor de reacties!

Het is inderdaad niet niks! De kast hoort er officieel niet bij, maar de vorige eigenaar heeft hem ook vol gehad op deze kast. De kast zit ook aardig stevig in elkaar, met overal extra steunpunten.

Momenteel heb ik een heleboel red rili garnalen, wat appelslakken, 8x Kardinaaltetra's, een koppel Antennebaarsje, een koppel Ancistrus red en een koppel L181 die ik over ga zetten.
Daarbij willen we nog meer kardinaaltetra's zodat het echt een mooie grote school wordt, een aantal discusvissen (5) en het liefst nog een L-nummer koppel(zwart/wit).

Gisteravond na m'n werk even aan het schoonmaken geweest, en wat knapt dat op zeg!
Voor:
KYnoyIHy1UD-9fd1MHwO6rKB9TwD6qWj.jpeg
Na:
KYnoyIHy1UD-9fd1MHwO6rKB9TwD6qWj.jpeg

Met zulke hoge bakken kan je flink de hoogte ingaan met hout, dat oogt vaak erg mooi.

Bedenkt wel dat met 80cm hoogte licht niet goed op de bodem kan komen.

De hoogte is inderdaad een heikelpunt mijn armen zijn namelijk geen 80cm. Ik denk dat ik daarom ook vooral voor veel hout ga en dat ik de planten die ik neem ook veel op hout zal bevestigen i.p.v. planten in de grond. Als namelijk eentje los zou komen uit de grond zou ik een duikbril op moeten wil ik hem weer kunnen planten!

We zijn momenteel aan het bedenken wat we gaan doen met de verlichting. Ik ben nog aan het uitzoeken hoe LED-strips werken, maar ik kom er nog niet helemaal uit (qua hoeveel meter en welke LED-strips dan).

De recent overleden Amano gebruikte ook bergen grind in zijn bakken (geen vlakke bodem) Wellicht ook een idee.

qwa leds zijn er volgens mij leds die het 5630 nummer hebben en die zijn feller dan de rest anders kom je misschien in de problemen met de diepte.

Powerleds zijn sterk zat. Heb ze op 90 cm waterstaan

Super goed idee Botia! Amano zijn werk is erg mooi!

We hebben gekozen voor Ledstrip 5630, 5m lang 7300Lm. Uit mijn berekening hebben we met LED circa. 9500 Lm nodig, maar we willen eerst kijken hoe dit staat en anders nemen we er nog eentje bij. Besteld bij dx.com

Vrijdag/zaterdag een update met foto's van de bak gevuld met zand/water/plantjes.

Botia zei:
De recent overleden Amano gebruikte ook bergen grind in zijn bakken (geen vlakke bodem) Wellicht ook een idee.

Bergen is een mooi idee, maar persoonlijk zou ik geen grind gebruiken. Discussen blazen in de bodem op zoek naar voer, zand 'waait' dan op en de discus haalt het voer ertussen uit.
Met jullie formaat bak vindt ik een groepje van 5 discussen erg weinig. Minimaal 8 voor een duidelijke groep en hi�rarchie. Hoe kleiner je groep is, hoe groter de kans op achterblijvers en dat wil je niet..

Hier even een update van de twee meter bak! Hij is gevuld, en niet lek. Tja dat is toch altijd wel spannend als je iets tweedehands koop. Rechts wat Vallisneria geplaatst en links wat planten en ornamenten die we in ons oude aquarium al hadden. We zijn nog op zoek naar veel planten (voornamelijk Vallisneria Spiralis en Javavaren, heb je nog wat te koop? PB me!). Helaas is het licht wat we besteld hebben nog niet binnen, we gebruiken nu twee staande lampen naast het aquarium zodat de plantjes die er nu in zitten toch genoeg licht krijgen.
w1oKxnaAMoF2AlGjya6fxyEtDoOPTH0k.jpeg

De pompen zijn wel binnen gekomen, twee stuks zoals op de onderstaande foto.

We hebben een berg hout opgehaald (mooi ritje naar Groningen!) Dat hebben we goed afgespoeld en in het aquarium gelegd om te wachten tot het zinkt, als het gezonken is gaan we alles op de juiste plek zetten. Hoeveel van dit hout er in blijft en hoe het gaat staan weten we nog niet, we denken dat we dat pas kunnen bepalen als we bezig zijn met inrichten. Dit is dan ook de reden dat we pittig wat hebben gekocht, liever te veel dan te kort!

We zijn nog erg aan het wikken & wegen over het visbestand.

We hebben:
- Koppel L181
- Koppel Antennebaarsje
- 8 Kardinaaltetra's; Dit willen we sowieso uitbreiden met nog eens 30 kardinaaltetra's
- Red rili garnalen; De garnalen gaan over en door veel schuilplaats willen we proberen te voorkomen dat ze (allemaal) opgegeten worden, maar de tijd moet uitwijzen of dat gaat lukken.
- Koppel Ancistrus red (+-6cm nu)

We willen dus graag discusvissen, en we denken inderdaad dat een groep van 7-8 vissen erg mooi zal staan en zo zal de rangorde ook goed bepaald kunnen worden. We willen het liefst twee kleuren, blauw en rood. We zijn nog druk opzoek naar informatie/kwekers etc.

Dan willen we ook nog graag L-nummers, L333 (of L066) vind ik zelf erg leuk. En dan willen we graag nog een ander L-nummer die maximaal 15-18 cm wordt, en geen planten eet, iemand tips?

Met de L-nummers zijn we er ook niet uit of we de soorten in groepjes willen houden of per koppels. Omdat het allemaal bodemsoorten zijn, zijn we bang dat je er al gauw te veel neem en ze elkaar in de weg gaan zitten. En dan twijfelen we ook nog of daar een groepje corydorassen bij zou passen. Wat denken jullie, wordt dat te druk op de bodem? (We willen sommige stukken hout ook schuin/horizontaal neerleggen, zo hebben de L-nummers meer ruimte door ook op het hout te kunnen liggen).

sCuYFy0XAVGTiaYsJpUe25z_4ORsALFk.jpeg

Het hout ligt nog niet helemaal zoals we willen omdat sommige stukken af en toe nog omhoog komen. Na volgend weekend nog eens alles neerleggen zoals we het willen. Flink aantal javavaren gekocht en deze op een stronk gebonden die op de bodem ligt. Licht is ook gearriveerd, op de foto's lijkt het wat weinig (ook door het donkere hout en donkere achterwand) maar in het echt valt dit gelukkig mee.

De nieuwe (oude) bewoners welke uit ons 80cm aquarium komen weten niet wat hen overkomt en voelen zich erg gelukkig. (Man Antennebaarsje ging na een paar dagen gelijk in de ik-wil-paren-stand). We hebben alle filters uitgeknepen in de nieuwe. En gedeeltelijk oud water gebruikt. Tevens testen we dagelijks de waterwaardes.

De garnaaltjes (Waarvan we verwachten er niet meer zo veel van te hebben na de aanschaf van discus vissen)

Ancistrus Red (man)

Garnalen zijn gek op het kienhout

Onze nieuwe aanwisten: 5x jonge L002 Tijger pleco

Nu zal het een tijdje rustig zijn in de bak en over een maand willen we het bestand nog eenmalig uitbreidden met 5 discusvissen. Tussendoor zullen er nog wel wat plantjes geplaatst worden, maar niet al te veel.

MelissaDylan zei:
Nu zal het een tijdje rustig zijn in de bak en over een maand willen we het bestand nog eenmalig uitbreidden met 5 discusvissen. Tussendoor zullen er nog wel wat plantjes geplaatst worden, maar niet al te veel.

Waarom maar 5 als ik vragen mag? De hi�rarchie en geweld zal veel beter verdeelt worden wanneer je een grotere groep neemt. Minder kans op achterblijvers en veel beter voor deze prachtige vissen. Je hebt er de ruimte voor..

Ik typte 5 maar bedoelde 6. We hebben nog een extra gerekend en hebben liever iets minder dan iets te veel in de bak zitten.

De binnenmaten zijn circa 204x41x65 Dus dat is nog geen 550L. 6 discussen zou 300 liter eraf betekenen. (50 Liter per vis).
We hebben 9 ancistrus/l-nummers die circa 10 cm worden. Ik heb wel eens gelezen dat als je een goede verhouding wil qua vissen voor je waterwaardes je per cm vis 1 liter moet rekenen. Dus de ancistrussen (wanneer ze volwassen zijn). Nemen 90 L, de 30 neontetras ook rond de 90 L. Dan hou je nog circa 70L over voor een antennebaarsje koppel (wat een harem wordt + 1 vrouw, i.v.m. het jagen van de man). En dan leven er ook nog slakken en garnaaltjes in.

En dan heb ik eigenlijk de inhoud van het hout niet meegerekend.

In principe zou 7 wel kunnen maar we doen liever het zekere voor het onzekere. Of zouden jullie anders aanraden?

Hoi,

Ik zou toch echt de groep van Discussen uitbreiden. Naar mijn idee houden we te veel en te krampachtig vast aan de liters en cm per vis.

Je filtersysteem is naar mijn idee meer belangrijk dan 50 liter/discus of cm/liter vis.
Ik denk dat een discus liever in 25 liter schoon water zwemt dan in 50 liter niet schoon water. Daarnaast geeft een grotere groep meer rust omdat er minder "gevechten" zullen optreden etc.

Wil je naar mijn idee "rust" in je bak zul je je bijvissen moeten reduceren. Maar op een aquarium van 2 meter zwemt echt niet alles door elkaar heen. Dus ik denk dat dat wel mee valt.

Daarnaast zie ik de combi neons en discus niet zo zitten, met name het temperatuursverschil. Kardinalen zou veel beter zijn.
Waar eveneens verdacht op moet zijn is dat je L-nummers e.d. zich niet vast gaan zuigen aan de discus.

Ik ben lekker wakker, het zijn ook kardinaaltetras ipv neontetras. Je heb zeker een punt. Ik ga het nog eens overleggen thuis.

MelissaDylan zei:
Ik typte 5 maar bedoelde 6. We hebben nog een extra gerekend en hebben liever iets minder dan iets te veel in de bak zitten.

De binnenmaten zijn circa 204x41x65 Dus dat is nog geen 550L. 6 discussen zou 300 liter eraf betekenen. (50 Liter per vis).
We hebben 9 ancistrus/l-nummers die circa 10 cm worden. Ik heb wel eens gelezen dat als je een goede verhouding wil qua vissen voor je waterwaardes je per cm vis 1 liter moet rekenen. Dus de ancistrussen (wanneer ze volwassen zijn). Nemen 90 L, de 30 neontetras ook rond de 90 L. Dan hou je nog circa 70L over voor een antennebaarsje koppel (wat een harem wordt + 1 vrouw, i.v.m. het jagen van de man). En dan leven er ook nog slakken en garnaaltjes in.

En dan heb ik eigenlijk de inhoud van het hout niet meegerekend.

In principe zou 7 wel kunnen maar we doen liever het zekere voor het onzekere. Of zouden jullie anders aanraden?

Aah vandaar. Ik had die diepte over het hoofd gezien. Dat verklaard een hoop. Persoonlijk zou ik voor 7 stuks gaan. Hoe groter de groep hoe beter.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan