2 Meter diy Zuid Amerika van Robin-S


R

Robin-S

Guest
Zoals sommigen van jullie wel gezien hebben in de zelfbouw sectie, heb ik zelf van multiplex een 2 meter / 1000 liter aquarium gemaakt. Alles werkt naar behoren dus werd het nu tijd om hier mijn foto´s en ervaringen te delen.

Voordat ik aan het avontuur begon was voor mij 1 ding duidelijk. Het moest weer een Zuid-Amerika bak gaan worden. Ik had reeds een 120cm en een 80cm Z-A bak en wilde het bestand uit deze bakken gaan samenvoegen in de nieuwe 2 meter bak.

Als bodem had ik 5 zakken (125kg) fijn filterzand van Wildkamp. In een Zuid-Amerika aquarium horen natuurlijk veel hout en aardig wat stenen. Zodoende heb ik bij de lfs 2 mooie vrij forse stukken kienhout gekocht welke al ingewaterd waren. In eerste instantie bleven ze drijven dus was ik genoodzaakt om ze onder te houden met wat flinke stenen. Toen de ruim 4 weken indraai periode achter de rug waren, bleef het hout mooi onder water.

Qua planten heb ik eigenlijk alleen Echinodoras soorten in de bak staan en die heb ik met de wortels door stukken stekken roosters vastgezet. Zo krijgen de gravers in mijn bak zo goed als niet de kans om de planten los te woelen.

Na de indraai periode werd het tijd om het bestand en de inrichting van de 80cm bak over te zetten in de nieuwe bak. Het bestand bestond uit oa:
5x erg jonge Geophagus pindare
5x zwarte fantoomzalmpjes
1x een L201
1x overgebleven apistogramma agassizzi vrouwtje
10x kardinaal tetra´s
5x corydoras leucomelis

Dit ging allemaal erg goed en hadden het erg naar hun zin in hun nieuwe leefomgeving. Dit bestand heb ik een paar dagen later aangevuld met 20 kardinaal tetra´s.

Totaaltjes:
20180811_230229.jpg

20180820_212813.jpg


Op sommige stukken kienhout had ik wat javavaren gebonden. Dit had ik nog nooit gedaan maar was best wel blij met het resultaat. Ik vond het er vrij natuurlijk uitzien.

Geophagus pindare :
20180811_230356.jpg


20180820_212833.jpg


Een goede week later heb ik het bestand uit de 120cm overgezet naar het nieuwe aquarium. Dat bestond uit:
10x kardinaal tetra´s (nu dus totaal 40 stuks)
1x L201
1x L297
1x L010a
5x corydoras raboutti
4x corydoras panda
1x farlowella acus

Ook dit ging allemaal erg goed samen. Het was vooral leuk om te zien dat de 3 verschillende soorten corydoras het prima met elkaar konden vinden en zich helemaal verloren zwommen in de veel grotere bak.
20180820_212925.jpg


Na een week of 2 heb ik besloten om het bestand aan te vullen met 5x biotodoma cupido´s. Deze diertjes waren nog maar enkele weken oud en ik schat ongeveer 2,5 cm groot.
20180820_212950.jpg


Het zijn erg leuke en vooral temperamentvolle visjes. Ze zijn de geophagussen al de baas:D
Ze zijn alleen nog een beetje bleek. Ik hoop dat ze naarmate ze ouder worden wat meer op kleur komen. Ze eten allemaal erg goed en gevarieerd dus dat gaat vast goed komen.

Hier een foto van mijn oude ietwat gehavende L010a. Dit beestje heeft al heel wat te verduren gehad maar is ijzersterk! Hij laat zich ook veelvuldig op de voorgrond zien.
20180820_223016.jpg


De L297 heb ik net als in de vorige bak zelden nog gezien. Deze zit altijd in een kokosnootje en dat past nog maar net. Hij/zij heeft een behoorlijke dikke nek gekregen door de jaren heen:cool:
Beide L201 zie ik wel regelmatig maar nooit samen. Ze kwamen uit 2 verschillende bakken en ik hoopte dat ze samen op zouden gaan trekken maar helaas.

Dat was het even voor deze keer. Ik hoop dat jullie het wat vinden!
 
Prachtig strak meubel en de inhoud van de bak ook subliem. Schooltje kardinaaltetra's altijd een genot.
 
Vind m heel erg mooi.

Had je trouwens alle zakken zand nodig?

Het had in mijn bak misschien met een halve zak minder gekunt maar met afhevelen en zo heb je in de loop der tijd ook best wat weggezogen.
Als je overweegt om dezelfde bodem te gaan gebruiken voor jouw nieuwe bak, ga je die 5 zakken zeker nodig hebben bij een bak van 230x70 bodem oppervlakte;)
 
Het had in mijn bak misschien met een halve zak minder gekunt maar met afhevelen en zo heb je in de loop der tijd ook best wat weggezogen.
Als je overweegt om dezelfde bodem te gaan gebruiken voor jouw nieuwe bak, ga je die 5 zakken zeker nodig hebben bij een bak van 230x70 bodem oppervlakte;)

Dus toch bijna alle zakken gebruikt :)

Was inderdaad de reden waarvoor ik het vroeg, met gravende vissen mag je ook best een flinke laag hebben liggen natuurlijk.
Zie alleen op tegen het wassen van al dat zand :juggle: maargoed dat is van een andere orde :D
 
Dus toch bijna alle zakken gebruikt :)

Was inderdaad de reden waarvoor ik het vroeg, met gravende vissen mag je ook best een flinke laag hebben liggen natuurlijk.
Zie alleen op tegen het wassen van al dat zand :juggle: maargoed dat is van een andere orde :D

Zoiets dacht ik al Rich:p

Het filterzand van Wildkamp heb ik nog nooit gewassen! Zakken opensnijden, leegkiepen en de bak vullen met de tuinslang in een leeg soepbord oid. Ook deze keer had ik vrijwel geen mistige bak. Dat is het mooie van dit filterzand! Voor de zekerheid heb ik wel eerst 3 dagen gefilterd over actieve kool maar dat ook om eventuele giftige stoffen van de epoxy enzo teniet te doen.
 
alles gaat nog steeds erg goed in de bak. De Geophagussen groeien lekker door maar zorgen door hun gegraaf en gedoe er wel voor dat er enorm veel zweefvuil in het water zit. Dit zweefvuil wordt nauwelijks of niet via de overloop afgevoerd dus heb ik ervoor gekozen om mijn trouwe Jbl E901 buitenfilter in te gaan zetten. Nu is de bak alleen kort na het voeren nog wat rommelig maar het buitenfilter zorgt ervoor dat het water binnen no time weer helder is. Bijkomend voordeel is dat ik nu naast het bioloog nóg meer filterinhoud/oppervlakte heb:thumbs:

20180820_223030.jpg
20180820_223031.jpg


Persoonlijk vind ik dit een mooie foto....
20180820_223052-EFFECTS.jpg


Het werd ook wel weer eens tijd om de bak wat te gaan verrijken met nieuwe visjes:D.
Het begon me op te vallen dat er voornamelijk op de grote stukken hout wat bruinalg begon te hechten. Nu is dit vrij normaal bij een bak die nog niet zo lang draait maar ik wilde er wel wat aan doen.
Eigenlijk wilde ik 1 of 2 panaque soorten hebben om het hout mooi schoon te houden maar na enig research bleek dat deze pleco's veel te groot werden voor mijn bak. Ik kreeg het advies om uit te gaan kijken naar de Panaqolus soorten. Dit is familie van de Panaque maar worden niet zo heel groot. Na wat speurwerk vond ik de L204 erg mooi en op zoek gegaan naar een winkel die ze verkocht.
Uiteindelijk bleek mijn vaste lfs 2 prachtige redelijk volwassen vrouwtjes L204 te hebben. 1 Bak verder zat een ontzettend mooi exemplaar van de L200 green phantom. Deze kon ik ook niet laten zitten dus ben ik naar huis gegaan met 3 schitterende pleco's en een behoorlijk gat in mijn begroting...:help:
20180904_202104.jpg
20180904_202122.jpg


1 van de L204 en 1 van de L201 die ik reeds in mijn bezit had.
20180904_202148.jpg


De L200 laat zich erg vaak zien maar is enorm lastig te fotograferen. Dit is 1 van mijn beste pogingen...
20180905_225310.jpg


Dit blijf ik toch een ontzettend gaaf dier vinden: Farlowella acus
20180911_203910.jpg


En de cory's vinden het allemaal wel best...
20180911_204022.jpg


Voor nu heb ik voorlopig geen plannen om het bestand verder uit te gaan breiden. Hooguit dat ik mijn eenzame apistogramma agassizzi vrouwtje blij ga maken met een nieuw vriendje en vriendinnetje maar daar blijft het bij!

Afgelopen week heb ik mijn t5 lichtkappen afgemaakt en geplaatst boven de bak. De bak wordt nu even alleen verlicht door de t5 verlichting (4x 39w Philips 840) maar later maak ik een combi van led en t5.
Ik ben positief verrast door het effect van de t5 boven mijn bak. De kleuren van de vissen komen beter uit en het algemene plaatje 'klopt' gewoon beter vind ik.

De bodem wordt alleen op de foto erg geäccentueerd
20180912_184509.jpg


En zo rommelen we weer vrolijk verder:zwaai:

Mvg Robin
 
Mooie aanwinsten met je L-nummers, vind alleen de bak wat kaal aan het oppervlak? of is dat juist de bedoeling?

Dankjewel:thumbs:

Ik denk dat je wel een beetje gelijk hebt. De planten moeten ten eerste nog flink gaan groeien. Met nieuwe verlichting en aangepaste plantenvoeding hoop ik dat dat goed gaat komen.
Normaliter werk ik met drijfplanten als kikkerbeet of pistia maar dat heeft door de overloop weinig zin.
 
Erg gaaf! Vooral de L-nummers. Hier ook fan van deze bijzonder prachtige beestjes

Dankjewel :thumbs:

Intussen kan ik melden dat beide L204 goed doen waarvoor ze aangenomen zijn. Het hout in de bak ziet er erg gezond uit!

Ze zijn ook een genot om naar te kijken. Ze zijn echt totaal niet schuw. De L200 zit vooral 's avonds heel vaak tegen de voorruit geplakt.
1 Minpuntje...Die beesten leggen drollen die ik nog nooit gezien heb bij vissen:juggle:
 
Ik ben al een poosje niet online geweest maar had ook niet zoveel nieuws te vertellen over mijn bak.
Nu gaat het eventjes iets minder want ik heb wat last van draadalg en beginnende baardalg. Ook slaan mijn planten niet echt aan. Waarschijnlijk komt dit doordat de balans tussen nitraat en fosfaat (25-1.5) niet optimaal is. De draadalg kan een gebrek aan co2 zijn dus ga ik mijn bio co2 systeempje maar in mijn bak hangen binnenkort.

De vissen doen het daarintegen supergoed. Ze groeien gestaag en ze krijgen sinds kort extra vitamines en mineralen doormiddel van Kusuri klay. Het lijkt nu al alsof hun kleuren nog mooier worden.
Behalve 2 jonge Farlowella's is mijn bestand niet verder uitgebreid.

Afgelopen week heb ik voor het eerst in 5 maanden mijn bioloog schoongemaakt. Dit heb ik uiteraard in etappes gedaan. Alleen het vak met de Siporax heb ik met rust gelaten. Ik moet wel even gaan verzinnen hoe ik het onderhoud aan het bioloog kan vereenvoudigen. Vooral het vak met de bioballen was een hels karwei om schoon te maken.
20181230_161515.jpg
20181230_161353.jpg
20181230_161644.jpg
20181230_161713.jpg
20181230_161535.jpg
20181230_161643.jpg


20181230_161343.jpg


20181230_161219.jpg
 
Ik ben al een poosje niet online geweest maar had ook niet zoveel nieuws te vertellen over mijn bak.
Nu gaat het eventjes iets minder want ik heb wat last van draadalg en beginnende baardalg. Ook slaan mijn planten niet echt aan. Waarschijnlijk komt dit doordat de balans tussen nitraat en fosfaat (25-1.5) niet optimaal is. De draadalg kan een gebrek aan co2 zijn dus ga ik mijn bio co2 systeempje maar in mijn bak hangen binnenkort.

De vissen doen het daarintegen supergoed. Ze groeien gestaag en ze krijgen sinds kort extra vitamines en mineralen doormiddel van Kusuri klay. Het lijkt nu al alsof hun kleuren nog mooier worden.
Behalve 2 jonge Farlowella's is mijn bestand niet verder uitgebreid.

Afgelopen week heb ik voor het eerst in 5 maanden mijn bioloog schoongemaakt. Dit heb ik uiteraard in etappes gedaan. Alleen het vak met de Siporax heb ik met rust gelaten. Ik moet wel even gaan verzinnen hoe ik het onderhoud aan het bioloog kan vereenvoudigen. Vooral het vak met de bioballen was een hels karwei om schoon te maken.
Bekijk bijlage 265195 Bekijk bijlage 265196 Bekijk bijlage 265197 Bekijk bijlage 265198 Bekijk bijlage 265199 Bekijk bijlage 265200
 
20190127_203104.jpg
20190127_203224.jpg


Zaterdag nieuwe visjes gehaald. 4x Mesonauta egregius van 4cm.
20190127_203406.jpg
20190127_203544.jpg
20190127_203654.jpg
20190127_203803.jpg


Wekelijkse portie Kusuri Klay. Ik gebruik het nu een maandje en de vissen kleuren echt mooier dan voorheen.
20190127_204244.jpg
 
Beïnvloed de klei niet de hardheid van het water?
Lijkt het een beetje op zeoliet?

Voor zover ik gemeten heb zijn de water waarden niet veranderd. De klay is in poeder vorm. Ik voeg 10ml op 1000L. Het zit vol mineralen en vitaminen en komt oorspronkelijk uit de koi wereld. Veel discus liefhebbers gebruiken het ook.
 
Voor zover ik gemeten heb zijn de water waarden niet veranderd. De klay is in poeder vorm. Ik voeg 10ml op 1000L. Het zit vol mineralen en vitaminen en komt oorspronkelijk uit de koi wereld. Veel discus liefhebbers gebruiken het ook.
Ik zag het ja, ook jouw reacties op een topic uit 2015.

Maar mooi dat het goed werkt, ziet er ook goed uit je bak
 
Het was al weer even geleden dat ik hier een update geplaatst had dus werd het weer hoog tijd!

Eigenlijk valt er niet veel te vertellen. De bak draait nog altijd super en loop ik nog steeds niet tegen problemen aan. Omdat de groei van mijn planten wat achter bleef en ik licht last had van baardalg, heb ik een maand of 2 geleden weer eens een bio co2 systeempje in elkaar geknutseld. Omdat de csm+b planten voeding van aquariumbemesting niet meer leverbaar is, ben ik overgestapt op hun nieuwe Tenso mix. De planten groeien iets beter en de baardalg is nagenoeg weg.
Om het nitraat gehalte wat in bedwang te houden heb ik nu 2 liter nitraathars in mijn bioloog gedaan.

Andere redenen waarom de plantengroei achter blijft zal waarschijnlijk ook wel wat met de verlichting te maken hebben. De t5 verlichting bestaat alleen maar uit Philips 840 lampen. Ik zit eraan te denken om deze te gaan vervangen door de 865 variant. Dat mijn L-nr's mijn planten opvreten helpt ook niet echt mee natuurlijk :D.

20190508_185800.jpg
20190509_232904.jpg
20190509_232922.jpg
20190509_232914.jpg


20190508_185822.jpg


20190509_232908.jpg


20190509_232910.jpg
 

Terug
Bovenaan