2, mogelijk 3 zieke guppen


tcw82

Member
Lid geworden
29 maart 2023
Berichten
15
Leeftijd
42
  • Wat is je bakmaat ?
    • 60 liter bak
  • Hoelang draait de bak ?
    • maandje (sinds 26 februari)
  • Wat zijn je waterwaarden en waar is mee gemeten ?
  • teststripje, en een ap van Pro scan JBL
    • NO2 is 2 mg/l
    • NO3 40mg/l
    • GH Dh >21 ( ik weet niet of dat klopt, is "gewoon kraanwater"
    • KH DH = 20
    • PH 7,8
    • Cl = 0,8 mg/l
    • CO2 = 15mg/l
  • Welke filter gebruik je en hoeveel debiet geeft deze.
    • juwel filter, met een schuim element, uitstroom pijpje met wat gaatjes, deze laat ik nu boven water uit komen waardoor het water wat belucht wordt. laagste stand, debiet onbekend.
  • Om de hoeveel tijd ververs je water en welke hoeveelheid is dit dan?
    • 1e (en enige) keer water verversen was ca. 1,5 week geleden, toen is 90 procent van het water vervangen ivm bruin alg (nog altijd aanwezig).
  • Om welke vis(sen) gaat het ?
    • guppen
  • Wat zijn de medebewoners ?
    • geen dieren, alleen 2 (verschillende) planten.
  • Heb je iets veranderd aan het aquarium de laaste tijd ?
    • het aquarium is gestart op 26 feb jl..
  • Wat is het ziektebeeld ? (beschrijf het zo precies mogelijk)
    • De guppen gaan eerst minder actief acteren, dan gaan ze schuin in het water hangen (ca. 45 graden met de kont naar beneden) dan lijken de vinnen (met name staart) te verkleven, bij het eerste slachtoffer ging de "normale waaier" naar een soort "natte penceel". Na een poosje (week ofzo) gaat het visje dan eigenlijk gewoon langzaam dood.
  • Wat heb je al gedaan om het te verhelpen ? (evt medicijngebruik etc)
    • ca. een half promile zout toegevoegd, dit is de reden van de hoge Cl waarde.
  • Hoelang heeft / hebben de vis(sen) het al ?
    • het ziekbeeld duurt ca. 1 week, 2 vissen zijn inmiddels dood. derde lijkt ook levenlozer te worden.
  • Heb je de vis(sen) al lang ? of betreft het een nieuwe vis ?
    • sinds 26 feb jl..
  • Heb je een foto van de symptomen?
    • helaas niet van mijn eigen vissen, wel een foto van een andere vissen site van een andere soort vis die verdacht veel lijkt op wat hier gebeurt is.
    • ziekten-bij-zoetwatervis-740x433.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik snap dit bericht niet goed, 26 maart is 3 dagen geleden!
 
Nou als je een no2 van 2 meet dan is het goed fout want die moet 0 zijn. Dus snel veel verversen en dat in de gaten en zo laag mogelijk houden. Je hebt dus te snel vissen toegevoegd want ik neem aan dat ze er al even inzitten.
Een aquarium moet minimaal zo n 4 wk indraaien namelijk.
 
Goed , het is dus gekomen na de waterverversing?
 
Meet waarde zijn van een uurtje geleden .
Ziekbeeld is van voor het verversen.
Sterfte van er na.

Waarkomt no2 vandaan, wat kan daarvan de bron zijn?
 
Er zijn hier mensen die dat heel goed kunnen uitleggen. Je kunt ook op google ‘aquarium indraaien’ zoeken, dan vind je ook info hierover.

Heel simpel is het dat er te weinig bacteriën in je aquarium nog aanwezig zijn die de vissenpoep volledig kunnen omzetten. Nu wordt het deels omgezet en blijft het nitriet en dat is giftig voor je vissen.
 
Meet waarde zijn van een uurtje geleden .
Ziekbeeld is van voor het verversen.
Sterfte van er na.

Waarkomt no2 vandaan, wat kan daarvan de bron zijn?
Google even op "stikstofcyclus" en je vindt er alles over.
 
Er zijn hier mensen die dat heel goed kunnen uitleggen. Je kunt ook op google ‘aquarium indraaien’ zoeken, dan vind je ook info hierover.

Heel simpel is het dat er te weinig bacteriën in je aquarium nog aanwezig zijn die de vissenpoep volledig kunnen omzetten. Nu wordt het deels omgezet en blijft het nitriet en dat is giftig voor je vissen.
Dank je wel voor deze korte maar krachtige uitleg.

Is het nu verstandig om (veel) water te gaan verversen? Ik neem aan dat met het uithalen van het water, welliswaar de no2 meekomt, eventuele bacteriën dan ook?
 
Dank je wel voor deze korte maar krachtige uitleg.

Is het nu verstandig om (veel) water te gaan verversen? Ik neem aan dat met het uithalen van het water, welliswaar de no2 meekomt, eventuele bacteriën dan ook?
Zeker verversen. No2 moet 0 zijn, het is namelijk giftig voor je vissen. De benodigde bacteriën zitten vooral in de bodem en in je filter, niet zozeer in het water.
 
Net zoveel verversen met schoon water van dezelfde temperatuur ongeveer totdat nitriet 0 is. Dan dagelijks meten en steeds blijven verversen tot de bak is ingedraaid.
 
Zeker verversen. No2 moet 0 zijn, het is namelijk giftig voor je vissen. De benodigde bacteriën zitten vooral in de bodem en in je filter, niet zozeer in het water.

Net zoveel verversen met schoon water van dezelfde temperatuur ongeveer totdat nitriet 0 is. Dan dagelijks meten en steeds blijven verversen tot de bak is ingedraaid.

Net gelijk 80% ververst. Nu is de no2 onder de o,5.
Gh en kh zijn ook naar onder de 10 gezakt.
Ph is ook iets lager geworden .

Morgen weer een rondje.

Aangaande de bodem.
De bodem zijn een mix van grote (3 a 4 cm) aquarium kiezels en kleinere (2 tot 5 mm) aquarium split.

Bedankt voor jullie advies zover. Ik ga morgen verder.
 
Net gelijk 80% ververst. Nu is de no2 onder de o,5.
Gh en kh zijn ook naar onder de 10 gezakt.
Ph is ook iets lager geworden .

Morgen weer een rondje.

Aangaande de bodem.
De bodem zijn een mix van grote (3 a 4 cm) aquarium kiezels en kleinere (2 tot 5 mm) aquarium split.

Bedankt voor jullie advies zover. Ik ga morgen verder.
Goed bezig! Ik ben benieuwd of je verschil gaat zien aan de vissen:)
 
Ik laat het weten.
 
Vandaag eerst gemeten. No2 op o,5
50% water ververst en weer gemeten. Nogsteeds 0.5.

Morgen nog een poging.
 
En hoe doen de guppen het?
 
En hoe doen de guppen het?
1 is denk ik ook ten dode opgeschreven. 1 andere is verdacht. (De allerkleinste lijken ergste getroffen. ).

De grotere lijken ok.

Het zijn er nu nog 8.
 
De water kwaliteit blijft met de strips van JBL gemeten op 0,25 no2 hangen, ook als ik meer dan 90% van het water vervang door vers water. (gemeten direct na het verversen, wat ik eigenlijk zeg is dat het water dus voor en na het verversen dezelfde no2 waarde heeft, terwijl er 40+ liter vers water in de bak is gegaan (eerst 40 liter verwijderd, daarna pas 40 liter toegevoegd).


We hebben nu wat probiotica toegevoegd( ook van JBL denk ik?) in de hoop dat dit de NO2 nog verder aanpakt en de biotoop wat in balans brengt. Helaas zijn nu 4 van de 5 kleine guppen overleden.
 
De water kwaliteit blijft met de strips van JBL gemeten op 0,25 no2 hangen, ook als ik meer dan 90% van het water vervang door vers water. (gemeten direct na het verversen, wat ik eigenlijk zeg is dat het water dus voor en na het verversen dezelfde no2 waarde heeft, terwijl er 40+ liter vers water in de bak is gegaan (eerst 40 liter verwijderd, daarna pas 40 liter toegevoegd).


We hebben nu wat probiotica toegevoegd( ook van JBL denk ik?) in de hoop dat dit de NO2 nog verder aanpakt en de biotoop wat in balans brengt. Helaas zijn nu 4 van de 5 kleine guppen overleden.
Ik denk dat het dan eerder in je teststrips zit dan in het water...
 
Ik denk dat het dan eerder in je teststrips zit dan in het water...
Die conclusie is hier ook boven komen drijven.
ik zal eens wat kraanwater testen zo.
 
Druppeltesten zijn betrouwbaarder dan teststrips.
 
Ik denk dat het dan eerder in je teststrips zit dan in het water...
kraanwater gemeten... no2 = 0,5 mg / l kan me dat niet zo goed voorstellen. We gaan een druppel test zoeken.
 
Lijkt me een verstandig idee en zo zie je maar weer hoe snel je op het verkeerde been gezet kan worden.
 
Lijkt me een verstandig idee en zo zie je maar weer hoe snel je op het verkeerde been gezet kan worden.
De stripjes heb en wel een startpunt gegeven, de eerste meting was buiten de schaal qua no2. Dus het was wel echt mis.
 
Aiaiai, heel snel een ww doen dan!

(even voor de zekerheid: heb je wel goed afgelezen? Zonder deksel, recht van boven (liefst met daglicht, maar dat wordt wat lastig te realiseren nu).
 
De stripjes heb en wel een startpunt gegeven, de eerste meting was buiten de schaal qua no2. Dus het was wel echt mis.
En zie je nu ook verbetering bij de guppen?
 
Aiaiai, heel snel een ww doen dan!

(even voor de zekerheid: heb je wel goed afgelezen? Zonder deksel, recht van boven (liefst met daglicht, maar dat wordt wat lastig te realiseren nu).
Er is na die 1e meting al een 80% ww gedaan.
 
Er is na die 1e meting al een 80% ww gedaan.
Oh oke, dat had ik ff gemist. Tijd om naar bed te gaan , wou ik zeggen. Maar ik zie het niet in dit topic staan? Is mijn forumversie niet mee?
 
Net gelijk 80% ververst. Nu is de no2 onder de o,5.
Gh en kh zijn ook naar onder de 10 gezakt.
Ph is ook iets lager geworden .

Morgen weer een rondje.

Aangaande de bodem.
De bodem zijn een mix van grote (3 a 4 cm) aquarium kiezels en kleinere (2 tot 5 mm) aquarium split.

Bedankt voor jullie advies zover. Ik ga morgen verder.
Zie dit bericht @Lysia
 
Ah, dat bericht was van vóór de aanschaf van de druppeltests. Doet er niet toe, als het maar beter gaat.
 
Ah, dat bericht was van vóór de aanschaf van de druppeltests. Doet er niet toe, als het maar beter gaat.
Ja precies. Aflezen gaat middels een ap op de telefoon. (kan ook op het oog overigens)
 
Welke test heb je aks ik vragen mag? Ik denk die van JBL.
 
Welke test heb je aks ik vragen mag? Ik denk die van JBL.
Ik denk dat ook, het staat in regel 6 van de openingspost en daarna nog een keer of 3. ;):ROFLMAO:
Aluminium busje, stripjes en kaartje voor de echte wereld en dan de ap voor het scannen en aflezen. Voorheen (voor de vijver die we gedempt hebben) had ik dezelfde stripjes maar dan zonder de ap, die moest je langs een soort kleuren staatje leggen dat op de bus geprint was. De strips werken ook met de JBL scanner (als in dat 2 gelijktijdige metingen, dezelfde resultaten opleveren.)
 
Ok, ja ik heb niet je hele topic gelezen dus dat heb ik dan even gemist:sorry:
 
Het gaat best heel goed hier. We hebben inmiddels een onbekend aantal vissen, tellen is namelijk niet te doen.
Initieel hadden we weken geleden 1 baby gup. Daar zijn 2 weken geleden waarschijnlijk zon 25 babys bijgekomen. Als ze wat groter zijn gaan we die overzetten naar een aantal mensen in de buurt en de klassen aquarium bak.
Het water is kwa n waardes goed. Wel hebben we nog wat algen hier en daar. En een paarse bacteriëngroei op (met name) de steentjes, die was er ook al voor de babyboom.
Dankzij jullie advies, lijkt het nu goed te gaan, waarvoor dank!
 

Terug
Bovenaan