Wat is er nieuw

2 nieuwe vissen binnen 4 uur dood

jasonvanc

Well-known member
Lid geworden
22 november 2019
Leeftijd
19
Hoi ik weet niet zo goed bij welk onderwerp ik dit moet zetten maar ik denk deze nou ik heb gisteren dus 2 hele mooie pauwooggrondels gekocht omdat de winkelier zijdat ze wel vanaf groningen naar rosmalen konden rijden dat vonden we wel apart maar ja hij heeft er meer verstand van dan mij dus we komen thuis aan binnen 5 uur en de vissen zwemmen al niet heel snel in de bak dus zak in het water en laten wennen nou zo gezegt zo gedaan water en vissen in een emmer gedaan en met een net eruit gehaaltzo het water in en dat ging allemaal goed dus 4 uur later weer even kijken en ja hoor daar liggen ze dood dus wij vandaag de winkel gebelt kregen we te horen dat we een druppeltest moeten doen voor ammoniak enzo maar wat moet ik nu doen want ik neem aan dat een vis niet binnen4 uur dood kan gaan aan mijn waterwaardes ik denk eerder dat ze dood zijn gegaan door de heenweg graag advies van jullie

Groetjes Jason

Alles kan, maar het is inderdaad wel snel, wat zijn je waterwaarden nu, en hoelang draait de bak?

Hoihoi

Erg lullig dit zeg.
Wat achtergrond informatie ontbreekt nog.

Hoe heb je de vissen vervoerd, in hoeveel water, in een koelbox ?? en hoe is het thuis, wat voor bestand heb je en wat zijn je waardes ??

Klinkt imo wel als een gevalletje een brug te ver, maar lastig om wat te zeggen zonder meer info

Ja dat is snel maar hoelang draait de bak en wat zijn de waterwaarden? Het kan ook met de warmte te maken hebben misschien tijdens de reis en de stress.

De winkel wil graag uitsluiten dat het door iets in jouw water is gekomen en dat lijkt mij logisch. Bij de winkels waar ik kom krijg je eigenlijk alleen 'garantie' als je vooraf je water laat testen. Ik begrijp dat als je nu vanuit Rosmalen helemaal terug moet naar Groningen om water te laten testen dit een duur grapje gaat worden. Maar goed, als de winkel dit vraagt dan heb je dat te doen denk ik.

En ja, mocht er iets fout zitten in jouw water waardes dan kunnen vissen zeker binnen een aantal uur dood zijn. Maar het kan ook zijn dat de reis gewoon te lang is geweest of de zuurstof in de zak op. Waarom heeft de reis zelf 5 uur geduurd? Is het vervoer niet via een auto gegaan maar openbaar vervoer o.i.d?

Zonder te willen 'bashen' in Oosterwijk zit Sierviskwekerij Aquariumgek die ze ook heeft, dat is grofweg 45 km voor jou
euh die snap ik niet

Heb je ze met gesloten zak of met open zak laten overwennen?

Heb je tijdens het wennen nog water van het aquarium toegevoegd aan de emmer? want het is vooral de andere bacteriecultuur waar ze aan moeten wennen en niet zozeer de temperatuur

De waterwaardes laten we vandaag of morgen testen maar wij gingen een glazen afdekplaat halen omdat we op vakantie waren en ze hwm daar hadden toen zagen we die visjes even info enz gevraagt ze stonden namelijk al lang op mijn verlanglijstje de winkel zij dat ze ook in belgie bezorgen en wij ze dus mee konden nemen nou reden wij binnendoor maar dat was ook goed dus ja waarschijnlijk zuurstof te kort maar de winkel zegt nu dat het waarschijnlijk aan de waterwaardes ligt en met het laten wennen hebben we om de zoveeltijd water erbij gedaan

En de bak draat sinds oktober

De waterwaardes laten we vandaag of morgen testen maar wij gingen een glazen afdekplaat halen omdat we op vakantie waren en ze hwm daar hadden toen zagen we die visjes even info enz gevraagt ze stonden namelijk al lang op mijn verlanglijstje de winkel zij dat ze ook in belgie bezorgen en wij ze dus mee konden nemen nou reden wij binnendoor maar dat was ook goed dus ja waarschijnlijk zuurstof te kort maar de winkel zegt nu dat het waarschijnlijk aan de waterwaardes ligt en met het laten wennen hebben we om de zoveeltijd water erbij gedaan
Zuurstoftekort van in de zak zal het normaal gezien niet zijn.
Die zakken worden gevuld met zuiver zuurstofgas, kunnen de vissen gemakkelijk 48u in overleven.
Vissen die lang op transport hebben gezeten (5u is dus niet echt lang) worden enkel met gesloten zakken op temperatuur gebracht en dan zo over in de nieuwe bak.
Reden daarvoor is dat die zak vol ammonia zit welke, eens de zak open is en de overdaad aan Co2 ontsnapt (en dus de Ph stijgt) nog giftiger wordt..
Daarom doe ik altijd een dosis easylife vfm in het transportwater als ik vissen ontvang of als ik vissen verstuur op lang transport (bij verzending is dat vaker vaste zeoliet)
Dan is de kans op ammonia kleiner.

Wat ook een mogelijkheid is, is dat je bak teveel nitraat bevat. Dat is weinig schadelijk voor de vissen die er al in zaten (en het dus veroorzaakt hebben) maar nieuwe vis kan die plotse stijging niet aan. Zeker vis van de winkel die vaak nul nitraat gewent zijn.

Om dus een lang verhaal kort te maken... de oorzaak van hun dood ligt vrij zeker in jouw doen en laten.

Aan de reis zal het niet liggen inderdaad. Ik heb vaak genoeg vissen meegenomen uit vivarium (dus ook een Rosmalen - Groningen reis ;)) en dit is echt geen probleem.

Zonder te willen 'bashen' in Oosterwijk zit Sierviskwekerij Aquariumgek die ze ook heeft, dat is grofweg 45 km voor jou
euh die snap ik niet
Oosterwijk=Oosterhout

euh die snap ik niet

Ze zitten in Oosterhout. Maar idd, ze hebben ze, daar heb ik mijn groep ook gehaald

Ze zitten in Oosterhout. Maar idd, ze hebben ze, daar heb ik mijn groep ook gehaald

Ik had al gezien, maar gebeurd soms dat ik verkeerde eindjes aan elkaar knoop in het hoofd, daar kan ik helaas weinig aan doen, excuus voor de verwarring

euh die snap ik niet
Oosterhout 😉

Hebben daar wel veel keus

Hebben daar wel veel keus

Zomaar een google voorbeeld hoor, verder heb ik geen idee, al vond ik ze wel aan de prijs met 50 euro voor een volwassen Sturisoma

Zomaar een google voorbeeld hoor, verder heb ik geen idee, al vond ik ze wel aan de prijs met 50 euro voor een volwassen Sturisoma
Dat klopt, veel zijn duur. Maar ze hebben veel aanbiedingen. Grote roofvissen en cichliden hebben altijd een actie

Hoi ik wil even zeggen dat we 3 dagen geleden het water hebben laten testen alles was goed dus we hebben heg naar dewinkel gestuurt en nu komen ze vandaag 2 nieuwe vissen brengen echt top

Mooie service.

Mooi dat het opgelost wordt 👍.

Wat ik tegenwoordig wel altijd doe is navragen en dat hoeft meestal maar één keer op welke waterwaardes ze in de winkel zitten. Vooral de pH vindt ik belangrijk maar vraag ook naar de hardheid. Stel de vissen in de winkel zitten op kraanwater zoals bij mij (ph8) en ze gaan naar een bak met pH6 dan is dit een erg groot verschil. Elke pH punt is een factor 10 zuurder of basischer. Deze pH schaal is logaritmisch wat betekent in mijn voorbeeld dat het verschil 2pH punten is oftewel het water van het aquarium is 10x10=100x zuurder als het water in de LFS. Ik regel dit tegenwoordig d.m.v. een quarantainebak welke ik ook gelijk als overwenbak. Verder voeg ik een onderhoudsdosis Voogle toe wat het immuunsysteem moet versterken, wat door de stress vanzelfsprekend wat aangetast kan zijn/worden.

TIP: Zie dat je je water hebt laten testen bij de LFS (niks mis mee) maar zou altijd aanraden zelf ook wat basale testjes in huis te hebben. O.a. NH3/4 (ammonium/ammoniak), No2 (nitriet) en pH (druppel of pen). Dan kun je als er iets acuut is gelijk ingrijpen.

Gr
Stefan

Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan