2 potfilters op een aquarium?


anomalie

Well-known member
Lid geworden
10 juni 2019
Berichten
342
Locatie
Eindhoven
Ik heb na veel getwijfel toch besloten om mijn nieuwe aquarium op twee potfilters te laten draaien in plaats van een bioloog.
Als ik twee potfilters wil gebruiken, zet je die dan juist "in-line" (2 filters met 1 in- en uitstroom in het aquarium), of juist los van elkaar met allebei hun eigen in- en uitstroom?
Of zijn er verschillende mogelijkheden? (500 liter aquarium)
 
Ik heb er 2 op een 150cm Links aanzuig, en rechts aanzuig. En de uitstroom heb ik op 1 buis laten samenkomen.
heb wel alles in pvc uitgevoerd. Zie mijn handtekening Fusion150 vanaf P3/4
 
Dank je voor de reactie ik zal eens kijken hoe jij dat hebt gedaan! (y)
 
Bij 2 potfilters ben ik zelf van mening om deze beide hun eigen in-/uitstroom te geven, onderstaande tekening heb ik altijd succes mee gehad.
inlaten in beide hoeken, de uitstromers (gewoon een knietje de bak in) naar 1 en dezelfde kant te laten blazen.

Stroming tekening.png
 
Heb zelf ook twee potfilters instroom links en rechts in de hoek en uitstroom gaat via een spraybar welke de helft voor de ene filter is en de andere helft voor de andere filter. De spraybar is geplaatst aan de achterkant van de bak over vrijwel de hele lengte.
Hier staat een hele mooie uitleg, met tekeningen.

Zou inderdaad de in en uitstroom altijd apart houden per filter
 
@Crash Dank je voor de link!
Dat ga ik ook nog eens rustig bekijken, en dan maak ik een keuze die goed past bij mijn bak.
Er komen natuurlijk ook een hoop rotsen in die de stroming beinvloeden, maar daar kom ik wel uit.
Ik ga in ieder geval twee instromen plaatsen voor twee filters en die uit laten komen op een uitstroom.
 
Zou ook twee uitstromen aanhouden. Zo kun je de stroming door de bak ook beter richten.
 
Ik heb dat artikel in de link nog eens doorgelezen en ik ga inderdaad ook twee uitstromen gebruiken zodat ik de stroming in het aquarium wat beter kan regelen.
Ik ga de potfilter die ik al heb gebruiken in combinatie met de co2 reactor en daarna de verwarming, ik heb een nieuwe potfilter besteld en daar ga ik nog een losse voorfilter voor zetten om gemakkelijk eventuele media te kunnen wisselen; bijvoorbeeld actieve kool of turf oid.
 
Maar als ik het goed begrijp ga je dan met twee spraybars werken. De linke helft van het aquarium en een aan de rechter helft van het aquarium. Iedere dus met een eigen filter. En als je dan de CO2 op een van de twee gaat aansluiten, hoe ga je dan een goede doorstroming door het aquarium krijgen? Ben je niet bang dat veel CO2 dan aan aan helft van de bak blijft hangen? Hetzelfde vraag ik mij af voor de verwarming. Zou de ene helft van het aquarium niet aanzienlijk warmer worden dan de andere kant?
 
Maar als ik het goed begrijp ga je dan met twee spraybars werken. De linke helft van het aquarium en een aan de rechter helft van het aquarium. Iedere dus met een eigen filter. En als je dan de CO2 op een van de twee gaat aansluiten, hoe ga je dan een goede doorstroming door het aquarium krijgen? Ben je niet bang dat veel CO2 dan aan aan helft van de bak blijft hangen? Hetzelfde vraag ik mij af voor de verwarming. Zou de ene helft van het aquarium niet aanzienlijk warmer worden dan de andere kant?
Daar had ik nog niet zo bij stil gestaan, maar dat is inderdaad ook een belangrijk punt om over na te denken!
Als filter twee het verwarmde co2 rijke water aanzuigt dan wil dat toch niet zeggen dat de co2 en de warmte in de filter verloren gaan, dat word dan toch ook gewoon vermengd met de rest van het water. Ik zou eventueel ook nog een tweede verwarming na filter twee kunnen zetten.
 
Maar als ik het goed begrijp ga je dan met twee spraybars werken. De linke helft van het aquarium en een aan de rechter helft van het aquarium. Iedere dus met een eigen filter. En als je dan de CO2 op een van de twee gaat aansluiten, hoe ga je dan een goede doorstroming door het aquarium krijgen? Ben je niet bang dat veel CO2 dan aan aan helft van de bak blijft hangen? Hetzelfde vraag ik mij af voor de verwarming. Zou de ene helft van het aquarium niet aanzienlijk warmer worden dan de andere kant?
Normaal gesproken zou alles even goed door je hele bak moeten gaan. water blijft niet netjes aan 1 kant van de bak. Echter wat je nu aan geeft heb ik al een tijdje in gedachten. Wil bij een eerst volgende schoonmaak van de slangen / pvc de boel wisselen. Dus uitstroom ene filter aan de ander kant op de spraybar aansluiten en met de andere filter andersom. Denk dat dan je vermenging nog beter zal zijn. Gaat dan immers bij de ene filter er uit en wordt door de andere filter weer aangezogen. Het water zal dus veel meer ook van links naar rechts uit worden gewisseld. Moet zeggen dat ik nu al jaren de in en uitstroming per filter aan elk een kant van de bak heb, zonder kruislings aansluiten.
 
Normaal gesproken zou alles even goed door je hele bak moeten gaan. water blijft niet netjes aan 1 kant van de bak. Echter wat je nu aan geeft heb ik al een tijdje in gedachten. Wil bij een eerst volgende schoonmaak van de slangen / pvc de boel wisselen. Dus uitstroom ene filter aan de ander kant op de spraybar aansluiten en met de andere filter andersom. Denk dat dan je vermenging nog beter zal zijn. Gaat dan immers bij de ene filter er uit en wordt door de andere filter weer aangezogen. Het water zal dus veel meer ook van links naar rechts uit worden gewisseld. Moet zeggen dat ik nu al jaren de in en uitstroming per filter aan elk een kant van de bak heb, zonder kruislings aansluiten.
Heel interessant om de slangen kruislings aan te sluiten. Naar mijn idee zou je dan ook een betere vermenging krijgen. Aan de andere kant, als je het al jaren op de huidige manier doet klinkt dat voor mij alsof het al jaren goed lijkt te gaan. Ook goed om te lezen. :petjeaf:
 
Waarom wil je Co2 gaan doseren als je grote Lnummers wil houden.
Veel planten ga je niet moeten houden.
 
Ik ben er nog steeds niet helemaal uit hoe ik het ga doen met de in en uitstroom, het moet blijkbaar nog een paar dagen sudderen.
Filter nummer twee is vandaag bezorgd met wat andere spullen. Als ik eruit ben wat ik met de in en uitstroom ga doen, ga ik dit weekend mijn onderkast uittekenen.
Waarom wil je Co2 gaan doseren als je grote Lnummers wil houden.
Veel planten ga je niet moeten houden.
Hoe kom je erbij dat ik grote L-nummers wil gaan houden? Ik ga een plantenbak maken met wat nanovisjes erin.
Was je reactie misschien bedoeld voor een ander topic?
 
Ik ben er nog steeds niet helemaal uit hoe ik het ga doen met de in en uitstroom, het moet blijkbaar nog een paar dagen sudderen.
Filter nummer twee is vandaag bezorgd met wat andere spullen. Als ik eruit ben wat ik met de in en uitstroom ga doen, ga ik dit weekend mijn onderkast uittekenen.

Hoe kom je erbij dat ik grote L-nummers wil gaan houden? Ik ga een plantenbak maken met wat nanovisjes erin.
Was je reactie misschien bedoeld voor een ander topic?
mijn fout. Er is op dit moment nog een topic bezig met iemand die 2 potfilters zal zetten.
 

Terug
Bovenaan