2 vragen over verlichting (T5)

Aqua Betta

Well-known member
Lid geworden
16 maart 2016
Berichten
551
Locatie
Gelderland
Vraag 1:
Ik wil binnenkort mijn Dubai 100 op gaan starten. Deze bak is van 2011 maar nog nooit gebruikt, mag ik ervan uitgaan dat de lampen met 0 branduren nog in goede staat zijn?
Vraag 2:
Het is de bedoeling dat het een gezelschapsbak wordt met behoorlijk wat planten. In hoeverre zijn Sylvania Aquastar en Aqua Classic hiervoor geschikt? Bak is ongeveer 190 liter voor zover dit relevant is.
 
Als je lampen nog nooit gedraaid hebben zijn ze dus nieuw, niets fout mee volgens mij!!!!
 
Zijn er nog meer mensen die iets kunnen zeggen hierover? Ook over de soort lampen, Aquastar en Aqua classic van Sylvania? Is dit een goede combi voor de planten?
 
Ik kwam ook al niet zulke positieve berichten tegen. Aangezien nieuwe Philips lampen weinig kosten ga ik toch maar nieuwe kopen. Ik kies denk ik voor de 840 achter en 865 voor. Is goed voor de planten en niet te geel als het goed is.
 
Ik heb de 830 en de 840 erin, maar smaken verschillen natuurlijk ;)
 
Ik lees dat sommigen de 840/830 wat gelig vinden. De 865 is witter en ook een goede plantenlamp als ik het goed begrepen heb :)
 
De 865 is ook prima hoor met 6500K.
 
jessicapilon zei:
De 865 is ook prima hoor met 6500K.
Is die 6500K ook iets waar ik rekening mee moet houden? Is dat beter? En hoe is dat met de 840?
 
Mijn ervaring in een notendop. Zolang je de gangbare kleuren
gebruikt is het vooral een kwestie van smaak en vermogen.

Wat vindt je zelf de mooiste combi ? Uitgaande van een aquarium dat niet super diep si tot pak hem beet een cm of 50-55 kun je dan met ergens tussen de 0,25-0,5 Watt/Liter prima uit de voeten.

Natuurlijk is het zo dat waneer je aan de lage kant van dat bereik zit je minder keuze in planten hebt.

De (gangbare) kleur doet er niet vreselijk veel toe. Je bent geen tuinder oid je hoeft er niet van te leven.
 
Denk dat het niet veel uitmaakt of je de 840 of de 865 neemt. Zoals Maurice ook al zegt is het meer een kwestie van smaak denk ik.
 
Misschien ook belangrijk of je de planten in je bak betrekt bij de lichtkleur keuze?


Groet,
Ben.
 
Ik heb ondertussen besloten dat ik niet de Dubai 100 ga opstarten, deze bewaar ik voor na de verhuizing over max 2 jaar. Heb gisteren een nieuwe Rekord 800 gekocht. Daar zitten 2 daylights in T8 maar die vind ik te wit, vooral omdat de bak in de buurt van de TV komt. Ik heb al een 830 en 840 Philips besteld. Bedankt voor de adviezen.
 
Terug
Bovenaan