Wat is er nieuw

2 vuurkeel cichliden terug samen plaatsen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter pietrvds
  • Startdatum Startdatum
P

pietrvds

Guest
Hallo, ik heb 2 vuurkeel cichliden (THORICHTHYS MEEKI)
De ene zit in m'n rio 180 aquarium en de andere in m'n rio 400 omdat ze echt agressief waren tegen elkaar toen ik ze pas gekocht had, ze zitten nu bijna 2 jaar apart.

Ik vermoed dat het een mannetje en vrouwtje is als ik de verschillen zie tussen de 2 en de uitleg die je erover kan vinden bevestigd dit ook wel denk ik (zie foto)

t3ws0DwhYduPPRYqj9WhkFmTBBK57i2u.jpeg

Nu vroeg ik me af of die agressie er nog steeds zou zijn als ik ze terug samen zou plaatsen in m'n rio 400?
Zou er graag 1 of 2 koppels in plaatsen maar weet niet of dit een goed idee is.
De enige andere soort die nu in de Rio 400 zwemt is een schooltje van 32 zwarte fantoom tetra's (Hyphessobrycon megalopterus).
Ik heb ondertussen verschillende schuilplaatsen (stronken, stenen,...) gemaakt aan elke kant van het aquarium maar wil ook geen onnodige conflicten uitlokken. Zouden ze elkaar nu kunnen verdragen of is dit gewoon hopen of goed geluk? 🙂

alvast bedankt voor de tips!

P

2 koppels in een aquarium is sowieso geen goed idee, dat wordt moord en doodslag. Ook wil ik wel wat vraagtekens zetten achter het feit of dit wel man en vrouw zijn. In de literatuur vind ik dat de vrouwen meer afgeronde rug- en buikvinnen hebben en mannetjes puntigere vinnen. En die vinnen zijn wat mij betreft hier toch wel aan de puntige kant. Maar misschien zijn er mensen die daar anders over denken

Waarom zou dat uitlopen op moord en doodslag Aquavisie? Juist Thorichthys laat zich erg goed houden in groepen en ik snap dan ook niet hoe je daarbij komt.
De onderlinge interactie is juist erg leuk bij dit genus en zal in de meeste gevallen leiden tot enkel een beetje gill flaring (opzetten van hun kieuwen) en duwen 😉

Zelf zou ik het houden bij 3 koppels in de rio 400, waarbij de koppels zijn ontstaan uit een groep jongdieren. Twee volwassen dieren bij elkaar plaatsen, kan namelijk wel problemen veroorzaken.

Ik zou deze dieren dan ook bij elkaar zetten en regelmatig in de gaten houden. Worden er beschadigingen toegebracht, voeg dan 2 gram zout de liter toe (geen idee hoe de megalopterus daarop reageren). Midden Amerikanen kun daar prima tegen.

Het zouden dus toch 2 mannetjes kunnen zijn?
Dat zou natuurlijk ook wel hun gedrag kunnen verklaren tenzij man en vrouw ook zo agressief zijn tegen elkaar... Er is zoiezo geen vast patroon in gedrag dusja het is een beetje gokken waarschijnlijk...
De vinnen zijn inderdaad puntig bij beiden en qua kleur zie ik ook geen verschil, op de foto wel een beetje maar dat komt door de foto dan schrikt hij/zij wat en wordt iets bleker.

Wss hou ik ze best uit elkaar of zou ik 2 of 3 jonge vuurkelen introduceren in de Rio 400? of is dit een te groot risico?

alvast bedankt voor de tips!

Zou 6 jongdieren toevoegen tezamen met deze. Wel goed in de gaten houden, want hoewel het een vrij rustige soort is, kunnen ze toch etteren en schade toebrengen. Is dat het geval of zichtkrekers cre�ren of apart zetten. Zichtbrekers kan je prima cre�ren door voldoende steen en hout aan het aquarium toe te voegen 😉

Wanneer er koppels ontstaan, de overgebleven dieren zullen later eruit moeten. Probeer dit eventueel te regelen met je LFS 😉

Bedankt voor het nuttige antwoord, ik heb beslist het risico toch niet te nemen...
Ze leven uiteindelijk al zolang apart zonder problemen en zien er gezond uit dus wil geen nodeloze stress situatie creeren.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan