Wat is er nieuw

2 weekjes en nu..?!

• Onderwerp starter Onderwerp starter matthijssie1994
  • Startdatum Startdatum
M

matthijssie1994

Guest
Ja goedendag. Ik heb net een paar dagen geleden me voorgesteld met een foto van me bakkie. ik heb hiervoor al een aantal jaren geleden een bakkie gehad. Ik heb toen ook een paar problemen gehad maar deze problemen en hoe ze op te lossen ben ik weer vergeten. Maar nu het probleem. Ik heb morgen (zondag 11 Juni) 2 weken me bakkie en ik heb nou al een paar problemen. Ten eerste ik heb een slakkenplaag. in me vorige bakje gebruikte ik daar iets voor wat je bij de intratuin kon kopen een soort kuurtje. Dit wil ik niet meer omdat het denk ik de kwaliteit van me water beïnvloed.. Wat ik nou heb geprobeerd is dat ik 2 slakken heb gekocht die de andere kleine slakjes opeten.. Maar deze planten zich ook razend snel voor zei de verkoper. Maar slakjes zijn over het algemeen niet schadelijk voor de bak toch lijkt mij..?

En zoals je op de foto beneden ziet zitten er witte slierten aan mijn planten. niet bij allemaal bij een paartjes maar. Wat is dit en wat kan ik er tegen doen? Ik kan me wel herinneren dat ik dit ook bij me vorige bakje heb gehad. Maar ik weet niet meer wat het is. Wat is het?

En er komen bij een paar planten een bruine gloed op het blad. Wat kan dat betekenen en is dat wel goed? ik dacht dat het misschien stof ik wat bij het planten van de plantjes door heel het water is gaan zitten en wat daarna is gaan zakken.

Is mijn 60L bakje niet een beetje overvol met planten of kan dat geen kwaad? er zitten nu in dit bakje al meer planten dan dat ik bij me JUWEL RIO 160 had...

Alle tips zijn welkom 🙂

en heb btw nog geen vissen in mijn bakkie daar wacht ik nog 1 a 2 weken mee.

Groetjes

irwc8jhdo2do8.jpg

v1mhmlwz0wa5w.jpg
k2pjjjuwfh0em.jpg

ufj4qdjcxeguh.jpg

Hierboven de vleesetende slak waarvan ik er vandaag 2 gekocht heb..

Groetjes

Die bruine smurrie op je planten is bruinalg dewelke heel normaal is bij het opstarten van een aquarium. Je kan deze alg gemakkelijk zelf verwijderen maar als je bak is ingedraaid en de waterwaarden goed zijn, verdwijnt die normaal gezien vanzelf.
Die witte slierten lijken me draadalgen te zijn.
2 helena slakken lijken me nogal weinig om je van een slakkenplaag te verlossen. Ze zullen zeker hun buikje kunnen volvreten maar je kan hen ook helpen door zelf zoveel mogelijk slakjes te verwijderen. Persoonlijk vind ik het niet erg om wat slakjes in mijn aquarium te hebben, maar het moet wel binnen proportie blijven uiteraard.

Die bruine smurrie op je planten is bruinalg dewelke heel normaal is bij het opstarten van een aquarium. Je kan deze alg gemakkelijk zelf verwijderen maar als je bak is ingedraaid en de waterwaarden goed zijn, verdwijnt die normaal gezien vanzelf.
Die witte slierten lijken me draadalgen te zijn.
2 helena slakken lijken me nogal weinig om je van een slakkenplaag te verlossen. Ze zullen zeker hun buikje kunnen volvreten maar je kan hen ook helpen door zelf zoveel mogelijk slakjes te verwijderen. Persoonlijk vind ik het niet erg om wat slakjes in mijn aquarium te hebben, maar het moet wel binnen proportie blijven uiteraard.

Ik lees dat ik wel de slakkenhuisjes moet verwijderen als ze zijn opgegeten. Dit omdat er dan een hoog gehalte aan kalk in de bak kan komen. Is dit zo of verteerd dit gewoon na een tijdje? Want als er dalijk honderden slakjes in me aquarium zitten ga ik dat natuurlijk nooit vinden al die huisjes tussen me planten.

Bij mijn wekelijkse waterwissel verwijder ik altijd een deel van de slakkenhuisjes zonder er echt op te letten of deze nu leeg zijn of niet. Zo hou ik in samenwering met mijn helena's de slakkenpopulatie in toom.

Oke. En nog even over die draadalg. ik ben er nu op tijd bij. Hoe kan ik dit bestrijden. Ligt het misschien aan mijn watercirculatie? ik heb die stang waar het water uit komt naar het wateroppervlakte staan. dus omhoog. of moet dit recht vooruit? En ik heb nu mijn bak 2 weekjes en ik heb nog geen waterwissel gedaan. doe jij het 1x per week en dan een kwart van je bak ofzo?

Ik heb zelf ook nog niet zoveel ervaring maar volgens mij zijn algen grotendeels te wijten aan een combinatie van teveel licht (meer vraag naar voedingsstoffen) en te weinig plantenvoeding.
Ik weet niet hoe lang je verlichting brandt maar 10 uur lijkt me meer dan genoeg. Om die algen te bestrijden zou je kunnen opteren je verlichting tijdelijk terug te schroeven naar 8 uur.
Ikzelf gebruik als plantenvoeding easylife profito (2x per week 2,5 ml) in combinatie met easylife carbo (1ml per dag) in mijn 60L bak en heb bijna geen last van welke alg dan ook.
Die zwaardplanten achterin je aquarium hebben wel voedingsbolletjes nodig die je in de bodem aan de wortel steekt.
Het pijpje van de filter staat bij mij recht vooruit net onder het wateroppervlak zodat het oppervlak steeds in beweging is.
Over het verversen van het water tijdens de opstart zijn de meningen verdeeld maar ikzelf ververs niet tijdens de opstart. Na 4 weken (mits correcte waterwaarden) gaan de eerste visjes er in en 1 week later gebeurt de eerste waterwissel.
Hierna ververs ik wekelijks 20% van het water.
Maar zoals gezegd ben ik ook nog niet zo heel ervaren en zijn er beslist andere forumleden die je nog meer tips en oplossingen kunnen aanreiken

Ik heb zelf ook nog niet zoveel ervaring maar volgens mij zijn algen grotendeels te wijten aan een combinatie van teveel licht (meer vraag naar voedingsstoffen) en te weinig plantenvoeding.
Ik weet niet hoe lang je verlichting brandt maar 10 uur lijkt me meer dan genoeg. Om die algen te bestrijden zou je kunnen opteren je verlichting tijdelijk terug te schroeven naar 8 uur.
Ikzelf gebruik als plantenvoeding easylife profito (2x per week 2,5 ml) in combinatie met easylife carbo (1ml per dag) in mijn 60L bak en heb bijna geen last van welke alg dan ook.
Die zwaardplanten achterin je aquarium hebben wel voedingsbolletjes nodig die je in de bodem aan de wortel steekt.
Het pijpje van de filter staat bij mij recht vooruit net onder het wateroppervlak zodat het oppervlak steeds in beweging is.
Over het verversen van het water tijdens de opstart zijn de meningen verdeeld maar ikzelf ververs niet tijdens de opstart. Na 4 weken (mits correcte waterwaarden) gaan de eerste visjes er in en 1 week later gebeurt de eerste waterwissel.
Hierna ververs ik wekelijks 20% van het water.
Maar zoals gezegd ben ik ook nog niet zo heel ervaren en zijn er beslist andere forumleden die je nog meer tips en oplossingen kunnen aanreiken

Oke, mijn licht van mijn aquarium staat 10 uur per dag aan. ik ga het vanaf morgen terugschroeven naar 8 uur. Ik ga die voeding die jij gebruikt ook even halen. dat lijkt me een goed idee. Ik gebruik tabletjes nu die tussen mijn planten in zitten. die moet ik elk half jaar weer in de grond steken zei de meneer in de winkel. zie foto hieronder welke voedingstabletjes ik heb gebruikt.

9bcf8qo6wkord.jpg

Als jij de slakken eruit haalt, heeft de helena niets.

Is je bodem nou zo dik??? 5 cm , max.

Die grootbladerige plant is een moerasplant. heeft Lateriet met klei nodig, in de Bodem.
Die nemen niets via de bladeren.

Bij de opstart krijg je een tijdelijke nh3/4 en dat is een boost voor de algen. Daarom zie je ook vaak wel wat draadalg bij de opstart alsmede bruinalg. Ik zou me er niet zo druk om maken nu en zorgen dat alle planten voldoende voeding en co2 hebben en het eventueel met de hand weghalen.

Moerasplanten nemen wel degelijk ook met de bladeren voeding op maar minder dan gewone echte waterplanten. Ook verschilt het per plant weer. Maar wat voeding zoals van de foto is bij moerasplanten wel aan te bevelen natuurlijk.

Als jij de slakken eruit haalt, heeft de helena niets.

Is je bodem nou zo dik??? 5 cm , max.

Die grootbladerige plant is een moerasplant. heeft Lateriet met klei nodig, in de Bodem.
Die nemen niets via de bladeren.

Mijn bodem is wel wat dik ja. Meer dan 5 cm ja. is dat een probleem dan?

Bij de opstart krijg je een tijdelijke nh3/4 en dat is een boost voor de algen. Daarom zie je ook vaak wel wat draadalg bij de opstart alsmede bruinalg. Ik zou me er niet zo druk om maken nu en zorgen dat alle planten voldoende voeding en co2 hebben en het eventueel met de hand weghalen.

Moerasplanten nemen wel degelijk ook met de bladeren voeding op maar minder dan gewone echte waterplanten. Ook verschilt het per plant weer. Maar wat voeding zoals van de foto is bij moerasplanten wel aan te bevelen natuurlijk.

Ik heb een paar van die tabletjes tussen alle plantjes gedaan. dus de wortelen zullen die tabbetjes wel bereiken. Ik heb ook 2 van die kogel voeding bij een plantje gekocht alleen die moet ik er nog even indoen. 🙂

Het valt me niet op dat je een dikke bodem hebt maar ik heb in de 60cm 4-5cm liggen. Te dik heeft ook weinig nut want dan is de doorstroming van je bodem ook minder. Maar zoals ik al zei vindt ik je bodem niet echt dik lijken maar wellicht ligt dat aan mij.

Tja, lastig te zien met mijn leesbril want links in de hoek lijkt het juist weer vrij dun te zijn. Als ik de TS was dan zou ik zorgen voor zo n 4 tot 5 cm max en dan moet dat wel goedkomen. Misschien kan hij wel een duidelijke foto van de bodem nemen zodat de dikte beter is te zien😉

Edit: ik zie nu rechts dat de bak toch vrij ver doorloopt naar beneden en dan is de lag toch dikker dan ik verwacht volgens mij.

hier een betere foto van me grond. heb ,met een liniaal de grond opgemeten en het hoogste punt is 4.5 cm 🙂

q5noyzsrurorc.jpg

Ooh, dat valt dan nog mee, niks om je druk over te maken!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan