Wat is er nieuw

2 weken ingedraaid, nog geen Nitriet of Nitraat

Koen07

Well-known member
Lid geworden
2 maart 2022
Berichten
168
Leeftijd
17
Mijn aquarium is nu 2 weken aan het indraaien en test het bijna elke dag met een strip en 2 of 3 keer per week met druppeltest, maar heb nog steeds geen N02, NO3 of Ammonia gemeten, komt de nitrietpiek nog? Want naar mijn weten komt ongeveer na de 8e dag al Nitriet, ik heb het ingedraaid door het helemaal te vullen met aquariumwater uit een ingedraaid aquarium, de blauwe, groene en zwarte spons uitgeknepen in het aquarium en JBL Denitrol toegevoegd, verder heb ik nu 2 week 25% verversd (elke week 1x)
 
Waarom zou je een piek verwachten ?
Met ingedraaid water + nog eens geent , ik zou zo door gaan en rustig opbouwen qua belasting .
 
Mijn bak draait volgende week 6 weken en ik heb geen nitriet gemeten,
doe om de 3 dagen druppeltesten.
Mijn vissen zitten er sinds een week of 2 in en ook daarna geen nitriet gemeten.
 
Ik wacht denk ik nog een weekje, ik blijf wel testen. Ik wil er een betta in met 1 of 2 slakken, is het dan handig om eerst de slakken erin te doen of eerst de betta?
 
Heel verstandig nog even te wachten, better safe than sorry, qua volgorde van toevoegen zou ikzelf eerst de slakken doen en dan een weekje aankijken qua waterwaardes
 
Waarom zou je een piek verwachten ?
Met ingedraaid water + nog eens geent , ik zou zo door gaan en rustig opbouwen qua belasting .
Ingedraaid water is toch onzin of zit ik nu helemaal mis?
 
Het is pas onzin als je ook uit ervaring kunt beredeneren waarom dat zo is
 
Je bak heeft belasting nodig in de eerste plaats om in te draaien. Als je bak belasting heeft creert hij afvalstoffen welke je optijd moet afhevelen omdat elke stof met de tijd schadelijk kan zijn voor de vissen of planten. Of je je bak nou 1 week hebt of een jaar hebt. Als jij dingen toevoegd of veranderd kan je een piek verwachten in ammonia, nitriet, nitraat van alles. Een vers opgestarte bak heeft over het algemeen schoon glas, schoon filtraat, een schoon filter en totaal geen bacteriën. Dus je moet de bak eerst belasten. Sommige mensen gebruiken hiervoor de ei methode. Sommige mensen voegen visvoer toe. Sommige mensen spugen zelfs een keer in de tank om het allemaal op gang te brengen.

Maar er bestaat ook een manier die heet de fish in cycle. Dit betekend dat je enkele vissen in een vers opgestart bak die niet ingedraaid is doet. En je houd het water doormiddel van waterwissels schoon. Wat gebeurd is dat de ammonia stijgt de nitriet stijgt en daarna de nitraat, tot het allemaal stabiliseert. Dit stabiliseren kan van 3 tot 6 maanden duren. In die periode zal je algen en schomelingen in allerlij metingen zien. Dit heeft niets te maken met wat je in je aquarium gooit maar hoeveel je van iets in je aquarium gooit. Als je 100 vissen in je tank doet, ja dan ga je een dodelijk hoge piek nitriet of zelf ammonia krijgen.

met 1 betta, een paar slakjes en garnalen en een waterwissel eens in de zo veel dagen, dan kan je over een paar weken makkelijk wat extra toevoegen. Zolang je nitriet niet boven de 0.5 komt is het niet perse schadelijk voor de vis(sen) en als je zuurstof in je aquarium pompt de eerste paar weken kunnen ze moeilijk stikken. De een doet het de ene manier en de andere de ander.
 
Ingedraaid water is toch onzin of zit ik nu helemaal mis?
Dat klopt deels want bacterien zitten amper in het water maar in de bodem en het filter. De piek zie je vaak rond 2-3 weken maar soms zie je die niet.
Elke week een beetje voer verkruimelen zorgt er in elk geval voor dat je baccies te eten hebben en zich kunnen uitbreiden.
 
Dat klopt deels want bacterien zitten amper in het water maar in de bodem en het filter. De piek zie je vaak rond 2-3 weken maar soms zie je die niet.
Elke week een beetje voer verkruimelen zorgt er in elk geval voor dat je baccies te eten hebben en zich kunnen uitbreiden.
De bacteriën die werken van nitrificatie tot denitrificatie hebben aanhechting nodig aan een materiaal om echt iets te doen. Het effect van de bacteriën in water is zo verwaarloosbaar dat het water niet daardoor ingedraaid valt te noemen. Water indraaien doe je door het te bevuilen. Water draai je niet in dat hevel je af. Een aquarium draai je in. 😂 Ik denk dat @RensY dat bedoelde 😄
 
Heb vandaag het water gemeten omdat ik van plan ben zaterdag of dinsdag de betta te gaan halen minstens de waardes goed zijn, ik denk zelf dat alles wel goed is, behalve dat de KH omlaag mag. No2 en no3 is nogsteeds 0:

Kh: 11 dh
Gh: 10 dh
No2: 0
Ph: 7.5
Po4: 0
Nh3: 0
No3: 0
 
Heb vandaag het water gemeten omdat ik van plan ben zaterdag of dinsdag de betta te gaan halen minstens de waardes goed zijn, ik denk zelf dat alles wel goed is, behalve dat de KH omlaag mag. No2 en no3 is nogsteeds 0:

Kh: 11 dh
Gh: 10 dh
No2: 0
Ph: 7.5
Po4: 0
Nh3: 0
No3: 0
Hoe denk je dat het komt dat je kh zo hoog is?
Pas maar op dat je geen sneeuw in je tank krijgt 😂 als de ph boven de 8 is lost de kh steeds moeilijker op in het water en valt kalk uit het water naar beneden. Ben je wel gelijk van je hoge kh af maar niet aan te bevelen
 
Op de site van de waterleverancier staat dat de DH daar 6.6 is, misschien komt het door de steen die ik er in heb zitten.
 
Ben een beginner dus snap niet heel veel van waardes e.t.c., maar ik denk dat het indd door de steen komt, de steen lag buiten in een bak bij een aquariumspeciaalzaak, dus dacht ik dat het geen kwaat kon. Maar ben dus bang dat de steen de oorzaak is, iemand die hier meer verstand van heeft en kan zeggen of dit klopt?
 
Ben een beginner dus snap niet heel veel van waardes e.t.c., maar ik denk dat het indd door de steen komt, de steen lag buiten in een bak bij een aquariumspeciaalzaak, dus dacht ik dat het geen kwaat kon. Maar ben dus bang dat de steen de oorzaak is, iemand die hier meer verstand van heeft en kan zeggen of dit klopt?
Weet je wat voor steen het is? Anders misschien een foto. Je kunt testen met azijn of de steen kalk bevat/afgeeft.
 
Aangezien je kh hoog is zou ik wel even de moeite nemen wat van je steen te testen. Maar als je toch bezig ben kan je beter alles testen op kh wat goed te doen zou kunnen zijn (zoals je bodem en wat kleine steentjes. En ik zou 1 of 2 grote waterwissels uitvoeren de komende dagen en dan kijken wat de kh doet de komende dagen. Het kan best zijn dat de meeste kalk nu in het water zit dat moet er gewoon even uit want het zal niet vanzelf verdwijnen 😄

Met de waardes leren om gaan komt met de tijd dat is helemaal niet erg. Je kan het net zo ingewikkeld maken als dat je zelf wilt. Maar het komt er op neer dat wat je er in doet er ook uit moet. Voeding van de vissen en co2 word uitdelijk in plant omgezet en de kalk die nu ergens vandaan komt moet er ook op 1 of andere manier uit. Dat kan je het beste nu doen nu het met het water is vermengt (al zeg ik iets geks misschien)
 
Aangezien je kh hoog is zou ik wel even de moeite nemen wat van je steen te testen. Maar als je toch bezig ben kan je beter alles testen op kh wat goed te doen zou kunnen zijn (zoals je bodem en wat kleine steentjes. En ik zou 1 of 2 grote waterwissels uitvoeren de komende dagen en dan kijken wat de kh doet de komende dagen. Het kan best zijn dat de meeste kalk nu in het water zit dat moet er gewoon even uit want het zal niet vanzelf verdwijnen 😄

Met de waardes leren om gaan komt met de tijd dat is helemaal niet erg. Je kan het net zo ingewikkeld maken als dat je zelf wilt. Maar het komt er op neer dat wat je er in doet er ook uit moet. Voeding van de vissen en co2 word uitdelijk in plant omgezet en de kalk die nu ergens vandaan komt moet er ook op 1 of andere manier uit. Dat kan je het beste nu doen nu het met het water is vermengt (al zeg ik iets geks misschien)
Ik heb inderdaad ook wat kleine steentjes erin gedaan maar die vond ik later toch niet mooi, maar die hebben er wel 2 weken ingelegen.
 

Bijlagen

  • 20221202_092204.jpg
    20221202_092204.jpg
    181.3 KB · Weergaven: 72
  • 20221202_092227.jpg
    20221202_092227.jpg
    196.4 KB · Weergaven: 69
  • 20221113_161735.jpg
    20221113_161735.jpg
    296.7 KB · Weergaven: 69
Hoe werkt dat testen met azijn? Gaat dat er wel makkelijk af e.t.c?
 
Hoe werkt dat testen met azijn? Gaat dat er wel makkelijk af e.t.c?
Azijn is niet giftig, het beste is om natuurazijn te gebruiken maar wel goed afspoelen. Hoe de test werkt moet je even op internet op zoeken ik denk dat daar handige tutorials zijn met plaatjes misschien zelfs. Dan weet je zeker dat je het goed doet 😄 maar ik denk een kwesie van er op doen en afwachten tot je bubbels ziet. Afhankelijk van de hoeveelheid bubbels maakt ook hoeveel kalk er in zit. Een beetje kalk is niet erg de k ik dat is normaal.

Die steentjes zien dr niet uit als kalkrijk steen daar zal het niet aan gelegen hebben.
 
Hoe werkt dat testen met azijn? Gaat dat er wel makkelijk af e.t.c?
Gewoon wat azijn op de steen druppelen en kijken of het gaat bruisen(dit kan heel subtiel zijn, aangezien azijn niet zo'n sterk zuur is). Daarna goed afspoelen, eventueel wat borstelen en de steen kan terug.
 
Heb vanochtend toch de kleine steentjes en grote steen getest met schoonmaakazijn, de kleine steentjes kwamen wel wat belletjes vanaf (zie filmpje) en na een minuut zag ik ook wat wit spul aan het bakje zitten, dus denk zelf dat die steentjes wel iets kalk bevatten, de grote steen heb ik ook getest maar kon het niet heel duidelijk zien, maar heb alsnog een nieuwe steen gekocht omdat ik wel dacht dat het daarom komt. Maar ik ga het straks weer eens testen.

Hoe kan je het beste de steen weer afspoelen?
 
Heb vanochtend toch de kleine steentjes en grote steen getest met schoonmaakazijn, de kleine steentjes kwamen wel wat belletjes vanaf (zie filmpje) en na een minuut zag ik ook wat wit spul aan het bakje zitten, dus denk zelf dat die steentjes wel iets kalk bevatten, de grote steen heb ik ook getest maar kon het niet heel duidelijk zien, maar heb alsnog een nieuwe steen gekocht omdat ik wel dacht dat het daarom komt. Maar ik ga het straks weer eens testen.

Hoe kan je het beste de steen weer afspoelen?
Ik zou hem gewoon onder de kraan houden, en eventueel met een borstel de plek waar je gedruppeld hebt even borstelen. In principe is het geen ramp als er een klein beetje achterblijft.
 
Sorry had het filmpje vergeten te uploaden:
 

Bijlagen

  • 20221202_103809.mp4
    108.1 MB
Ik zou hem gewoon onder de kraan houden, en eventueel met een borstel de plek waar je gedruppeld hebt even borstelen. In principe is het geen ramp als er een klein beetje achterblijft.
Oke dankuwel!
 
Ben 2 dagen verder en ook 2 waterwissels verder, Kh nogsteeds rond 10-11, dus toen bedacht ik me later pas: laat ik het kraanwater maar eens testen 🙈 dat zit ook rond de 11, maar is een hoge kh waarde heel schadelijk voor betta's, want op internet lees ik maximaal 8dh maar ook maximaal 20dh
 
Dat klopt deels want bacterien zitten amper in het water maar in de bodem en het filter.

Das nu precies het verschil tussen jullie en mij 😊
Ik laat het water "werken", water is in staat om dat allemaal zelf te managen .
Aan de dichtheid van organismen kan je precies zien hoe zwaar het water belast is .... heb je wel een goeie microscoop voor nodig
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan