Wat is er nieuw

200x70cm Hillstream van Anketh31

anketh31

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
8 december 2008
Berichten
606
Leeftijd
29
Ik ben momenteel bezig met de plannen voor een groot hillstream aquarium voor in ons nieuwe huis. We hebben hier nu eindelijk de ruimte voor, en na we eerst wat financiële tegenslagen leken te hebben, bleek uiteindelijk de financiën toch stabiel genoeg om een groot aquarium aan te schaffen.
Ik wil jullie dus graag met dit foto-album meenemen in de ontwikkelingen van dit aquarium.

Doel wordt dus een 200x70cm hillstream aquarium, met de voorkant 40cm hoog en de achterkant/zijkant 80-100cm hoog. De details moet ik nog uitwerken. Onderkast wordt van Aqualantis Sublime en het aquarium wordt gemaakt door Aqua Life. Ik heb daar binnenkort een afspraak mee om de details te bespreken. Onderkast is inmiddels besteld en wordt binnen 5-6 weken geleverd. Aquarium zal vast nog wel wat langer duren.

Afhankelijk van de financiën komt er optioneel nog een dubbele bodem in, ligt er aan hoeveel duurder dat zou worden. Anders zit ik te denken aan een manifold design. Voornamelijk ook omdat ik op die manier niet het risico heb dat kleinere vissen, zoals kleinere Stiphodons, onder de dubbele bodem verdwijnen. Je wil namelijk voldoende doorstroom behouden, dus je gaten naar de dubbele bodem toe niet te klein maken. Maar aan de andere kant wil je juist dat er geen dieren doorheen worden getrokken, dus wil je de gaten klein genoeg hebben. Maar een manifold design heeft ook zijn nadelen, waarvan één van de grootste wel de zichtbaarheid ervan is. Het is vaak heel lomp aanwezig in een bak. Ook wil ik graag een grote kudde waaierhandgarnalen houden, en daarvoor moet het water weer niet door te veel sponzen komen, omdat het mooier is voor de waaierhandjes als ze continue voedsel hebben en het dus niet handig is als het water via sponzen het manifold design in gaat. Maar zonder sponzen zit je natuurlijk weer met het probleem dat er misschien visjes mee naar binnen worden gezogen. Dus hier in zit momenteel nog een afweging, waar ik afhankelijk van de kosten nog even over na ga denken.

Er komt een deel bovenwater, dus het wordt uiteindelijk een soort van hillstream paludarium. Het bovenwater deel zal in eerste instantie nog niet worden gerealiseerd, of maar heel beperkt gerealiseerd worden. Dit ook vanwege de financiën haha, maar dan heb ik al wel de mogelijkheid om later dat wel te creëren.

Tot nu toe nog geen foto's dus, maar ik wilde wel graag dit topic alvast openen, zodat ik misschien ook alvast wat tips/feedback kan krijgen op mijn idee en jullie natuurlijk ook mee kan nemen in mijn proces.
 
Dat is dan een flinke bak zeg en alvast succes met je project.
 
Idd, dat is een heel mooi project.

Ik ben heel benieuwd naar het resltaat, keep us posted easr.
 
Lijkt mij een heel mooi project.
 
Vandaag naar Aqualife afgereisd, dikke twee uur ervoor moeten rijden. Maar leuk om het bedrijf gezien te hebben en er werd goed meegedacht! Ze hebben nu bouwvakantie, daarna wil ik het aquarium definitief maken. Onderkast wordt dan ook bij hun besteld. Er komen 4 gaten in de bodem, doorvoer voor twee filters. En een of twee gaten in de achterwand voor doorvoer van kabels. Onderkast wordt 200x70x90cm (lxdxh). Aquarium wordt 200x70x40/90. Voorkant en zijkant worden optic white. Voorkant wordt 40cm en loopt aan de zijkanten schuin op tot 90cm halverwege de zijkant. Als het goed is wordt het aquarium dan, na definitief maken, ergens in september geleverd! En kan ik het avontuur beginnen! Heel veel zin in haha
 
Klinkt als een heel gaaf project, ben benieuw wat je/jullie ervan gaat/gaan maken
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: avond mark
      Terug
      Bovenaan