Wat is er nieuw

240l Zuid-Amerikaans (zwaard)plantenbakkie van Bart12345

• Onderwerp starter Onderwerp starter bart12345
  • Startdatum Startdatum
B

bart12345

Guest
Zo, na tijden hier te hebben rondgeneusd te hebben zonder account meng ik mij de laatste tijd ook af en toe in topics zoals sommigen misschien hebben opgemerkt. Nu hoort bij een actief lid ook een fotoalbum, maar ik had niet echt een nieuwe bak die ik van begin tot eind kon delen kwa opbouw, dus ik wist het niet zo goed.

Een week of 6 geleden kreeg ik echter last van baard en penseelalg. Voeding besteld bij backplay, welke ik nu regelmatig toevoeg en ik kan wel zeggen dat ik de slag tegen de alg inmiddels heb gewonnen. ik kan het erg makkelijk van de bladeren en achterwand halen nu en ik wil meteen de gelegenheid aangrijpen om in meerdere stappen al mijn planten eruit te halen, schoon te maken en te wieken. Dit leek mij een aardig moment om met een album te starten, zodat ik ook bij kan houden hoe het ermee gaat en of de alg wegblijft, cq de planten het goed doen.

Korte geschiedenis mbt aquaria van mij: Bij mijn ouders heb ik toen ik een klein jochie was een aquarium gehad. Ik geloof een meter bak met maanvissen en van alles moois erin. Mijn ouders hadden er de ballen verstand van dus die kochten lekker wat de lfs zei dat kan. Maargoed, ik had beloofd elke week schoon te maken. Je kent het wel, kleine kinderen, na 2 weken deed ik niks meer kwa onderhoud en na een jaar waren mn ouders er klaar mee en ging de bak weg.

Nu ben ik 25, en begon het toch te kriebelen 2 jaar geleden. Via MP een 2ehands 54L bakkie gehaald. Sinds toen kwam ik hier ook op het forum neuzen. Allemaal leuk en aardig, maar ik kreeg alg, was ietwat laks in het onderhoud en het werd nooit echt een prachtbak, mede door gebrek aan ervaring. Nu heb ik sinds december een rio 240 via MP op de kop getikt. Oud model met T8 lampen, klein krasje erop dus niet ideaal maar ik wilde het goedkoop houden en dat lukte erg zo. Er zat bovendien een co2 installatie en een dennerle duomat evolution deluxe met bodemverwarming bij. Voor 150 euro kon ik de hele boel niet laten gaan. Alleen die duomat evolution deluxe is dat al tweedehands waard. Zo gezegd, zo gedaan, en er stond hier een rio240.

Wel met binnenfilter, inmiddels was ik wijs geworden op dit forum dat ik die beter kon vervangen voor een potfilter. 2ehands een e901 van een jaar oud gekocht met de bon erbij, had in mijn achterhoofd dat er 4 jaar garantie op zit dus dat kwam wel goed. Binnenfilter eruit, achterwandje op marktplaats gescoord, zwart zand van HB erin en het feest kon beginnen. Veel fotos heb ik niet meer uit die periode, maar deze kwam ik toevallig tegen:Bekijk media item 309
Niet onbelangrijk om te vermelden, het aquarium was oorspronkelijk licht beuken. Ik heb dit mat zwart overgespoten met spuitbussen van de action. Het resultaat ben ik tevreden mee, check voor de originele kleur de binnenkant van mijn kast maar eens hier verder beneden bij een foto van het filter.

Een andere aanpassing die ik heb gedaan was de kap. Ik begreep (ook weer van het forum) dat de standaard 2 t8 buizen wat weinig waren voor een plantenbak. Ik ben niet enorm handig, maar wel een beetje. Aangezien die T8 op VSA liepen was het erg makkelijk om er een extra lamp in de kap te zetten. "fittingen" op houtenplaatje en kitten in de achterste kap (waarom achter? daar komen waarschijnlijk meer planten). Alleen ging de kap door deze montage niet zo lekker meer dicht. Oplossing bedenken en gevonden: dikke lat op maat maken voor de achterkant zodat de achterste kap schuin komt te liggen:
Bekijk media item 313
Techniek e.d.: e901 filter, co2 systeem met 1 meter, bodemverwarming met in de winter een hydor eth erbij, 3t8 buizen, intense bazooka die onder 1 van de 3 instromers hangt. (2x instroom op bodem via leiding, 1x instroom aan oppervlakte boven diffuser). Uitstroom: 2x spraybar naast elkaar over de lengte. Osmose apparaat, All in one voeding van lid Backplay.
Bekijk media item 314Bekijk media item 312
Dit was de bak na opstart
Bekijk media item 321
Ik had toen bedacht dat ik graag veel hout wilde, een 3 maand terug stond hij er zo bij:
Bekijk media item 320
Ik ging me echter storen aan het bruine water, ik weet dat het biotoop correct is maar ik vind het zelf niet zo mooi (over smaak valt niet te twisten;)) Ik wilde toewerken naar een zuid amerikaans medium tot zwaar beplante bak met veel echinodorus soorten. Helemaal tevreden ben ik nog niet, maar we komen er wel.
Nu staat de bak er zo bij als totaal:
Bekijk media item 322De plant rechtsachter groeide altijd de pan uit en zag er prachtig en fris uit. Ik had hem echter verwaarloosd en ben iets te rigoureus aan het snoeien geweest daar, maar ik denk dat hij wel weer aanslaat.

links, midden en rechts achter elkaar:Bekijk media item 317Bekijk media item 318Bekijk media item 319
Zijaanzicht rechts:
Bekijk media item 323
Bestand flora:
Taxiphyllum barbieri
Alternanthera reineckii
Limnophila sessiliflora ambulia
Echinodorus amazonicus
Echinodorus tropica
Echinodorus barthii
Echinodorus cordifolius
Echinodorus cordifolius red
Echinodorus felix
Echinodorus tenellus
Echinodorus harbich
Echinodorus bleheri

Huidig bestand fauna van boven naar beneden:

9x N. Beckfordi
16x Paracheirodon innesi
2x otocinclus (overblijfsel 54l, misschien een ander huis voor zoeken)
6x M. Altispinosa
1x L. Dorsiger (mee begonnen ipv de alti's, maar van de 4 hadden er 3 erg snel het loodje gelegd, binnenkort een nieuw huisje voor hem zoeken denk ik. Weet niet zo goed wat ik met hem aan moet nu).
8x corydoras panda
1x corydoras aeneus albino
1x false l144 albino
2x waaierhand garnaal (overblijfsel 54l)
+-30 wildkleur garnalen van 1-2cm (laten zich niet echt zien met de alti's op de loer)

Foto l144:
Bekijk media item 316
Foto koppeltje alti:
Bekijk media item 315
Foto trio alti:
Bekijk media item 311
Een alti die babysit op de panda's:
Bekijk media item 310

Chapeau als je het hele verhaal hebt gelezen! Het leek me leuk eens wat over mijn bak te vertellen hier, en zal hier komende tijd ook mijn eigen bak een beetje in de gaten houden.

Opmerkingen, tips, (opbouwende) kritiek en suggesties zijn altijd welkom:!:thumbs:.

Welk soort eigelijk?😉

Ik heb echt geen flauw idee.. had een keer een stukkie kienhout op mp te koop staan, vroeg iemand of ik wilde ruilen voor garnalen.. ik vond het prima, in het beste geval een opruimploegje, in het slechtste geval eten voor Mn altis.

Foto's allemaal met de telefoon, dus geen top kwaliteit. Net 2 mannen(?) alti's tegenover elkaar gezien, trillende koppen, vinnen opzetten en ze hapten zelfs naar elkaar:
Duel.JPG
Wie is de baas.JPG

Het lijkt wel een kusje maar ik vraag me af of het zo bedoeld is:smitten:

Iemand tips om scherpere foto's te maken met een iphone 7?

Iemand tips om scherpere foto's te maken met een iphone 7?

Uuh, Android kopen?

Nee geintje, mooie bak, blackwater blijft leuk. Alleen planten leuker! Zeker mee eens.

Die garnalen leven nog wel? Dan kunnen ze zich vast goed verstoppen..

Ja hoor, als het licht uit is zie ik ze gewoon lopen en tussen de planten zitten. Overdag zitten ze denk ik verstopt.

Die garnalen leven nog wel? Dan kunnen ze zich vast goed verstoppen..

Soms loopt er 1 voorbij een Altispinosa, die hapt er dan naar maar volledig mis en weg is die garnaal. Nu de garnalen er een tijd in zitten hebben de Dwergcichliden de strijd geloof ik gestaakt haha! Zie net nog een zwangere garnaal tussen de drijfplant wortels fourageren.

Ziet er erg mooi uit zeg :thumbs:
En als je inderdaad genoeg schuilplekken hebt moet het wel kunnen met garnaaltjes. Ging bij mij ook altijd goed en vaak kweken die garnalen als gekken dus er zitten zo weer nieuwe mochten ze er toch eens een op eten 😛

Gr. Kevin

Prachtig bakje hoor bart ziet er toch mooi en fris uit en voor die prijs zou ik het ook wel gekocht hebben,daar heb je een goede zaak aan gedaan en je hebt al veel kennis bijéén verzameld dus dat komt daar helemaal goed in Amsterdam ben ik zeker van.:thumbs:

Prachtig bakje hoor bart ziet er toch mooi en fris uit en voor die prijs zou ik het ook wel gekocht hebben,daar heb je een goede zaak aan gedaan en je hebt al veel kennis bijéén verzameld dus dat komt daar helemaal goed in Amsterdam ben ik zeker van.:thumbs:

Veel op het forum zitten en heel veel lezen in boeken en op t web, dan krijg je vanzelf kennis. 99% van de kennis is gewoon napapagaaien van wat ik een keer gelezen heb maar ik blijf het interessant vinden!

Ik vind de bak eigenlijk niet zo mooi meer, oogt oud aan de buitenkant, lelijke onderkast en de kitranden zien er niet helemaal jofel meer uit. Maar als het goed is ga ik binnen een jaar samenwonen met Mn moppie dus het eerste wat daar komt is een moderne nieuwe bak. (Hopelijk op de begane grond want een 120cm bak 4 hoog naar boven tillen in een oud smal trappenhuis zoals je ze hier hebt is echt geen doen).

Heb met 4 Cory's panda en 10 neontetra bijgehaald om de boel wat uit te breiden, ze wennen nu over.

Hoe is het met jouw nieuwe aanwinsten?

Veel op het forum zitten en heel veel lezen in boeken en op t web, dan krijg je vanzelf kennis. 99% van de kennis is gewoon napapagaaien van wat ik een keer gelezen heb maar ik blijf het interessant vinden!

Ik vind de bak eigenlijk niet zo mooi meer, oogt oud aan de buitenkant, lelijke onderkast en de kitranden zien er niet helemaal jofel meer uit. Maar als het goed is ga ik binnen een jaar samenwonen met Mn moppie dus het eerste wat daar komt is een moderne nieuwe bak. (Hopelijk op de begane grond want een 120cm bak 4 hoog naar boven tillen in een oud smal trappenhuis zoals je ze hier hebt is echt geen doen).

Heb met 4 Cory's panda en 10 neontetra bijgehaald om de boel wat uit te breiden, ze wennen nu over.

Hoe is het met jouw nieuwe aanwinsten?
Hahahahaha je doet me lachen beste vriend ik zie het al voor me als je een bak van 1,20m 4 hoog moet sjouwen dan puf je uit je eigen vel.
Mijn nieuwe aanwinsten stellen het heel goed en zijn nog wat schuw en tonen nog niet ten volle hun mooie kleuren maar dat komt langzaam wel goed.
Heb vandaag nog niet echt veel tijd gehad en nu moet ik ook weg,foto's zullen spoedig volgen.🙄

Mooi bak Bart!

Bij mij was het zo dat het vrouwtje Altispinosa het mannetje regelmatig uitdaagde door aan zijn lippen te trekken, zoals je hierboven ziet. Wel eens gelezen dat dit een manier voor een vrouwtje is om een sterk mannetje te keuren. Maar 2 mannetjes... dat kende ik nog niet. Het zou me dan ook niet verbazen als een van je mannetjes een vrouwtje was.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan