Wat is er nieuw

240liter maanvissen biotoop

K

krul

Guest
Hoi,

Ik wil graag mijn aquarium ombouwen naar een maanvissen biotoop. Echter heb ik geen idee welke planten en bodem ik daarvoor nodig heb. (en wellicht andere atributen zoals licht etc.). Zou iemand me de juiste richting op kunnen sturen? Ik zag bij aquaplants wel een planten set met zuid amerikaanse planten, maar zuid amerika is wel redelijk groot dus weet niet of het uit het juiste deel komt.

Met vriendelijke groet,

krul
 
Dan zul je eerst wat meer over de bak moeten vertellen (maten, waterwaardes, verlichting, filter etc.)

En wat over de vissen, welke maanvissen? Er zijn 2 soorten die algemeen bekend staan als maanvis, en dan zijn er nog allerlei kweekvarianten.
 
Het is een standaard rio 240liter, 121cm x 41 cm x 55 cm. De waterwaardes weet ik zo even niet.

de vissen
IMAG3182.jpg


IMG_0021.JPG
 
Sorry voor de grote foto's, moet nog even kijken naar het resizen :s
 
Ik vermoed P. scalare. De vuistregel voor maanvissen is wel dat de waterhoogte (dus niet de bakhoogte) 55 cm moet zijn, vanwege hun hoge vinnen. En het zijn ook eigenlijk groepsdieren, dus met een stuk of 6 samen is wel een beetje het minimum. Dat wordt wat aan de krappe kant in mijn optiek. Een bak van 1.50 meter, 65cm hoog zou denk ik een mooie bakmaat zijn voor maanvissen. In kleinere bakken kunnen ze niet mooi hun natuurlijke gedrag laten zien.

Verder komen P. scalare in verschillende rivieren in de Zuid-Amerika voor. De meeste vissen die je tegenwoordig koopt zijn echter kweekvissen.
 
Marcel Biermans zei:
In kleinere bakken kunnen ze niet mooi hun natuurlijke gedrag laten zien.

En het belangrijkste is ze kunnen niet uitgroeien waardoor ze een kromme rug krijgen.
 
Marcel Biermans zei:
Dan zul je eerst wat meer over de bak moeten vertellen (maten, waterwaardes, verlichting, filter etc.)

En wat over de vissen, welke maanvissen? Er zijn 2 soorten die algemeen bekend staan als maanvis, en dan zijn er nog allerlei kweekvarianten.

Volgens mij tel ik er toch echt 3...
En dan heb je nog een aantal varianten/species (de kweekvarianten niet meegenomen), welk onder die 3 vallen...

De vuistregel is trouwens geen 55cm, maar 50cm. Ze hanteren een 50 liter per dier om ze optimaal te houden, maar meer is natuurlijk altijd beter 😉
 
5 maanvissen met verder een paar corydorassen en een paar algenetertjes zou best moeten kunnen.

Wel is belangrijk dat je de bak goed inricht (genoeg vrije zwemruimte) en genoeg filtert.

hoogte is genoeg! Diepte eigenlijk wat minder, maar het is niet anders. Daarom zou ik ook niet nog een school van 20 kardinaal tetra's nemen, dan word het echt te druk.

Succes met het maken van je keuzes!
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan