Wat is er nieuw

25 graden celsius

lechien

Member
Lid geworden
8 juni 2022
Leeftijd
19
Hallo

Is een temperatuur van rond de 25 graden celsius "veel" te hoog voor sluierstaarten of is dit nog gezond voor hen? Ik weet dat de ideale temperatuur rond de 20 à 23 graden ligt, maar ik heb ook wat slakken in men aquarium die liever net iets warmer water zouden willen. Moet ik tegemoet komen aan de eisen van de sluierstaart of van de slakken? Welke kan beter tegen resp. warm en koud water. Is het überhaubt een goed idee om koudwatervissen te hebben met slakken die water rond de 25 graden nodig hebben? Zijn er andere opties voor algeneters en bodemvoeders?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Lysia

Well-known member
Lid geworden
1 januari 2021
Leeftijd
49
Ik heb wat opzoekwerk gedaan, ik hoop dat mijn info juist is. Als dat niet zo is, is het een mooi voorzetje voor de slakkenkenners om op te schieten. Even een algemene vraag: let je op je waterhardheid als je aan slakken begint?
Dus bij deze:
Septaria porcellana temperatuur rond 24C.
Pomacea diffusa (appelslak) temperatuur 20-23C Hogere temperaturen (dus 23C) verkorten levensduur.
En natuurlijk zijn er diverse inheemse slakken die je erin zou kunnen zetten, maar dan moet je wel uitkijken voor ziektes en goed de herkomst bekijken. Niet zomaar een schepnetje door de sloot achter je huis halen!

Wat betreft algenetende vissen die koeler kunnen, kan ik je niet verder helpen. Er staat hier https://aquaforum.nl/threads/lijstje-met-vissen-die-je-kunt-houden-vanaf-18-graden-onverwarmd.83201/ een lijst met lagere temperatuur vissen, maar ik heb mijn twijfels of daar algeneter soorten op staan.
En of er zijn die daar op zouden kunnen? Geen idee... voorzetje voor de algeneter-kenners:unsure:

Gino88

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
3 september 2018
Leeftijd
34
@lechien ik zou me er niet druk om maken hoor! Die slakken redden zich wel. En goudvissen zijn technisch gezien geen koudwatervissen, maar subtropische "allesvissen". 15 graden (zeg maar vijvertemperatuur) is voor hen niet per se beter dan 30 graden. Ze zijn erop gebouwd om een brede range aan temperaturen aan te kunnen.

Het is natuurlijk zo dat op een hogere temperatuur hun "lontje" sneller opbrandt. Maar het is niet nadelig voor hun gezondheid.

Even een algemene vraag: let je op je waterhardheid als je aan slakken begint?
Ik kwam net in een ander topic tegen dat haar waterhardheid rond de 15 dGh ligt, dus dat zal wel okee zijn. :D

Wat betreft algenetende vissen die koeler kunnen, kan ik je niet verder helpen. Er staat hier https://aquaforum.nl/threads/lijstje-met-vissen-die-je-kunt-houden-vanaf-18-graden-onverwarmd.83201/ een lijst met lagere temperatuur vissen, maar ik heb mijn twijfels of daar algeneter soorten op staan.
En of er zijn die daar op zouden kunnen? Geen idee... voorzetje voor de algeneter-kenners
Geloof dat ze een borstelneus heeft. Die kunnen een wintertemperatuur van 18+ wel hebben denk ik. Hier hebben ze net onder de 20 in elk geval altijd goed doorstaan.

Topicstarter
Topicstarter
lechien

lechien

Member
Lid geworden
8 juni 2022
Leeftijd
19
Bedankt voor de nuttige info!!

Giebeltje

Well-known member
Lid geworden
30 juni 2019
Mijn Sluiers zitten in een onverwarmde bak met een Ancistrus cf cirrhosus( borstelneus), en mijn torenslakken al 3 generaties lang in een onverwarmd bakje op tafel. Ik woon in een tussenwoning, waarvan de verwarming alleen als het erg koud is op 22,5 graad staat zodat de thermostaat in de kamer op 20 graden staat. ‘s Nachts gaat de verwarming op 17 graden het hele jaar rond. Mijn vissen en slakken doen het hier prima bij.

Bovenaan