Wat is er nieuw

250 liter en 2 vissen

Jootje

Member
Lid geworden
23 augustus 2026
Leeftijd
60
Ik heb 2 sluierstaart vissen in aquatank van 250 liter. Het is paps en dochterlief . Nu is dochterlief aan het jagen naar papa's staart . Ze zijn 25 cm groot en ik heb haar voor de 2de maal al in een quaratainebak geplaats omdat de staart nu lijkt op vinrot en zo gehavend dat ik niet meer weet wat te doen . Ik laat papa met easy-life voogle aansterken en brassleer voer garlic 1 keer per dag .
Maar zo wil ik geen vissen houden als dit steeds moet totdat papa ook een keer dood kan gaan

Bijlagen

• 17885938008744423888904410902074.jpg
    17885938008744423888904410902074.jpg
    1.2 MB · Weergaven: 17
  • 17885938372408300968869588052293.jpg
    17885938372408300968869588052293.jpg
    492 KB · Weergaven: 17
Geef ze wat groenvoer aan een stuk, geblancheerd bloemkoolblad bijv. Dan hebben ze wat te doen.

Dat had ik ook geprobeerd en ging in het begin goed na de 1ste keer apart zetten . Maar is niet afdoende en zeer stressvol omdat we ook weleens niet thuis zijn .

Het is Zeker gek gedrag , maar het is een sloper . Zij is altijd aan het pulken aan planten enz . En nu zag ze de staart van paps en bleef teroriseren .
En paps kreeg stress en ontliep haar en zat steeds bovenin. En als zij weer kwam ging hij een blokje door de bak en dan zag ze steeds die staart om te pulken .
[ En we hebben haar al voor de 2de keer apart zitten . Na de 1ste keer ging het een tijdje goed totdat ik gisterochtend het weer zag .
En we hebben haar meteen apart gezet . De dag ervoor een oase biomaster 600 erbij opgezet zodat de interne filters er over een week of 6 uitzijn .
Maar deze acties zijn erg als je zo'n vis erbij hebt .

Je zou kunnen proberen wat meer verstopplekken toe te voegen en zichtbrekers, of misschien de plantjes in ieder geval wat meer naar het midden verplaatsen zodat ze beiden een kant van de tank hebben.

Maar ik heb verder ook helemaal geen ervaring met dit soort vissen dus kan er niet veel meer over zeggen helaas

Ik denk helaas dat er aan dit gedrag weinig te doen is. Het dubbele is dat goudvissen sociale vissen zijn, die graag met meerdere zitten. Maar in een aquarium kunnen ze niet weg van elkaar op het moment dat de ene de andere niet met rust laat. Ik had dat ook een keer met een vis die CONSTANT wilde paren, de rest werd er helemaal onrustig van.

Als je het idee hebt dat de andere vis in stress leeft, zou ik --hoe vervelend ook-- ze permanent uit elkaar houden. Beter alleen dan gestresst denk ik maar.

En ik weet het niet voor 100% zeker, maar ik denk dat ie nog steeds bij mij rondzwemt....

Dat is nu ook de bedoeling van mijn kant , een bittere pil !
We gaan de doerak wegbrengen naar een beter huisje . Ze is nu eenmaal een druktemaker en zal het super doen bij andere drukmakers .
Dus die stap doen we dinsdag .
Paps gaat al wat beter en ik hoop dat hij het trekt .
En over een week of 2 kijk ik bij een kweker voor wat gezelschap erbij die heel rustig ogen want dat is paps ook .
Ik bedank iedereen die mij in deze wilde helpen .
Ik voelde me vreselijk dat ik haar weer uit die tank moest trekken .
Een derde keer mag niet meer .

Gino 88 , mag ik vragen of je naderhand vervanging voor dat paai mannetje in je tank heb gedaan ? En herstelde de stress snel weer in je tank ?

En Lysia was de paaiman als jij hem kreeg naderhand in jouw tank rustiger of kende hij zijn plekje beter ?

Gino 88 , mag ik vragen of je naderhand vervanging voor dat paai mannetje in je tank heb gedaan ? En herstelde de stress snel weer in je tank ?

En Lysia was de paaiman als jij hem kreeg naderhand in jouw tank rustiger of kende hij zijn plekje beter ?
Ik had toen een grotere groep zitten, dus die ene vis meer of minder maakte niet zoveel uit. 🙂 De stress was ook gauw weg.

Als je vraag is: kan er niet beter nog eentje bij, dan zou ik zeggen ja. Het beste kun je dan gaan voor een 2e mannetje denk ik. Het geslacht is bij sluierstaarten wel wat lastiger te zien soms.

Laatst bewerkt:
Ik heb hem in mijn zwemvijver gedaan in een behoorlijk grote school andere goudvissen, dus eerlijk gezegd heb ik geen idee, maar ik kan me niet voorstellen dat hij nog problemen opgeleverd heeft....

Ja Shaggy gaat nu al wat beter, hij komt in ieder geval zijn hoek weer uit met zijn rugvin omhoog . Ik hoop dat zijn staart weer heel word . Ik zie al wat komen weer gelukkig .
En die kleine zit nog in de quarantaine box , zich te vervelen . Zij gaat dinsdag op haar avontuur .
Ik moet eraan wennen .
Had haar zelf gekweekt bij geluk . Dus het is wel een stap ...
Ze is altijd een boefje geweest...

Dat is echt perfect ,Lysia .. Snap dat je hem niet meer in de peiling kon houden .

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan