250x70x70 ombouw en deksel maken.


D

dutchpride

Guest
Ik heb via marktplaats een gratis 250x70x70 aquarium kunnen ophalen. Erg enthousiast de bak gaan halen. Stond op een stale frame met een lelijke verotte houte ombouw.
274570


Het bioloog ben ik niet van plan te gebruiken, het gat waar de slang zit van het bioloog zal ik vast wel dicht kunnen krijgen met een pvc draaidop. Even uitzoeken nog maar dat moet niet moeilijk zijn.

De ombouw is natuurlijk ook afschuwlijk ( sorry als de eigenaar dit te lezen krijgt:oops:)
Daar ben ik van plan met hout zelf wat moois voor te maken. En niet pisgeel te verven ..:oops:again.

274571
.
Zonder ombouw al een stuk mooier.

In de hoek rechts zit een overloop kamer gekit, deze zit verder nergens aan vast, dus hoop dit makkelijk met een stanleymesje te kunnen verwijderen.

De rede dat ik zonder bioloog ga werken maar met een buiten filter, is dat ik het verschrikkelijk vind om schoon te maken. Ook het geluid van vallend water hoeft voormij niet te overheersen.
En het buitenfilter kan ik in mijn garage zetten, zo hoor ik niks in de woonkamer.

Ik ben van plan met de fluval fx6 mijn bak te filteren. En een kleine fluval u3 in de bak.
Iemand ervaring met deze grote jongen?

274572


Daar staat die. Tijdelijk op een houte plaat, ben van plan kleine houte voetjes te maken voor de 6 poten.

En de 150x50x50 zal binnekort zijn plek moeten opgeven..

Was m weer.
 
Mooie bak en een leuk bouwproject!

Jammer van die bioloog. Helemaal bij dit formaat is dat mijn inziens de beste manier van filteren, makkelijk in onderhoud en erg makkelijk om al je techniek onzichtbaar te maken. Extra plantjes laten opgroeien of zelfs wat jonkies groot laten worden. Kan allemaal in zo'n bioloog. Behalve de eerste lading filterspons is er juist niks schoon te maken. Wellicht kan je zelfs de bioloog in de garage zetten haha. Kletter geluid van de overloop is ook nog wel e.e.a. aan te doen.

Die bak op 6 poten zetten is dat wel verstandig? 1225 liter plus substraat en wellicht wat stenen zit je zo op 1500+ kilo. Dat is 250 kilo per pootje. Pas op dat hij niet door je houten vloer gaat.
Succes met dit project en ik ben benieuwd naar het eindresultaat.
 
Bioloog is juist weinig werk..

Met een durso overloop zou de bioloog stil moeten zijn.
Zelf heb ik een herbi overloop waar ik een schuifafsluiter met draaiknop op heb gezet.
Het maakt hier pas geluid als er wat mis is.
 
Kletterend geluid hoeft echt niet!

Ik heb een 230x70x70 met bioloog en een 160x50x50 met 2x eheim pro 4+ 350.
3keer raden welke van de 2 ik amper/niet hoor :deal:
 
Ik hoor mijn stromingspompen meer dan mijn bioloog, juist een bioloog is muisstil en moet je alleen even investeren in de juiste opvoerpomp want sommigen brommen nogal.
Het gat van je bak kun je gewoon een klein glasplaatje overheen kitten
 
Die bak op 6 poten zetten is dat wel verstandig? 1225 liter plus substraat en wellicht wat stenen zit je zo op 1500+ kilo. Dat is 250 kilo per pootje. Pas op dat hij niet door je houten vloer gaat.
Dat lijkt mij ook niet verstandig idd.
 
Die bak op 6 poten zetten is dat wel verstandig? 1225 liter plus substraat en wellicht wat stenen zit je zo op 1500+ kilo. Dat is 250 kilo per pootje. Pas op dat hij niet door je houten vloer gaat.
Succes met dit project en ik ben benieuwd naar het eindresultaat.
Dat hangt van de vloer af zo te zien is het laminaat dus zal het niet zon vaart lopen
Maar of dit nu een goed idee is (ben van plan kleine houte voetjes te maken voor de 6 poten) dan zeker niet te klein en van stevig martiaal
Anders kwestie van laminaat vloer weg halen onder de bak ga er hier van uit dat de ondervloer van beton is is het hout dat wordt het een heel ander verhaal
Zou wel al het oude materiaal wat het hout betreft vervangen voor bv betonplex zeker de platen onder de bak en bioloog want spaanplaat onbeschermd das vragen om ellende
 
Laatst bewerkt:
Ik heb via marktplaats een gratis 250x70x70 aquarium kunnen ophalen. Erg enthousiast de bak gaan halen. Stond op een stale frame met een lelijke verotte houte ombouw.

En maar afkatten?Wat als dat persoon er niets meer aan deed?
Wees blij dat je hem gratis kreeg.
EEn gegeven paard kijk je ook niet in de bek.
 
Dat hangt van de vloer af zo te zien is het laminaat dus zal het niet zon vaart lopen
Anders kwestie van laminaat vloer weg halen onder de bak ga er hier van uit dat de ondervloer van beton is is het hout dat wordt het een heel ander verhaal
Zet je hem nog niet op 6 poten. slik, hik,,, klap. weg bak.
 
Zet je hem nog niet op 6 poten. slik, hik,,, klap. weg bak.
Hangt van de kwaliteit frame af Bertus kan je zo niet goed zien maar als dit goed ondernomen is kan het prima
Zou ze de kost niet willen geven waar dit soort maten bak op 6 poten staat :sorry::D
Trouwens zo te zien staat de bak al een tijd op het frame bij de oude eigenaar :D
 
Moet kunnen als je de pootjes onder de 6 staanders plaatst? betonnen vloer is dan wel handig idd.
 
Hangt van de kwaliteit frame af Bertus kan je zo niet goed zien maar als dit goed ondernomen is kan het prima
Zou ze de kost niet willen geven waar dit soort maten bak op 6 poten staat :sorry::D
Trouwens zo te zien staat de bak al een tijd op het frame bij de oude eigenaar :D
+Ja. die zal daar al een tijd staan.. , zolang het staat , ging hij niet veranderen.
Frame ziet er volgens mij wel goed uit. kan ook minder zijn,
 
Even vergeten fuval Fx6 prima filter maar soms behoorlijk aanwezig qua geluid maar aangezien je deze toch in de garage zet geen probleem :thumbs:
Is jammer dat ik die mogelijkheid niet had anders hadden ze niet weg gegaan maar voor de in de woonkamer was het geluid iets te hard
 
Laatst bewerkt:
Mooi fornaat! Al enige idee wat je met de inrichting en bewoners wilt gaan doen?
 
Ik heb via marktplaats een gratis 250x70x70 aquarium kunnen ophalen. Erg enthousiast de bak gaan halen. Stond op een stale frame met een lelijke verotte houte ombouw.

En maar afkatten?Wat als dat persoon er niets meer aan deed?
Wees blij dat je hem gratis kreeg.
EEn gegeven paard kijk je ook niet in de bek.
En maar Afkatten? Of.mijn meening 2x geven over de ombouw die eromheen zat. Wat ik de vorige eigenaar van de bak ook persoonlijk verteld had.
Het maakt mij toch niet uit hoelang hij al stilstaat of wat het verhaal erachter is. Ik was me eige topic begonnen over het aquarium. Ik dacht dan mag ik vast wel mijn meening geven over de staat van de bak.. jammer dat het weer een negatiege wending moet nemen. maargoed, Dit negatieve ter zijde.

De bak is inmiddels goed schoon gemaakt.

Ik denk dat jullie mij verkeerd begrijpen, ( of ik heb het verkeerd uitgelegd)

Het frame bestaat al uit 6 ijzere staanders. Om ervoor te zorgen dat deze niet in mijn vloer krassen(is een steenvloer met houtlook) was ik van plan er 6 houte vierkanjes onder te steken. Elke poot 1tje.

Ik heb dit ondertussen in me uppie voor mekaar gekregen doormiddel van de krik uit me twingo:D
1 kant omhoog krikken, plaat eronder vandaan, en voetjes eronder schuiven. Proces herhalen aan de andere kant.
Heb de bak inmiddels op de juiste plek gekregen, en de bak al 2maal geheel vol laten lopen.


De 1e keer wat zenuwachtig, of de ijzere poten inderdaad niet in de houte voetjes zou drukken.
Maar dit was niet het geval.

Ook heb ik het gat naar het bioloog toe dicht gekregen met een pvc koppelstuk.
274615


Vandaag ook al het hout gekocht en gelijk opmaat laten zagen.
274616


Vanacht ga ik proberen de overloop eruit te snijden en het hout allemaal in elkaar zetten.
Duimen dat alles past, dan kan ik met wat geluk alles nog in de grondverf zetten.

Was m weer.
 
Succes, we gaan het volgen.
 
Mijn 250 staat ook op 12 plaatjes van 10x12 cm onder de poten gaat prima de hoeveelheid poten/plaatjes heet te maken met de kast opbouw
Vanacht ga ik proberen de overloop eruit te snijden en het hout allemaal in elkaar zetten.
Duimen dat alles past, dan kan ik met wat geluk alles nog in de grondverf zetten.
Vannacht hmm dan slapen wij
Ben benieuwd succes
 
Mooi fornaat! Al enige idee wat je met de inrichting en bewoners wilt gaan doen?

Ik heb de afgelope 2 jaar vrij weinig gezelschaps vissen gehoude. Tetras black.mollies guppen en wat cory's.

Vroeger piranhas gehad ( kinder ding denk ik)

Nu ben ik toch wel weer toe aan iets.. actievers.

Arowana's, catfish etc, heel leuk maar das meer iets voor de extreme bakmaten. Maybe one day.

Ik kwam per toeval uit op exodon's.
Klein, actief, piranha tandjes, maar eet ook vlokvoer.

Het lijkt mij dus waanzinnig om met 2 of 3 grote takken te werken, wat mos, maar verder erg mininaal houden. Zandbodem, en minimale planten daar waar de takken uit het zand lijken te komen.
De focus moet komen te liggen op de grote school exodons.
Jammer dat ze een 10tje perstuk zijn en ik er rond de 40 of 50 van plan was te halen. Dat word nog even sparen.
 
Origin:
Wild Colombia
Diet:
Carnivore – feeds on fins and scales of other fish in the wild. In the aquarium will accept most... meaty frozen foods...
 
Zo jammer dat je dan niet voor een bioloog gaat, al dat vlees moet ook verwerkt worden
 
Ken ze van KindofDIY, hele gave visjes idd! Je krijg toch vast wel korting als je zo'n groot aantal afneemt lijkt me? Succes dan alvast!
 
Dat is een knap groot en bijtgraag Tetraatje, nog niet eerder gezien.
 
Ik heb vandaag al het hout in mekaar weten te schroeven.

De omkapping van de deksel
274644


274645


274646


274648


274641

De overloop met een stanleymesje makkelijk kunnen wegsnijden.
274642


En de ombouw in de grondverf.



274650


Was m weer.
 
En maar Afkatten? Of.mijn meening 2x geven over de ombouw die eromheen zat. Wat ik de vorige eigenaar van de bak ook persoonlijk verteld had.
Het maakt mij toch niet uit hoelang hij al stilstaat of wat het verhaal erachter is. Ik was me eige topic begonnen over het aquarium. Ik dacht dan mag ik vast wel mijn meening geven over de staat van de bak.. jammer dat het weer een negatiege wending moet nemen. maargoed, Dit negatieve ter zijde.

De bak is inmiddels goed schoon gemaakt.

Ik denk dat jullie mij verkeerd begrijpen, ( of ik heb het verkeerd uitgelegd)

Het frame bestaat al uit 6 ijzere staanders. Om ervoor te zorgen dat deze niet in mijn vloer krassen(is een steenvloer met houtlook) was ik van plan er 6 houte vierkanjes onder te steken. Elke poot 1tje.

Ik heb dit ondertussen in me uppie voor mekaar gekregen doormiddel van de krik uit me twingo:D
1 kant omhoog krikken, plaat eronder vandaan, en voetjes eronder schuiven. Proces herhalen aan de andere kant.
Heb de bak inmiddels op de juiste plek gekregen, en de bak al 2maal geheel vol laten lopen.


De 1e keer wat zenuwachtig, of de ijzere poten inderdaad niet in de houte voetjes zou drukken.
Maar dit was niet het geval.

Ook heb ik het gat naar het bioloog toe dicht gekregen met een pvc koppelstuk.
Bekijk bijlage 274615

Vandaag ook al het hout gekocht en gelijk opmaat laten zagen.
Bekijk bijlage 274616

Vanacht ga ik proberen de overloop eruit te snijden en het hout allemaal in elkaar zetten.
Duimen dat alles past, dan kan ik met wat geluk alles nog in de grondverf zetten.

Was m weer.
Benieuwd hoe het eruit gaat zien!
 
Gaat de goede kant op, maak je de kap nog waterproof aan de binnenkant? en evt. wat roosters erin zal ook helpen tegen teveel vocht.
 
Gaat de goede kant op, maak je de kap nog waterproof aan de binnenkant? en evt. wat roosters erin zal ook helpen tegen teveel vocht.
De deksel verf ik met verf op terpentine basis.
En er komen glasplaten tussen de deksel en het wateroppervlak.
Bij mijn vorige bak ging dat perfect. Geen last van jet vocht gehad.
Zou dat op deze grotere schaal ook goed gaan? Lijkt mij wel toch, Het princiepe is hetzelfde.
 
Zou dat op deze grotere schaal ook goed gaan? Lijkt mij wel toch, Het princiepe is hetzelfde.
Dat durf ik niet te zeggen, meer wateroppervlak geeft wel meer vocht lijkt me?
Maar met glas ertussen scheelt al heel veel natuurlijk, als is een beetje luchtcirculatie in je bak nooit verkeerd
 
2-3 lagen jachtlak erop weet je iig zeker dat er niks gebeurd :zwaai:
 
De Fluval fx6 staat ondertusse al even in de schuur,
Slangen al op maat gemaakt. Naja gehaald.
274688


274689

En heb besloten om alles zwart te maken.

274686


Ook heb ik mijn ledstrip kit met tc420 time controller binnen.

Enkel die ledstrips zo los vind ik maar onhandig werken.
Ik ben van plan ze op aluminium strips te plakken, en die dan met 3 steuntjes, 2 aan elke kant, en 1 dunne in het midden te ondersteunen.
Zo liggen ze niet op de glasplaten en kan ik dus zonder veel gedoe wel normaal blijven voeren.

Ook heb ik de 150 bak leeg gehaald, en de vissen tijdelijk over gezet naar 2 60x30x30 bakkies.

274687


Als het meezit komen er morgen mensen helpen tillen, kijken of we de 150 bak en 250 bak kunnen omruilen.

Was m weer
 
Heel gaaf! Ben benieuwd, ziet er al goed uit
 
Ik ben van plan ze op aluminium strips te plakken,
Uit ervaring weet ik dat die strips slecht kleven, een beetje extra lijm/kit kan ik je aanraden.
 
De Fluval fx6 staat ondertusse al even in de schuur,
Slangen al op maat gemaakt. Naja gehaald.
Bekijk bijlage 274688

Bekijk bijlage 274689
En heb besloten om alles zwart te maken.

Bekijk bijlage 274686

Ook heb ik mijn ledstrip kit met tc420 time controller binnen.

Enkel die ledstrips zo los vind ik maar onhandig werken.
Ik ben van plan ze op aluminium strips te plakken, en die dan met 3 steuntjes, 2 aan elke kant, en 1 dunne in het midden te ondersteunen.
Zo liggen ze niet op de glasplaten en kan ik dus zonder veel gedoe wel normaal blijven voeren.

Ook heb ik de 150 bak leeg gehaald, en de vissen tijdelijk over gezet naar 2 60x30x30 bakkies.

Bekijk bijlage 274687

Als het meezit komen er morgen mensen helpen tillen, kijken of we de 150 bak en 250 bak kunnen omruilen.

Was m weer
Het begint al ergens op te lijken! Je ombouw wordt ook vast mooier dan zo het er eerst uitzag. Wat die strips betreft; daar zit nogal eens spul tussen van wat mindere kwaliteit. Goede verlichting zeker met qua lichtintensiteit wat overwaarde is de prijs vaak meer dan waard. Mensen zien dit vaak als duur maar blijkt maar al te vaak goedkoop als foute en dus duurkoop!
 
Heb je de kans om de sluitdop om te draaien? Dus aan de binnenkant. Staat best wat waterdruk op straks en je wilt niet dat de dop gaat lekken (of nog erger eraf schiet....)

In elk geval mooi project en succes ermee
 

Terug
Bovenaan