250x70x70 van Erwin1982


Ik denk dat je het beter in 1x goed kan doen... en ja bij een bak van 250x70x70 is alles gewoon duur natuurlijk.

met het mengen van bodems krijg je weer verstikking tot gevolg, tevens is de kleine korrel zand van de hornbach echt heel fijn voor het "zandzeven" wat Malawi's doen.
 
Ik denk dat je het beter in 1x goed kan doen... en ja bij een bak van 250x70x70 is alles gewoon duur natuurlijk.

met het mengen van bodems krijg je weer verstikking tot gevolg, tevens is de kleine korrel zand van de hornbach echt heel fijn voor het "zandzeven" wat Malawi's doen.
Ja daar heb je ook weer een punt .
 
Mooie plannen en prachtige scape. Ik heb in mijn 200x60x60 ook Malawi gehad en ken nog wel een paar mensen met grote bakken die Malawi hadden. Op de een of andere manier is vrijwel iedereen overgestapt op andere biotopen zoals Tanganyika, ZA en MA. Ik heb een mbuna bak gehad en een bak met vrijzwemmers. Met Malawi heb je veel kleur maar ook een hoop drukte en vaak agressie. Heel wat anders dan de ZA bak met Discus die je hebt gehad.

Qua ondergrond had ik XPS / roofmate platen van Hornbach besmeerd met epoxy en zand. Veel Malawi zijn gravers en dan ligt het tempex bloot en als ze knabbelen aan de tempex zit je met die witte parels in je bak.
 
Weet niet of het kan qua vissen maar is dit niet iets voor je
Schermafdruk op 2019-11-15 10-15-21.png
is er in verschillende kleuren
Heb zelf in de 250 de zwarte variant liggen.
te verkrijgen bij oa hornbach.
 
Ik zou het met je actuele bodem toch nog even aanzien.
Er is toch een kans dat het stuiven gaan minderen.
 
De eerste bodem werd m echt niet... het werd één harde plakkaat en de mist bleef....

De eigenwijze ik haalde grind bij zoo en zo, om het vervolgens een half uur later er al weer uitgezogen te hebben. Dag €50.00.

Nu heb ik JBL sansibar dark... reteduur maar helemaal wat ik zocht. De bak staat nu te vullen en nu stop ik met geld uitgeven aan de scape...
 
Mooie plannen en prachtige scape. Ik heb in mijn 200x60x60 ook Malawi gehad en ken nog wel een paar mensen met grote bakken die Malawi hadden. Op de een of andere manier is vrijwel iedereen overgestapt op andere biotopen zoals Tanganyika, ZA en MA. Ik heb een mbuna bak gehad en een bak met vrijzwemmers. Met Malawi heb je veel kleur maar ook een hoop drukte en vaak agressie. Heel wat anders dan de ZA bak met Discus die je hebt gehad.

Qua ondergrond had ik XPS / roofmate platen van Hornbach besmeerd met epoxy en zand. Veel Malawi zijn gravers en dan ligt het tempex bloot en als ze knabbelen aan de tempex zit je met die witte parels in je bak.
Da's ook wat ik wat meer zoek... actie en kleur. Vooral de actie. Met de vorige bak had ik een inrichting die héél aardig biotoop correct was behoudens dan wat vis, en de discus gaat daar ook naar gedragen. Maw, ze zitten continu onder de takken en met malawi zie je veel actie en interactie...
 
Trouwens, mijn tempex heb ik om de rots scape weggesneden...
 
De eerste bodem werd m echt niet... het werd één harde plakkaat en de mist bleef....

De eigenwijze ik haalde grind bij zoo en zo, om het vervolgens een half uur later er al weer uitgezogen te hebben. Dag €50.00.

Nu heb ik JBL sansibar dark... reteduur maar helemaal wat ik zocht. De bak staat nu te vullen en nu stop ik met geld uitgeven aan de scape...
Zeker duur maar mooi spul, beter gelijk goed het ligt er toch voor een tijd in
 
Zo meteen effe naar Utaka.. even gebruikt filtermateriaal scoren om de zaak wat te bespoedigen.
 
Nice! Misschien nog wat split toevoegen in verschillende maten op de plekken waar de stenen overgaan in het zand om het nog iets natuurlijker te maken?
 
Nice! Misschien nog wat split toevoegen in verschillende maten op de plekken waar de stenen overgaan in het zand om het nog iets natuurlijker te maken?
Ik heb nog wat platte stukken die ik aan stukjes moet slaan voor de overgangen naar de rotsen.
 
De eerste vissen zitten erin. Ben niet heel bang voor een nitrietpiek. Ik heb de filtering geboost en de vissen verzuipen in de ruimte...⁹
 

Bijlagen

  • 20191123_131129.mp4
    7.9 MB
  • Leuk
Waarderingen: Bov
Ik heb nog een mooi filmpje maar hij is te groot....

Nu zit er in,

2/2 Pseudotropheus elongatus mpanga
2/4 Labidochromis hongi red top
1/2 Pseudotropheus flavus
2/2 cynotilapia afra cobue
2/2 cynotilapia cf. hara galireya
1/2 aulonocara stuartgranti blue neon
1/2 copadichromis borleyi red kadango
1/2 freybergi
 
mooi! ik heb ook gemerkt dat een bak met veel liters indraaien veel makkelijker gaat dan pakweg een 400 liter. komt sneller in balans. een beetje teveel voer in een kleine bak of in een grote is een enorm verschil in belasting, schommelingen komen bijna niet voor. ik hou van die mooie chiclides, alleen hou ik ook van planten, dus .....
 
mooi! ik heb ook gemerkt dat een bak met veel liters indraaien veel makkelijker gaat dan pakweg een 400 liter. komt sneller in balans. een beetje teveel voer in een kleine bak of in een grote is een enorm verschil in belasting, schommelingen komen bijna niet voor. ik hou van die mooie chiclides, alleen hou ik ook van planten, dus .....
Yep, dan is het een keuze maken hè. Planten interesseren mij niet zoveel eerlijk gezegd...
 
Hoe kan je op het nieuwe forum een beetje filmpjes van formaat uploaden?
 
Ziet er mooi uit Erwin.
Beetje groen in de bak vind ik wel mooi hoor.
Is ook mooi, maar planten en Erwin zijn geen match. En zo'n stenenbak straalt een bepaalde rust uit vind ik en is ook nog spannend met die donkere hoekjes en gaatjes..

Een foto,
 

Bijlagen

  • 20191127_174725.jpg
    20191127_174725.jpg
    23.5 KB · Weergaven: 203
De jongens zijn er helemaal gek op. De oudste (5) pakt een eetkamerstoel uit de keuken en zet 'm voor het aquarium en gaat dan lekker een poosje zitten duimen en kijken. Schot in de roos, die Malawi's tot nu toe. :)
 
Wie weet trouwens hoe ik mijn onderschrift kan vervangen van wildvang discus naar Malawi?
 
Wie weet trouwens hoe ik mijn onderschrift kan vervangen van wildvang discus naar Malawi?
Dat kan je zelf doen, op de zelfde manier als je het er al ingezet hebt.
Dus rechtsboven naar je naam, klikken en naar handtekening, dan heb je de tekst , als je op het "tandwieltje" klikt dan kan je dat veranderen en dan opslaan.
 

Terug
Bovenaan