250x70x70 van Erwin1982


En de kanaalplaten, 3 stuks waar de bak op rust, zijn ieder met een dikke houten balk in de kruipruimte gestut... maar spannend is het wel weer ja..

Dit wilde ik ook doen maar heeft volgens bouwkundige die ik gesproken had helemaal geen nut.

Want als het te zwaar is wordt die stut gewoon de grond ingeduwd of daar moet je ook heien zeg maar....

Heb trouwens nooit een eenduidig antwoord gehad over de belasting van een vloer.

Enkel op Roggenforums hebben ze nog grotere bakken en nog nooit een verhaal gelezen dat de bak door de vloer is gegaan :)

Niet bang dat je een keer zo'n steen om tikt en die door het glas gaat? Dat was bij mij de reden dat ik nooit zo'n fan van stenen ben.
 
Dit wilde ik ook doen maar heeft volgens bouwkundige die ik gesproken had helemaal geen nut.

Want als het te zwaar is wordt die stut gewoon de grond ingeduwd of daar moet je ook heien zeg maar....

Heb trouwens nooit een eenduidig antwoord gehad over de belasting van een vloer.

Enkel op Roggenforums hebben ze nog grotere bakken en nog nooit een verhaal gelezen dat de bak door de vloer is gegaan :)

Niet bang dat je een keer zo'n steen om tikt en die door het glas gaat? Dat was bij mij de reden dat ik nooit zo'n fan van stenen ben.
Ik denk dat die bouwkundige gewoon gelijk heeft. Maar je moet het ook niet zien als een hoofdfundering o.i.d. maar als ondersteuning voor de krachten die op de kanaalplaten worden losgelaten. Ik heb de balken uiteraard niet rechtstreeks op het zand rustend, maar op een paar betonnen tegels van (volgens mij) 60x40 cm ofzo en die verdelen de druk natuurlijk ook enigzins.

Ik heb ook heel veel zitten spitten maar er is inderdaad geen eenduidig antwoord te verkrijgen. Ik denk dat die vloeren heel veel kunnen hebben. En laten we eerlijk zijn, zo lang als het goed gaat maak je je er ook niet druk meer over. Mijn bak heeft hiervoor ook al een aantal jaar op dezelfde plaats gestaan; alleen iets lichter.

Ik heb de stenen zodanig neergezet dat ze niet om kunnen vallen. Het zijn hele brokken en ik moet stevig aanhalen om de stenen enigzins in beweging te krijgen. Dus simpele aanrakingen geeft geen enkele beweging. Maar als ze gaan, gaan ze lekker en heb ik een zwembad. Van een kennis kan ik wat twee-componenten epoxy overnemen waar hij in zijn zeewaterperiode koralen mee bevestigde op het steen. Als ik dat er tussen prop gaat het ook lekker vast zitten.

Tot nu toe geniet ik lekker van mijn vissies. Ze doen het maar best en komen mooi op kleur. Interessant gedrag hebben Malawi's....
 
  • Leuk
Waarderingen: CVS
Stenen lijmen is niet aan te raden.. het kost best wat kracht om die stenen van jou in en uit de bak te krijgen toch? moet je nagaan als je er meerdere aan elkaar gaat lijmen (je weet nooit of je is wat stenen eruit moet halen, of na verloop van tijd je scape is wil veranderen)
 
Mijn uitzicht voor vanavond.

Iets andere scape. links wil ik nog aanpassen.

20191205_195722.jpg
 
Mooier als de eerste misschien nog leisteen op de kop tikken voor de rechterkant (droogkamer heet dat geloof ik :juggle:) is nu echt een breker in het plaatje
 
Mooier als de eerste misschien nog leisteen op de kop tikken voor de rechterkant (droogkamer heet dat geloof ik :juggle:) is nu echt een breker in het plaatje
Snap wat je bedoelt. In real life valt het amper op. Maar neem je idee mee!
 
ipv zware stenen opstapelen voor dat filterhuis kan je misschien ook zo'n Juwel rock wandje op maat snijden en erop plakken, dan daartegenaan weer die grote stenen die je nu hebt.
 
ipv zware stenen opstapelen voor dat filterhuis kan je misschien ook zo'n Juwel rock wandje op maat snijden en erop plakken, dan daartegenaan weer die grote stenen die je nu hebt.
Het grootste gedeelte wordt nu al bedekt natuurlijk. Zou om de bovenste 10 cm gaan. Dus zou ook een optie kunnen zijn.
 
Komen er nog meer vissen bij Erwin?
Bak lijkt zo nog kaal .
Misschien wel. Het is veelal nog jong spul er vooral de vrijzwemmers worden goed groot. Ik mis wel wat fris in de bak dus wellicht nog een groepje yellows.
 
Ik heb de bak iets aangepast. Nog wat steen erbij om wat meer schuilplaatsen te creëren. Verder zit er een groepje yellows in voor de frisse noot .

Foto's zeggen meer als woorden:

20191228_175250.jpg


Cynotilapia afra Cobue

20191229_230226.jpg


Labidochromis hongi red top

20191229_225342.jpg


Aulonocara stuartgranti blue neon

20191228_174850.jpg


Copadichromis borleyi Red Kadango begint al wat te kleuren.

20191229_225242.jpg
 
Mooi die donkere zijkanten! bewust zo gedaan?

Ben je overigens niet bang dat je aan voeding verkeerd uit gaat komen door mbuna en non-mbuna te mixen?
 
Mooi die donkere zijkanten! bewust zo gedaan?

Ben je overigens niet bang dat je aan voeding verkeerd uit gaat komen door mbuna en non-mbuna te mixen?
Ze krijgen malawi vlokken en extra spirulina. Ik denk dat het los loopt.
 
Haha, nee. Er komen geen planten en geen hout in. Dat komt in de natuurlijke leefomgeving namelijk ook niet voor.
 
Hoi Memmo, ze groeien lekker door ja
 
Deze foto's zijn gelukt. Meer heb ik er niet.

Wel moet ik zeggen dat het me niet brengt wat ik hoopte.

De bak zal dan ook weer worden veranderd t.z.t., tot grote blijdschap van mij vrouw:engel:
 
Dat dan weer niet.... en dat heeft eigenlijk te maken met de centen. Een beetje wildvang kost inmiddels rond de 200 per stuk... en da's niet misselijk.....

Zwartwater borneo. Altijd ook al een zwak voor gehad maar nooit in verdiept.

Michael van Utaka en ondergetekende zijn druk bezig met het samenstellen van een mooie, diverse en kleurige biotoop. Maar het zal nog even duren omdat ik dankzij corona de eerste paar maanden lekker wat salaris mag inleveren.
 
Een beetje wildvang kost inmiddels rond de 200 per stuk... en da's niet misselijk.....
O die prijs, ach ja je moet toch genieten van het moment.
Ik heb een aardig idee hoor wat een zeer goede wildvang kost, afgelopen week heb ik er 18 gekocht.
 
O die prijs, ach ja je moet toch genieten van het moment.
Ik heb een aardig idee hoor wat een zeer goede wildvang kost, afgelopen week heb ik er 18 gekocht.
Ik zit er niet ver vanaf denk ik.
 

Terug
Bovenaan