250x70x70 van Erwin1982


Zeer mooi gedaan!
Natuurgetrouw en echt een sfeervol geheel. Leuk om een biotoopbak van dit formaat te zien!
De fijne takjes zijn zeer mooi en passend, maken het echt af imo.
Ook je viskeuze vind ik zeer geslaagd!

Wat is het totale bestand eigenlijk?
Komt er nog veel bij?
Stiekem hoop ik namelijk dat het bestand niet te groot wordt want ik ben fan van bakken met een lage bezetting dus ik vind het er zo echt top uitzien. :thumbs::petjeaf:

Eén kritiekpuntje: ik zou het stukje hout onder, precies in het midden van de bak, een andere plaats geven. Hij springt nogal in het oog.

Dat was eerlijk gezegd ook de enige bedenking die ik had bij het totaalplaatje. Trekt inderdaad iets teveel de aandacht naar zich toe.
Maar goed, het is echt maar een detail hoor. Puur omdat er verder niets te bekritiseren valt als het ware... ;))
 
Dank je. Zeker borneo bakken van dit formaat zijn er weinig of niet. Ik heb ze in ieder geval nog niet gezien... en ja, dat takje... met het scapen is het eronder geraakt. Ik had alle hout erin gekiept en op die wijze is het er per ongeluk onder gekomen. Het lukt me nog niet zo om dat veranderd te krijgen. In het echt valt het in ieder geval minder op.
De bezetting is redelijk fors. Mede ook omdat borneo nogal fors van bezetting is in real life. Maar het zijn allemaal kleinere vissoorten.

1. Rasbora cepholataenia 25x
2. Rasbora kalochroma 18x
3. Trigonopoma gracile 20x
4. Betta albimarginata 10x
5. Spaerichtys osphromenoides 10x
6. Pseudomystus funebris 7x
8. Desmopuntius hexazona 10x

De meeste visjes worden niet groter als 5 a 6 cm. Op de verlanglijst nog 15 hemirhamphodon tengah en een groep van een stuk of 50 sundadanio axelrodi.
 
Zeker borneo bakken van dit formaat zijn er weinig of niet. Ik heb ze in ieder geval nog niet gezien..

Nee, inderdaad!
Je weet het misschien al maar nog een herinnering:
IAPLC heeft ook een biotoop categorie!
Deze bak zou het daar ongetwijfeld zeer goed doen dus je kan misschien je kans wagen?


Het lukt me nog niet zo om dat veranderd te krijgen. In het echt valt het in ieder geval minder op.

De bezetting is redelijk fors.

Is effectief meer dan ik dacht. Maar zoals je zegt: vooral kleinere soortjes. En het blijft ook een forse bak natuurlijk. Het ziet er alleszins allesbehalve druk uit op de foto's!

Betta albimarginata 10x

Nice! :cooll:
In welke man-vrouw verhouding?
 
Ik heb de betta's gekocht in de verhouding 1 op 1 maar het lijkt erop dat er minimaal een stuk of 7 mannen in zitten. Maar da's moeilijk te achterhalen in de bak. Alleen maar beter, dan raken de mannen ook niet zo gestresst. Al doende leert men.
 
Kiekeboe...
20200909_231500.jpg
 
Het is nogal lastig om de vissen op de foto te zetten. De Rasbora cepholataenia en kalochroma zijn namelijk en beetje heel erg schuw. Een tegenvaller zeg maar. Het zit me niet echt mee maar goed.... het is niet anders.
 
Prachtige natuurlijke bak Erwin, ik kan hier wel van genieten!!!
 
Tot mijn schaamte moet ik echter helaas wél bekennen dat ik de wilde discus blijf missen... dus ooit gaat het wel weer gebeuren.
 
Tot mijn schaamte moet ik echter helaas wél bekennen dat ik de wilde discus blijf missen... dus ooit gaat het wel weer gebeuren.

Niettemin goed om eens een zij-stap te maken. Hier leer je van en dat neem je weer mee in je volgende bak.

Of, wie weet, kunnen wij je de volgende keer zo gek maken dat je de West-Afrika kant op gaat. 😉
 
Had het al wel een beetje verwacht :))
Wat "mis" je nu?

Niettemin goed om eens een zij-stap te maken. Hier leer je van en dat neem je weer mee in je volgende bak.

Of, wie weet, kunnen wij je de volgende keer zo gek maken dat je de West-Afrika kant op gaat. 😉

Neemt niet weg dat het wel een dure grap is om telkens te switchen :juggle:
 
Daarom is vrouwlief niet zo blij met me. Het gaat ook niet op korte termijn gebeuren hoor. Maar wat Memmo zegt is waar... je komt er niet zo vanaf. De scape wil ik nagenoeg hetzelfde houden met wat grotere stammen in de bak, planten eruit.

Uit het verleden blijkt feitelijk dat ik mijn inrichting niet goed had zodat de discussen onder het hout gingen hangen zodat je ze weinig zag. Met de huidige inrichting zal je ze meer zien.
 
Ze snapt het ook wel weer. Feitelijk vind ze de discus ook het mooist maar ja... een verbouwing en een derde op komst. Je kunt de centen maar eens uitgeven hè.
 
Maar er is ook goed nieuws.... Santarem discus gaat met hun top wildvang vissen fokprogramma's op zetten. Dus ik verwacht dat met een jaar er topkwaliteit f1 van hen beschikbaar zal komen tegen wat redelijker prijzen. Interessante ontwikkeling.

Santarem exporteert tot op heden de hoogste kwaliteit wildvang. Kijk maar eens op YouTube.
 
Ze snapt het ook wel weer. Feitelijk vind ze de discus ook het mooist maar ja... een verbouwing en een derde op komst. Je kunt de centen maar eens uitgeven hè.
Ik weet niet of je eerder had vermeld maar gefeliciteerd met de derde.
Dat zijn zeker enorme kosten.
Geduld is een schone zaak Erwin, wanner de tijd ervoor rijp is komt het vanzelf.
 
Had het al wel een beetje verwacht :))
Wat "mis" je nu?



Neemt niet weg dat het wel een dure grap is om telkens te switchen :juggle:
Een echte eye catcher, variatie in vorm en gedrag en een écht grote vis. En die kleuren hè
 
Ik weet niet of je eerder had vermeld maar gefeliciteerd met de derde.
Dat zijn zeker enorme kosten.
Geduld is een schone zaak Erwin, wanner de tijd ervoor rijp is komt het vanzelf.
Ja ik heb de gehele zolder moeten aanpakken. Dakkapel van bijna 6 meter erop, kamers etc.

Ik had de derde nog niet aangekondigd maar dank voor je felicitatie.
 
Wat enorm balen zeg, ga je nog wel door in de hobby of heb je nu je bekomst gehad?
 
Zit je niet met enorm veel dood organisch materiaal in je bak?
Lukt het om met al die bladeren en fijne takken je waterwaarden in orde te houden?
 
Zit je niet met enorm veel dood organisch materiaal in je bak?
Lukt het om met al die bladeren en fijne takken je waterwaarden in orde te houden?
Dit is waarschijnlijk het probleem... ernstige bodemrot in de turf... ben het er nu aan het uithalen. Turf op de bodem kan dus voor grote problemen zorgen.

Zo meteen bactopur direct erin om te kuren.
 
Ja ben er best ziek van.
 
Soms zit het tegen en die momenten hebben we allemaal zo af en toe wel. Gewoon met goede moed doorgaan en binnenkort weer genieten.
 
Klopt, maar dat wordt toch wel weer de oude liefde, want ik geraak maar niet van het discus virus af.

Binnenkort gaat het overige van Borneo uit de bak, en gooi ik de inrichting op de kop.

Daarna zullen er in eerste instantie weer wilde discusvissen komen, nu Trombetas.

Aansluitend zal ik het bestand langzaam aanvullen.
 
Dag Erwin, wat spijtig om te horen! Nooit leuk ineens een flinke uitval! Succes met het kuren en verwijderen van het turf.
En succes met nummertje drie! Moge het een mooie tijd worden voor jullie gezin.
 
Dag Erwin, wat spijtig om te horen! Nooit leuk ineens een flinke uitval! Succes met het kuren en verwijderen van het turf.
En succes met nummertje drie! Moge het een mooie tijd worden voor jullie gezin.
Ja dat hoop ik ook, zo'n kleintje is toch ook altijd er prachtig om te mogen ontvangen..

De turf is voor 70 tot 80 procent verwijderd. Zaterdagavond kreeg ik te horen dat de kans 90 procent is dat ik 5 trombetas ga ontvangen tegen een zeer scherpe deal. Een mooi aantal om mee te beginnen daar ze ook behoorlijk aan de maat zijn. En vervolgens rustig aan de bak weer vullen met discussen, een mooie groep moenkhausia copei, en paar groepen L-nummers, en ik denk aan een groepje biotodoma cupido, of chrenicichla regani.

Uiteraard ook een mooi harem apistogramma en verder zie ik het wel hoe het zich ontwikkelt.
 
Mooie plannen Erwin.
Je zult wel weer wat moois van maken.
Ja mijn vingers jeuken om aan de slag te gaan en er iets moois van te maken.
 
Crencichla regani, zijn dat geen roofvissen?
Jawel, maar een dwegsoortje. Wordt 12 a 13 cm lang. Kan eventuele jonge panda's in toom houden;)
 

Terug
Bovenaan